۱۵۷ مطلب در مرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

موانع اصلی جذب سرمایه در صنعت فولاد ایران

انتشار : 97/05/28

شرکت ملی فولاد ایران

انباشت سرمایه، سرمایه‌گذاری و کسب و کار از جمله مهم‌ترین‌ عوامل در رشد اقتصادی کشورها و به‌ویژه کشورهای در حال توسعه محسوب می‌شود. اگر در جامعه‌ای سرمایه‌گذاری در حد و اندازه لازم صورت نگیرد، رشد اقتصادی کند یا متوقف خواهد شد.

انباشت سرمایه می‌تواند از منابع مالی داخلی (پس‌اندازها) و منابع مالی خارجی تامین شود. اما سرمایه‌گذاری در خلأ انجام نمی‌شود. شبکه بسیار پیچیده‌ای از ارتباطات، عوامل اثر‌گذار و... وجود دارند که بستر لازم برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و جلوگیری از فرار سرمایه‌های داخلی را ایجاد می‌کنند. به بیان دیگر این شبکه بسیار پیچیده متاثر از مجموعه‌ای از مولفه‌های گسترده است. چنانچه ادعا می‌شود حتی رفتار، سخنان و مصاحبه‌های رئیس‌جمهور، وزرا و نمایندگان مجلس و... می‌تواند فضای کسب‌و‌کار را تحت‌تاثیر قرار دهد.

از جمله مشکلاتی که متولیان صنعت فولاد و فعالان این عرصه از اقتصاد در مصاحبه‌ها و گفت‌وگوها بارها و بارها و با ادبیات مختلف به آن اشاره کرده‌اند را می‌توان تیتر‌وار چنین بر‌شمرد: دشواری و کندی فرایندهای اقتصادی مانند کسب مجوز، ثبت شرکت، تناقض و ناپایداری قوانین، تغییر و اصلاح قوانین بدون اطلاع‌رسانی، تراکم قوانین و مقررات متناقض، بی‌ثباتی در روند برنامه‌ریزی‌های اقتصادی و صنعتی، بی‌توجهی به بسترسازی و اقدامات زیربنایی، نادیده گرفتن حقوق مالکیت، عدم شفافیت بازار، عدم بهبود شاخص‌های آزادی اقتصادی، حضور سنگین دولت و شبکه‌های دولتی، هزینه بالای تامین منابع مالی، عملکرد انقباضی بانک‌ها در برابر تسهیلات‌دهی، عدم‌همنوایی دستگاه‌های اجرایی، قیمت‌گذاری دستوری محصولات، دخالت دولت در نحوه فروش و ساز و کار بازار، وجود ضعف‌های ساختاری، نبود فضای مطمئن اقتصادی، کمبود نقدینگی، عدم هماهنگی میان مدیران تصمیم‌ساز، دخالت دولت در بورس، مشکلات ناشی از گشایش اعتبار و...

علاوه بر موارد فوق صنعت فولاد در ایران با چالش‌های دیگری نیز دست به گریبان بوده که به‌گونه‌ای مربوط به ساختار صنعت فولاد کشور است؛ مسلما هر‌چه یک صنعت با مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم کند و هر‌چه متولیان امر در رفع چالش‌های آن صنعت با موانع بیشتری روبه‌رو‌ باشند، آن صنعت با فرار سرمایه‌های بیشتری روبه‌رو‌ خواهد بود و از سوی دیگر در اثر مشکلات و چالش‌ها بنیه آن صنعت کاهش می‌یابد، بنابراین کمتر امکان توسعه برای آن صنعت فراهم می‌شود و در نتیجه صنعت مذکور کمتر قادر به جذب سرمایه خواهد بود.

در لایه اول شدت سهولت و شدت سختی ورود به فضای کسب‌و‌کار عامل تعیین‌کننده ورود یک سرمایه به فعالیت اقتصادی است. به‌عنوان مثال تعداد مراحل و زمان و هزینه لازم برای شروع یک کسب و کار، اخذ مجوزهای لازم، ثبت دارایی، اجرای قراردادها و مسائلی از این دست شاخص‌های استاندارد و پذیرفته‌شده‌ای در مجامع بین‌المللی هستند که شدت سهولت ورود به فضای کسب و کار را اندازه‌گیری می‌کنند. واضح است محیطی جاذب سرمایه است که به لحاظ چنین شاخص‌هایی در سطح قابل‌قبولی قرار گرفته باشد، بنابراین لایه اول را سهولت فضای کسب و کار تشکیل می‌دهد.

در لایه دوم سرمایه‌گذار باید علائم و نشانه‌های امنیت اقتصادی را مشاهده کند. در این رابطه عملکرد دولت به‌عنوان مهم‌ترین‌ نهاد برقرار‌کننده امنیت اقتصادی حائز اهمیت است. شاخص‌هایی مانند ثبات در قوانین و مقررات، ثبات سیاسی، حفظ حقوق مالکیت و... می‌تواند مشخص‌کننده لایه دوم جذب سرمایه باشد. مجموعه این عوامل تحت‌عنوان عوامل نهادی فضای کسب‌و‌کار قابل‌بررسی است.لایه سوم از عوامل جاذب سرمایه، شامل ساختار آن فعالیت (صنعت) و رفتار و عملکرد حاکم بر آن صنعت خاص است. در واقع کم و کیف چالش‌های یک فعالیت (صنعت) و نحوه برخورد با چالش‌ها از طرف متولیان امر می‌تواند دافع یا جاذب سرمایه و سرمایه‌گذار باشد.

بنابراین با توجه به سطح‌بندی فوق می‌توان مطرح کرد که صاحبان سرمایه-خواه سرمایه‌گذار داخلی و خواه سرمایه‌گذار خارجی- زمانی سرمایه‌های خود را در کشوری و به کار خواهند انداخت که در سطح اول آن کشور از درجه سهولت فضای کسب و کار قابل‌قبول در مقایسه با سایر کشورها برخوردار باشد. در سطح بعدی عوامل نهادی حاکم بر آن کشور -این عوامل مستقیما به رفتار دولت وابسته است- علائم و نشانه‌های امنیت اقتصادی را برای سرمایه‌گذار تداعی کند و در آخرین سطح، صنعت یا فعالیت مورد‌نظر سرمایه‌گذار چالش‌زدا باشد و نه چالش‌زا.

با وجود اهمیت بسیار زیاد سرمایه به‌عنوان موتور محرک اقتصاد شواهد و قرائن حاکی از آن است که کشور در مواجهه با سرمایه و سرمایه‌گذار عملکرد مثبتی نداشته است. در واقع عوامل بی‌شماری وجود دارد که مانع جذب سرمایه به‌طور کلی و مانع سرمایه‌گذاری در بخش فولاد به‌طور اخص می‌شود. بررسی موانع جذب سرمایه از منظر موانع کلان در اقتصاد ایران را می‌توانید در بولتن تحلیلی فولاد و سنگ‌آهن مطالعه کنید.

منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/323867/%D9%85%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B9-%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C-%D8%AC%D8%B0%D8%A8-%D8%B3%D8%B1%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • دوشنبه ۲۹ مرداد ۹۷

    مجامع شرکت های بورسی فولاد در سال ۹۷

    انتشار : 97/05/28

    چیلان آنلاین

    مجمع عادی سالیانه شرکت فولاد مبارکه اصفهان ۳۰ خرداد ماه در سالن نگین نقش جهان شرکت تعاونی مصرف کارکنان فولاد مبارکه و با حضور ۸۹ درصدی سهامداران برگزار شد. بهرام سبحانی، مدیرعامل فولاد مبارکه در مجمع سالانه شرکت با ارائه گزارشی از عملکرد این شرکت در سال ۹۶ افزود: شرکت فولاد مبارکه بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق‌های فولادی در خاورمیانه و شمال آفریقا است و بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی دنیاست که با وجود افزایش ۳۰۰ درصدی تولید، ۸۰ درصد مصرف آب شرکت فولاد مبارکه کاهش یافته و بخشی از محصولات هم با پساب تولید می‌شود.

    مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان این که ربع قرن از آغاز به کار کارخانه فولاد مبارکه گذشته است، گفت: ظرفیت تولید فولاد مبارکه به بیش از ۱۰ میلیون تن رسیده و بالاترین امتیاز را بین شرکت‌های ایرانی گرفته است.

    وی با بیان این که شرکت فولاد مبارکه در بین کشورهای آسیایی رتبه ۱۱ را در کنار هیوندای و سامسونگ کسب کرده، خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین کارخانه گندله‌سازی را نیز در شرق کشور افتتاح کردیم. هم چنین توانستیم تندیس رعایت حقوق مصرف‌کنندگان را کسب کنیم.

    سبحانی با بیان این که سهم فولاد مبارکه در تولید فولاد خام کشور، ۴۵ درصد است، اذعان داشت: از این لحاظ رتبه اول کشور را داریم و پس از آن فولاد خوزستان، ذوب‌آهن و دیگر شرکت‌های فولادی کشور قرار دارند. مجموع تولیدات شرکت فولاد مبارکه در سال ۹۶، حدود ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بوده است.

    وی با بیان این که شرکت فولاد مبارکه در بخش آهن اسفنجی در سال ۹۶ بیش از ۱۰ درصد افزایش تولید داشته، اضافه کرد: در سایر محصولات نیز شاهد افزایش تولید نسبت به سال ۹۵ بودیم، عملکرد واقعی شرکت نسبت به بودجه در همه موارد تقریباً کامل محقق شده و در بخشی موارد نیز بیش از برنامه، تحقق داشتیم.

    مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان این که شرکت در سال ۹۶ بیش از ۷ میلیون ۲۰۰ هزار تن تولید فولاد خام داشته است، بیان داشت: با وجود این که از تعداد کارکنان نسبت به سال‌های ۹۵ و ۹۶ کاسته شده است اما شاهد افزایش تولید بودیم که به معنای افزایش بهره‌وری بوده است.

    وی تأکید کرد: در مجموع فروش محصولات شرکت در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ ، بیش از ۱۲ درصد افزایش فروش داشتیم؛ بیشترین میزان صادرات هم در سال ۹۴ بوده است که اگر این اتفاق نمی‌افتاد مجبور به تعطیلی بخشی از کارخانه بودیم اما در سال ۹۶ متناسب با تمایل بازار داخلی، بخش عمده محصولات در داخل توزیع شده است.

    سبحانی بیان داشت: ۴۳ درصد صادرات در سال ۹۶ در خاور دور توزیع شده است، ۳۸ درصد در خاورمیانه و ۱۹ درصد در اروپا انجام شده است که نسبت به سال ۹۵ و ۹۴ صادرات به اروپا کاهش یافته اما صادرات به خاورمیانه و خاور دور افزایش داشته است.

    وی در خصوص حاشیه سود شرکت فولاد مبارکه نیز یادآور شد: شیب حاشیه سود سال ۹۶ شرکت فولاد مبارکه نسبت به حاشیه سود صنعت کشور، شیب تندتری بوده است و فاصله معناداری با میانگین کشوری دارد و لذا ارزش بازار شرکت نسبت به سال پیش بسیار افزایش یافته است.

    مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در خصوص اهم طرح‌های توسعه و بهینه‌سازی بهره‌برداری‌شده گروه فولاد مبارکه متذکر شد: ماشین ریخته‌گری شماره ۵، ایستگاه گاز زدایی آر.اچ.تاپ، ایستگاه سولفورزدایی، بریکت‌سازی مگامدول‌های شهید خرازی از جمله این طرح‌هاست.

    وی در ادامه تصریح کرد: طرح‌های توسعه در حال احداث گروه فولاد مبارکه شامل توسعه زیر سقف فولادسازی، توسعه زیر سقف فولاد سبا، کوره‌های آهک کلسینه، کنسانتره آهن سنگان، گندله‌سازی سنگان، نیروگاه مقیاس کوچک سبا، شبکه تصفیه فاضلاب شهری مبارکه و لنجان، فولادسازی و ریخته‌گری فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری است.

    سبحانی در پایان ابراز داشت: اهم دستاوردهای حوزه فناوری سال ۹۶ شامل انجام طرح ارزیابی امنیتی و ارائه طرح‌های امن سازی خدمات فناوری اطلاعات، طراحی و پیاده‌سازی طرح سامانه پرداخت الکترونیکی به رانندگان، ارتقای زیرساخت ذخیره‌سازی مرکز داده و بوده است. همچنین در خاتمه، مجمع با تقسیم سود ۲۵۰ ریالی به ازای هر سهم موافقت کرد.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/08/18/20324/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • دوشنبه ۲۹ مرداد ۹۷

    مدیرعامل بانک صنعت و معدن تغییر کرد

    انتشار : 97/05/28

    چیلان آنلاین



    به گزارش  چیلان، در جلسه مجمع عمومی بانک صنعت و معدن که به ریاست مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، مهری که در سوابق خود معاونت مدیرعامل این بانک را هم دارد، به عنوان رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل انتخاب شد.

    مهری ۵۳ ساله دارای دکترای مدیریت کارآفرینی بوده و پیش از این در جایگاه ریاست هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت ملی پست ایران، معاون مدیرعامل بانک صنعت و معدن، رئیس اتحادیه پستی آسیا و اقیانوسیه، مدیرعاملی چندین بنگاه بزرگ اقتصادی و چندین سمت مدیریتی ارشد در حوزه های اجرایی و مدیریت مالی را در کارنامه خود دارد.

    مهری همچنین تالیف ها و پژوهش های متعددی در حوزه های مختلف شامل مدیریت، حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در کارنامه خود دارد و پیشتر معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده است.

    بانک صنعت و معدن یک بانک دولتی با رویکرد توسعه ای است؛ وزیران امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی به همراه رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و رئیس کل بانک مرکزی اعضای مجمع عمومی این بانک را تشکیل می دهند.

    پیش از این و از آبان ماه سال ۹۲ علی اشرف افخمی ریاست هیئت مدیره و مدیرعاملی بانک صنعت و معدن را بر عهده داشت.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/08/19/20364/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • دوشنبه ۲۹ مرداد ۹۷

    واردات فولاد آمریکا در ماه جولای افزایش یافت

    انتشار : 97/05/28

    چیلان آنلاین

    به گزارش  چیلان ، برنامه واردات ماه جولای ۳.۲ میلیون تن بود که از ماه گذشته که ۳ میلیون تن بود ۸.۴ درصد افزایش داشت. تعداد مجوزهای واردات نیز با ۲۸.۴ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بود.

    این آمارها نشان دهنده رشد چشمگیر واردات محصولات فولادی به آمریکا است. بیشترین تعداد مجوزهای درخواستی از کره جنوبی بود که البته نسبت به ژوئن کاهش داشت با این وجود درخواست مجوز واردات از ژاپن افزایش ۴ درصدی داشت و از ویتنام با ۵ درصد افت همراه شد.

    در ۷ ماهه واردات از کره جنوبی تقریبا ۱.۹ میلیون تن بود و از ژاپن ۸۷۵ هزار تن و آلمان ۷۶۱ هزار تن بود و در مدت مذکور درخواست مجوز از کره جنوی و ژاپن به ترتیب با میزان ۱۵ درصد و ۷ درصد افت داشت.

    این رشد واردات درحالی رقم می خورد که آمریکا قصد دارد با واردات از طریق اعمال تعرفه مقابله نماید و در تازه ترین اقدام تعرفه واردات فولاد از ترکیه را به ۵۰ درصد افزایش داد.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/08/19/20367/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • دوشنبه ۲۹ مرداد ۹۷

    تولید فولاد کشور از مرز ۸ میلیون تن گذشت

    انتشار : 97/05/28

    چیلان آنلاین

    به گزارش  چیلان ، براساس آمارهای انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تولید فولاد میانی از ۷ میلیون و ۶۲ هزار تن در ۴ ماهه پارسال به ۸ میلیون و ۲۷۹ هزار تن در ۴ ماهه اول امسال رسید. از این میزان ۳ میلیون و ۷۹۱ هزار تن سهم اسلب و ۴ میلیون و ۴۸۸ هزار تن بیلت و بلوم بود. رشد تولید اسلب ۱۵ درصد و بیلت و بلوم ۱۹ درصد بوده است.

    گفتنی است، تولید کل محصولات فولادی کشور در مدت مذکور با ۱۰ درصد رشد از ۶ میلیون و ۳۳۹ هزار تن به ۶ میلیون و ۹۸۳ هزار تن رسید.

    بیشترین میزان تولید مربوط به ورق گرم با تولید ۲ میلیون و ۷۵۸ هزار تن بود که رشد ۱۶ درصدی نیز داشت.

    تولید میلگرد نیز ۲ میلیون و ۳۷۶ هزار تن بود که رشد ۱۵ درصدی داشته است.

    رشد تولید تیرآهن نیز چشمگیر بود و با ۲۰ درصد افزایش به ۳۱۰ هزار تن رسید.

    تولید ورق سرد با ۴ درصد افت به ۷۸۶ هزار تن و ورق پوششدار با ۹ درصد کاهش به ۴۷۷ هزار تن رسید.

    تولید آهن اسفنجی کشور نیز در ۴ ماهه اول امسال با ۱۹ درصد رشد از ۷ میلیون و ۲۴۵ هزار تن به ۸ میلیون و ۶۰۲ هزار تن رسید.


    منبع : http://chilanonline.com/2018/08/19/20370/
  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • دوشنبه ۲۹ مرداد ۹۷

    حمایت همه جانبه فولادی ها و سنگ آهنی ها از مصوبه شورای عالی بورس

    انتشار : 97/05/28

    چیلان آنلاین

    احرامیان: کنترل قیمت منشا آشفتگی در بازار کالایی

    بهادر احرامیان، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در این باره به  چیلان  گفت: با احتساب قیمت کالاها با ارز ۴۲۰۰ تومانی، برخی از فعالان از اختلاف قیمت ایجاد شده در بورس و بازار، کسب سود کردند که لزوم واقعی شدن قیمت ها در همان ابتدا احساس شد. عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: اگر اجازه دهیم که بازار کار خود، یعنی کشف قیمت از محل عرضه و تقاضا را انجام دهد، بازار تنظیم می‌شود. وی اظهار داشت: قیمت‌گذاری دستوری به نوعی ایجاد اخلال در بازار است و کنترل قیمتها، منشا آشفتگی‌های موجود بود که همچنان ادامه دارد.

    احرامیان ادامه داد: برخلاف برخی ادعاها، میزان عرضه در بورس کالا مشکل اساسی زنجیره تولید فولاد نیست، بلکه اصرار دولت بر مداخله در بازار، بزرگترین چالش این صنعت به شمار می‌رود. اگر به بازار اجازه داده شود که با تقابل عرضه و تقاضا قیمت را مشخص کند، بسیاری از چالش‌ها حل می‌شود.

    اکبریان: دخالت دستوری و کنترل بازار، سیاست اشتباهی است

    در این بین مهرداد اکبریان، رئیس انجمن  سنگ آهن نیز در خصوص این موضوع به  چیلان  گفت: دخالت دستوری و کنترل بازار، سیاست اشتباهی است؛ ما برای تعادل بخشی به بازار کالایی، اعتقادی به کارایی روش‌های کنترل دولتی قیمت نداریم و معتقدیم که اگر تنظیم بازار را تولیدکنندگان داخلی به دست بگیرند، خودشان از لحاظ قیمت و میزان تولید به تعادل می‌رسند. وی افزود: در این راستا، فعالیت‌های چند ساله بورس کالا نشان‌ داده که این بازار بهترین بازار برای به تعادل رسیدن قیمت‌ها است. در این بورس، قیمت واقعی کشف می‌شود، زنجیره تولیدکننده تا مصرف‌کننده با هم مبادله کالایی دارند و هر دو سمت معامله نیز راضی هستند؛ چون از ارزش افزوده‌ای که روی محصول ورودی خود دارند، میتوانند سود واحد تولیدی خود را به دست بیاورند.

    غرقی: هر گونه اختلال در مکانیسم بورس کالا، رقابتپذیری را کاهش می‌دهد

    سجاد غرقی، عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران و عضو هیئت مدیره انجمن سنگ آهن نیز در این باره به  چیلان  گفت: هر گونه اختلال در مکانیسم بورس کالا، رقابتپذیری را کاهش می‌دهد و تعیین اجباری قیمت ها نتیجه عکس را به همراه دارد. وی معتقد است: بایستی هر چه سریعتر نسبت به واقعی شدن قیمت کالاها اقدام کرد تا از ادامه دوگانگی قیمت در بازارها جلوگیری شود.

    قیافه: عرضه و قیمت گذاری دستوری به نفع اقتصاد کشور نیست

    قدیر قیافه، عضو هیئت مدیره انجمن سنگ آهن ایران نیز در این خصوص معتقد است: باید اجازه داد که تقابل عرضه و تقاضا قیمت کالا را مشخص کند؛ عرضه و قیمت‌گذاری دستوری به نفع اقتصاد کشور نیست و دولت نباید برای پیاده‌سازی اهداف خود، به افرادی خاص فرصت استفاده از رانت‌های بزرگ را بدهد. عضو هیئت مدیره انجمن سنگ آهن ایران گفت: از زمان آغاز دلار ۴۲۰۰ تومانی در بازار کالاها، تمامی فعالان بخش خصوص مخالفت خود را با این شیوه اعلام کردند؛ چون اعتقاد داشتند که این نرخ نمی‌تواند برای مدت زمان طولانی ادامه داشته باشد.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/08/19/20376/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • دوشنبه ۲۹ مرداد ۹۷

    چه کسی پاسخگوی رانت ۴ هزار میلیارد تومانی فولاد در بورس کالاست؟

    انتشار : 97/05/27

    چیلان آنلاین

    به گزارش  چیلان، با ادامه سیاست ارزان فروشی محصولات فولادی و معدنی در بازار رسمی کالا، سهامداران این شرکت ها در دومین نامه سرگشاده خود این بار مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد و رئیس شورای عالی بورس را خطاب قرار داده اند. آنها در نامه خود به وزیر اقتصاد، از عدم واکنش و بی‌اعتنایی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی به درخواست رسیدگی به ماجرای قیمت گذاری دستوری محصولات فولادی در بازار رسمی کالا انتقاد کرده‌اند.

