۱۳۹ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

فولاد زرند امسال به بهره برداری می رسد/ معدن خمرود فعال شده و به پیشرفت ۳۵ درصد رسیده است

تاریخ انتشار: 97/03/21

چیلان آنلاین

اقدامات میدکو در حوزه زغال سنگ و زنجیره فولاد بسیار مطلوب بوده و این شرکت امسال شاهد راه اندازی پروژه فولاد زرند ایرانیان است و طرح معدن خمرود که از سوی ایمیدرو واگذار گردیده به پیشرفت فیزیکی 35 درصد رسیده است. فولاد زرند امسال به بهره برداری می رسد/ معدن خمرود فعال شده و به پیشرفت ۳۵ درصد رسیده است. دکتر مهدی کرباسیان، رئیس هیئت عامل ایمیدرو در بازدید از طرح های میدکو گفت: سیاست وزارت صنعت معدن و تجارت و ایمیدرو حرکت در مسیر تکمیل زنجیره تولید فولاد است. وی افزود: خوشبختانه ظرفیت تولید شمش از ۲۱ میلیون تن سال ۹۲ به ۳۳ میلیون تن در سال گذشته رسید و در حال حاضر به ظرفیت ۵۵ میلیون تن نزدیک می شویم. در کنار آن واحدهای کک سازی، زغالشویی و زغال سنگ و دیگر واحدها در حال راه اندازی است و این موضوع بیانگر این است که زنجیره فولاد در حال تکمیل شدن است. وی درباره پروژه فولادسازی زرند ایرانیان گفت: این طرح ۱.۷ میلیون تن ظرفیت دارد که نیازمند ۳ میلیون تن زغال سنگ است و چنین موضوعی نیاز کشور به ایجاد ظرفیت جدید زغال سنگ را نشان می دهد. مهدی کرباسیان افزود: پروژه فولادسازی زرند امسال به بهره برداری می رسد که اقدامات کارکنان این مجموعه قابل تقدیر و ارزشمند است. کرباسیان گفت: در حوزه زغال سنگ اقدامات بسیار مطلوبی توسط میدکو انجام شده است. به طور مثال معدن خمرود پس از گذشت سال ها اکتشاف و دریافت پروانه فعال شد و اکنون ۳۵ درصد پیشرفت دارد. وی افزود: این معدن توسط ایمیدرو و با توجه به سیاست های دولت و اصل ۴۴ قانون اساسی واگذار شد. رئیس هیئت عامل ایمیدرو با بیان اینکه باید هرچه سریع تر تامین تجهیزات این معدن انجام شود تا با بهره برداری، نیازهای مجتمع تامین شود، افزود: واگذاری معدن جلال آباد نیز یکی از اقدامات قابل توجه همکاران ایمیدرو است و این معدن قرار است سنگ آهن این منطقه را تامین کند.