    در متن این نامه آمده است: اوایل مردادماه در نامه ای به معاون اول رئیس جمهور که رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی هم هست اعلام کردیم که در بازار کالا در حق سهامدار و تولید کننده محصولات فولادی اجحاف می شود و آسیب های قیمتگذاری دستوری فولاد را متذکر شدیم و از او استمداد کردیم تا رسیدگی کند اما تا به این لحظه این مقام مسئول واکنش درخور توجهی به این موضوع نداشته است. حال درخواست خود را با شما مطرح می کنیم چرا که شما رئیس شورای عالی بورس هستید و شورای بورس طبق قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران (۱ آذر ۱۳۸۴)، در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران و با هدف سامان‌دهی، حفظ و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارای اوراق بهادار و به منظور نظارت بر حسن اجرای این قانون با ترکیب، وظایف و اختیارات مقرر در آن قانون تشکیل شده است.

    در این نامه به بسته ارزی جدید دولت اشاره شده و آمده است: دو هفته پیش دولت جمهوری اسلامی با ارائه بسته جدید ارزی توسط بانک مرکزی رسما تورم دلار و سایر ارزها را پذیرفت و به صادرکنندگان اجازه داد ارز حاصل از صادرات خود را با نرخ واقعی که در بازار ثانویه ارز کشف می شود تبدیل به ریال کنند و در دو هفته گذشته دلار آمریکا با نرخ میانگین حدود ۹۰۰۰ تومان در این بازار بین واردکننده و صادرکننده معامله شده است. حال سوال اینجاست وقتی تورم دلار به طور واضح توسط دولت پذیرفته می شود و صادرکننده تنها در این نرخ ها حاضر شده دلار خود را به ریال تبدیل کند چطور دولت به خود این اجازه را می دهد که صنعت فولاد را مجبور کند محصول خود را بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی در بازار داخلی عرضه کند!؟

    در واقع تورم واقعیتی انکار ناپذیر است که در ۷ ماه گذشته اقتصاد کشور با آن مواجه شده و همگام با افزایش نرخ ارز نهاده های تولید هم افزایش پیدا کرده ، دستمزد نیروی انسانی رشد کرده ، نرخ های حمل و نقل تغییر کرده و عملا تولید کننده در فضای تورمی در حال ادامه تولید است و الزام او به فروش محصول بدون لحاظ کردن اثرات ناشی از تورم جفای در حق تولید کننده و سهامداری است که در این شرکت ها سرمایه گذاری کرده است.

    سهامداران شرکت های فولادی در نامه خود به کرباسیان یک پرسش بنیادی مطرح کرده اند و این که مگر بالاترین مقام تصمیم گیرنده بورس های کالایی شورای بورس نیست، پس چرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه چنین دخالت بزرگی داده شده و وزیر صمت و معاون او چندین بخشنامه در رابطه با قیمت گذاری دستوری فولاد در بورس کالا صادر کرده اند!؟

    سرمایه گذاران خرد شرکت های فولادی ادامه داده اند : متاسفانه وزارت صمت مسئولیت مستقیمی در بازار سرمایه ندارد، لکن از ابتدای مردادماه با قیمت‌گذاری دستوری محصولات فولادی طبق بررسی های دقیق حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان رانت برای دلالان از محل الزام فولادی ها به ارزان فروشی محصولات در بازار رسمی کالا ایجاد کرده است و از طرفی دیگر ناامیدی تولید کننده را از تداوم تولید و رویگردانی سرمایه گذاران بازار سهام را از ماندگاری در بورس موجب شده است، آیا شما به عنوان نماینده دولت در بازار سرمایه اطلاع دارید که قیمت میلگرد، شمش و تیرآهن در بازار آزاد چقدر است و در بازار رسمی کالا چقدر!؟

    سهامداران صنعت فولاد در نامه خود به اظهارات حمایتی مسعود کرباسیان از بازار سرمایه اشاره کرده و نوشته اند : آقای کرباسیان! صحبت های پنجشنبه ۲۴ خرداد ماه سال جاری خود را به یاد دارید؟ ما یک بار دیگر اظهارات خودتان را برایتان یادآوری می کنیم : «تحولات هفته‌های گذشته سبب شده تا مردم به دنبال کالاهای جایگزین برای دارایی‌هایشان باشند. نتیجه این که سرمایه‌ها به سمت بازار سکه، خودرو و مسکن رفته و درنتیجه رشد قیمت‌ها در پس افزایش تقاضا رخ داده است. بنابراین فضای حاکم براین بازارها تحت تأثیر این جو برهم‌خورده است. اما راهکار مواجهه با مشکل، ‌توجه به واقعیت‌های اقتصاد کلان کشور است و بر همین اساس هم دولت در تلاش است که با مهار روند رشد نقدینگی، سرمایه‌ها را به سمت بازارهای مولد هدایت کند که نمونه آن رشد شاخص بازار سرمایه طی دو روز اخیر است.(پنج شنبه ۲۴ خرداد

    البته این فقط شما نبودید که مردم را به سرمایه گذاری در بورس دعوت کردید. بعد از شما از رئیس جمهور محترم گرفته تا معاون اول رئیس جمهور و سایر دولتمردان هر یک درباره بورس و اهمیت بورس سخنرانی یا مصاحبه کردند، کار به جایی رسید که در جلسه سران قوا هم به شکل بی سابقه ای درباره بورس و اهمیت آن صحبت شد؛ روز سه شنبه ۲۹ خرداد بود که نوبخت سخنگوی وقت دولت‌ اعلام کرد: «امروز در نشست سران قوا چگونگی حمایت از بازار سرمایه و بورس مورد بحث قرار گرفت؛ اعلام شد که هفته گذشته اتفاق خوبی افتاد و به جای این که نقدینگی موجود به سمت ارز یا طلا متمرکز شود و تقاضای غیر واقعی بر روی این دو کالا ایجاد کند، نقدینگی معطوف به بازار سرمایه شد.» اما این پایان کار نبود و در یکی از جلسات سران قوا مالیات فروش سهام را از نیم درصد به یک دهم درصد رساندند و افزایش سرمایه ناشی از سود انباشته شرکت ها را هم معافیت از مالیات اعلام کردند.

    در ادامه این نامه سرگشاده آمده است: آقای کرباسیان! واقعا این همه دعوت از مردم برای حضور در بورس برای ضرر رساندن به آن ها بود؟ آیا از وضعیت بازار سهام بعد از قیمت‌گذاری دستوری فولاد اطلاع دارید؟ آیا می دانید دلیل رشد بازار سهام در ماه های خرداد و تیر افزایش نرخ سهام شرکت های فولادی و معدنی بود و بعد از قیمت گذاری دستوری فولاد بازار سهام روزهای خوبی را تجربه نکرده است چون عملا تورم موجود در کشور به این شرکت ها منتقل نشده و آن ها در سایه مداخلات دولتی از تورم عملا عقب مانده اند و مجبور هستند محصولات را با نرخی بسیار ارزان در اختیار دلالان بگذارند؟ آیا خبر دارید این روزها در بازار رسمی کالا برای خرید فولاد، دلالان صف می کشند تا میلگرد ۲۳۰۰ تومانی را قراضه کنند و با قیمت ۳۴۰۰ تومانی بفروشند؟؟ راستی این پرسش مهم یادمان رفت، مگر شرکت های فولادی را دولت واگذار نکرده است؟ پس چطور به خود اجازه می دهد که در فضای کسب و کار بخش خصوصی دخالت کند؟ این حاتم بخشی دولت به دلالان از جیب تولید کننده و سهامدار خرد هیچ توجیهی ندارد!

    در پایان این نامه آمده است: شما به عنوان وزیر اقتصاد و رئیس شورای بورس مسئول مستقیم رسیدگی به این ماجرا هستید. چرا از حقوق سهامداران دفاع نمی کنید ؟ چه کسی پاسخگوی سودرسانی به دلالان از جیب سهامدار و تولید کننده است؟

    منبع : http://chilanonline.com/2018/08/18/20313/

  • ۱ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • دوشنبه ۲۹ مرداد ۹۷

    طرح فولادسازی سفید دشت به پیشرفت 70 درصدی رسید

    انتشار : 97/05/27

    شرکت ملی فولاد ایران


    رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری گفت: عملیات ساخت طرح فولادسازی سفیددشت به پیشرفت 70 درصدی رسید.

    سید نعیم امامی اظهار کرد: عملیات ساخت این کارخانه با هدف اولیه تولید 800 هزار تن اســلب و در سه فاز ساخت واحد احیا مســتقیم، واحد فولادسازی و واحد زیرساخت و جنبی و پشتیبانی پیش بینی شده است.

    وی افزود: فــاز اول این کارخانه شامل واحــد احیا مســتقیم، بــه عنوان نخستین طرح از مجموع فولادهای هفت گانه کشوربهره برداری شد.

    امامی گفت: فاز دوم هم فولادسازی است که در بخش زیر ساخت ها تاکنون 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

    وی ادامه داد: در فــاز ســوم احــداث عملیات بنا کــردن واحد زیرســاخت و جنبی و پشــتیبانی اســت که وظیفه تأمین زیرســاخت های مورد نیاز و ایجاد ســاختمان های جنبی مورد نیاز واحد احیا و فولادسازی را بر عهده دارد.

    رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: در عملیــات ســاخت واحد فولادسازی حدود 250 نفر مشغول به کار هستند و پس از راه اندازی نیز برای 300 نفر فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

    وی اضافه کرد: بیـش از نیمـی از تجهیـزات طرح وارد سـایت کارخانـه شـده اسـت و پیش بینی می شود طرح فولاد سفیددشت به عنـوان نخستیـن واحـد فولاد سـازی طرح هـای اسـتانی سال آینده به بهره برداری برسد.

    امامی خاطرنشان کرد: واحـد احیـای مسـتقیم این شـرکت به عنوان فاز نخست کارخانه فولاد سفیددشـت در سـه ماهه نخست امسـال بیـش از 155 هـزار تـن آهـن اسـفنجی تولیـد کـرده اسـت.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/323855/%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%B3%D9%81%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B4%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%B1%D9%81%D8%AA-70-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%AF

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۸ مرداد ۹۷

    افزایش قیمت فولاد به بهانه گران شدن دلار غیر منطقی است

    انتشار : 97/05/27

    شرکت ملی فولاد ایران

    معاون امور معادن وزیر صنعت با انتقاد از برخی مباحث در خصوص ارزان بودن قیمت فولاد در بورس کالا گفت: با ثابت ماندن قیمت آب و برق در کارخانجات افزایش قیمت فولاد به بهانه گران شدن دلار منطقی نیست.

      جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما گفت: دلیلی برای عرضه فولاد با نرخ 8 هزار تومان با وجود ثبات قیمت انرژی وجود ندارد و نوسانات قیمتی پیش آمده حاصل سودجویی‌ دلالانی است که در حال سوء استفاده از دستورالعمل وزارت صمت هستند. این دستورالعمل برای به ثمر نشستن نیازمند زمان بوده و حالا برای قضاوت کمی زود است.

    او ادامه داد: تفاوت قیمت ها در بازار آزاد از دو ناحیه ناشی می شود اول هجوم دلالان و دیگری مردم عادی زیرا فکر می کنند برای حفظ ارزش پولشان می توانند فولاد خریداری کنند در حالی که نمی توانند نیمه دوم سال فولاد با سقوط غیر قابل پیش بینی همراه می شود.

    سرقینی در ادامه ارتباط تلفنی با این برنامه اظهار داشت: علت گران شدن میل گرد و تیرآهن در بازار آزاد ارتباطی با ساخت و ساز مسکن ندارد زیرا همراه با آهن آلات، تولید و خرید سیمان و سایر محصولات ساختمانی افزایش نیافته است اگر عطش دلالان بازار سیاه و آزاد فروکش کند قیمت بورس مناسب خواهد بود. امروز همه ساخت و سازکاران بدانند اگر پروانه ساخت معتبر داشته باشند می توانند آهن آلات مورد نیازشان را از طریق بورس کالا با نرخ مناسب و مصوب تهیه کنند.

    امیر حسین کاوه دبیر اتحادیه لوله و پروفیل فولادی کشور گفت: وقتی تورم رسمی سال 96، حدود 12 درصد اعلام شد افزایش نرخ دلار هم زیر 20 درصد را تجربه کرد اما فولاد بیش از 88 درصد افزایش قیمت را رقم زد.

    او ادامه داد: سال 97 تنش فولاد و نوسانات کالایی و قیمتی این محصول به چشم همه هویدا شد. تفاوت نرخ های درون بورس و بازار آزاد و سیاه محصول فولاد به رقم 3 هزار تومان می رسد، مثلا ورقهای فولادی که مورد مصرف صدها صنعت پایین دستی است در بورس کالا به صورت نقطه ای و ناخالص 3 هزار تومان ولی در بازار سیاه 5 هزار و پانصد تومان معامله می شود این در حالیست که کالاهای مورد عرضه در بورس کالا، قطره چکانی بفروش می رسد و این نحوه عرضه هم ارتباط مستقیم با تولیدکننده اصلی دارد زیرا از شکاف قیمتی بازار آزاد و بورس استفاده کرده و قیمت ها را بالا می برد.

    حمیدرضا طاهری زاده نایب رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در سوی دیگر استودیو گفت: فولاد کشور در سال 97 قصد تولید 24 میلیون تن فولاد دارد این رقم سال قبل 21 نیم میلیون تن بود که از این مقدار دو مسیر توزیع یکی صادرات و دیگری تولیدات داخلی را بعنوان هدف ترسیم کردیم، اولی برای ارز آوری کشور که منجر به صادرات 8 نیم میلیون تن انواع شمش های فولادی، ورقهای فولادی به کشورهای دوردست شد، دومی به منظور تغذیه صنایع پایین دستی که متاسفانه بدلیل رکود موجود در کشور تامین نیاز داخلی انجام نشد.

    او ادامه داد: امسال نیز هدفمان برای صادرات فولاد رقمی حدود 11 میلیون تن ورق و شمش فولاد است.

    کاوه در استودیو گفت:‌ امروزه در صنایع پایین دستی و بالادستی با هم در جنگ هستیم بدلیل عدم تامین مواد اولیه، به این خاطر است که در بورس کالا هم دلال بازی و رانت بازی رواج یافته، زیرا مواد اولیه از کشور خارج می شود و به مصرف و تامین نیاز داخلی نمی رسد.

    طاهری زاده در خصوص افزایش قیمت فولاد در بازارهای کشور گفت: اگر کمی تولید این محصول را افزایش دهیم بازار داخلی هم از فولاد اشباع می شود مشکل اینجاست که قیمت ها در بورس کالا بسیار ساختگی و به دور از واقعیت است. قیمتها در بورس بصورت دستوری اعلام می شود.

    کاوه گفت: در بورس کالا عرضه مستمری نبوده، از روزی که دستورالعمل وزارت صمت در خصوص عرضه فولاد ابلاغ شده، 3 شرکت فولاد مبارکه، ذوب آهن و فولاد خوزستان علیه دولت قیام کردند.

    تفاوت قیمت فولاد در بورس کالا و بازار سیاه

    حامد سلطانی نژاد مدیر عامل بورس کالا در نخستین ارتباط تلفنی این برنامه به دلایل تفاوت نرخ کالاها در بورس و خارج از آن پرداخت و گفت: با اینکه بورس کالا، بازاری بسیار شفاف است اما باز هم شاهد تفاوت قیمتی فولاد در بازار سیاه و آزاد هستیم که این خود زاده ی دلال بازی های موجود است، گفتنی است؛ عرضه‌ ورق های فولاد در بورس کالا همیشه میزان ثابتی داشته و در برخی موارد افزایش عرضه هم داشته پس کاهش عرضه و تشکیل بازار سیاه در خارج از بورس را شامل نشده است، با وجود بازارهای سیاه و آزاد در موازات بورس کالا، تفاوت قیمتهای کالایی به جیب مردم نمی رود.

    کاوه در استودیو، مدیر عامل بورس کالا را متهم به بی اطلاعی از معاملات بورس کرد و افزود: آقای سلطانی نژاد شما متوجه نمی شوید که ورق پروفیل در بورس کالا به چه قیمتی عرضه شده بورس ما متاسفانه فقط کاریکاتوری از بورس واقعی است، زیرا مدیر عامل بورس قیمت کالای عرضه شده در بورس را ملاک نمی داند چون عرضه کم بوده است جالب اینجاست که بورس کالا دربست در اختیار تولیدکنندگان است پس چرا عرضه کم است؟!!

    سلطانی نژاد در پاسخ به دبیر سندیکای لوله و پروفیل گفت: وقتی عرضه ورقه پروفیل و فولاد از سوی تولیدکنندگان در بورس کالا به 10 تن هم نمی رسد چگونه توقع دارید عرضه ما بیشتر شود. این در حالی است که فولاد مبارکه همه تولیداتش را در بورس ارائه می کند بهتر است در چنین برنامه هایی مردم را گمراه نکنیم و جو نامناسبی راه نیندازیم.

    طاهری زاده در استودیو، اتهام وارده به بورس کالا را اینگونه بیان کرد که؛ محصولات مورد عرضه در بورس به دست مصرف کننده نمی رسد و برخی شرکت های بازرگانی و سوداگر نقش خریدار را بازی می کنند. اگر قیمت های دستوری از بورس برچیده شود، تولید کننده هم ترغیب به عرضه بیشتر می شود و در نهایت قیمت ها افت می کند و دیگر قیمت های آربیتراژی شکل نمی گیرد.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/323854/%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D9%87%D8%A7%D9%86%D9%87-%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D8%AF%D9%86-%D8%AF%D9%84%D8%A7%D8%B1-%D8%BA%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%86%D8%B7%D9%82%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۸ مرداد ۹۷

    نرخ های جدید فلزات و‌مواد معدنی در چین

    انتشار : 97/05/27

    شرکت ملی فولاد ایران

    قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد در چین در روز پنج شنبه با ۰.۱۵ دلار کاهش ۶۶.۹ دلار معامله شد. قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد با ۰.۱۵ دلار کاهش ۶۶.۹ دلار معامله شد. سنگ آهن عیار ۶۵درصد استرالیا نیز با ۰.۲۵ دلار کاهش ۹۳.۸ دلار معامله شد.

    شمش فولاد در چین با ۱ دلار کاهش ۵۸۰ دلار معامله شد.

    شمش روی با ۱۳ دلار افزایش به ۲۳۳۷ دلار رسید.

    زغال‌سنگ بدون تغییر ۱۷۱ دلار معامله شد.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/323858/%D9%86%D8%B1%D8%AE-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D9%81%D9%84%D8%B2%D8%A7%D8%AA-%D9%88%E2%80%8C%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%B9%D8%AF%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%86%DB%8C%D9%86-

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۸ مرداد ۹۷

    رقابت به صنعت فولاد آمریکا باز می‌گردد

    انتشار : 97/05/26

    چیلان آنلاین

    به گزارش  چیلان ، تارنمای روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از رئیس جمهوری آمریکا نوشت: قیمت های فولاد در کوتاه مدت شاید مقداری بالا برود اما در نهایت افت کرده و سرانجام صنعت فولاد آمریکا را حفظ می کند.

    ترامپ روز چهارشنبه (به وقت محلی) در مصاحبه با وال استریت ژورنال افزود: رقابت داخلی خواهد بود، همانند قدیم زمانیکه ما فولاد داشتیم و ‘فولاد آمریکا’ بزرگترین شرکت ما بود.

    اظهارات ترامپ در حالی مطرح می شود که منازعات تجاری بین آمریکا و کشورهای دیگر مثل چین افزایش پیدا می کند. ترامپ اوایل امسال تعرفه ۲۵ درصدی و ۱۰ درصدی به ترتیب برای واردات فولاد و آلومینیوم اعلام کرد. این اقدام که با انتقادهای گسترده همراه بود، تنش های بین آمریکا و متحدان تجاری مثل کانادا، مکزیک و کشورهای اتحادیه اروپا را تشدید کرد.

    اوایل ماه جاری میلادی دولت ترامپ اعلام کرد که از ۲۳ آگوست (۱ شهریور) تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات چینی به ارزش ۱۶ میلیارد دلار شروع خواهد شد. چین با تعرفه های تلافی جویانه اقدام این چنینی آمریکا را پاسخ داد. اما ترامپ اعلام کرد که تعرفه ها کار می کنند و به عنوان توجیه به گشایش کارخانه های جدید در آمریکا اشاره کرد.

    به نوشته وال استریت ژورنال، ترامپ بیان کرد که صنعت فولاد ما در جهان زبان زد است و این صنعت رشد سریعی دارد.

    برغم تمجید ترامپ، وال استریت ژورنال خاطر نشان کرد که هرچند برخی از فولادسازان در آمریکا تولید را گسترش می دهند اما دیگر کارخانه های آمریکایی هنوز وابسته به فلزهای وارداتی هستند.

    این روزنامه ادامه داد: دولت تخمین می زند که تعرفه ها باعث کاهش در واردات می شوند.