 کرباسیان با بیان اینکه ایجاد اشتغال یک وظیفه ملی و انقلابی است، عنوان کرد: مشارکت شرکت های سرمایه گذاری از جمله بانک پارسیان در طرح های توسعه بخش معدن و صنایع معدنی کشور سبب رشد ارزش افزوده و اشتغال شده است. وی ضمن قدردانی از مدیران میدکو به سبب نقش آفرینی در سطح کشور به ویژه استان کرمان، گفت: برنامه سرمایه گذاری ۲۲ هزار میلیارد تومانی در مجموعه میدکو انجام شده که ۱۸ هزار میلیارد آن محقق شده است. وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۳ میلیارد تن ذخیره قطعی سنگ آهن داریم که با اکتشافات ایمیدرو و سایر سازمان ها در اعماق زمین، این میزان افزایش پیدا خواهد کرد. وی ادامه داد: ذخایر وسیع زغال سنگ در کرمان و خراسان جنوبی وجود دارد که به میزان کافی سرمایه گذاری های لازم در این مناطق انجام نشده است. کرباسیان یادآور شد: طی ۲ سال گذشته ۵۰۰ میلیون تن به ذخایر قطعی سنگ آهن اضافه شده است. رئیس هیئت عامل ایمیدرو همچنین در جریان بازدید از مجتمع فولاد بوتیای ایرانیان (از جمله طرح های میدکو) گفت: ایجاد اشتغال مستقیم ۹ هزار نفر توسط میدکو بسیار ارزنده است. کرباسیان اظهار داشت: توسعه استان کرمان به مدد وجود معادن و به بالفعل در آوردن امکانات بالقوه است. وی ادامه داد: این موفقیت ها ناشی از بهره برداری از تجربه و تخصص نیروی جوان است. رئیس هیئت عامل ایمیدرو با اشاره به تفاهم نامه منعقد شده با میدکو برای حمایت از معادن کوچک و متوسط گفت: باید از ظرفیت معادن متوسط و کوچک در حال بهره برداری و غیر فعال استفاده کنیم یا معادن جدید اکتشافی را راه اندازی کنیم در این مسیر صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی نیز حمایت می کند. کرباسیان خاطرنشان کرد: از جمله محاسن معادن کوچک و متو سط، تحرک در نقاط محروم و ایجاد اشتغال است .وی افزود: در حال حاضر، میدکو قراردادهایی را در این زمینه دارد و اجرا می کند. کرباسیان اظهار داشت: با بهره برداری کامل پروژه های میدکو، ۸ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن، ۷.۵ میلیون تن گندله، ۳ میلیون تن آهن اسفنجی و ۴.۲ میلیون تن فولاد تولید خواهد شد.  گفتنی است، رئیس هیئت عامل ایمیدرو همچنین از طرح فولادسازی بردسیر متعلق به سیرجان ایرانیان (اینجا) بازدید کرده و در جریان پیشرفت کارهای این طرح نیز قرار گرفته است.

منبع : http://chilanonline.com/2018/06/11/18573/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • دوشنبه ۲۸ خرداد ۹۷

    اتمام پروژه های مجتمع فولاد بوتیای ایرانیان تا پایان سال ۹۸

    تاریخ انتشار: 97/03/21

    چیلان آنلاین

    مجتمع فولاد بوتیای ایرانیان با 5 کارخانه شامل گندله سازی، احیای مستقیم، فولادسازی، واحد تولید برق و کارخانه آهک و دولومیت در سال 98 شاهد اتمام تمامی پروژه های خود خواهد بود.

    اتمام پروژه های مجتمع فولاد بوتیای ایرانیان تا پایان سال ۹۸

    به گزارش چیلان، علی اصغر پورمند، مدیرعامل میدکو با بیان اینکه مجتمع فولاد بوتیای ایرانیان دارای ۵ کارخانه شامل گندله سازی به ظرفیت ۲.۵ میلیون تن، احیای مستقیم به ظرفیت ۲ میلیون تن و فولادسازی ۱.۵ میلیون تن واحد تولید برق به ظرفیت ۵۰۰ مگاوات و کارخانه آهک و دولومیت به ظرفیت ۴۵۰ هزار تن در سال است گفت: کارخانه گندله سازی این مجتمع به بهره برداری رسیده و سایر کارخانه ها در حال احداث است و تا پایان سال ۹۸ به بهره برداری می رسد. به گفته وی، تاکنون ۲ هزار میلیارد تومان در این مجتمع سرمایه گذاری شده است. همچنین با راه اندا ی کامل کارخانه ها، ۲۶۰۰ هزار نفر به طور مستقیم و ۲۶ هزار نفر غیر مستقیم اشتغال زایی خواهد شد.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/06/11/18577/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • دوشنبه ۲۸ خرداد ۹۷

    واردات قراضه کره جنوبی در ماه آوریل رشد کرد

    تاریخ انتشار: 97/03/21

    چیلان آنلاین

    به گزارش  چیلان، کره جنوبی در ماه های ژانویه تا آوریل هم در مجموع ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار تن قراضه وارد کرده بود که ۴.۶ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است. متوسط واردات ماهانه قراضه این کشور حدود ۵۳۰ هزار تن و سالانه حدود ۶ میلیون و ۳۶۰ هزار تن بود. ژاپن بیشترین صادرات قراضه را به کره جنوبی را داشت و در ۴ ماهه اول امسال حدود یک میلیون و ۴۹۰ هزار تن قراضه به کره جنوبی فرستاد که ۱۴ درصد بالاتر از ۴ ماهه اول سال ۲۰۱۷ است. سهم ژاپن در تامین قراضه وارداتی کره جنوبی ۷۰.۴ درصد از کل بوده است.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/06/11/18587/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • دوشنبه ۲۸ خرداد ۹۷

    رشد ۲۷ درصدی تولید فولاد خام ایران

    تاریخ انتشار: 97/03/20

    استیل پدیا (مرجع فولاد)

    به گزارش استیل پدیا، در مدت مذکور، ایران ۸ میلیون و ۱۲۷ هزار تن فولاد خام تولید کرد که در مقایسه با تولید سال گذشته (۶ میلیون و ۳۶۹ هزار تن) ۶/ ۲۷ درصد رشد نشان می‌دهد. این گزارش حاکی است تولید فولاد خام ایران در آوریل ۲۰۱۸ با رشد ۴/ ۱۲ درصدی به یک میلیون و ۹۵۰ هزار تن رسید. این در حالی است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته یک میلیون و ۷۳۵ هزار تن بود.تولید ۶۴ کشور فولادساز جهان نیز در چهارماه نخست سال جاری میلادی ۵۷۵ میلیون و ۱۵۵ هزار تن ثبت شد که حاکی از رشد ۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.همچنین میزان تولید فولادسازان جهان در آوریل ۲۰۱۸، با ۱/ ۴ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱۴۸ میلیون و ۳۲۲ هزار تن رسید. این رقم در آوریل سال گذشته ۱۴۲ میلیون و ۴۳۳ هزار تن ثبت شد. همچنین در خبر دیگری از روابط عمومی فولاد مبارکه اعلام شد که کارشناسان این شرکت با همکاری شرکت دانش بنیان «به آرین صنعت اصفهان» توانستند به دانش فنی ساخت روغن‌های مورداستفاده در خط نورد تاندم پنج قفسه‌ای فولاد مبارکه دست یابند و ضمن قطع وابستگی به واردات این قبیل روغن‌ها، سالانه حدود ۱۲۰ میلیارد ریال صرفه جویی اقتصادی به بار آورند.محمود رضا قرمزی رئیس خطوط نورد سرد فولاد مبارکه ضمن تایید این خبر گفت: در راستای تکمیل موفقیت دستیابی به دانش فنی و استفاده از روغن نورد ساخت داخل در نورد دو قفسه‌ای، این بار با همکاری مضاعف کارشناسان شرکت فولاد مبارکه اصفهان با شرکت مذکور در عرصه تولید روغن نورد، دستیابی به دانش فنی و توان تولید روغن نورد در تاندم میل مداوم رقم خورد.

    منبع : http://steelpedia.ir/fa/news/91212/%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%DB%B2%DB%B7-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D8%AE%D8%A7%D9%85-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86

     