    ترامپ در ماه های اخیر بارها اعتراض کرده که کشورهای دیگر مانند یک ‘قلک’ با آمریکا رفتار می کنند و آمریکا با سیاست های تجاری آنها ‘غارت زده’ شده است. رئیس جمهوری آمریکا همچنین گفت که تعرفه ها برای ارتقای توافقات تجاری بهتر در نظر گرفته شده اند. اما بسیاری گمان می کنند که تاثیرات آن موجب آسیب جدی به صنعت آمریکا می شود.  بسیاری از شرکت ها و صنایع آمریکایی اعلام کردند که تعرفه ها تاثیر منفی بر کسب و کار آنها داشته است. وزارت کشاورزی ماه گذشته از اجرای یک طرح ۱۲ میلیارد دلاری برای کمک به کشاورزان خسارت دیده از جنگ های تجاری ترامپ خبر داد.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/08/17/20290/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۸ مرداد ۹۷

    اتفاقات شگفت انگیزی را در بازار فولاد شاهدیم

    انتشار : 97/05/25

    چیلان آنلاین

    به گزارش  چیلان ، بهرام سبحانی، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان، محصولات این شرکت را متنوع و حجم عرضه آن را بیشتر از قبل برشمرد و گفت: ورق های تولیدشده قابل استفاده در صنایع دریایی، نفت و گاز و خودروسازی است.

    سبحانی افزود: با وجود افزایش تولید فولاد، معادل های شگفت انگیز در بازار در حال رقم خوردن است چراکه محصولاتی که با فولاد تولید می شود افزایش قیمت زیادی دارد.

    وی قیمت کنونی هر کیلو ورق فولادی را ۲ هزار و ۶۰۰ تومان بیان کرد و گفت: این درحالی است که قیمت لوله و پروفیل که باید اندکی گران تر از ورق فولادی باشد، بیش از ۶ هزار تومان فروخته می شود.

    سبحانی خاطرنشان کرد: فروش داخلی محصولات شرکت فولاد مبارکه اصفهان از سال ۹۴ تا ۹۶ با رشد ۷۲ درصدی از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ۵ میلیون و ۷۵۰ هزار تن رسیده است.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/08/18/20302/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۸ مرداد ۹۷

    خون تازه ای در شریان گروه ملی فولاد جریان یافت

    انتشار : 97/05/25

    چیلان آنلاین

    به گزارش  چیلان، با پیگیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط خداداد غریب‌پور مدیرعامل گروه توسعه ملی و غفوری مدیرعامل گروه ملی فولاد، ورود مواد اولیه (خوراک) کارخانه گروه ملی صنعتی فولاد (شمش) اهواز استان خوزستان آغاز شد و چرخ تولید در این کارخانه به حرکت افتاد.

    با ورود مواد اولیه، کارخانه کوثر و فولادسازی و لوله سازی گروه ملی دوباره و پس از ماه ها آغاز به کار خواهد کرد و خون تازه‌ای در شریان این واحد بزرگ صنعتی به جریان خواهد افتاد.

    تعطیلی خط تولید این کارخانه صنعتی سبب اخراج کارگران و پرداخت نشدن حقوق و مزایای آنان شده بود تا جایی که برخی از کارگران این کارخانه دست به اعتصابات کارگری در اهواز و جلوی مجلس زدند.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/08/16/20284/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۸ مرداد ۹۷

    مهم‌ترین بازیگران بازار تولید آهن اسفنجی

    انتشار : 97/05/24

    شرکت ملی فولاد ایران

    تولید آهن اسفنجی در مناطق مختلف تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند احداث کارخانه‌های فولادسازی با ظرفیت‌های تولید بالا، دارا بودن ذخایر وسیع گاز طبیعی و همچنین سنگ‌ آهن قرار دارد.

    به گزارش ماین نیوز، عواملی مانند دسترسی به مواد اولیه و همچنین منابع اصلی تامین‌کننده گازهای احیایی از جمله گاز طبیعی و زغال‌سنگ در بازار تولید آهن اسفنجی تاثیر زیادی داشته است. در بین تولیدکنندگان بزرگ این محصول، کشورهایی مانند ایران و هند با افزایش تولید سالانه خود گام‌های بزرگی در پیشبرد جهانی این صنعت برداشته‌اند. ایران در کنار ذخایر مناسب سنگ‌ آهن توانست با تکمیل سریع پروژه‌های خود تولید آهن اسفنجی خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

    در کنار پیشرفت این کشورها، عربستان‌ سعودی و ونزوئلا نیز در برخی از سال‌ها با کاهش قابل توجه تولید همراه بودند. عربستان در سال ۲۰۰۵ قصد افزایش توان تولید کارخانه احیای مستقیم آهن از ۴۰۰ هزار تن به ۵۰۰ هزار تن را داشت که همین عامل موجب کاهش تولید جهانی آهن از سوی عربستان در سال ۲۰۰۶ و در نهایت کاهش تولید جهانی در این سال شد. در ونزوئلا، با تشدید اختلافات در این کشور بحران اقتصادی آن به صنایعی مانند تولید آهن اسفنجی نیز سرایت کرد که همین عامل موجب کاهش تولید جهانی آهن اسفنجی شد. در طول سال‌های گذشته، عوامل تاثیرگذار بر تقاضای فولاد و متعاقبا آهن اسفنجی مانند افزایش ساخت‌و‌ساز، در کنار عوامل موثر بر عرضه مانند منابع سوخت‌های طبیعی یا مشکلات تامین سنگ‌‌آهن موجب فراز و نشیب‌های بسیاری در این صنعت مهم و کلیدی شدند؛ به‌طور مثال ساخت‌وسازهای خارق‌العاده در شهرهایی مانند دبی که تقاضا برای فولاد و فولادسازی را گسترش داد، موجب احداث کارخانهای برای تولید آهن اسفنجی در ابوظبی شد که همین امر افزایش تولید جهانی در سال ۲۰۱۷ را در پی داشت.

    در سال ۲۰۰۶، مقدار عرضه جهانی آهن اسفنجی افت قابل توجهی پیدا کرد. تغییرات تولید جهانی آهن اسفنجی در این سال به‌دلیل از کار افتادن واحدهای تولیدی کشورهایی نظیر روسیه و عربستان بود. از سال ۲۰۰۷ با احداث کارخانه‌های جدید در ایالات متحده آمریکا این روند افزایشی بود تا نهایتا در سال ۲۰۱۴ به اوج تولید خود رسید. در سال ۲۰۱۵ و با تضعیف جهانی تولید فولاد این میزان از تولید نیز کاهش یافت تا اینکه در سال ۲۰۱۷ و با افزایش تولیدات کشورهای ایران و هند به میزان قابل قبولی رسید.

    از نظر تقسیمات منطقه‌ای تولید آهن اسفنجی، مقام اول به منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا اختصاص دارد. منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به‌دلیل دسترسی وافر به منابع گاز طبیعی که از مهم‌ترین مواد اولیه برای تولید آهن اسفنجی به‌شمار می‌رود، بیشترین سهم را در بازار تولید این محصول به‌خود اختصاص داده‌اند. منطقه آسیا و اقیانوسیه نیز از تولیدکننده بزرگی همچون هند بهره‌مند است؛ در این کشور عمده آهن اسفنجی تولیدی از طریق زغال‌سنگ تولید می‌شود. گفتنی است که عمده زغال‌سنگ موجود در این کشور را انواع غیر کک‌شوی آن‌که ارزش پایینی دارد، تشکیل می‌دهد. از این رو، چون زغال‌سنگ موجود در این کشور برای فولادسازی در کوره‌های بلند مناسب نیست، از آن برای تولید گاز احیای مورد نیاز در کوره‌های شفت احیای مستقیم استفاده می‌کنند.

    منبع: http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/323844/%D9%85%D9%87%D9%85%E2%80%8C%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%A2%D9%87%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D9%81%D9%86%D8%AC%DB%8C

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۸ مرداد ۹۷

    آیا آزادسازی قیمت فولاد به افزایش دوباره قیمت خودرو خواهد انجامید؟

    انتشار : 97/05/24

    شرکت ملی فولاد ایران

    اگرخودروسازان فولاد را به نرخ صادراتی بخرند اما محصول خودرا براساس قیمت گذاری شورای رقابت بفروشند ضرر خواهندکرد.

    به گزارش ماین نیوز، پس از آنکه وزارت صنعت، معدن‌وتجارت شرکتهای فولادی را مجبور کرد فولاد را با نرخ دلار 4200تومانی در بورس کالا عرضه کنند، فولادسازان بزرگ کشور معترض شدند انجام چنین کاری برای آنها چیزی جز ضرر به همراه ندارد و این کار موجب داغ شدن بازار خارج از بورس کالا و به میان آمدن پای دلالان و واسطه‌هاست. در همین راستا، مجلس نیز به این قضیه ورود کرده و رئیس کمیسیون اقتصادی از پیگیری این موضوع توسط مجلس خبر داده است.

    در حالی که فولاد با سهم 60درصدی از وزن هر دستگاه خودرو، یکی از مواد اولیه اصلی در تولید خودرو به حساب میآید. خریداران فولاد، تاکنون این فلز را با ارز 4200تومانی از بورس کالا تهیه میکردند اما بهتازگی شرکتهای فولادی به خودروسازان اعلام کردهاند که باید فولاد را به نرخ صادراتی در بندرعباس از آنان خریداری کنند. این موضوع هزینه تمامشده خودروسازان را به شدت بالا میبرد.

    اما درحالی‌که فولادیها خواستار حذف قیمتهای دستوری وزارت صنعت برای محصولات خود هستند، خودروسازان چند سال است که به‌دنبال قیمتگذاری خودرو درحاشیه بازارند. حال باید دید، اگر قیمت فولاد براساس عرضه‌وتقاضا در بورس کالا تعیین شود، آن زمان تکلیف خودروسازان چیست؟ بدیهی است اگر خودروسازان فولاد را به نرخ صادراتی بخرند اما با قیمتگذاری شورای رقابت محصول خود را به فروش برسانند، دچار ضرر خواهند شد. حال باید دید نحوه قیمتگذاری فولاد در وهله نخست و پس از آن قیمتگذاری خودرو به چه سمت‌وسویی خواهد رفت.

      سیکل قیمت گذاری دستوری معیوب است

    به‌گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادی، قیمت‌گذاری دستوری بزرگ‌ترین ضربه را به اقتصاد یک کشور وارد می‌کند؛ چراکه تولیدکننده باتوجه به هزینه‌های زیادی که پیش روی خود دارد، مجبور می‌شود با قیمتی کمتر از واقعیت، محصول خود را عرضه کند. درنتیجه زیان‌های انباشته به تعطیلی واحدهای تولیدی می‌انجامد و از سوی دیگر، راه‌ را برای عده‌ای سودجو باز می‌کند.

    این در حالی است که در دنیا از نظام دستوری قیمت‌گذاری نتیجه‌ مثبتی گرفته نشده است و کشف قیمت به بازارهای رسمی و قانونمند مثل بورسهای کالا سپرده می‌شود تا تقابل عرضه و تقاضا قیمت مناسب را استخراج کند. تجربه قیمت‌گذاری‌های دستوری همواره با تلخی همراه بوده است؛ زمانی که سیمان در سبد حمایتی دولت قرار گرفت و قیمت آن به‌صورت دستوری تعیین شد، بسیاری از دلال‌ها از این اختلاف نرخ سود بردند؛ به طوری که واسطه‌ها و رانت‌جویان طی یک سال، میلیاردها تومان از اختلاف قیمت دولتی سیمان و نرخ آزاد آن، استفاده کردند. درحالی‌که این پول باید به تولیدکننده می‌رسید و برای گسترش صنعت و واحد تولیدی آنها استفاده می‌شد. تاکنون تجربه مفیدی در این زمینه وجود نداشته و تکرار اشتباهات، سیکل معیوبی است که به‌دلیل نبود مدیریت تخصصی تصمیم‌گیرنده ایجاد میشود.

    اگر تصمیمات کنونی دولت در شرایط بحرانی، مثل تمام تصمیمات دیگر اقتصادی مبتنی‌بر علم اقتصاد و دانش نباشد، راه به‌جایی نخواهیم برد و بار دیگر، شاهد افزایش رانت خواهیم بود. این در حالی است که چنین تجربهای در صنایعی مثل خودروسازی نیز تکرار شده است و قیمتگذاری به وسیله شورای رقابت تعیین میشود. البته این موضوع مشکلات بسیاری به‌وجود آورده است و دولت باید برای حل آنها سیاست‌گذاری مناسبی انجام ‌دهد. براساس اصول علمی و اقتصادی، در هر بازاری که رقابت آزاد و شفاف وجود داشته باشد، کیفیت کالاها افزایش خواهد یافت و قیمت‌ها نیز به تعادل خواهند رسید.

    در ابتدا می‌توان به این نکته اشاره کرد قیمتها باید برای مصرفکننده نهایی متاثر از مکانیسم عرضه‌وتقاضا باشد، طوری که به مصرفکننده فشاری وارد نشود و درعین‌حال تولیدکننده نیز از فروش محصول خود راضی باشد. متاسفانه باید گفت روند موجود به درد اقتصاد کشور نمیخورد. درچنین شرایطی، مهمترین کمک به تولیدکنندگان کشور در شرایط تحریم برای آنکه بتوانند تولید و صادرات بهتری داشته باشند، حذف هرگونه رانت و فساد اقتصادی است اما با شرایط اخیر بازار فولاد که قیمتهای به صورت دستوری تعیین میشود، این کار دشوار است.

    باتوجه به اصلاح قیمت ارز در بازار ثانویه و اینکه شرکت‌های تولیدی بخشی از محصول خود را صادر می‌کنند، باید به این موضوع توجه کرد زمانی قیمت دستوری در داخل پذیرفته می‌شود که مصرف‌کننده نهایی از نرخ دستوری محصولات منتفع شود. بر این اساس، هرگونه قیمتگذاری دستوری اشتباه است.

    اگر تولیدکننده کالا را مجبور به فروش با ارز ۴۲۰۰تومانی میکنیم، باید مطئن باشیم کالا با همین ارز به دست مصرفکننده نهایی میرسد. اما بررسیهای اخیر نشان میدهد این اتفاق به‌طور کامل و دقیق رخ نداده و شرایط به گونهای است که به‌دلیل رانت موجود، فشار به مصرفکننده نهایی تحمیل میشود و از این بابت سودی نیز عاید تولیدکننده هم نمیشود و در این میان تنها دلال سود میبرد.

    بنابراین، عرضه محصولات فولادی با قیمت دستوری، منوط به بهره‌مندی بخش خصوصی از قیمت‌هاست، چراکه در غیر این صورت رانت و فساد اقتصادی پدید میآید و این خود مانعی‌بر سر راه صادرات است. افزون بر این، قیمتهای دستوری و ایجاد رانت به افزایش هزینه شرکت‌ها نیز منجر می‌شود، این در حالی است که در شرایط تحریم نباید بخش تولید و صادرات با مانع روبهرو شوند.

    برآوردها نشان می‌دهند حدود ۳۰هزارمیلیاردتومان از تفاوت قیمت دستوری با نرخ توافقی در حوزه محصولات فولادی حاصل می‌شود که اگر این ۳۰هزارمیلیاردتومان به دست مصرفکننده نهایی برسد، کمک شرکت‌های فولادی به مردم و رعایت حقوق دولتی محسوب میشود. برای تحقق این مهم، باید به درستی این مسیر را ارزیابی کرد و مورد تحقیق قرار داد اما برمبنای گزارشها فعلا بخشنامه اخیر وزارت صمت شرایط را به نفع واسطهها رقم زده است.

    اگر اجازه دهیم بازار کار خود یعنی کشف قیمت از محل عرضه‌ وتقاضا را انجام دهد، بازار تنظیم می‌شود. قیمت‌گذاری دستوری به نوعی ایجاد اخلال در بازار است. کنترل قیمتها، منشأ آشفتگی‌های موجود بود که همچنان ادامه دارد.

     

    درحالحاضر، بزرگ‌ترین مشکل برای تولیدکنندگان فولاد کشور، شفاف نبودن قوانین و مقررات صادراتی است. اگر اجازه دهیم بازار کار خود، یعنی کشف قیمت از محل عرضه‌وتقاضا را انجام دهد، بازار تنظیم می‌شود. قیمت‌گذاری دستوری به نوعی ایجاد اخلال در بازار است و کنترل قیمتها، منشأ آشفتگی‌های موجود بود که همچنان ادامه دارد.

    میزان عرضه در بورس کالا، مشکل اساسی زنجیره تولید فولاد نیست بلکه قیمت‌گذاری دستوری و اصرار دولت بر مداخله در بازار، بزرگ‌ترین چالش این صنعت به‌شمار می‌رود. اگر به بازار اجازه داده شود با تقابل عرضه‌وتقاضا قیمت را مشخص کند، بسیاری از چالش‌ها حل می‌شوند.

    صنایع از این امر رضایت کامل دارند که قیمت محصولات تولیدی آنها در بازاری شفاف، مانند بورس کالا به‌صورت آزاد و رقابتی کشف شود. این در حالی است که اگر دولت بخواهد در قیمتگذاری در این بازار دخالت داشته باشد، بار دیگر تجربه تلخ چندسال گذشته تکرار خواهد شد. 

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/323845/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%AF%D9%88%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%AF-%D8%A7%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%AF%D8%9F

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۸ مرداد ۹۷

    بررسی اثرات تحریم‌های آمریکا بر بازار واردات الکترود به ایران

    انتشار : 97/05/24

    شرکت ملی فولاد ایران

    کارشناسان بر این باورند که تحریم‌های آمریکا علیه ایران بر صنعت فولاد اثری جدی خواهد داشت چون واردات را برای ایران پر‌هزینه‌تر می‌کند. بخش اعظم تولید فولاد ایران از طریق کوره‌های قوس الکتریکی است که ماده اولیه مورد نیاز آن یعنی الکترود گرافیتی نیز بیشتر از طریق واردات تامین می‌شود. سال گذشته میلادی ایران ۱۰۰ هزار و ۹۳۹ تن الکترود وارد کرد که ۵۲ درصد رشد سالانه داشت.

     چین و هند عرضه‌کننده‌های اصلی الکترود به ایران هستند. سال ۹۶ ایران ۶۷ هزار و ۲۲۷ تن الکترود از چین و ۱۱ هزار و ۸۷۸ تن از هند وارد کرد. البته بخشی از این رقم واردات به منظور پوشش ریسک رشد قیمت‌ها صورت گرفت و به معنی بالابودن نسبی موجودی انبارهای کشور از این کالاست اگرچه حجم تولید داخلی الکترود نیز با پیدا کردن بازارهای مصرف جدید داخلی افزایش یافته و این روند صعودی احتمالا باز هم افزایش خواهد یافت.  بنا بر گزارش استیل مینت، ایران قصد دارد ۴۴۰ میلیون دلار برای واردات الکترود گرافیتی تخصیص دهد و این میزان ارز را با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در اختیار فولادسازان قرار خواهد داد تا با ورود الکترود و افت ارزش ریال بتواند از بخش فولاد حمایت کند. سهم هر کارخانه از این سهمیه نیز به میزان تولیدش بستگی دارد. به این ترتیب تاثیر کمتری بر قیمت فولاد در ایران خواهد گذاشت.

    سال ۲۰۱۷ ایران ۲۲ میلیون تن فولاد خام تولید کرد که ۸۵ درصد آن از طریق کوره‌های قوس الکتریکی بود. حال اگر تولید ایران سال ۲۰۱۸ رشد ۱۰ درصدی داشته باشد تولید فولاد به ۲۴ میلیون تن می‌رسد و ۸۵ درصد این رقم یعنی ۲۰ میلیون تن از طریق کوره‌های قوس الکتریکی تولید خواهد شد اگرچه رشد ظرفیت تولید در سخنرانی مدیران اقتصادی کشور بیش از این ارقام است. اگر فرض کنیم نیاز ایران به الکترود ۱۱۵ هزار تن باشد با ارز تخصیص یافته بخش اعظم آن تامین خواهد شد. بیشتر واردات الکترود ایران از چین است و با فرض میانگین قیمت ۱۵ هزار دلار برای هر تن هزینه کلی واردات برای ۱۱۵ هزار تن حدود یک هزار و ۷۲۵ میلیون دلار خواهد بود. با توجه به ۴۴۰ میلیون دلار تخصیصی دولت در واقع ۲۹ هزار تن از نیاز کشور تامین می‌شود یعنی رفع نیاز ۳ ماه آینده الکترود کارخانه‌ها. از طرفی با توجه به جنگ تجاری آمریکا و چین بعید است چین و هند روابط تجاری خود را با ایران قطع کنند. ایران یک صادر‌کننده اصلی نفت این کشورهاست. از این رو احتمالا دو کشور مبادله با ارز داخلی خود را با ایران در پیش می‌گیرند. در این راستا هند به ایران پیشنهاد داده برای آسان‌تر کردن این روابط یکی از بانک‌های ایرانی شعبه‌ای در هند ایجاد کند. سه سال قبل هم برای مقابله با تحریم‌های آمریکا روش پرداخت روپیه ریال برای خرید نفت از ایران صورت گرفته و تجربه شده بود.

    همچنین تولید‌کننده اصلی الکترود هند که معامله با ایران ۶ تا ۷ درصد درآمدش را در بر می‌گیرد اظهار کرده باید ریسک‌های احتمالی ناشی از تحریم‌های آمریکا را بررسی کند ولی امیدوار است این سیاست‌ها از بازار نفت به بازار سایر کالاهای صنعتی از جمله الکترود گرافیتی کشانده نشود. در هر حال این شرکت با ایران قرارداد تامین دارد که باید تا سپتامبر ۲۰۱۸ الکترود مورد نیاز ایران را تامین کند. به‌ این معنا که تحریم‌های آمریکا فعلا اثر چندانی بر صنعت فولاد ایران نخواهد داشت.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/323846/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D8%AB%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%85%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D8%A8%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۸ مرداد ۹۷

    شرکت فولادمبارکه اصفهان آمادۀ تأمین نیاز بازار داخلی

    انتشار : 97/05/24

    شرکت ملی فولاد ایران

    فروش داخلی محصولات شرکت فولاد مبارکه اصفهان از سال ۹۴تا ۹۶ با رشد ۷۲ درصدی از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ۵ میلیون و ۷۵۰ هزار تن رسیده است.

      به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان، محصولات این شرکت را متنوع تر و حجم عرضۀ آن را هم بیشتر از قبل برشمرد و گفت: ورق های تولیدشده قابل استفاده در صنایع دریایی، نفت و گاز و خودروسازی است.

    بهرام سبحانی افزود: با وجود افزایش تولید فولاد، معادلهای شگفت انگیز در بازار در حال رقم خوردن است؛ چراکه محصولاتی که با فولاد تولید می شود افزایش قیمت زیادی دارد .

    وی قیمت کنونی هر کیلو ورق فولادی را ۲ هزار و ۶۰۰ تومان بیان کرد و گفت: این درحالی است که قیمت لولۀ پروفیل که باید اندکی گرانتر از ورق فولادی باشد، بیش از ۶ هزار تومان فروخته می شود.

    همچنین معاون فروش شرکت فولاد مبارکه گفت: با اقدام فولاد مبارکه در جهت تأمین نیاز بازار داخلی دو یا سه واردکنندۀ فولاد به کشور متضرر شده اند، اما بیش از ۱۵۰ هزار شغل با این کار ایجاد شده است. متأسفانه ۱۵۰ هزار نفر تریبونی در اختیار ندارند، اما آن وارد کننده دارای تریبون است و به جو روانی بازار دامن میزند.

    وی شاهکار سودجویان جو روانی بازار را گرانتر کردن قیمت آهن قراضه در مقایسه با شمش فولاد دانست و افزود: در حالی که آهن قراضه مادۀ اولیۀ تولید شمش فولاد است، در بازار ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومان گرانتر از شمش فروخته می شود.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/323848/%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D9%87-%D8%A7%D8%B5%D9%81%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%AF%DB%80-%D8%AA%D8%A3%D9%85%DB%8C%D9%86-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%DB%8C

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۸ مرداد ۹۷

    اثرات چند وجهی تعرفه آمریکا بر فولاد ترکیه

    انتشار : 97/05/24

    شرکت ملی فولاد ایران

    دنیای معدن-همزمان با ادامه سقوط ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا، دونالد ترامپ در هفته گذشته با صدور فرمانی تعرفه واردات فلزات از ترکیه را دو برابر کرد. دستور او در شرایطی صادر شده که ارزش برابری لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا نیز در حال کاهش است. رئیس‌جمهور آمریکا ضمن اشاره به اینکه روابط دو کشور ترکیه و آمریکا در حال حاضر خوب نیست، تاکید کرده از این پس تعرفه واردات فولاد ساخت ترکیه به آمریکا ۵۰ درصد و تعرفه واردات آلومینیوم ۲۰ درصد خواهد بود. در حال حاضر ترکیه هشتمین فولاد ساز بزرگ دنیاست اما در آلومینیوم رتبه‌ای بهتر از سی و یکم دنیا ندارد و کل صادرات آلومینیوم ترکیه به آمریکا در سال گذشته فقط ۴۵۰۰ تن بوده است.

    تصمیم ترامپ در شرایطی اتخاذ شده که رجب طیب اردوغان شرایط حاکم بر روابط دو کشور را به وقوع «جنگ اقتصادی» تعبیر کرده و تنها عامل سقوط ارزش پول ملی این کشور را ایفای نقش عوامل خارجی دانسته بود. روابط دیپلماتیک ترکیه و آمریکا طی روزهای اخیر و در پی بروز اختلاف در نحوه جنگ در سوریه و بازداشت انرو برونسون، کشیش آمریکایی به اتهام‌ جاسوسی رو به وخامت گذاشته و همین امر موجب شد تا نرخ برابری لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا به پایین‌ترین حد در طول تاریخ برسد. از طرف دیگر در چند روز گذشته ارزش سهام شرکت‌های فولادی در بورس ترکیه حدود ۱۰درصد سقوط کرده است. بر اساس آمار انجمن صادرکنندگان فولاد ترکیه، در سال ۲۰۱۷ میلادی محصولات فولادی در رتبه چهارم صادرات ترکیه پس از خودرو، منسوجات و مواد شیمیایی قرار دارد و یکی از مهم‌ترین‌ عوامل رشد اقتصادی ترکیه در دو دهه اخیر بوده است. تولید فولاد خام ترکیه در پایان سال ۲۰۱۷ به ۵/۳۷ میلیون تن رسید که ضمن حفظ رتبه هشتم تولید دنیا، رکورد تازه‌ای در میزان تولید فولاد خام به جا گذاشت. بیش از ۷۰ درصد تولید و همچنین صادرات فولاد ترکیه به محصولات طویل و به‌خصوص میلگرد اختصاص دارد.

    صادرات محصولات فولادی ترکیه در ۳ سال گذشته روند صعودی داشته و سال گذشته میلادی بالغ بر ۶/۱۶ میلیارد دلار ثبت شده که بیش از ۱۲ درصد آن به مقصد ایالات متحده آمریکا بوده است. در واقع آمریکا اولین بازار صادراتی ترکیه برای محصولات فولادی به‌خصوص محصولات طویل است به‌طوری‌که ۶۲ درصد میلگرد وارداتی به ایالات متحده را ترکیه تولید کرده است.  اما طبق آمار وزارت بازرگانی آمریکا در سال ۲۰۱۸ این روند کاهشی بوده و واردات انواع محصولات فولادی ترکیه از ابتدای سال ۲۰۱۸ تا ماه مه ‌به ۵۱۴ هزار تن بالغ شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش داشته و آمریکا را از رتبه اول به سومین مقصد صادرات فولاد ترکیه تبدیل کرده است. به نظر می‌رسد از این به بعد نیز این روند کاهشی سریع‌تر شود. ترکیه در میان بزرگ‌ترین‌ صادرکنندگان فولاد به بازار آمریکا در رتبه هفتم قرار دارد، در حالی که صادرات آلومینیوم چندانی به این کشور ندارد. بر‌اساس نمودار ضمیمه بخشی از کاهش صادرات ترکیه از طریق کانادا و مکزیک و همچنین اتحادیه اروپا جبران شده است که البته با توجه به افزایش تعرفه فولاد اروپا باید دید در آینده کدام کشورها سهم بیشتری از این بازار را به خود اختصاص خواهند داد.

    کارشناسان بین‌المللی بر این باورند که افزایش تعرفه‌های فولاد آمریکا به‌طور کامل ترکیه را از بازار این کشور خارج نخواهد کرد و باعث بحرانی بزرگ در صنایع فولاد ترکیه نخواهد شد، اما باعث می‌شود که ترکیه به دنبال افزایش نفوذ در بازارهای جایگزین مانند منطقه خاورمیانه و همچنین اروپا باشد. ضمن اینکه کاهش ارزش لیر ترکیه باعث جذاب تر شدن قیمت فولاد این کشور برای اروپایی‌ها خواهد شد. اما نکته دیگر وابستگی صنعت فولاد ترکیه به واردات مواد اولیه است. به‌رغم اینکه کاهش ارزش لیر ترکیه ممکن است تاثیر مثبتی بر روند صادرات فولاد ترکیه داشته باشد از طرف دیگر کارشناسان اتفاق نظر دارند که همین موضوع باعث افزایش بهای تمام‌شده واردات انرژی و مواد اولیه به‌خصوص قراضه فولادی خواهد شد. لازم به ذکر است که ترکیه بزرگ‌ترین وارد‌کننده قراضه فولادی در دنیاست و بیش از ۷۰ درصد تولید فولاد این کشور از طریق ذوب قراضه در کوره‌های قوس الکتریکی انجام می‌شود. ترکیه در سال گذشته میلادی بیش از ۲۱ میلیون تن قراضه فولادی وارد کرده که عمده این واردات از کشور آمریکا بوده است. حجم واردات قراضه ترکیه از آمریکا به قدری بالاست که قیمت CFR قراضه وارداتی از آمریکا در بنادر ترکیه به‌عنوان مبنای قیمت‌گذاری جهانی قراضه استفاده می‌شود و تمام فعالان بازار جهانی قراضه نگاه ویژه‌ای به ترکیه داشته و تحولات این بازار را با دقت رصد می‌کنند. بنابراین باید دید در شرایط همزمانی کاهش ارزش لیر و تحریم‌های آمریکا، واردات قراضه ترکیه به‌عنوان یک ماده اولیه استراتژیک چه وضعیتی پیدا خواهد کرد.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/323849/%D8%A7%D8%AB%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%DA%86%D9%86%D8%AF-%D9%88%D8%AC%D9%87%DB%8C-%D8%AA%D8%B9%D8%B1%D9%81%D9%87-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D8%A8%D8%B1-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D8%AA%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D9%87

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۸ مرداد ۹۷

    هفته آینده وزیر صمت پاسخگوی نمایندگان مجلس درخصوص دستورالعمل تنظیم بازار فولاد خواهد بود

    انتشار : 97/05/24

    چیلان آنلاین

    به گزارش  چیلان، محمد حسن نژاد، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص الزام شرکت های فولادی به ارائه محصول با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی در بورس کالا گفت: بر اساس بخشنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت کلیه شرکت‌های فولادی باید محصولات خود را در بورس کالا با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومان عرضه کند که این موضوع غیر منطقی به نظر می‌رسد.

    این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس بخشنامه وزیر صنعت به طور مثال شرکت‌های فولادی باید ورق های فولادی خود را در بورس کالا با نرخ ورق ۲۴۰۰ تومان به فروش برسانند این در حالی است که این نرخ در بازار آزاد و با توجه به نرخ جهانی فولاد بالای ۵۰۰۰ تومان بوده و در نهایت فولاد با قیمت هر کیلو ۶۰۰۰ تومان به دست مصرف کننده نهایی می‌رسد.

    نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در هفته گذشته حدود ۳۰۰ میلیارد تومان از محل رانت ایجاد شده در بحث فروش محصولات فولادی سود عاید صد نفر شده که غیرقابل قبول است.

    حسن نژاد تصریح کرد: سهام شرکت‌های فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان متعلق به سهامداران سهام عدالت و دولت است بنابراین با دستورات اشتباه وزارت صنعت، حقوق مردم تضییع می شود. به دلیل اتخاذ سیاست های اشتباه در حال حاضر قیمت آهن قراضه در بازار از ورق و شمش تولیدی بالاتر است که این موضوع با منطق سازگار نیست و تنها با رانت جویی یک عده خاص سازگار است.

    این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در هفته آینده در مجلس از وزیر صمت در خصوص مسائل مربوط به حوزه فروش محصولات فولادی سوال می کنم چرا که ادامه این وضعیت، به ورشکستگی شرکت‌های فولادی که سهام آن متعلق به سهام عدالت و مردم است منجر می شود.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/08/14/20208/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۸ مرداد ۹۷

    محدود‌سازی قیمت‌ها در بورس کالا به صورت مصنوعی کمک چندانی به وضعیت بازار نمی‌کند/ کالاها به قیمت واقعی خود به فروش بروند

    انتشار : 97/05/24

    چیلان آنلاین

    به گزارش  چیلان، حامد سلطانی نژاد، مدیر عامل بورس کالای ایران با اشاره به سیاست جدید ارزی دولت گفت: سیاست قیمت‌گذاری در بورس کالا براساس ارز مرجع کالاهای اساسی و ایجاد محدودیت در کشف قیمت کالاهای واسطه‌ای باید متناسب با سیاست‌های جدید ارزی تغییر کند.

    وی توضیح داد: سیاست محدود‌سازی قیمت‌ها در بورس‌کالا به صورت مصنوعی کمک چندانی به وضعیت بازار نمی‌کند و تنها سبب می‌شود فرصت‌های آربیتراژی زمینه برخی سو استفاده‌ها را فراهم کند.

    وی ادامه داد: در مورد کالاهای مختلف از جمله محصولات پتروشیمی، مقاطع و ورق های فولادی با وجود اینکه تولید کنندگان قیمت هایی پایین تر از قیمت های جهانی را در بورس کالا به عنوان قیمت پایه پذیرفتند، کنترل قیمت کالاهای واسطه ای به کنترل قیمت کالاهای مصرفی منجر نشده است و تنها فرصت های آربیتراژی را برای برخی از افرادی که تولید کننده نما هستند، ایجاد کرد.

    مدیرعامل بورس کالای ایران ادامه داد: اکنون که دولت در سیاست جدید ارزی خود فقط ۲۵ کالای اساسی را مشمول دریافت ارز رسمی کرده، جا دارد سیاست تعیین قیمت های پایه محصولات و سقف رقابت در بورس کالا بر اساس سیاست جدید ارزی تغییر کرده و کالاها به قیمت واقعی خود به فروش برسد.

    وی با اشاره به جلسه روز گذشته فعالان بازار پتروشیمی افزود: در جلسه روز گذشته که با حضور وزرای صمت و نفت و صنایع بالادستی، انجمن‌های پایین دستی پتروشیمی و همچنین فعالان صنایع لبنی، آب معدنی و آشامیدنی، نساجی و سایر فعالان بازار پتروشیمی تشکیل شد، صنایع پایین دستی تضمین کردند که در صورت آزادسازی نرخ ارز مبنای قیمت های پایه، شاهد رشد ناگهانی و افزایش هیجانی در بازار کالاهای نهایی نباشیم.

    سلطانی نژاد در پایان گفت: سامانه بهین‌یاب که مبنای تخصیص سهمیه به خریداران محصولات پتروشیمی از بورس بوده، نیازمند اصلاحاتی است که پیشنهاد ما برای بهبود آن ملاک قرار دادن مواردی همچون خریدهای سال های گذشته، کنترل فهرست بیمه کارکنان و کنترل مصرف برق واحد تولیدی است که بهبود نسبی در تشخیص خریداران واقعی و تخصیص سهمیه های خرید ایجاد خواهد کرد.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/08/14/20246/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۸ مرداد ۹۷

    جنگ تجاری فولاد چه تاثیری بر بازار چین و ایران دارد؟

    انتشار : 97/05/23

    چیلان آنلاین

    ترامپ معتقد است کشور چین در رقابت با شرکت های آمریکایی از برخی حربه ها استفاده می کند که با الگو و مدل تجارت آزاد و همچنین محیط رقابتی همخوانی ندارد.

    ترامپ همچنین اعتقاد دارد دولت چین به طور سیستماتیک کپی غیر قانونی تکنولوژی و فناوری های آمریکایی را دنبال می کند و سهم بسیار زیادی از مزیت های رقابتی کالاهای چین در مقابل کالاهای آمریکایی از این ناحیه می باشد.

    بخش عظیمی از دعوای تجاری آمریکا و چین که منجر به اعمال تعرفه بر روی کالاهای چینی شده به این دلیل است که چین سیاست های خود را تعدیل نماید تا تولید کنندگان آمریکایی نیز بتواند در فضای رقابتی تری به تولید بپردازند.

    ظاهرا برای آنکه دولتمردان چینی به این رویکرد منعطف شوند و اصول سیاست های تجاری را رعایت نمایند، ترامپ تلاش کرده تا با اعمال تعرفه ها یا تهدید به وضع تعرفه های بیشتر بر روی محصولاتی که چین به دنبال کسب مزیت های بیشتر در آنهاست، این کشور را مهار نماید.

    لذا در ابتدای امر بحث وضع ۲۰۰ میلیارد دلار تعرفه بر روی کالاهای وارداتی از چین را مطرح کرد و فولاد، آلومینیوم و مس و بسیاری از فلزات قیمتی قسمتی از این استراتژی ترامپ شد که در موج اول تعرفه ها قرار گرفتند.

    واردات فولاد آمریکا بالغ بر ۳۰ میلیون تن می باشد که سهم چین از این میزان کمتر از یک درصد است. تجارت بین المللی فولاد هم بالغ بر ۳۵۰ میلیون تن بوده و در نگاه اول شاید عدد ۲۰ میلیون تن در این بین قابل توجه نباشد اما این جنگ تجاری، عامل بر هم خوردن ثبات اقتصادی و بازرگانی چین خواهد بود و وقفه ای در تجارت چین ایجاد خواهد کرد. در نتیجه باید در انتظار تاثیر آن بر مصارف فلزات و قیمت های جهانی بود.

    جنگ تجاری فولاد و آثار تحریم بر فولاد ایران

    فرشاد: جنگ تجاری آمریکا بر فولاد ایران و جهان چه تاثیری خواهد گذاشت؟

    علاوه براین، موج جدیدی برای ایجاد یک جنگ تجاری میان سایر کشورها نیز انتظار می رود. بدترین سناریویی که می توان انتظار آن را داشت این است که جنگ تجاری بین تمام کشورها که تاکنون مطابق قوانین تجارت آزاد داد و ستد می کردند، توسعه یابد و اگر این مسئله به وقوع بپیوندد، فولاد ایران نیز به مشکل بر خواهد خورد.

    با وجود آنکه کشور ایران در هیچ معاهده مهم تجارت آزاد حضور ندارد اما در سال گذشته بیش از ۴۰ درصد از تولیدات فولاد خود را صادر کرد و امسال با ظرفیت های جدیدی که وارد چرخه تولید می شود حجم صادرات باید از ۸ میلیون تن به ۱۲ میلیون تن برسد پس این جنگ تجاری اثرات منفی بر فولاد ایران خواهد داشت.

    در میانه این جنگ که آمریکا با چین آغاز کرده و پیش بینی سرانجام آن کمی مشکل است وضع تحریم های آمریکا علیه ایران نیز مطرح می گردد که هدف آن مختل کردن تجارت ایران در تمامی حوزه هاست.

    ایران در میان تولید کنندگان مطرح دنیا یکی از بالاترین نسبت های صادرات به تولید را دارد و این نشان می دهد فولاد ایران بسیار متکی به صادرات است و هرگونه خللی در جریان صادرات می تواند اثر مستقیمی بر صنعت فولاد ایران داشته باشد.

    تحریم های آمریکا بر ایران در بهترین حالت اگر بر حجم صادرات فولاد ایران اثرگذار نباشد قطعا بر سودآوری فولادسازان اثر زیادی خواهد داشت چرا که موجب افزایش هزینه های مبادله و صادرات ناشی از محدودیت های مالی، کشتیرانی و بیمه خواهد شد. فولاد در شرایط فعلی به ثبات نیاز دارد اما تصمیمات اشتباه ظرف ۴ ماه اخیر بنگاه های تولیدی را با چالش های زیادی همراه کرده است.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/08/14/20221/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • چهارشنبه ۲۴ مرداد ۹۷

    تشدید نظارت‌ها در بازار آهن

    انتشار : 97/05/23

    شرکت ملی فولاد ایران

    ثابت نگه‌داشتن قیمت آهن در بورس کالا از یکسو و رشد قیمت محصولات فولادی از سوی دیگر مشکلات عدیده‌ای را برای فعالان زنجیره فولاد به‌خصوص مصرف‌کننده به‌وجود آورده است.

     در‌حالی‌که طبق آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید فولاد کشور بیش از میزان مصرف است و نباید شاهد گرانی فولاد باشیم اما روز به روز فاصله بین قیمت‌های بورس و بازار بیشتر می‌شود. در همین حال برخی ‌کاستی‌ها از ناتوانی حضور تمام متقاضیان برای خرید در بورس کالا و مشخص نشدن میزان سود زنجیره فولاد بعد از بورس کالا و خرده‌فروشی و همچنین نامشخص بودن میزان موجودی که واحدها در انبارها می‌توانند داشته باشند تا به‌عنوان محتکر شناخته نشوند، باعث شده تا چالش در بازار آهن وارد فاز جدیدی شود. برخی فعالان بازار دلیل این تفاوت قیمت‌ها را عرضه اندک محصولات فولادی به‌خصوص به دلیل قیمت‌گذاری دستوری در بورس و انگیزه نداشتن بخش خصوصی برای حضور در بورس عنوان می‌کنند و معتقدند تا زمانی که بازار به‌صورت دستوری دستکاری می‌شود نمی‌توان شاهد بازگشت تعادل به بازار بود.

    محمد‌علی زمانی، مدیر عامل یکی از واحدهای فولادی رشد قیمت‌های اخیر بازار را مرتبط با روند و میزان عرضه و معاملات شمش فولاد در بورس کالا طی چهار ماه ابتدای سال جاری می‌داند و معتقد است با مقایسه آن با دوره مشابه سال قبل و پایین بودن آن می‌توان به یکی از دلایل افزایش قیمت‌های اخیر محصولات فولادی رسید. وی تصریح کرد: کمبود مواد اولیه (شمش فولاد خام) با هدف قرار دادن بخش خصوصی تولید‌کننده محصولات فولادی، آینده هرگونه سرمایه‌گذاری را در کشور مورد تهدید جدی قرار داده ‌است.

    زمانی تاکید کرد: در این راستا، تحلیل نقطه به نقطه مولفه‌های اقتصادی در علم اقتصاد فارغ از کنترل روند آن هیچ‌گاه پاسخ مناسبی در بر نداشته و در این خصوص اگر عرضه ۷۵۰ هزار تنی و معاملات ۳۷۰ هزار تنی چهار ماه سال ۹۴ و بعد از آن عرضه ۲۶۵ هزار تنی و‌ معاملات ۲۰۲ هزار تنی چهار ماه سال ۹۵ را با اطلاعات شمش فولادی در بورس کالا طی چهار ماه سال جاری مقایسه کرده و مورد بررسی دقیق قرار دهیم روند کاهش عرضه، خود را به خوبی نشان می‌دهد. این تولید‌کننده محصولات میانی فولادی گفت: از طرفی عرضه فولاد خام مورد نیاز صنایع تولید‌کننده محصولات فولادی (واحدهای نوردی) کشور صرفا از محل ۵/۲ میلیون تن تولید فولاد خوزستان بوده و در بورس کالا نیست و تولید شمش فولادی مجموع واحدهای دیگر بالغ بر ۵/۷ میلیون تن در واحدهای قوس‌الکتریکی است که طی مدت چهار ماه ابتدای سال و به‌طور اخص از نیمه تیر ماه به بعد هیچ‌گونه عرضه‌ای نداشته‌اند.