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • دوشنبه ۲۸ خرداد ۹۷

    شوک‌های پایدار با مُسکن‌های موقتی

    تاریخ انتشار:97/03/20

    به گزارش استیل پدیا، از دیگر انگیزه‌های این اقدام که در متن این نامه به‌طور صریح به آن اشاره شده، «بحث شفافیت و بررسی راستی‌آزمایی صادرات محصولات فولادی» است. این اقدام اگرچه می‌تواند نتایج مثبتی را برای صادرات محصولات فولادی و به‌طور کل بازار فولاد در پی داشته باشد، اما این موضوع را از حیطه نقد خارج نخواهد کرد، به‌طوری‌که گفت‌وگو با صادر‌کنندگان و فعالان بالادست و پایین‌دست صنایع فولادی نشان می‌دهد این افراد که پیش از این انتقادات ریز و درشتی نسبت به ورود ارز صادراتی به سامانه ارزی نیما داشته‌اند در این باره نیز بر این باورند که چنین اقداماتی هرچند در نگاه اول به منظور تقویت شفافیت و پیگیری خریدها و مسیر صادرات محصولات فولادی در نظر گرفته می‌شود ولی تنها به‌صورت مسکن‌های مقطعی عمل می‌کند و راه‌حل‌های بلند‌مدت و کارشناسی شده را نباید در این اقدامات جست‌وجو کرد. این در حالی است که مسوولان کشور در حوزه فولاد بر این باورند که ارائه گواهی مبدا از سوی صادرکنندگان تاثیری در روند صادرات نخواهد داشت. پیش از این محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اقدام صورت گرفته را امکانی در جهت مشخص شدن مسیر خرید محصولات فولادی تعریف کرده؛ اقدامی که پیش از این شرایط برای آن فراهم نبود. صادرکنندگان فولاد بر این باورند که اقدام دولت در به کارگیری سامانه نیما و همچنین عرضه محصولات فولادی با نرخ دلار دستوری ۴ هزار و ۲۰۰ تومان چندان کارشناسی شده نبود. آنها در این باره می‌گویند: کارخانه‌ها ملزم به عرضه محصولات فولادی با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان شده‌اند در این میان شرایطی شکل می‌گیرد که در آن واسطه‌ها از بورس شمش را خریداری کرده و در قدم بعدی همین واسطه‌ها جنس را صادر می‌کنند. این در حالی است که صادرکنندگان بر این باورند که صادرکنندگان واقعی و اصیل الزامی برای ثبت محصولات صادر شده خودشان در سیستم «نیما» و گزارش آن نداشته‌اند، اما با این تصمیمات بیش از همه کارخانه‌ها متضرر می‌شوند، چراکه کارخانه‌ها محصولات تولیدی خود را در رینگ بورس کالا عرضه می‌کنند و یک واسطه و دلالی از راه می‌رسد و اقدام به صادرات این محصولات می‌کند. اما با اقدام واسطه‌ها در جهت صادرات محصولات چه اتفاقی رخ می‌دهد: ۱- قیمت کارخانه را در جامعه بین‌الملل فولادی از بین می‌برد، به‌طوری‌که اگر قرار بود کارخانه فولاد خوزستان شمش تولیدی‌اش را به قیمت ۵۰۰ تا ۵۱۵ دلار به فروش برساند، به دلیل ورود واسطه و دستکاری قیمت داخلی این محصول با قیمتی غیر از قیمت کارخانه مبدا و به میزان گاهی پایین‌تر به فروش می‌رسد؛ موضوع دوم اما این است که قیمت محصولات کارخانه‌ها با این روند روز به روز کاهش پیدا می‌کند.

    به همین دلیل با تصمیمات لحظه‌ای سیاست‌گذاران بخش فولاد کشور و سیاست‌گذاران اقتصادی روبه‌رو‌ هستیم، در این میان و در ادامه، این تصمیمات وارد مرحله‌ دیگری شده به‌طوری‌که «گواهی مبدا برای صادرات حتما باید وجود داشته باشد»؛ به این معنا که کارخانه‌های کشور فقط بتوانند این صادرات را انجام دهند. در این میان تعداد افرادی که کارت بازرگانی دارند رقم بسیار بالایی است که این سیاست روند کاری آنها را نیز مختل خواهد کرد.

    یکی دیگر از فعالان حوزه فولاد و صادرات در ادامه و در راستای تصمیم وزارت صنعت مبنی بر الزام ارائه گواهی مبدا برای صادرات فولاد می‌گوید: تصمیمات آنی و لحظه‌ای در حوزه فولاد می‌تواند بسیار آسیب‌زا باشد، به‌طوری‌که در موردی ۲۰ هزار تن شمش فولاد خوزستان خریداری شد، اما در ادامه واسطه‌ها که با فشار و از طرق مختلف در پی مجوز برای صادرات بوده‌اند، وارد عمل شدند؛ هرچند این اتفاق رخ نداد و جلوی آن گرفته شد ولی سوال این است که آیا تنها همین گواهی مبدا به تنهایی باعث می‌شود کارخانه‌های اصلی کشور در امر تولید فولاد دست به صادرات بزنند، اگر این‌طور است آمار بالای افرادی که کارت بازرگانی دارند، نباید در زمره صادرکنندگان فولاد قرار بگیرند.

    جواب این است به جای اینکه به دنبال راه‌حل درازمدت باشیم به دنبال راه‌حل‌ها و مسکن‌های موقت هستیم؛ این مسکن‌های موقت باعث می‌شود در یک دوره، واسطه در اولویت قرار گیرد که باعث از بین رفتن کارخانه می‌شود و در قدم بعدی، کارخانه در اولویت قرار می‌گیرد و موضوع «گواهی مبدا» مطرح می‌شود؛ سیاستی که به خودی خود نشان می‌دهد دولت به دنبال مسکن‌های موقتی است و سیاست مدون و یکپارچه و فکر شده‌ای که هر دو جبهه «کارخانه‌های صادرکننده» و «اشخاص دارای کارت بازرگانی» را در نظر بگیرد، وجود ندارد.