    وی با اشاره به میزان تولید مقاطع طویل در کشور گفت: در کل آنچه کمبود عرضه شمش فولادی نامیده می‌شود با توجه با آمارهای رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین انجمن تولید‌کنندگان فولاد، مجموع تولید محصولات طویل توسط واحدهای نوردی جز ذوب آهن و نیشابور که شمش مورد نیاز خود را در همان واحدها تولید و مصرف می‌کنند، در سال ۹۶ حدود ۵/ ۵ میلیون تن بوده که تقریبا زیر ۵۰ درصد ظرفیت نسبی و اسمی واحدهای نوردی است و دور از واقعیت هم نیست. وی افزود: از سویی تولید واحدهای شمش فولادی با استفاده از کوره‌های القایی که مورد مصرف بخشی از نوردکاران مذکور است تقریبا سالانه ۲ میلیون تن بوده و الباقی یعنی ۵/۳ میلیون تن دیگر توسط واحدهای قوسی تامین شده است. وی تاکید کرد: درستی این اطلاعات را می‌توان با مراجعه به سامانه کدال و اطلاعات رسمی شرکت‌های فولادساز که سهم عمده تامین این شمش را داشته‌اند در سال ۹۶ و همچنین تفاوت معنادار آن در گزارش‌های چهار ماه سال جاری بررسی کرد.

    وی درخصوص ساماندهی بازار، ضمن انتقاد از نحوه کنترل قیمت‌ها در بورس گفت: برای کنترل قیمت محصولات فولادی در کشور باید برنامه‌ریزی جدی برای عرضه مکفی شمش فولادی با قیمت متناسب با شرایط حاکم بر روند اقتصادی (در مورد نرخ ارز و سهم ارزی مولفه‌های تولید در کارخانه‌های فولادسازی و...) صورت بگیرد تا عامل کمبود در روند قیمت‌گذاری چرخه بعدی تولید و توزیع برطرف شود. زمانی افزود: همچنین تولیدکنندگان محصولات نوردی نیز متعهد باشند بر اساس ضرایب قیمتی مصوب وزارت صمت در این خصوص نسبت به عرضه و توزیع محصولات خود اقدام کنند وگرنه صرفا با فشار بر فولاد خوزستان و عرضه‌های دستوری این شرکت به‌تنهایی در تامین نیاز بازار، جز آسیب رساندن به سرمایه ملی نتیجه دیگری در بر نخواهد داشت و لذا باید از پتانسیل‌های تولید و عرضه تمام واحدهای تولید‌کننده فولاد در مسیر ایجاد آرامش در بازار استفاده کرد.

    در همین راستا یکی از فعالان بازار آهن نیز ضمن اشاره به امنیتی شدن فضای بازار گفت: با توجه به کنترل قیمت‌ها در بورس و باز شدن امکان سوء‌استفاده برخی از خریداران و سپس امنیتی شدن و ورود سازمان تعزیرات به ماجرا برای کنترل، بازار با چالش‌های جدی همراه شده است.وی تصریح کرد: از یکسو هنوز دستور‌العمل مشخصی درخصوص قیمت‌های خرده‌فروشی در بازار اعلام نشده و بازار آهن در حال حاضر خود را با قیمت‌های بازار ثانویه وفق می‌دهد و میزان سود مشخصی برای زنجیره فولاد بعد از عرضه در بورس اعلام نشده است.وی افزود: از سوی دیگر با ورود سازمان تعزیرات به بازار آهن، این بازار وارد چالش دیگری شده چرا که میزان مشخصی نیز برای موجودی انبار واحدها اعلام نشده و به احتکار و گران‌فروشی متهم می‌شوند و هر روز خبری از پلمب برخی انبارها به دلیل احتکار کالا شنیده می‌شود تا جایی که این موضوع باعث رشد قیمت آهن در نخستین روز هفته شد.  

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/323837/%D8%AA%D8%B4%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D8%B1%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%A2%D9%87%D9%86

     

     

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • چهارشنبه ۲۴ مرداد ۹۷

    فولاد جایگزین مناسبی برای صادرات نفتی است/ تحریم تاثیری بر صنعت فولاد ندارد

    انتشار : 97/05/23

    شرکت ملی فولاد ایران

    کارشناس صنعت فولاد با بیان اینکه فولاد می تواند جایگزین مناسبی برای صادرات محصولات نفتی باشد، گفت: باید فولاد خام به میزان کافی در اختیار صنایع تبدیلی و تکمیلی قرار گیرد تا صادرات افزایش یابد.

    امیرحسین کاوه درباره راه های تقویت صنعت فولاد اظهار کرد: توجه به صنایع کوچک و متوسط بخش خصوصی از راهبرد های اصلی اقتصاد مقاومتی است و از جمله راهکار های تقویت صنعت فولاد به حساب می آید. وی با بیان اینکه راه نجات صنعت فولاد ایجاد و ساخت ظرفیت مازاد نیست، افزود: یکی از مشکلات اساسی کشور این است که صنایع بالادستی همیشه تقویت و یارانه دریافت کردند، اما صنایع پایین دستی که اشتغال آفرین بوده اند به فراموشی سپرده شدند.

    کارشناس صنعت فولاد درباره ارزآوری صنعت فولاد کشور اظهار کرد: اگر همانند سال گذشته فقط به صادرات فولاد خام بسنده کنیم، ارزآوری آنچنانی عاید کشور نخواهد شد.

    کاوه ادامه داد: باید به سمت ارزش افزوده حرکت کنیم و فولاد خام متناسب با قیمت های جهانی به میزان کافی در اختیار صنایع تبدیلی و تکمیلی فولاد قرار گیرد تا محصولات فولادی و تجهیزاتی مانند لوله، پروفیل، تجهیزات پالایشگاهی، مبلمان شهری که از فولاد ساخته می شود صادر شوند و از این طریق می تواند جایگزین مناسبی برای صادرات محصولات نفتی باشد. وی درباره اثرگذاری تحریم ها بر صنعت فولاد اظهار کرد: تحریم ها هیچ تاثیری بر فولاد کشور ندارد، مواد اصلی تشکیل دهنده فولاد از جمله سنگ آهن، گاز، برق و نیروی کار تمامی در داخل کشور وجود دارد که تحریم نمی تواند بر آن تاثیر بگذارد.

    کارشناس صنعت فولاد در پاسخ به این سئوال که آیا جنگ تجاری که بین آمریکا و سایر کشور ها بر سر تعرفه ها اتفاق افتاده صنعت فولاد کشور را نیز تاثیر خواهد داد یا خیر گفت: این جنگ تجاری موارد مربوط به مناطق و کشور های دیگر می شود و هیچ اثری بر بازار فولاد کشور ندارد.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/323838/%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%B2%DB%8C%D9%86-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A8%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%86%D9%81%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%85-%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • چهارشنبه ۲۴ مرداد ۹۷

    قیمت پایه باید بر اساس تصمیمات جدید ارزی تعیین شود

    انتشار : 97/05/23

    شرکت ملی فولاد ایران

    فولاد وتوسعه: رئیس هیات عامل ایمیدرو امروز

    حمیدرضا فولادگر، در خصوص قیمت گذاری فولاد در بورس کالا، اظهار داشت: پیرو جلسه ای که با تولیدکنندگان فولاد و شمش، مسئولین وزارت صنایع، بخش خصوصی و مرکز پژوهش ها در ارتباط با روند قیمت گذاری محصولات فولادی در بورس کالا داشتیم با توجه به تصمیمات اخیر ارزی مقرر شد نحوه قیمت گذاری ها را جداگانه در جلسه ای دیگری بررسی کنیم.

    رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بحث های کارشناسی خوبی در زمینه قیمت گذاری محصولات فولادی در بورس کالا انجام شد؛ اما به جمع بندی نرسیدیم، گفت: روند قیمت گذاری محصولات فولادی از جمله شمش در بورس باید بر اساس تصمیمات جدید ارزی با مسئولان بورس کالا، سهام داران بورس و شرکت های فولادی بررسی و مشخص شود.

    در زمینه تنظیم بازار و نحوه قیمت گذاری محصولات فولادی در بورس به جمع بندی نرسیده ایم

    نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تصمیم گیری در خصوص تنظیم بازار محصولات فولادی نیز باتوجه به دستورالعمل ها و بخشنامه های وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به جلسات بعدی موکول شد، ادامه داد: تاکنون در زمینه تنظیم بازار و نحوه قیمت گذاری محصولات فولادی در بورس به جمع بندی نرسیده و تنها مباحث کارشناسی مطرح شده است.

    این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: اینکه به مردم اطمینان داده شود که محصولات فولادی کشور نیاز بازار داخلی و صادرات را تامین می کند، شفاف سازی صورت بگیرد، امکان دسترسی به انبارها وجود داشته باشد، از تولید حمایت شود و شرکت های فولادی به تعهدات خود عمل کنند از جمله مباحثی بود که در نشست برگزار شده به جمع بندی رسید.

    بررسی دستورالعمل تنظیم بازار در جلسات بعدی انجام می شود.

    رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: دو موضوع تاثیرگذار در روند قیمتی محصولات فولادی شامل قیمت پایه در بورس کالا و دستورالعمل تنظیم بازار به ادامه بحث ها در جلسات بعدی موکول شد.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/Home/ShowPage.aspx?Object=NEWS&CategoryID=6bdc57b9-07f3-4158-8d5f-75121f1f99b6&WebPartID=e1c843ef-e3d4-434d-8206-f5608f061322&ID=98f06424-9437-440b-bc59-cd40a050d3e7

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • چهارشنبه ۲۴ مرداد ۹۷

    بازتاب اخبار جلسه فولادسازان و کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس در رسانه های خارجی

    انتشار : 97/05/21

    چیلان آنلاین

    به گزارش  چیلان ، استیل مینت با اشاره به جلسه اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران و فولادسازان اصلی کشور نوشت: دولت ایران با تخصیص مبلغ ۴۴۰ میلیون دلار برای واردات الکترود گرافیتی موافقت کرده است.

    این رسانه به صحبت های دکتر جعفر سرقینی معاون معدن و صنایع معدنی وزیر صمت اشاره و اعلام نمود: دولت ایران در نظر دارد ۴۴۰ میلیون دلار با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومان برای واردات الکترود گرافیتی در نظر بگیرد.

    جزئیات جلسه مهم فولادی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس

    پورابراهیمی: بخشنامه اخیر وزارت صمت نه به نفع تولیدکننده است نه مصرف کننده نهایی/واسطه ها از قیمت گذاری دستوری وزارت صمت سود برده اند

    ایران یکی از بزرگترین واردکنندگان الکترود گرافیتی در جهان است که در سال گذشته بالغ بر ۱۰۰ هزار تن الکترود وارد کرد لذا این تصمیم تخصیص بودجه توسط دولت، برای حمایت از تولیدکنندگان فولاد داخلی بوده است تا آنها بتوانند الکترود را با توجه به کاهشی ارزش پول ایران یعنی ریال وارد نمایند.

    این رسانه هندی اشاره ای هم به کاهش ارزش ریال درمقابل دلار در هفته های گذشته داشت و نوشت در چند هفته اخیر دلار در بازار آزاد ایران به سطح ۱۱۰ هزار ریال نیز رسید. گفتنی است، چین و هند اصلی ترین صادرکنندگان الکترود گرافیتی به ایران هستند و ایران در سال مالی گذشته به ترتیب ۶۷ هزار و ۲۲۷ تن و ۱۱ هزار و ۸۷۸ تن الکترود از این کشورها وارد کرد. این تخصیص بودجه برای واردات الکترود گرافیتی احتمالا تقاضا در ایران را افزایش خواهد داد.

    چین که به دلیل مسائل محیط زیستی محدودیت هایی را در تولید الکترود گرافیتی از نیمه دوم سال ۲۰۱۶ اعمال کرد و نزدیک به ۳۰ هزار تن از ظرفیت این حوزه را کاسته بود در سال جاری میلادی ظرفیت های جدیدی را وارد مدار تولید کرد. احتمال می رود این کشور در سال جاری ۸۰ هزار تن به ظرفیت این بخش در استان های Neimenggu، shandog و Shanxi بیافزاید.

    گفتنی است، جلسه کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی هفته گذشته (۱۵ مرداد ماه) با حضور نمایندگان مجلس، معاون وزیر صمت و همچنین انجمن تولیدکنندگان فولاد و برخی فولادسازان برگزار شد (اینجا) که در نهایت پس از اعلام مشکلات فولادسازان به ویژه دستورالعمل اخیر وزارت صمت، جمع بندی های خوبی (اینجا) حاصل شد.


    منبع : http://chilanonline.com/2018/08/11/20149/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۱ مرداد ۹۷

    امکان سنجی افزایش ۴۰ درصدی ظرفیت تولید فولاد بناب

    انتشار : 21/05/97

    شرکت ملی فولاد ایران

    در شرایط فعلی فولاد صنعت بناب با 23 درصد ظرفیت کار می‌کند که در صورت تزریق اعتبار تا پایان سال 97 این ظرفیت را تا 60 درصد افزایش خواهد داد.

    اسید پاستور قرشی اسکویی، مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب از تامین هشت درصد فولاد کشور در این مجتمع خبر داد و با تأکید بر اینکه تمامی حقوق معوقات کارگری این مجتمع کامل پرداخت شده است، گفت: در حال حاضر با وجود مشکلات اقتصادی کشور، حقوق ماهیانه کارگران را به موقع پرداخت می کنیم که در بین سایر مراکز تولید فولاد کشور کار شایسته‌ای است. وی با اشاره به اینکه در صورت استفاده از تمام پتانسیل این مجتمع می توان تا ۱۰ درصد از فولاد مورد نیاز کشور را تولید کرد، افزود: نیاز کشور امروزه به تولید فولاد تقریبا ۲۰ میلیون تن در سال است که با استفاده از ظرفیت کامل این مجتمع می توان تا دو میلیون تن فولاد مورد نیاز کشور را تامین کرد. اسکویی، مجتمع فولاد صنعت بناب را به عنوان بزرگ ترین واحد تولید فولادی بخش خصوصی در کشور اعلام کرد و افزود: این مجتمع آمادگی‌های لازم برای سرمایه گذاری توسط سرمایه گذاران داخلی و شهرستان را دارد. وی تعداد کارگران مشغول در این مجتمع تولیدی را هزار و ۲۰۰ نفر اعلام کرد و افزود: با وجود اینکه ۲۰۰ نفر از این افراد بیشتر از نیاز تولید در این کارخانه مشغول هستند هیچ گونه تعدیل نیروی کاری در دستور کار مجتمع نیست. مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب افزود: در شرایط فعلی این واحد تولیدی با ۲۳ درصد ظرفیت کار می‌کند که در صورت تزریق اعتبار تا پایان سال ۹۷ این ظرفیت را تا ۶۰ درصد افزایش داده و سعی خواهیم کرد با جذب نیروهای بومی افراد بیکار را صاحب شغل ثابت کنیم. در ادامه نایب رئیس هیأت مدیره مجتمع فولاد صنعت بناب، بالا بودن سودهای بانکی را از مشکلات اساسی این واحد تولیدی اعلام کرد و افزود: این مجتمع روزانه حدود ۱۰ میلیارد ریال به بانک ها سود پرداخت می کند که باید میزان و نحوه دریافتی سودهای بانکی اصلاح شود .

    قدرت الله آسوده، مالیات بر ارزش افزوده را علت اصلی کاهش صادرات اعلام کرد و گفت: فولاد صنعت بناب سال گذشته حدود ۱۰ هزار تن صادرات داشت که حدود ۱۴ میلیارد ریال از سرمایه این واحد تولیدی بابت مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نشده است.

    مجتمع فولاد صنعت بناب بزرگترین تولید کننده فولاد کشور در بخش خصوصی با داشتن دو واحد ذوب و ریخته گری و هفت خط نورد در فاصله ۱۱۰ کیلومتری تبریز قرار دارد.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/323823/%D8%A7%D9%85%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D9%86%D8%AC%DB%8C-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%DB%B4%DB%B0-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D8%B8%D8%B1%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D9%86%D8%A7%D8%A8

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۱ مرداد ۹۷

    زغالی ها دوباره درخواست نرخ دادند

    انتشار : 97/05/21

    شرکت ملی فولاد ایران

    سعید صمدی دبیر انجمن زغال سنگ ایران در گفت و گو با خبرنگار بورس 24 درباره علل تمایل این صنعت برای افزایش نرخ مجدد زغال سنگ در سال جاری گفت: در پی جلسات و مذاکراتی که با ذوب آهن داشتیم نهایتا در خرداد ماه بر مبنای افزایش قیمت 20 درصدی زغال سنگ به توافق نهایی رسیدیم. اما بعد از آن تحولاتی در کشور اتفاق افتاد که خیلی از مسائل را تحت الشعاع قرار داد. سونامی تورم که در سه ماه اخیر به اقتصاد کشور وارد شد موجب شد تا محاسبات صنعت زغال سنگ را نیز دگرگون کند.

    او افزود: تجهیزاتی که صنعت زغال سنگ برای توسعه و تداوم تولید نیاز دارد با افزایش قیمت 100 درصدی مواجه شده است. صنعت زغال سنگ علیرغم اینکه تقاضاهای بالایی داشت اما موفق نشد حتی یک میخ را با دلار 4200 تومانی وارد کشور کند. حالا هم که مقرر شده تا کلیه تجهیزات مورد نیاز این صنعت بر اساس نرخ آزاد وارد شود. بنابراین تفاوت دلار 4200 تومانی با دلار آزاد که هم اکنون بالاتر از 8500 تومان قرار دارد تورم 100 درصدی را متوجه این صنعت کرده و قیمت های فعلی فروش پاسخگوی هزینه های صنعت نیست.

    وی تاکید کرد: از جمله تجهیزات و وسائل مورد نیاز برای تهیه و تولید زغال سنگ آرک، ریل و چوب است. پیش از این افزایش قیمت ها بهای آرک۲۹۰۰ تومان بود که اکنون به 4800 تومان رسیده، قیمت ریل از 2400 تومان به 5000 تومان افزایش یافته و چوب هم شاهد رشد 70 درصدی قیمت بوده است. سایر هزینه های تحت تاثیر تورم جامعه نیز افزایش 40 تا 50 درصدی را متحمل شده است. با توجه به این موارد معدنکاران قطعا قادر به تداوم فعالیت نخواهند بود و احتمال دارد که از نیمه دوم سال دچار بحران شوند.

    صمدی در ادامه به رشد نرخ فروش محصولات ذوب اشاره کرد و اذعان داشت: ذوب آهن که مشتری عمده زغال سنگ به شمار می رود پیش تر می بایست محصولات خود را بر اساس دلار 4200 تومانی صادر کند اما حالا می تواند دلارهای حاصل از فروش صادراتی خود را بر مبنای بازار آزاد به فروش برساند و این سود صد درصدی را برای ذوب به همراه خواهد داشت. از طرفی بهای فروش فولاد در بازار داخل دست کم 80 درصد افزایش یافته است. بنابراین با این محاسبات دیگر منطقی و اقتصادی نیست که معدنکاران زغال سنگ با نرخ هایی که در خرداد ماه توافق شده محصولات خود را بفروشند.

    این مقام مسئول در ادامه توضیحات بیشتری درباره انگیزه صنعت زغال سنگ جهت درخواست افزایش نرخ مجدد در سال جاری ارائه کرد و گفت: با وجود اینکه قیمت جهانی زغال در سه ماه گذشته تقریبا ثابت بوده و با رشد 5 تا 6 درصدی همراه شده اما باید توجه داشت که فاصله معنادار قیمت زغال داخلی و بازار جهانی موجب می شود که ذوب آهن برای واردات زغال بهای بیشتری را نسبت به خرید داخلی بپردازد. از سوی دیگر از این پس ذوب آهن برای تامین زغال از خارج از کشور با مشکلات شرایط جدید جهانی مواجه است. بنابراین به نظر می رسد اگز ذوب آهن بخواهد کلیه نیاز خود را از بازار داخل تامین کند باید در جهتی پیش رود که تولید زغال در داخل کشور توجیه اقتصادی پیدا کند.

    صمدی افزود: پیشنهاد ما در این مرحله افزایش قیمت پایه زغال به حداقل 800 تومان است تا از ضمن موجه شدن تولید داخلی انگیزه های صادرات این محصول از کشور کمرنگ شده و صادرات زغال غیراقتصادی شود. ضمنا با این قیمت پیشنهادی یکسری از معادن زغال اقتصادی تر شده و می توانند تولیدات خود را افزایش دهند که به دنبال آن بحران تامین زغال ذوب آهن نیز کاهش خواهد یافت.

    دبیر انجمن زغال سنگ ایران تاکید کرد: زمانی که کمبود مواد اولیه پیش آید مشکلات تامین مواد اولیه را نیز به دنبال خواهد داشت. در نتیجه نخستین مساله ای که ذوب آهن برای عدم رویارویی با چنین مشکلاتی باید در نظر گیرد این است که به دنبال راهی باشد تا تولید زغال در داخل کشور افزایش یابد و این تنها از طریق موافقت با افزایش قیمت این محصول میسر خواهد بود. در صورت موافقت ذوب با افزایش قیمت زغال به حداقل 800 تومان با توجه به تورم های پیش آمده این صنعت به نوعی به قیمت های سال قبل خواهد رسید.

    از صمدی پرسیدیم که آیا درخواست افزایش نرخ مجدد زغال با ذوب آهن مطرح شده و واکنش آنها نسبت به این موضوع چه بود؟ او تصریح کرد: تا کنون ما منتظر ثبات و تعیین تکلیف بازار ارز بودیم تا هم هزینه های ما مشخص شود و هم درآمد ذوب به شفافیت برسد. حال که تکلیف قیمت ارز مشخص شده احتمالا از هفته آینده نامه های مربوطه را تهیه خواهیم کرد و منتظر می مانیم تا ببینیم وزارت صنعت، معدن و تجارت چه زمانی را برای جلسه مقرر خواهد کرد.

    وی افزود: ما از طرف معادن زغال سنگ تحت فشار هستیم که البته با توجه به تحریم های پیش آمده و سیاست های جدید ارزی خواسته آنها کالا به حق و منطقی است. با توجه به اینکه حداقل دوره آماده سازی تولید زغال 6 ماه است باید هر چه سریعتر نسبت به افزایش قیمت این ماده اقدامات لازم به عمل آید. ضمن اینکه پرداخت های ذوب آهن به معدنکاران با تاخیرهای 5 تا 6 ماهه انجام می شود اما حقوق کارگران معدن که حدود نیمی از هزینه های جاری معدنکاران را در بر می گیرد باید به روز و به صورت ماهانه پرداخت شود. بنابراین تاخیر در اجابت در خواست معدنکاران زغال سنگ ممکن است به ورود آن ها به مرحله بحرانی منجر شده و موجب کاهش تولید این صنعت شود.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/323819/%D8%B2%D8%BA%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D9%88%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AF%D8%B1%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%86%D8%B1%D8%AE-%D8%AF%D8%A7%D8%AF%D9%86%D8%AF

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۱ مرداد ۹۷

    پیش بینی کاهش تقاضای فولاد اروپا تا سال ۲۰۱۹

    انتشار : 97/05/20

    چیلان آنلاین

    به گزارش  چیلان، براساس داده های یوروفر تقاضای فولاد اروپا در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ و همین طور در سال ۲۰۱۹ ممکن است کاهش یابد و کسری تراز تجاری فولاد افزایش یابد.

    انتظار می رود تقاضای فولاد برای سال جاری ۲.۲ درصد و رای سال آینده ۰.۹ درصد باشد و بالا بردن حمایت های کشورها از تولیداتشان نیز این عدم قطعیت را افزایش خواهد داد و ریسک سرمایه گذاری ها را کاهش خواهد داد. فروش و موجودی مصرف کنندگان نهایی در سه ماهه اول سال افزایش داشت اما هنوز هم کمتر از دوره مشابه سال ۲۰۱۷ است و فعالیت های نسبتا بالایی به جز در بخش لوله و لوله های فولادی در سایر بخش ها وجود داشت.

    افزایش واردات و کاهش صادرات فولاد سبب شده کسری تجاری در ۵ ماهه اول سال افزایش یابد و در نتیجه اروپا به فکر اقدامات تلافی جویانه و نیز حفاظتی در زمینه تجارت فولاد بر آید.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/08/11/20123/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۱ مرداد ۹۷

    تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه دو برابر شد

    انتشار : 97/05/20

    چیلان آنلاین

    به گزارش  چیلان ، رئیس‌جمهور آمریکا با دو برابر کردن تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه، گفت: روابط واشنگتن و آنکارا در حال حاضر اصلا خوب نیست. «دونالد ترامپ»‌ رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته (جمعه) اعلام کرد تعرفه‌های گمرکی واردات آلومینیوم و فولاد از ترکیه را دو برابر کرده است. ترامپ در یک پیام توئیتری، ضمن اعلام دستور دو برابر شدن تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه، نوشت: «در حالی که ارزش واحد پول ترکیه، لیر، به سرعت در برابر دلار بسیار قوی ما، سقوط می‌کند».

    وی با بیان اینکه تعرفه گمرکی واردات آلومینیوم به ۲۰ درصد و فولاد به ۵۰ درصد افزایش می‌یابد، تاکید کرد: «در برهه کنونی، روابط ما با ترکیه اصلا خوب نیست».

    منبع : http://chilanonline.com/2018/08/11/20135/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۱ مرداد ۹۷

    بخشنامه اخیر وزارت صمت نه به نفع تولیدکننده است نه مصرف کننده نهایی/واسطه ها از قیمت گذاری دستوری وزارت صمت سود برده اند

    انتشار : 97/05/18

    چیلان آنلاین

    به گزارش  چیلان ، هفته پیش بود که سهامداران شرکت های تولید کننده فولادی و معدنی در نامه ای خطاب به اسحاق جهانگیری از قیمت گذاری دستوری وزارت صمت در صنعت فولاد انتقاد کرده و آن را جفایی در حق خود و تولید کنندگان دانستند و این که با عرضه محصول در بازار کالا با دلار ۴۲۰۰ تومانی عملا تنها دلالان منتفع شده اند.

    در پی این نامه نگاری و اعتراضات گستره به بخشنامه اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت رئیس کمیسون اقتصادی مجلس از ورود مجلس به این ماجرا خبر داده است.

    در این زمینه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ما تمام تلاش خود را برای حل مشکل صنایع انجام می دهیم؛ چرا که قیمت ها باید برای مصرف کننده نهایی متاثر از مکانیسم عرضه و تقاضا باشد، طوری که به مصرف کننده فشاری وارد نشود و در عین حال تولید کننده از فروش محصول خود راضی باشد. متاسفانه باید گفت شرایط موجود به درد اقتصاد کشور نمی خورد.

    محمدرضا پورابراهیمی افزود: مهمترین کمکی که می شود به تولیدکنندگان کشور در شرایط تحریم کرد تا بتوانند تولید و صادرات بهتری داشته باشند؛ حذف هرگونه رانت و فساد اقتصادی است

    نماینده مردم کرمان و راور در مجلس اضافه کرد: با شرایط اخیر بازار فولاد که قیمت های به صورت دستوری تعیین شده است، نه سهامداران شرکت ها انگیزه ای برای ادامه سرمایه گذاری دارند و نه تولید کننده برای ادامه تولید و در این میان گزارش هایی به دست ما رسیده که نقش دلالان در این مکانیزم رانت‌زا پررنگ بوده است.

    وی تاکید کرد: باید میانگین صادرات سالانه در بخش فولاد در شرایط تحریم با توجه به نیاز و عرضه داخلی بیشتر شود که در این راستا نیازمند برنامه‌ریزی‌ها و اقداماتی هستیم.

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس پاسخ به خبرنگار تسنیم در خصوص اصلاح قیمت ارز با توجه به بسته جدید ارزی و لزوم بازنگری در بخشنامه اخیر وزارت “صمت” در قیمت گذاری کالا گفت: با توجه به اصلاح قیمت ارز در بازار ثانویه و این که شرکت‌های تولیدی بخشی از محصول خود را صادر می‌کنند، باید به این موضوع توجه کرد که زمانی قیمت دستوری در داخل پذیرفته می‌شود که مصرف‌کننده نهایی از نرخ دستوری محصولات منتفع شود.

    وی ادامه داد: به عبارتی عدم انتفاع مصرف‌کننده نهایی، از نرخ دستوری برای محصولات بیانگر وجود رانت و فساد در اقتصاد است، حال آن که سهامدار و سرمایه گذار شرکت هم انگیزه ای برای ماندن و نگهداری سهم بنیادی ندارد و در بورس فروشنده می شود.

    این عضو شورای عالی اقتصاد در برابر این پرسش که طبق قانون نظارت و کنترل بازار برعهده وزارت صمت است و اساسا ورود این وزارتخانه به قیمتگذاری اقدام غیرقانونی به نظر نمی رسد، توضیح داد: به هر حال قیمت گذاری طبق مقررات و مصوبات بر عهده وزارت صمت است، اما نه قیمتگذاری که به ضرر تولیدکننده باشد و به نفع واسطه ها. وی گفت: به نظر ما این سیاست درستی نیست و هرگونه قیمت گذاری دستوری اشتباه است. اگر در اقتصاد تولید کننده کالا مجبور به فروش با ارز ۴۲۰۰تومانی است، باید بدانیم که کالا با همین ارز به دست مصرف کننده نهایی می رسد، اما بررسی های اخیر نشان می دهد این اتفاق به طور کامل و دقیق رخ نداده است. یعنی هر خانواری هم باید کالای مصرفی خود را با نرخ خوراک ۴۲۰۰ تومانی بتواند تهیه نماید و نباید شرایط به گونه ای باشد که به دلیل رانت فشار به مصرف کننده نهایی تحمیل شود و از سوی دیگر سود عاید تولید کننده هم نشود و در این میان دلال سود ببرد. پورابراهیمی تاکید کرد: عرضه محصولات فولادی با قیمت دستوری، منوط به بهره‌مندی بخش خصوصی از قیمت‌ها است؛ چرا که در غیر این صورت رانت و فساد اقتصادی در پی دارد و علاوه بر اینکه مانعی بر سر راه صادرات محسوب می‌شودو

    وی گفت: افزون بر این قیمت های دستوری و ایجاد رانت به افزایش هزینه شرکت‌ها نیز منجر می‌شود، این در حالی است که در شرایط تحریم نباید بخش تولید و صادرات با مانع روبرو شوند.

    نماینده مردم کرمان و راور در مجلس ادامه داد: برآورد می‌‌شود حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان از تفاوت قیمت دستوری با نرخ توافقی در حوزه محصولات فولادی حاصل می‌شود که اگر این ۳۰ هزار میلیارد تومان به دست مصرف کننده نهایی برسد از نظر ما انجام این مهم، کمک شرکت‌های فولادی به مردم و رعایت حقوق دولتی است که باید به درستی این مسیر ارزیابی شده و مورد تحقیق قرار گیرد، اما بر مبنای گزارش ها ظاهرا بخشنامه اخیر صمت شرایط را به نفع واسطه ها رقم زده است.

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان وعده داد: خانه ملت به سرعت وارد بررسی مقوله قیمت‌گذاری فولاد در بازار رسمی کالا می شود و در صورت لزوم از طریق شورای عالی هماهنگی اقتصادی موضوع را مطرح و احتمال بازنگری و تغییر مصوبات قیمت‌گذاری در سطوح عالی وجود دارد.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/08/10/20130/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۱ مرداد ۹۷

    روسیه و قزاقستان صادرات فولاد به ایران را کاهش مى دهند

    انتشار : 97/05/18

    چیلان آنلاین

    به گزارش  چیلان ، شرکت های بازرگانی اشاره کرده اند که واردات از روسیه و قزاقستان در حالی که قیمت ها کاهشی است و تقاضا همچنان تضعیف مى شود در زمان کوتاهی کاهش یافته است. با این حال تحریم های آمریکا سرعت کاهش صادرات را تسریع کرده است.


    منبع : http://chilanonline.com/2018/08/09/20120/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۱ مرداد ۹۷

    فولادساز کره ای قیمت های خرید قراضه ژاپن را بدون تغییر نگه داشت

    انتشار : 97/05/18

    چیلان آنلاین

    به گزارش  چیلان ، براساس گزارش های رسیده، قیمت های پیشنهادی این فولادساز کره ای نسبت به قبل بدون تغییر است. دلیل عدم تغییر نرخ ها، قراردادهای در دست اجرا و موجودی کافی قراضه این فولادساز اعلام شده است.

    این امر سبب شده شکاف قیمت های پیشنهادی هیوندای و فولادساز ژاپنی یعنی فولاد توکیو برای قراضه همچنان ۲۲ دلار در هر تن است.

    فولادسازان ژاپنی نیز قیمت های پیشنهادی برای قراضه را بدون تغییر حفظ کرده اند.

    گفتنی است، هیوندای بزرگترین خریدار قراضه ژاپن می باشد که ماهانه حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تن قراضه از این کشور وارد می کند و قیمت های پیشنهادی این شرکت، شاخص و مبنای اصلی قیمت گذاری بازار قراضه در جنوب شرقی آسیا محسوب می شود.

    قیمت های قراضه پیشنهادی و مناقصات فولاد هیوندای وارداتی از ژاپن


    منبع : http://chilanonline.com/2018/08/09/20117/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۱ مرداد ۹۷

    مانع تراشی در مسیر صادرات فولاد در دوره تحریم ممنوع!

    انتشار : 97/05/17

    انجمن فولاد

    دکتر مهدی کرباسیان، رئیس هیئت عامل ایمیدرو تاکید کرد: در دوران تحریم نباید در مسیر صادرات بخش معدن و صنایع معدنی به ویژه فولاد مانعی ایجاد شود. این بخش در عین حال جایگاه والایی در توسعه و اشتغال دارد.

    تصریح کرد: اکنون سرمایه گذاری و توسعه نباید فراموش شود. فولاد از اصلی ترین حوزه هایی است که باید مورد حمایت قرار گیرد به این دلیل که یکی از نمادهای اقتصاد مقاومتی است و موضوع اشتغال و تولید از محورهای اصلی این حوزه است.

    کرباسیان به آمار چهار ماه سال اشاره کرد و اظهار داشت: تولید شرکت های بزرگ به حدود ۷.۵ میلیون تن رسیده که با رشد حدود ۷ درصدی همراه شده است. در این مدت بیش از ۲.۶ میلیون تن نیز صادرات داشته ایم. وی خاطر نشان کرد: این حوزه جایگزین مناسبی برای جبران کاهش درامدهای نفتی است و همزمان نقش بالایی در حفظ و توسعه اشتغال دارد.

    کرباسیان درباره جایگاه اصفهان در صنعت فولاد گفت: حدود ۶۰ درصد از تولید فولاد کشور به استان اصفهان تعلق دارد و توسعه صنعت ایران از ذوب آهن شروع شد. وی به سخنان اخیر رییس جمهوری امریکا درباره فولاد اشاره کرد و گفت: ترامپ اخیرا در مراسم بازگشایی یواس استیل، دو جمله درباره اهمیت فولاد اعلام کرد که نخست اگر کشوری در توسعه فولاد موثر نباشد توسعه نخواهد داشت و دوم اینکه فولاد محور توسعه است.

    رئیس هیئت عامل ایمیدرو تاکید کرد: ایران در سال ۹۶ به رکورد تاریخی تولید و صادرات فولاد از ابتدای فعالیت این صنعت رسید. این مسیر باید به ویژه در صادرات ادامه یابد. وی افزود: سال قبل بیش از ۱۰ میلیارد دلار در زنجیره فولاد و صنایع معدنی صادرات داشتیم. کرباسیان خاطر نشان کرد: صنعت فولاد به غیر از الکترود گرافیتی، در مابقی این زنجیره فولاد خود اتکاست.

    رئیس هیئت عامل ایمیدرو به وقایع ارزی کشور اشاره کرد و گفت: خوشبختانه رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی اصلاحات اساسی در نظام ارزی ایجاد کرده اند.

    کرباسیان افزود: طی روزهای آتی، با ورود ارز صادراتی فولادی ها پیش بینی می شود قیمت ها متناسب تر شود. وی تاکید کرد: فولاد در آینده توسعه کشور نقشی اساسی دارد و این بخش به عنوان یک حوزه بالادستی، جایگاه موثری در توسعه اشتغال ایجاد کرده است. رئیس هیئت عامل ایمیدرو یادآور شد: در سال ۹۲ با مشکل نبود توازن در زنجیره فولاد مواجه بودیم و در آن شرایط گندله وارد کشور می شد در صورتی که اکنون صادرکننده آهن اسفنجی، فولاد و کنسانتره آهن شده ایم هرچند با توجه به رشد ظرفیت ها و تقاضای مصرف داخلی، صادرات این محصولات محدود می شود.

    به گفته کرباسیان، طی ۴ سال قبل رشد ۱۲۰ درصدی تولید گندله و ۸۰ درصدی در تولید کنسانتره داشته ایم.

    کرباسیان با اشاره به اینکه زنجیره فولاد و ارزش افزوده در مسیر توازن در حرکت است، گفت: وقتی سال ۹۲ طرح جامع فولاد در حال به روز آوری بود، برخی از کارشناسان هدف ۵۵ میلیون تن فولاد را رویا تلقی می کردند اما با گذشت زمان، مشخص شد آن هدف دست یافتنی است. وی ادامه داد: الان به ظرفیت ۳۲ میلیون تنی رسیده ایم که تا پایان سال این رقم به ۳۵ میلیون تن می رسد.

    رئیس هیئت عامل ایمیدرو به شرایط تحریم اشاره کرد و گفت: تحریم فولاد و زغالسنگ، طلا و از روز سه شنبه شروع شده است تنها دغدغه من سختگیری در صادرات معدن و صنایع معدنی است.

    کرباسیان اظهار داشت: به دست آوردن بازار صادراتی بسیار مشکل است. وقتی به بازار ۱۰ میلیارد دلاری صادراتی رسیده ایم به معنی به دست آوردن بازار جدید است آن هم در جایی که چین به عنوان غول فولادی، در راس بازار است. وی ادامه داد: الان رقبای بیشتری در بازار فولاد داریم پس نباید در شرایط فعلی دچار خطا شویم.

    منبع : http://steeliran.org/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1/ID/18043/%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B9-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B4%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%85-%D9%85%D9%85%D9%86%D9%88%D8%B9

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۱ مرداد ۹۷

    نتیجه جلسه فولادی مجلس از زبان قاضی پور

    انتشار : 97/05/17

    انجمن فولاد

    نادر قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص ادعاهای مطرح شده از سوی سندیکای لوله و پروفیل به عملکرد فولاد مبارکه گفت: در جلسه‌ای که اخیرا با حضور مسئولان وزارت صنعت، مدیرعامل فولاد مبارکه، سندیکاهای لوله و پروفیل و بورس‌کالا در مجلس برگزار شد، موضوع بازار ورق و لوله و پروفیل کاملا بررسی و مشخص شد که سندیکای لوله و پروفیل در این میان هم اضافه سود بردند و هم اضافه اعتراض می‌کنند؛ زیرا تعدادی از پروفیل‌سازان ورق را از بورس کالا با قیمت بسیار پایینی خریداری کرده و بدون فاکتور به فروشندگان و توزیع کنندگان پروفیل با قیمت بالایی می‌فروشند.

    او افزود: این در حالی است که من همان روز پروفیل را به قیمت کیلویی هفت هزار تومان از بازار خریداری کردم در صورتیکه در بورس کالا ورق فولاد با قیمت بسیار ارزان تر به فروش رفته بود؛ بنابراین کسانیکه ورق خریداری کرده و لوله پروفیل تولید کردند، باید اعلام کنند به چه قیمتی محصول را خریداری و می فروشند، زیرا من از کسانی هستم که به عینه پروفیل را به قیمت کیلویی هفت هزار تومان خریدم.

    این مقام مسئول اضافه کرد: اعضای سندیکای لوله و پروفیل، ورق را از فولاد مبارکه خریداری کرده و بعد از تبدیل کردن به لوله و پروفیل با سود هنگفتی محصولاتشان را می‌فروشند، بنابراین سندیکا هم توزیعشان خارج از شبکه است و هم گران فروشی می‌کنند.

    به گفته این نماینده مجلس، هدف سندیکا از این شلوغ کاری‌ها این است که می‌خواهند گران‌فروشی خودشان مشخص نشود، این در حالی است که بر اساس قوانین تعزیرات حکومتی، جرایم سنگینی برای آنها وضع می‌شود.

    نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: این در حالی است که سازمان بورس و نهادهای نظارتی بر قیمت‌های کشف شده در بورس کالا نظارت کرده و در صورت هر گونه تخلف فروشندگان با متخلفین برخورد می‌کند بنابراین باید ادعاهای مطرح شده ریال مستند باشد و بگوید.

    قاضی پور اظهار کرد: براساس تصمیم مجلس، بورس کالا به صورت دقیق و شفاف به سازمان بورس، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان بازرسی اعلام می‌کند که چه کسانی ورق را به چه قیمتی خریداری کرده‌اند تا با نظارت همگان، ورقی که تبدیل به پروفیل می‌شود، بدون گرانی و انحصار به دست مصرف‌کننده برسد که دستگاه‌های نظارتی این بررسی‌ها را آغاز کرده‌اند.

    منبع : http://steeliran.org/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1/ID/18045/%D9%86%D8%AA%DB%8C%D8%AC%D9%87-%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%B3-%D8%A7%D8%B2-%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D9%82%D8%A7%D8%B6%DB%8C-%D9%BE%D9%88%D8%B1

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۱ مرداد ۹۷

    افزایش سرمایه ۸۴ درصدی ذوب آهن از محل تجدید ارزیابی داریی ها تصویب شد

    انتشار : 97/05/17

    چیلان آنلاین

    به گزارش  چیلان، هیئت مدیره شرکت ذوب آهن اصفهان با افزایش ۸۴ درصدی سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی ماشین آلات و تجهیزات و رساندن سرمایه از ۳۲ هزار و ۱۸۰ میلیارد و ۵۸۷ ریال به ۶۱ هزار و ۸۲ میلیارد و ۲۹۱ میلیون ریال موافقت کرد.

    این افزایش سرمایه منوط به تایید بازرس قانونی شرکت و موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار و همینطور تصویب مجمع فوق العاده می باشد.


    منبع : http://chilanonline.com/2018/08/08/20109/


  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۱ مرداد ۹۷

    وزیر کار استیضاح شد/ آیا باید در انتظار تغییرات مدیریتی برخی شرکت های فولادی باشیم؟

    انتشار : 97/05/17

    چیلان آنلاین

    به گزارش  چیلان، استیضاح ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز رقم خورد و این وزارت خانه تا معرفی وزیر جدید بایستی با سپرست اداره شود.

    وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از پر بنگاه ترین وزارت خانه های دولت و تنها سازمان تامین اجتماعی حدود ١٠٣ موسسه و هلدینگ بزرگ در زمینه های بانکی و مالی، بیمه، گردشگری، نفت و پتروشیمی، فولاد ، پزشکی، حمل و نقل و مصالح ساختمانی دارد که هر یک دارای صدها شرکت زیر مجموعه می باشند.