    یکی دیگر از فعالان بازار فولاد در ادامه می‌گوید: این تصمیمات کارشناسی شده نیست و در واقع افرادی که دست به تصمیمات اینچنینی می‌زنند افراد و اشخاصی هستند که ذات و کارکرد بازار فولاد در سطح صادراتی و داخلی را درک نکرده و به اصطلاح «دستی بر آتش ندارند»،‌ بلکه تصمیمات ذهنی را به تصمیمات عملی تعمیم می‌دهند.وی در ادامه افزود: این تصمیمات، گاهی کارخانه را هدف قرار داده و تحت فشار قرار می‌دهد و در ادامه وقتی مشاهده می‌شود که کارخانه تحت فشار قرار ‌گرفته و فعالیت و فروشش مختل شده، سریعا دست به تصمیم دیگری زده و موضوع «گواهی مبدا» را مطرح می‌کنند که به‌صورت مُسکن‌های آنی عمل می‌کند. این فعال بازار فولاد ادامه داد: در این میان باید در پی راه حل‌هایی بود که بازه زمانی طولانی‌تری را بتواند پوشش بدهد، نباید فقط منتظر اتفاقات روزانه باشیم. این تصمیمات و راه‌حل‌ها به گونه‌ای نیست که چشم‌اندازی بلندمدت داشته باشد، در حوزه‌هایی مثل حمل‌ونقل‌، عرضه‌های بورس و یکسری واسطه‌های فعال در بازار باید سیاست‌های بلندمدتی در پیش گرفته شود.

    منبع : http://steelpedia.ir/fa/news/91171/%D8%B4%D9%88%DA%A9-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%A7-%D9%85-%D8%B3%DA%A9%D9%86-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%88%D9%82%D8%AA%DB%8C

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • دوشنبه ۲۸ خرداد ۹۷

    فولادی‌ها، مصرف و خرید الکترود گرافیتی را مدیریت کنند

    تاریخ انتشار: 97/03/20

    به گزارش استیل پدیا، این روند گران شدن در امسال میلادی نیز ادامه یافت و سبب شد الکترود گرافیتی با افزایش ۱۰برابری نرخ روبه‌رو شود. علاوه بر گران شدن جهانی الکترود گرافیتی، اگر ماده مورد نیاز فولادسازان دوباره وارد فهرست‌ تحریم‌ها شود با دور زدن تحریم‌ها برای واردات آن مجبور می‌شویم به ۲برابر نرخ جهانی آن را به‌دست فولادسازان کشور برسانیم. از این رو با توجه به نیاز صنعت فولاد به الکترود گرافیتی بهتر است به فکر تاسیس واحدهایی برای این منظور باشیم یا در جهت کاهش ضریب مصرف آن گام‌هایی برداریم.

    طرح جدید الکترود با کمک چینی‌ها

     طی یکی دو سال گذشته تجهیزات واحد الکترود گرافیتی اردکان وارد کشور شده است و این طرح تا پایان سال ۹۸ راه‌اندازی خواهد شد. البته برنامه‌ریزی‌هایی برای تاسیس واحدهای الکترود گرافیتی نیز در دست اقدام است. یک شرکت چینی برای ساخت یک کارخانه جدید الکترود گرافیتی به‌صورت سرمایه‌گذاری مستقیم اعلام آمادگی کرده است. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، ریچارد شن مدیر نمایندگی ایران در شرکت مشاور اقتصادی چین (CCIEE) در دیدار با اردشیر سعدمحمدی معاون ایمیدرو اظهار کرد: این شرکت آمادگی دارد کارخانه تولید الکترود گرافیتی با ظرفیت ۳۰ هزار تن را با سرمایه‌گذاری مستقیم و به صورت ای‌پی‌سی‌اف (طراحی و مهندسی، تامین، ساخت و تامین مالی) اجرا کند. به گفته شن، این طرح در ۲ فاز تولید پترولیوم کک به کربن و تولید کربن به الکترود گرافیتی قابل اجراست. وی افزود: درخواست ما برای اجرای این طرح، تامین زیرساخت‌هاست.

     اردشیر سعدمحمدی، معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو نیز در این جلسه گفت: با توجه به برنامه تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خام تا سال ۱۴۰۴، حداقل ۱۰۰ هزار تن الکترود گرافیتی نیاز است که طرح ساخت کارخانه الکترود گرافیتی اردکان با ظرفیت ۳۰ هزار تن در حال اجراست و تجهیزات آن خریداری شده است.

    وی ادامه داد: از پیشنهاد ساخت کارخانه جدید الکترود گرافیتی به صورت ای‌پی‌سی‌اف توسط شرکت مشاوره چین استقبال می‌کنیم. سعدمحمدی به جایگاه سواحل جنوبی کشور اشاره کرد و گفت: منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس جایگاه مناسبی برای ساخت کارخانه الکترود گرافیتی است به این دلیل که زیرساخت‌ها ایجاد شده است و شرکت‌های سرمایه‌گذار در این منطقه ۱۵ سال از مالیات معاف خواهند بود.

    اگر الکترود تحریم شود

    درباره وضعیت الکترود گرافیتی در جهان و همچنین ایران، سیدرضا شهرستانی عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد اظهار کرد: چون الکترود گرافیتی کاربرد دوگانه دارد و در تجهیزات نظامی نیز به کار گرفته می‌شود، اگر تحریم‌ها دوباره اعمال شود شامل الکترود گرافیتی نیز خواهد بود. شهرستانی در ادامه توضیح داد: موضوع دیگر، نرخ الکترود گرافیتی است که حدود ۱۰ برابر افزایش یافته، به عبارت دیگر نرخ الکترود گرافیتی ۳ هزار دلار بوده که هم‌اکنون به ۳۰هزار دلار رسیده است. از این رو اگر الکترود گرافیتی در فهرست تحریم قرار بگیرد، با مشکل روبه‌رو خواهیم شد و باید به واسطه‌گری روی بیاوریم که باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود. پس نرخ جهانی ۱۰ برابر شده است.‌ این احتمال نیز داده می‌شود که اگر قرار باشد با دور زدن تحریم، الکترود گرافیتی وارد کنیم مجبور می‌شویم به ۲برابر نرخ جهانی آن را وارد کنیم. این عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در ادامه با اشاره به دلایل گران شدن الکترود گرافیتی در سطح بین‌المللی عنوان کرد: پایه الکترود گرافیتی، گرافیت سوزنی است که بیشتر در باتری‌های لیتیوم مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجا که استفاده از خودرو برقی در حال رواج پیدا کردن است، مصرف الکترود گرافیتی نیز بالا رفته و با افزایش نرخ رو‌به‌رو شده است.

    از سوی دیگر، چین به‌دلیل واحدهای گلخانه‌ای شروع به تعطیل کردن کوره‌های بلند خود کرده و به سمت استفاده از کوره‌های قوس پیش رفته است که سبب شده تعداد کوره‌های قوس الکتریکی زیاد شود و مصرف الکترود گرافیتی نیز افزایش یابد. شهرستانی در ادامه یادآور شد: ممکن است تا سال ۲۰۶۰ میلادی، دیگر نیازی به سنگ‌آهن نداشته باشیم و فولادسازی به سمت استفاده از قراضه پیش برود. همین امر نیز به نوبه خود باعث می‌شود مصرف الکترود افزایش پیدا کند. البته به دلیل وجود تحریم در ایران، قیمت‌های الکترود ممکن است بین ۳۰ تا ۱۰۰درصد نسبت به قیمت‌های جهانی افزایش پیدا کند.