    همانگونه که گفته شد شستا و صندوق بازنششستگی کشوری به عنوان زیرمجموعه های وزارت تعاون، و رفاه اجتماعی، سهامدار برخی شرکت های فولادی نظیر ذوب آهن اصفهان، فولاد اکسین خوزستان، صبا فولاد خلیج فارس و می باشند و این تغییر وزیر می تواند تغییرات زیادی در رأس این شرکت های تابعه ایجاد کند.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/08/08/20105/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۱ مرداد ۹۷

    میلیارد دلار ارز آوری فولاد در سال۹۶/ افزایش تولید فولاد خام به ۳۵میلیون تن تا پایان سال

    97/05/17

    تی نیوز

    مهدی کرباسیان امشب در مراسم افتتاحیه نمایشگاه فولاد و متالورژی با تبریک روز خبرنگار به اصحاب رسانه اظهار کرد: سلامت جامعه و پیشرفت آن در گروی افزایش شفافیت است و اصحاب رسانه بدانند که با فعالیت خود در حوزه افزایش شفافیت، به توسعه کشور کمک می‌کنند. به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، وی در ادامه افزود: حدود 60 درصد از تولید فولاد کشور در استان اصفهان صورت می‌گیرد و شروع توسعه صنعتی ایران از استان اصفهان و با احداث ذوب‌آهن رخ داده است. رئیس هیأت عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: رئیس جمهور آمریکا چندی پیش در مراسم افتتاح یک شرکت فولادی آمریکایی تأکید کرد «توسعه اقتصادی یک کشور، بدون تولید فولاد ممکن نیست» و ما در ایران مفتخریم که این محور از توسعه اقتصادی را به طور کامل در اختیار داریم. کرباسیان یادآور شد: در سال 96، تولید فولاد رکورد زد و افتخار می‌کنیم که در صادرات فولاد و صنایع معدنی، 9 میلیارد دلار ارزآوری داشته‌ایم که این عدد، 22 درصد از صادرات کشور را به خود اختصاص داده است. وی تأکید کرد: فولاد یکی از مهم‌ترین محورهای اقتصاد مقاومتی است و از سنگ‌آهن و گاز که نعمت‌های خداوند هستند، ارزش افزوده خلق می‌کند و اشتغال ایجاد می‌کند.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، فولاد را تقریباً خود اکتفا ارزیابی کرد و متذکر شد: اصلاحات ارزی پیشنهادی دولت در روز اول باعث اصلاح قیمت‌ها شده و باعث خرسندی است که رویه قبلی اصلاح شد و دولت، نقدهای موجود را پذیرفت. کرباسیان با اشاره به اینکه این نکته مثبتی است که دولت اشتباهات خود را می‌پذیرد و نقدها را به کار می‌گیرد، مطرح کرد: قیمت ارز در بازار ثانویه به 8 هزار تومان کاهش یافته و با ورود ارزهای فولاد این اعداد مناسب‌تر نیز خواهد شد. وی، جایگاه فولاد در توسعه کشور را مهم ارزیابی کرد و متذکر شد: در سال 92، عدم توازن شدیدی در زنجیره فولاد وجود داشت و گندله به کشور وارد می‌شد، اما در حال حاضر با رشد 120 درصدی تولید گندله، صادرکننده آن شده‌ایم. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در سال 92 که طرح جامع فولاد بازنگری می‌شد، افق 55 میلیون تنی به عنوان رویا تلقی می‌شد، اما ارقام فعلی حاکی از ممکن بودن تحقق این هدف حکایت دارند. رئیس هیأت عامل ایمیدرو تصریح کرد: اکنون ظرفیت تولید فولاد خام 32 میلیون تن است و تا پایان سال به 35 میلیون تن خواهد رسید. وی به نگرانی‌های موجود در خصوص صنعت فولاد نیز اشاره‌ کرد و افزود: بازارهای صادراتی فعلی به سختی و با رقابت شدید با غولی چون چین به دست آمده و نباید این زحمات را به راحتی از دست داده و فراموش شوند.

    کرباسیان بیان داشت: مصرف داخلی فولاد در حدود 17 میلیون تن است و ما بقی آن باید صادر شود؛ از این رو توسعه بازارهای صادراتی همچنان باید اولویت داشته باشد.

    وی در پایان نگرانی دوم خود را این گونه بیان کرد: در سال‌های 63 و 64 و در اوج جنگ، دولت تصمیم گرفت 10 پروژه صنعتی کشور را با قدرت تکمیل کند، چراکه می‌دانست که پس از جنگ به اشتغال نیاز دارد و در حال حاضر نیز نباید فضای تحریم باعث شود که از توسعه صنعتی غافل شویم و مزیت‌های توسعه فولاد کنار گذاشته شوند.

    منبع : http://tnews.ir/news/7f2a116564624.html?h=1

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۱ مرداد ۹۷

    بورس کالا را از حالت دستوری خارج کنیم

    انتشار : 97/05/17

    شرکت ملی فولاد ایران

    قیمت فلزات، تابعی از نرخ جهانی است که البته در داخل کشور می‌توان هزینه حمل‌ونقل را نیز به آن اضافه کرد.

      همان‌گونه که در چند سال گذشته شاهد بودیم به دلیل رکود جهانی، نرخ انواع فلزات نیز در داخل کشور روند نزولی به خود گرفت. در مجموع، فلزات نرخ بین‌المللی دارند و تنها عاملی که نرخ آنها را متفاوت می‌کند میزان ارزش‌شان است. در این بین فولاد نیز تابعی از قیمت‌های جهانی است. سال گذشته و امسال، شاهد افزایش نرخ فولاد بوده‌ و هستیم که بخش عمده‌ای از آن به قیمت‌های جهانی مربوط است.

    البته نکته مهم درباره قیمت‌گذاری فولاد در بورس کالا، نرخ ۴۲۰۰تومانی است که به صورت دستوری اعلام شده و برای واحدهای فولادی می‌تواند بسیار فاجعه‌آمیز باشد چراکه با این قیمت‌ها واحدهای فولادی متضرر خواهند شد. برای مثال چند روز گذشته، فولاد خوزستان شمش را کیلویی ۲۴۰۰تومان ‌فروخت، در حالی که همان روز قراضه کیلویی ۲۶۵۰ تومان نرخ داشت یعنی نرخ پایین شمش سبب هجوم تقاضا به بورس شد که هر کسی می‌تواند با خرید از بورس آن را در بازار آزاد بفروشد. پس اختلاف نرخ واقعی و دستوری، سبب سودجویی و رانت شده است.

    از این رو در نحوه قیمت‌گذاری در بورس کالا چند خواسته مهم را می‌توان مطرح کرد؛ نخست اینکه قیمت‌ها دستوری نباشد تا عرضه و تقاضا همدیگر را پیدا کنند. دوم اینکه کسی که برای خرید و فروش واجد شرایط است و در حقیقت به نوعی مصرف‌کننده نهایی است، در بورس کالا خرید کند نه اینکه بازار دست یک عده تاجر بیفتد زیرا زمانی که خریدار، مصرف‌کننده نهایی باشد، واسطه‌گر حذف می‌شود و پولی که در این بین رد و بدل می‌شود به طور مستقیم به جیب مصرف‌کننده و تولیدکننده خواهد رفت.‌ اگر این اتفاق‌ها روی بدهد شفاف‌سازی می‌شود و تولیدکننده و مصرف‌کننده مشخص خواهند شد. آمارهای شفاف نیز به‌دست دولت می‌رسد و تغییرات اساسی در بورس کالا به وجود می‌آید.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/323796/%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%B3-%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7-%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D8%AD%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D9%85

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۱ مرداد ۹۷

    اطلاع رسانی و توسعه از پنجره قلم

    انتشار : 97/05/17

    شرکت ملی فولاد ایران

    17 مرداد بهانه ای برای ارج نهادن به تلاش های قشری بی ادعا است که اطلاع رسانی به موقع و انعکاس حقایق را رسالت اصلی خود می دانند. به عنوان مدیری که چهار دهه تکریم مقام خبرنگار و اعتقاد به اثرگذاری اصحاب رسانه در امور جاری کشور را باوری عمیق می دانم؛ ذکر موضوعی در کنار شادباش و گرامیداشت "روز خبرنگار" خالی از لطف نیست. در شرایط فعلی یکی از عوامل کلیدی در سرعت بخشیدن به توسعه و تقویت اقتدار ملی؛ اطلاع رسانی دقیق و در لحظه موفقیت های سازمانی است. به طور حتم پیمایش مسیر توسعه در ایران ما؛ همگرایی بین ارکان مختلف را در شرایط امروز اقتصاد می طلبد که یقینا در این زمینه رسانه به عنوان ابزار بیانگری رخدادها، می تواند نقشی محوری را ایفا کند. امیدوارم این رویکرد در بین فعالان رسانه نهادینه شود تا در کنار چاره اندیشی برای حل مشکلات کشور؛ دستاوردهای سازمان ها نیز به شایستگی انعکاس داده شود. سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران از آغاز دولت یازدهم تا به امروز، تلاش کرده است تا علاوه بر تعامل با رسانه ها از باب پاسخگویی، پا را فراتر گذاشته و در قالب دریافت پیشنهادات و انتقادات از اهالی رسانه، اهداف سازمانی را بدون در نظر گرفتن عوامل برون سازمانی طی نکند. در پایان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و از دست رفتگان رسانه؛ بر خود لازم می دانم در نهایت احترام؛ از زحمات خالصانه شما اهالی خستگی ناپذیر که بی منت در مسیر آگاهی دادن مردم گام بر می دارید؛ کمال تشکر را داشته باشم.

    منبع : www.niscoir.com/Portal/home/anews/235055/235077/323792/یادداشت-رئیس-هیات-عامل-ایمیدرو-به-مناسبت-گرامیداشت-روز-خبرنگار؛-

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۱ مرداد ۹۷

    صدور 2.6 میلیون تن فولاد در 4 ماه سال

    انتشار : 97/05/17

    شرکت ملی فولاد ایران

    میزان صادرات فولاد شرکت های بزرگ کشور در ماه تیر، 21 درصد و طی چهار ماه سال 13درصد افزایش یافت

    به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، شرکت های بزرگ فولاد ساز در ماه تیر 97، 715 هزار و 869 هزار تن فولاد خام و محصولات فولادی صادر کردند.

    از این میزان، شرکت های «فولاد خوزستان» 194 هزار و 712 تن، «فولاد هرمزگان» 184 هزار و 867 تن، «فولاد مبارکه» 117 هزار و 512 تن، «ذوب آهن اصفهان» 114 هزار و 995 تن، «فولاد کاوه جنوب» 77 هزار تن، «فولاد خراسان» 25 هزار و 593 تن و «فولاد آلیاژی ایران» یک هزار و 190 تن کردند.

    همچنین تولیدکنندگان بزرگ از ابتدای فروردین تا پایان تیر، 2 میلیون و 623 هزار و 661 تن فولاد صادر کردند که در مقایسه با رقم مدت مشابه سال گذشته، 13 درصد رشد نشان می دهد.

    در این میان، طی 4 ماهه نخست امسال، شرکت های «فولاد خوزستان» 959 هزار و 8 تن، «فولاد هرمزگان» 373 هزار و 549 تن، «فولاد مبارکه» 459 هزار و 613 تن، «ذوب آهن اصفهان» 369 هزار و 604 تن، «فولاد کاوه جنوب» 343 هزار تن، «فولاد خراسان» 75 هزار و 697 تن، «فولاد آلیاژی ایران» 30 هزار و 322 تن و «فولاد اکسین» 12 هزار و 868 تن فولاد صادر کردند.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/323794/%D8%B5%D8%AF%D9%88%D8%B1-2.6-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AA%D9%86-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-4-%D9%85%D8%A7%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D9%84

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • شنبه ۲۰ مرداد ۹۷

    11 راهکار پیشنهادی مدیرعامل فولاد امیر کبیر کاشان برای حمایت از فولاد صد در صد ایرانی

    انتشار : 97/05/17

    شرکت ملی فولاد ایران

    عزیز قنواتی، مدیرعامل فولاد امیر کبیر کاشان در یادداشتی راهکارهای حمایت از فولاد صد در صد ایرانی را بازگو کرده است که چیلان در ادامه به تشریح آن پرداخته است.

    عمده ترین ضرورت در حمایت از تولید ملی فولاد رقابت پذیر بودن آن در بازار داخلی و خارجی است. در ابتدای امر بایستی تعریفی از تولید ملی داشته باشیم. به چه چیزی تولید ملی گفته می شود؟ آیا محصولی که عمده مواد اولیه آن از خارج تامین می شود تولید ملی محسوب می شود؟

    مصرف کنندگان داخلی و خارجی فولاد نیازمند بهره گیری از تولیدات با کیفیت و قیمت مناسب هستند و در امر کیفیت باید گفت در صنعت فولاد همه اذعان دارند که بهترین کیفیت فولاد را دارا هستیم چراکه صادرکننده فولاد به اروپا هستیم.

    در بحث بعدی، شرایط فروش مطرح می شود. اولین حامی حمایت از تولید ملی فولاد مسئولین می باشند که بایستی در پروژه های در دست اجرا، استفاده از کالای ایرانی را تکلیف نمایند.

    کالایی که تولید ایرانی است و صد در صد منافع اقتصادی، اجتماعی و سیاسی برای کشور داشته و در راستای اقتصاد مقاومتی اقدامات بسیار مهمی در فولاد انجام شده و شاهد هستیم که در این محصول هیچ گونه وابستگی به خارج وجود ندارد، می طلبد که هم مسئولین و هم مردم از این کالا حمایت کنند. در فولاد مجوزهای زیادی بدون بررسی کارشناسی و توجه به چشم انداز آینده داده شده که بسیاری از این مجوزها هنوز هم اجرایی نشده اند.

    لذا عدم مدیریت فولاد از گذشته تا به حال و عدم جانمایی صحیح آن سبب شده یکسری واحدهای کوچک غیر اقتصادی و با ظرفیت های پایین ایجاد گردد که اکنون این واحدها برای بقا نیازمند حمایت هستند زیرا به دلیل پراکندگی و کوچک بودن، قدرت تولید رقابتی ندارند. اولین اقدامی که می توان در راستای حمایت از این واحدها انجام داد، شناسایی واحدهای زیان ده و با ظرفیت های کم و درمقابل شناسایی واحدهای سودده که مطابق افق چشم انداز احداث شده اند و ادغام این واحدها با یکدیگر است. امروزه احداث کارخانجات صنعتی و واحدهای تجاری کوچک در دنیا در حال منسوخ شدن است و در فولاد ما نیز بایستی این اتفاق رخ دهد. برای تحقق این مهم در ابتدا باید قوانین تسهیل کننده ای برای تولید تدوین شود، حتی قوانین مزاحم باید حذف یا در راستای حمایت از تولیدکننده ویرایش شوند. همچنین هماهنگی بین مسئولین و بخش خصوصی باید ایجاد شود. علاوه بر موارد فوق، تبلیغ صحیحی جهت جلب مصرف کننده داخلی و خارجی و تغییر در شرایط فروش و خدمات پس از فروش باید ایجاد گردد و به طور کلی حقوق مصرف کننده به طور صحیح رعایت شود. چنانچه این اقدامات انجام شود قطعا می توان شاهد حمایت از تولید ملی فولاد بود و استفاده از ظرفیت ها به حداکثر ممکن خواهد رسید.

    در کنار این موارد باید توجه داشت که علاوه بر تامین نیاز داخل با توجه به افق چشم انداز، باید در زمینه توسعه و تقویت صادرات و ارزآوری برای کشور، اقدامات بهتری صورت گیرد و علاوه بر بازارهایی که تاکنون به دست آورده ایم به دنبال ایجاد بازارهای جدید دیگر بود. بسیار مهم است که دقت کنیم چون مازاد ظرفیت فولاد در کشور وجود دارد یکی از مباحث در حمایت از تولید داخل، توجه به صادرات است.

    درنتیجه اگر بخواهیم این موضوع را جمع بندی نماییم باید بگوییم در راستای حمایت از فولاد صد در صد ایرانی و با کیفیت های جهانی بایستی موارد زیر مدنظر قرار گیرد:

    1- رقابت پذیری تولیدات در داخل و خارج از طریق بروز رسانی تجهیزات و بهره مندی از آخرین تکنولوژی و روش های نوین تولید

    2- مدیریت هزینه ها به منظور کاهش بهای تمام شده

    3- افزایش کیفیت محصولات و کسب اعتماد مصرف کنندگان

    4- نرخ گذاری براساس شرایط بازارهای داخلی و خارجی

    5- تثبیت و تسهیل قوانین و مقررات مربوط به تولید

    6- ادغام واحدهای کوچک براساس یک برنامه زمان بندی و کمک به تکمیل زنجیره واحدهای بزرگ

    7- کمک به استفاده از بورس و بازارهای سرمایه برای هدایت نقدینگی و سرمایه به سمت تولید و جلوگیری از سود واسطه گری و دلالی

    8- تامین سرمایه در گردش در واحدهای تولیدی با بهره های کم

    9- کمک دولت در تعیین تکلیف بدهی های ارزی و ریالی به منظور تامین هزینه های مالی واحدها

    10- حمایت دولت و متولیان امر درخصوص منطقی کردن تعرفه های واردات و صادرات

    11- تثبیت نرخ ارز مورد نیاز تولید و مدیریت آن به منظور جلوگیری از ایجاد رانت های دلالی و واسطه گری

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/323797/-11%D8%B1%D8%A7%D9%87%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D9%86%D9%87%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%B1-%DA%A9%D8%A8%DB%8C%D8%B1-%DA%A9%D8%A7%D8%B4%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AD%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D8%B5%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%B5%D8%AF-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • شنبه ۲۰ مرداد ۹۷

    برگزاری جلسه رسیدگی به مشکلات واحدهای فولادی ومعدنی

    انتشار : 97/05/17

    شرکت ملی فولاد ایران

    فولادوتوسعه: جلسه رسیدگی به مشکلات واحدهای فولادی ومعدنی صبح امروزدرشرکت ملی فولادایران برگزارشد.

    به گزارش خبرنگار فولادوتوسعه، دراین جلسه که مدرس خیابانی عضوهیئت عامل ایمیدرو، یونسیان مدیرعامل شرکت ملی فولادایران ومدیران عامل ومعاونین شرکت های فولادی ومعدنی حضورداشتند، هرکدام از حضار در راستای طرح مشکلات زنجیره فولاد مطالبی رابیان کردند. یونسیان از واحدهای تولیدی درخواست کرد با توجه به اینکه شرکت ملی فولادایران متولی دبیرخانه ستادزنجیره فولاد است، لازم است که واحدهای تولیدکننده مشکلات و نیازهای خودرا برای دبیرخانه ستاد زنجیره فولاد ارسال کنند تا بصورت واحد به این مشکلات رسیدگی شود.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/323805/%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87-%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%88%D8%A7%D8%AD%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D9%88%D9%85%D8%B9%D8%AF%D9%86%DB%8C

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • شنبه ۲۰ مرداد ۹۷

    جزئیات جلسه مهم فولادی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس

    انتشار : 97/05/16

    استیل ایران

    در جلسه دیروز کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی درخواست انجمن فولاد برای اصلاح دستورالعمل تنظیم بازار وزارت صمت تایید شد و وزارت صمت مامور گردید ظرف یک هفته دستورالعمل تنظیم بازار فولاد را اصلاح نماید.

    جلسه دیروز کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی به فولاد اختصاص داشت و در این جلسه که با حضور نمایندگان مجلس، مدیران کارخانجات بزرگ فولاد، انجمن فولاد، ایمیدرو، بورس کالا و سندیکای لوله و پروفیل و نیز معاون معدن و صنایع معدنی وزارت صمت برگزار شد مجلس درخواست انجمن فولاد برای اصلاح دستورالعمل تنظیم بازار وزارت صمت را تایید کرد و وزارت صمت نیز مامور شد ظرف یک هفته با دریافت نظرات فولادسازان و تشکل های صنفی و صنایع پایین دست دستورالعمل تنظیم بازار فولاد را اصلاح کند.

    پیشنهاد سرقینی برای اصلاح دستورالعمل تنظیم بازار فولاد

     -پیشنهاد سرقینی، معاون معدن و صنایع معدنی وزارت صمت برای اصلاح دستورالعمل تنظیم بازار فولاد وزارت صمت: حذف سقف رقابت به شرط عرضه مکفی فولادسازان

    - معاون وزیر صمت: به شرکت های معدنی ابلاغ شده که کنسانتره و گندله سنگ آهن را با همان ضریب سال گذشته به فولادسازان عرضه کنند.

    - بیش از ۴۴۰ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات الکترود گرافیتی به فولادسازان اختصاص داده شده است.

    دکتر سبحانی جنگ دنیا را جنگ فولاد نام نهاد

    - دکتر سبحانی، مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان: جنگ دنیا، جنگ فولاد است و سلاح دفاعی کشورها در این جنگ، تعرفه است که در ایران در حداقل ممکن قرار دارد

    - قیمت های داخلی در همه جای دنیا بالاتر از قیمت های جهانی است اما در ایران برعکس است.

     -تصمیمات اخیر وزارت صمت به جای تلاش برای توسعه صادرات و ارزآوری فولاد در شرایط تحریم، در جهت محدودیت صادرات فولاد است.

     -اینکه وزارت صمت سهمیه ای برای عرضه داخلی فولادسازان تعیین کند و اسم آن را “تعهد” بگذارد و صادرات را هم منوط به انجام این عرضه ها کند، با کدام اصل اقتصادی سازگار است؟

    - فولاد مبارکه کل تولید خود را در تالار اصلی بورس یا به صورت مچینگ عرضه می کند و به واسطه نمی فروشد.

    - عرضه ورق فولاد مبارکه در بهار ۹۷ در بورس کالا ۲۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشت.