    شهرستانی در پاسخ به این پرسش که کارخانه‌های ایرانی برای تولید الکترود گرافیتی در حال تاسیس هستند. آیا در سال‌های آینده نیاز ایران را تامین خواهند کرد، گفت: درحال‌حاضر به الکترودهای گرافیتی های‌پاور نیاز داریم. نیاز به فناوری نو داریم که در ایران موفق به طراحی آن نشده‌ایم. وی در پاسخ به این پرسش که آیا جایگزینی برای الکترود گرافیتی داریم، عنوان کرد: ۳نوع فناوری برای تولید فولاد وجود دارد؛ اول کوره‌های بلند، دوم کوره‌های قوس و سوم کوره‌های القایی. الکترود گرافیتی در کوره‌های قوس مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    درحال‌حاضر کوره‌های القایی، کوچک هستند اما به تازگی شروع به افزایش سایت‌های خود کرده‌اند. در مجموع، ظرفیت کوره‌های قوس بیشتر است. این عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در پایان تاکید کرد: اگر دوباره تحریم‌ها علیه ایران آغاز شود و الکترود در فهرست تحریم قرار گیرد ممکن است شاهد تعطیلی واحدهای قوسی یا افزایش بسیار بالای قیمت‌ها باشیم چراکه به ازای هر تن فولاد به ۲/۵ کیلو الکترود گرافیتی نیاز داریم. درحال‌حاضر نیز به ۵۰ هزار تن الکترود برای مصرف سالانه نیاز داریم و برای افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ که قرار است به ۵۵ میلیون تن فولاد برسیم به بیش از ۱۰۰ هزار تن الکترود گرافیتی نیازمندیم.

    کاهش مصرف الکترود

     آیا جایگزینی برای الکترود گرافیتی وجود دارد؟ چه راهکارهایی برای کاهش مصرف الکترود گرافیتی می‌توان پیشنهاد داد؟ در این‌باره حسام ادیب، کارشناس فولاد  اظهار کرد: با توجه به شرایط کارکرد الکترودهای گرافیتی به‌دلیل انتقال جریان زیاد برق و تحمل دمای بسیار بالا، کالای جایگزینی برای آن وجود ندارد. ضریب مصرف الکترودهای گرافیتی نیز به عوامل مختلفی از جمله کیفیت الکترود گرافیتی، فناوری کوره قوس الکتریکی، ظرفیت آن، نوع شارژ (قراضه یا آهن اسفنجی)، شبکه‌های اتوماسیون، تجهیزات کمکی برای تزریق کک، دمش اکسیژن و... بستگی دارد. از این‌رو با توجه به نبود جایگزین برای الکترود گرافیتی، تمرکز فولادسازان به‌طور عمده روی روش‌های کاهش ضریب مصرف الکترود معطوف شده است. بر همین اساس برخی شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام به تعریف پروژه مطالعاتی و پژوهشی با اولویت بالا برای بررسی روش‌های کاهش مصرف الکترود کرده‌اند که خوشبختانه موفقیت‌آمیز بوده و منجر به تولید محصول جدیدی به نام «الکوپات» شده است.

    ادیب در ادامه خاطرنشان کرد: گفتنی است برای کاهش ضریب مصرف الکترود گرافیتی، راهکارهای متفاوتی وجود دارد که می‌توان به محافظت الکترود از اکسید شدن یا به تاخیر انداختن اکسیداسیون الکترود اشاره کرد. پوشش الکترود تولیدی (با نام تجاری الکوپات) نیز بر همین روش استوار است. بر این اساس در ماه‌های گذشته، استفاده از الکوپات منجر به کاهش ضریب مصرف از ۲درصد تا بیش از ۲۰ درصد شده که دلیل این تفاوت، آزمون‌های مختلف و شرایط کاری متفاوت کوره‌های قوس الکتریکی است. وی افزود: خوردگی الکترودهای گرافیتی، بیشتر به علت اتلاف ناشی از سوخت در منطقه قوس، فرسایش، شکستن الکترود و بیش از همه واکنش‌های اکسیداسیون است.

    در شرایط اپراتوری عمومی، حدود ۵۰درصد خوردگی در پوسته الکترود گرافیتی رخ می‌دهد (به این معنا که قطر الکترود پس از مصرف، درصورتی‌که به دلایل مختلف نشکند یا از مدار خارج نشود، نصف می‌شود). خوردگی الکترود گرافیتی از بالای سقف کوره با دمای حدود ۵۰۰ درجه سانتی‌گراد شروع می‌شود و هر چه به سمت سقف کوره می‌رویم، نرخ آن افزایش می‌یابد که در این ناحیه دما حدود هزار درجه سانتی‌گراد می‌شود. در زیر سقف کوره بدون افزایش نرخ خوردگی، دما افزایش می‌یابد. البته میزان تزریق اکسیژن به مذاب درون کوره، در میزان خوردگی الکترود گرافیتی نقش زیادی دارد و می‌تواند منجر به افزایش اکسیداسیون الکترود شود. در این ناحیه هیچ‌گونه محافظی برای جلوگیری از اکسیداسیون الکترود گرافیتی وجود ندارد. الکوپات با تشکیل یک لایه محافظ با چسبندگی بالا روی الکترودهای گرافیتی، با محافظت از سطح الکترود در برابر اکسیداسیون، منجر به کاهش و به تعویق افتادن آن می‌شود.