    مهندس کشانی به اجرای تمام مصوبات وزارتخانه علیرغم میل باطنی اذعان کرد

      -مهندس کشانی، مدیرعامل فولاد خوزستان: با کنترل قیمت مخالف نیستیم اما به شرط آنکه این کنترل از ابتدا تا انتهای زنجیره فولاد باشد و منفعت آن نصیب مصرف کنندگان شود نه تعدادی واسطه گر.

     -عرضه شمش فولاد خوزستان در بورس کالا تا ۱۲ مرداد، بیش از ۲ برابر شده است.

    - فولاد خوزستان با صادرات ۲.۷ میلیون تنی برای کشور افتخار آفرید اما گویا دولت با افتخار آفرینی فولادی ها موافق نیست.

    - فولاد خوزستان تمام مصوبات وزارتخانه را علیرغم میل باطنی اجرا کرده است اما آیا کنسانتره و گندله هم مطابق مصوبات فولاد سازان عرضه می شود؟

     -نظارت دولت و مجلس در این بخش کجاست؟

    خوروش پیشنهاد نوردکاران را ارائه کرد

    - خوروش، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران: پیشنهاد نوردکاران استفاده از مکانیسم مشابه ظرفیت سنجی و اعتبارسنجی فولاد مبارکه در فولاد خوزستان برای عرضه شمش است.

    پیشنهاد و تعهد یزدی زاده در این جلسه

     -مهندس یزدی زاده، مدیرعامل ذوب آهن اصفهان: سقف رقابت در بورس کالا را آزاد بگذارید تا عرضه و تقاضا تعادل خود را پیدا کند.

     -ذوب آهن به عنوان بزرگترین تولیدکننده مقاطع ساختمانی کشور تعهد می دهد که قیمت فولاد به نفع مصرف کننده نهایی کنترل می شود.

    - اجازه بدهید بورس کالا به نقش ذاتی و وظیفه اصلی تنظیم بازار خود بازگردد.

    یکی از سهامداران ذوب آهن: دلار و شمش دستوری فسادآور است

    - علی محمد میرزایی، سهامدار بورسی ذوب آهن اصفهان: همان طور که دلار دستوری فساد آورد، شمش دستوری نیز فساد می آورد.

     -دستورالعمل وزارت صمت، سود سهامداران فولادی بورس را به جیب رانت خواران و دلالان واریز کرده است.

    منبع : http://steeliran.org/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1/ID/18040/%D8%AC%D8%B2%D9%8A%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87-%D9%85%D9%87%D9%85-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%DA%A9%D9%85%DB%8C%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86-%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87-%D8%AD%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%B3

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • شنبه ۲۰ مرداد ۹۷

    رونمایی از مدل IR Marking در همایش معاونین تکنولوژی صنایع فولاد

    انتشار : 97/05/16

    چیلان آنلاین

    اولین همایش معاونین تکنولوژی صنایع فولاد، اول هفته آینده با موضوع چالش های کیفی محصولات در بازار برگزار می شود.

    بهرام باقرزاده، دبیر استاندارد و کیفیت انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در خصوص این همایش به  چیلان  خبر داد: در این همایش، مدل ارزیابی جامع فولادها (IR Marking) معرفی و رونمایی می شود. در این همایش، رئیس و جمعی از معاونین و مدیران سازمان ملی استاندارد، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، معاونین و مدیران مرتبط در حوزه استاندارد و مدیریت کیفیت از ایمیدرو، فولاد مبارکه اصفهان، شرکت ملی فولاد ایران، فولاد هرمزگان، فولاد خوزستان، فولاد خراسان، ذوب آهن اصفهان و نیز اعضای هیئت مدیره کمیته متناظر فولاد TC17 حضور دارند. این همایش در روزهای شنبه و یکشنبه ۲۰ و ۲۱ مرداد ماه در محل اصفهان، سالن مرکز تحقیقات فولاد مبارکه برگزار می گردد. به گزارش  چیلان ، در این همایش از مدل IR Marking پرده برداری شده و جهت یادبود تمبر مدل چاپ خواهد شد. متعاقب آن از دو شرکت بزرگ فولادی به صورت پایلوت ارزیابی مطابق با مدل صورت خواهد گرفت.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/08/07/20042/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • شنبه ۲۰ مرداد ۹۷

    رصد موجودی انبار خریداران محصولات فولادی با هدف جلوگیری از احتکار تداوم می یابد

    انتشار : 97/05/16

    چیلان آنلاین

    رصد موجودی انبار خریداران محصولات فولادی با هدف جلوگیری از احتکار تداوم می یابد

    حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی در خصوص نشست دیروز کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و اصل ۴۴ مجلس شورای اسلامی با حضور فعالان بخش فولاد، اظهار داشت: جلسه دیروز در خصوص مشکلات تولید و عرضه محصولات فولادی بود که با افزایش قیمتی همراه بوده است.

    رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با توجه به مسائلی که از طرف مردم در ارتباط با بحث افزایش قیمت محصولات فولادی به‌عنوان نماینده مردم در مجلس به موضوع ورود کردیم، گفت: در این نشست دلیل افزایش قیمت را پیگیری که تولیدکنندگان فولاد مطالبی را در ارتباط با تولیدکنندگان شمش ارائه کردند.

    نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به این نتیجه رسیدیم که باید مسئله افزایش قیمت فولاد را به‌صورت زنجیره‌ای پیگیری کنیم، ادامه داد: بررسی این زنجیره به‌منظور دلایل افزایش قیمت فولاد و آهن در بازار را باید از بخش تولید شمش آغاز کنیم. وی با تاکید بر اینکه بیشتر در زمینه فرآیند تولید، شیوه عرضه محصولات تولید شمش و محصولات پایین دستی بحث شد، عنوان کرد: باتوجه به آماری که داریم در حال حاضر وضعیت تولید فولاد به نحوی است که می‌توان صادرات داشت و نیاز بازار داخلی را تامین کرد، در مقطعی از زمان که نیاز بازار داخلی بسیار زیاد بود اولویت تامین نیاز بازار داخلی در نظر گرفته شده بود.

    این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تولید تولیدکنندگان داخلی می‌توانند صادرات شمش، شمش بلوم برای تولید میلگرد، شمش اسلب برای تولید ورق و ورق را داشته باشند در حالی که نیاز بازار داخلی را نیز تامین کنند، تصریح کرد: در حال حاضر سیاست جدید ارزی ابلاغ شده و باید بین صادرکنندگان و واردکنندگان به نرخ توافقی ارز دست پیدا کنند و مبنا دیگر ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی نیست.

    رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با شروع تحریم‌های مرحله اول فولاد از هر ابزاری برای شکستن تحریم‌ها در زمینه صادرات و واردات استفاده کنیم، اضافه کرد: در نشست دیروز توافق شد که با انجام تعهدات تامین نیاز داخل صادرات محصولات فولادی صورت بگیرد.

    وی با بیان اینکه رصد موجودی انبار خریداران محصولات فولادی آغاز شده و باید تداوم داشته باشد تا احتکار صورت نگیرد، گفت: از سامانه‌های بهین‌یاب یا سامانه‌های ارزش افزوده استفاده کنند تا تقاضای واقعی تولید کنندگان رصد شود و تقاضای کاذبی را نداشته باشیم زیرا احتمال دارد موجب نقدینگی مخرب به سمت فولاد حرکت کند.

    این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بورس کالا باید با شفافیت کامل لیست خریداران اعلام و ممنوعیت باز فروش محصولات خریداری شده در بورس را اعمال کند، اضافه کرد: در بحث تحریم‌ها به دنبال حل مشکلات چالش‌های احتمالی حمل و نقل دریایی، بیمه و صادرات شرکت‌ها باید باشیم.

    رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه در زمینه صادرات به کشورهای همسایه با توجه به سامانه جدید ارزی باید بحث شود، خاطرنشان کرد: بخشنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت در زمینه تنظیم بازار نکات مثبتی دارد اما برخی از نکات آن نیز مورد نقد قرار گرفت که مقرر شد در جلسه‌ای مستقل در خصوص این بخشنامه مباحث مطرح شود.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/08/07/20054/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • شنبه ۲۰ مرداد ۹۷

    فولاد سازان بزرگ تا پایان تیر ماه چه میزان صادرات داشتند؟

    انتشار : 97/05/16

    چیلان آنلاین

    فولادسازان بزرگ کشور در 4 ماهه نخست امسال رشد 13 درصدی صادرات را به ثبت رساندند.

    به گزارش  چیلان  به نقل از کامودیتی، شرکت های بزرگ فولاد کشور در ۴ ماهه اول امسال بالغ بر ۲ میلیون و ۶۲۴ هزار تن فولاد صادر کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۳ درصدی داشت. بیشترین حجم صادرات همچنان متعلق به فولاد خوزستان با صادرات ۹۵۹ هزار تن بود که البته درصد بالاتر از مدت مشابه سال قبل است. فولاد مبارکه به عنوان دومین صادرکننده برتر کشور در مدت مذکور ۴۶۰ هزار تن فولاد صادر کرد که ۵۸ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است. فولاد هرمزگان صادراتش را با ۵ درصد رشد به ۳۷۴ هزار تن رساند و ذوب آهن در مجموع ۳۷۰ هزار تن صادرات داشت. صادرات ذوب آهن افت ۲۲ درصدی داشت.

    فولاد اکسین خوزستان با بیشترین رشد صادرات که به ۲۸۷ درصد بود صادرات خود را به ۱۳ هزار تن ورق عریض رساند.

    فولاد کاوه جنوب کیش نیز با رشد ۶۳ درصدی ۳۰۳ هزار تن بیلت صادر کرد.

    گفتنی است، فولاد در لیست تحریم‌های مرحله اول آمریکا علیه ایران است و در تحریم هایی که دیروز ترامپ دستور آنرا صادر کرد، دسترسی ایران به دلار، طلا، فولاد، آلومینیوم، خودروسازی و خرید قطعات هواپیما را ممنوع اعلام شده است.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/08/07/20061/


  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • شنبه ۲۰ مرداد ۹۷

    طرح فولادسازی اکسین چشم انتظار حمایت

    انتشار : 97/05/16

    چیلان آنلاین

    به گزارش  چیلان، عبدالرضا محمود پور، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان با تشریح وضعیت اقتصادی این شرکت گفت: امیدواریم تصمیمی اتخاذ شود تا بتوانیم مشکلاتی که در بحث استفاده از تسهیلات بانک ها وجود دارد را حل کنیم و فولاد اکسین نیز بتواند از تسهیلات بانک ها استفاده کند. وی اظهار کرد: شرکت فولاد اکسین یکی از مهمترین شرکت های فولادی ایران و منطقه است و در این زمینه انتظار داریم تا به این شرکت توجه ویژه شود. محمودپور افزود: حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه ملی از محل مستمری بازنشستگان در فولاد اکسین است اما متاسفانه از این سرمایه گذاری نه کشور، نه استان خوزستان و نه سهامداران آن بهره چندانی نمی برند. مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان ادامه داد: حدود ۸ سال است که این شرکت در حال فعالیت است اما در طول این سال ها شرکت مشمول ماده ۱۴۱ بوده است. در سال گذشته این شرکت از ماده ۱۴۱ خارج شد اما به دلایلی نمی توانیم از سرمایه ها و تسهیلات بانک ها برای کمک به شرکت استفاده کنیم. محمود پور بیان کرد: با توجه به شرایطی که وجود دارد، مجبور هستیم تا از سرمایه های تجار برای شرکت استفاده کنیم. لذا در این زمینه خواستار اتخاذ تصمیمی برای برطرف شدن مشکلات در بحث استفاده از تسهیلات بانک ها هستیم تا فولاد اکسین نیز بتواند از تسهیلات بانک ها استفاده کند. وی با بیان اینکه چک های برگشتی در سنوات گذشته به دلیل خرید مواد اولیه از فولاد خوزستان در این شرکت است، تصریح کرد: یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان چک در اختیار فولاد خوزستان داریم که این شرکت ۷۰۰ میلیارد تومان از آن را برگشت زده است و این مساله باعث شده تا فولاد اکسین نتواند، از تسهیلات بانکی استفاده کند.

    مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان با اشاره به فرصت های سرمایه گذاری در این شرکت خاطرنشان کرد: با پیگیری هایی که انجام گرفت، سال گذشته موفق شدیم تا مجوز احداث واحد فولاد سازی شرکت فولاد اکسین خوزستان را دریافت کنیم اما این مساله اکنون متوقف شده و انتظار داریم تا نسبت به حل این موضوع هرچه سریعتر اقدام شود. محمود پور با بیان اینکه اگر بخش فولادسازی شرکت فولاد اکسین راه اندازی شود، شاهد ارزش افزوده بسیاری خواهیم بود، گفت: با یک شرکت خارجی صحبت هایی انجام گرفته و این شرکت حاضر است تا ۴۰۰ میلیون دلار در این بخش سرمایه گذاری کند اما با توجه به بحث تحریم ها این شرکت عنوان کرده که فقط با ضمانت دولتی اقدام به سرمایه گذاری خواهد کرد و انتظار داریم تا همکاری لازم در این خصوص انجام بگیرد.

    منبع: http://chilanonline.com/2018/08/07/20060/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • شنبه ۲۰ مرداد ۹۷

    بیانیه مهم اتحادیه اروپا درباره آینده روابط اقتصادی با ایران

    انتشار : 97/05/15

    چیلان آنلاین

    کمیسر خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه عمیقا نسبت به اعمال تحریم‌های مجدد آمریکا بر ضد ایران ابراز تاسف کردند.

    به گزارش  چیلان  به نقل از پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا، در این بیانیه آمده است: برجام دارد کار می‌کند و به اهداف خود می‌رسد؛ به ویژه آن که سازمان بین‌المللی انرژی اتمی در ۱۱ گزارش متوالی اخیر خود بر پایبندی ایران به تعهداتش تاکید کرده است. اتحادیه اروپا  از ایران انتظار دارد تا در چارچوب برجام به انجام تعهداتش ادامه دهد. رد این بیانیه آمده است: لغو تحریم‌های اتمی بخشی ضروری از این توافق محسوب می‌شود که نه تنها بر روابط اقتصادی و تجاری با ایران تاثیر مثبت داشته، بلکه مهم‌تر از آن بر زندگی مردم ایران تاثیرگذار بوده است. اتحادیه اروپا طبق قوانین اتحادیه و قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل از شرکت‌های دارای روابط تجاری با ایران حمایت می‌کند.

    در ادامه این بیانیه آمده است: به همین دلیل اتحادیه اروپا مقررات مسدودکننده خود را به‌روزرسانی کرد و این قوانین از هفتم ماه اوت (فردا) به منظور محافظت شرکت‌های اروپایی دارای تجارت مشروع با ایران در برابر تحریم‌های فرامرزی آمریکا اجرایی می‌شود.

    طرف‌های باقی مانده در برجام متعهد می‌شوند به همکاری با یکدیگر بر سر نگهداری و ایجاد کانال‌های مالی کارآمد با ایران و تداوم صادرات نفت و گاز این کشور ادامه دهند. به گفته این بیانیه این اتحادیه به همکاری با کشورهای دیگر که متمایل به حفظ برجام و روابط اقتصادی با ایران هستند، ادامه خواهد داد.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/08/06/20051/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • شنبه ۲۰ مرداد ۹۷

    صادرات آهن اسفنجی ممنوع شد

    انتشار : 97/05/15

    چیلان آنلاین

    به گزارش  چیلان، مدیرکل دفتر صادرات گمرک جمهوری اسلامی ایران در نامه ای به گمرکات سراسر کشور نوشت: از تاریخ ۱۳ مرداد ماه سال جاری صادرات آهن اسفنجی تحت حد تعرفه ای ۷۲۰۳۱۰۰۰ و ۷۲۰۳۹۰۰۰ ممنوع است.

    وی اعلام داشت: مطابق مفاد مذکور صادرات اقلام موصوف توسط تولیدکنندگان آنها پس از اخذ مجوز (سیستمی) از وزارت صمت امکانپذیر می باشد.

    گفتنی است، محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت ۱۳ مرداد ماه در نامه ای به رئیس کل گمرک ایران، به منظور تامین مواد اولیه واحدهای ذوبی کشور و تقویت صنایع پایین دستی و حفظ اشتغال آنها از این پس صادرات آهن اسفنجی را ممنوع اعلام کرده بود. در این نامه شریعتمداری اعلام کرده تولیدکنندگان محصولات مذکور قبل از اقدام به صادرات باید کل کالای خود را در بورس و براساس نرخ رسمی عرضه و در صورت عدم وجود تقاضا با اخذ مجوز از وزارت صمت نسبت به صادرات اقدام نمایند.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/08/06/20039/



  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • شنبه ۲۰ مرداد ۹۷

    میزان: شفافیت قیمتی زنجیره تولید تنها در بورس امکان پذیر است

    انتشار : 97/05/15

    ایران استیل

    مهرداد اکبریان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان بیان کرد: در بورس کالا، قیمت واقعی کالا‌ها کشف می‌شود، زنجیره تولیدکننده تا مصرف‌کننده با هم مبادله کالایی دارند و هر دو سمت معامله نیز راضی هستند؛ چون از ارزش افزوده‌ای که روی محصول ورودی خود دارند، میتوانند سود واحد‌های تولیدی خود را به دست بیاورند. وی در ادامه افزود: اکنون در شرایطی قرار داریم که تحریم، مانع صادرات سنگ آهن و مقاطع فولادی می‌شود و تولید نیز کاهش می‌یابد؛ یعنی بسیاری از کارخانجاتی که نمی‌توانند قرارداد‌های مناسبی منعقد کنند، مجبور می‌شوند از عرصه فعالیت اقتصادی خارج شوند یا در دوران رکود، تولید خود را کاهش دهند. در این شرایط، احتمالا دولت وارد قیمت گذاری دستوری و تعیین سهمیه‌بندی مواد اولیه مصرفی در داخل بین کارخانجات بزرگ تا کوچک شود، اما تجربه ثبات کرده که دخالت در بازار‌ها خود عامل برهم ریختگی توازن است. رئیس انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن تصریح کرد: علاوه بر این، ما برای تعادل بخشی به بازار کالایی، اعتقادی به کارایی روش‌های کنترل دولتی قیمت‌ها یا سیاست قیمت‌گذاری دستوری نداریم و معتقدیم که اگر تنظیم بازار را تولیدکنندگان و مصرف کنندگان داخلی به دست بگیرند، خودشان از لحاظ قیمت و میزان تولید به تعادل می‌رسند. این حالت از دخالت دستوری و کنترل بازار و همچنین شیوه سهمیه بندی، کاملا متفاوت و کاراتر است. وی ادامه داد: البته دولت می‌تواند تامین مواد اولیه را برای صنایع پایین دست را سهل کند که به عنوان مثال، محصولات صنایع بالادست از طریق بورس به مصرف کنندگان عرضه شود؛ این همان روشی است که در بورس کالا اکنون انجام میشود و ما اعتقاد داریم که اقدام مثبتی است. رئیس انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن تاکید کرد: بنابراین، ضروری است که در بازار کالا‌هایی مثل زنجیره تولید فولاد، شفافیت قیمتی و نظام قیمت گذاری آزاد که به کمک بورس دست یافتنی است، را حفظ کنیم. اکبریان با بیان اینکه در مسیر آزادسازی اقتصادی قطعا بورس کالا در ابتدای راه بوده و اکنون در جهت تقویت قرار دارد؛ اظهار کرد: اگر وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور به پایداری برسد و در روند عرضه و تقاضا و قیمت کالا‌ها نیز دخالت‌های دستوری وجود نداشته باشد، آن زمان است که کارایی بورس بیش از گذشته خودنمایی می‌کند. وی افزود: در زنجیره تولید فولاد نیز برخی از بخش‌های زنجیره در بورس حضور داشتند و ما در حال مذاکره با سایر بخش‌ها هستیم تا تولیدکنندگان کم کم به این سمت وارد شوند. از سوی دیگر، مصرف‌کنندگان اصلی از بورس خرید خود را انجام دهند. تقویت ابزار‌های مالی بورس کالا رئیس انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن عنوان کرد: برخی از مقامات دولتی عقیده دارند که مصرف‌کننده اصلی باید به تولیدکننده اصلی متصل شود و غیر از این را واسطه‌گری میدانند. اما سالهای گذشته که بسیاری از واحد‌های تولیدی از حمایتی برخوردار نبودند، این سرمایه‌گذاران داخلی بودند که توانستند از تولید حمایت کرده و بازار را تنظیم کنند. اما این امر اشاره به کسانی نیست که محصولی را خرید میکنند و همان روز آن را با قیمت بالاتر می‌فروشند. منظور سرمایه‌گذاران و واسطه‌های ضروری است که باعث گردش مالی و کاری در چند واحد تولیدی می‌شوند که حضور آن‌ها هم به نفع تولید کننده و هم مصرف کننده بوده و خود نیز سود می‌کردند. اکبریان در انتها خاطر نشان کرد: بورس کالا باید از لحاظ ابزاری تقویت شود؛ یعنی روشهای دیگر معاملاتی را نیز در سیستم خود وارد کند. به عنوان مثال، از تهاتر کالایی در معاملات کالایی مختلف استفاده کند تا معاملات تنها برمبنای پول نباشد و تامین زنجیره فولاد با مبادله کالا بین بخش‌های مختلف امکان پذیر شود. چراکه بازار داخلی در حال تضعیف است و در شرایط تحریم، بازار خارجی نیز تاحدودی از دست می‌رود؛ بنابراین، به کمک این روش ها، باید انجام معاملات تسهیل شود. در شرایط بحرانی اقتصاد کشور، باید به دنبال روش‌های عقلانی باشیم و چه جایی را بهتر از بورس میتوان یافت که این عقلانیت و منطق در آن پیدا شود؟

    منبع : http://www.iransteel.net/news_view.php?id=7399

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • شنبه ۲۰ مرداد ۹۷