    منبع : http://steelpedia.ir/fa/news/91195/%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D9%87%D8%A7-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%D9%88-%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D8%AF-%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D8%AA-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF
  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • دوشنبه ۲۸ خرداد ۹۷

    نباید از FATF بترسیم معدن و صنایع معدنی کمترین ضربه‌پذیری را از تحریم‌ها خواهند داشت

    تاریخ انتشار: 97/03/20

    شرکت ملی فولاد ایران

    دولت آمریکا اواسط اردیبهشت‌ماه در خصوص اعلام مواضع خود درباره برجام، خروج خود از این تفاهم‌نامه را اعلام کرد؛ تفاهم‌نامه‌ای که تمام سازمان‌های بین‌المللی مفاد آن را تایید کرده و امضای کشورهای صاحب قدرت اروپایی پای آن خورده بود.

    هر چند که ترامپ به دنبال همراه‌سازی کشورهای اروپایی برای خروج از برجام است، اما تاکنون هیچ یک از کشورها حاضر به خروج از این توافق‌نامه نشدند. اما مساله‌ای که مطرح است، واکنش و عکس‌العمل شرکت‌های خارجی با تهدیدهای آمریکا است. بر این اساس، باید دید خروج آمریکا از برجام چه آثاری در اقتصاد ایران خواهد داشت.

    البته مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است که «شرایط تحریم و فشارهای اقتصادی پیش روی کشور وجود دارد، جدید نیست و اقتصاد ایران سال‌هاست با این شرایط روبه‌رو است. در هر دوره نیز در مقابل تحریم‌ها راهکاری اندیشیده شده است.» اما به باور وی، «در شرایط فعلی باید وحدت داخلی داشته باشیم، دعواهای جناحی را کنار بگذاریم، روسای قوا به یکدیگر نزدیک شوند و دقت کنیم که اولین و مهم‌ترین مساله، توطئه‌هایی است که براساس تحریم ایجاد می‌شود.» آنچه در ادامه می‌خوانید، بخش‌هایی از گفت‌وگو با مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در کافه‌خبر خبرگزاری خبرآنلاین است.

    بعد از این‌که آمریکا از برجام خارج شد، به اعتقاد تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی شرایط جدیدی پیش روی اقتصاد ایران قرار خواهد گرفت و باید برای این شرایط آماده بود. شما چه تحلیلی از موقعیت اقتصادی آتی ایران دارید؟

    من بحث را این‌گونه شروع می‌کنم که تحریم و فشار اقتصادی‌ای که پیش روی کشور وجود دارد، جدید نیست و در حقیقت از ابتدای پیروزی انقلاب این شرایط وجود داشته است؛ البته در زمان‌های مختلف این وضعیت نوسان دارد. نکته‌ای که در حال حاضر وجود دارد، این است که نسبت به گذشته پیش‌بینی می‌شود که فشارها تشدید شود. البته مسوولان در دوران‌های مختلف راهکارهایی برای این‌که کشور بتواند از نظر اقتصادی پیشرفت کند، در نظر گرفته و حرکت کرده‌اند. من مطمئنم اگر ما وحدت داخلی را داشته باشیم، دعواهای جناحی را کنار بگذاریم، روسای قوا به یکدیگر نزدیک شوند و دقت کنیم که اولین و مهم‌ترین مساله، توطئه‌هایی است که براساس تحریم ایجاد می‌شود، می‌توانیم مشکلات را کاهش دهیم. در عین حال، واقعیت را باید بپذیریم که تحریم‌ها به طور قطع بر اقتصاد ما بی‌اثر نیست و باید برای آن راهکار پیدا کنیم. مانند فردی که بیمار است و اگر ما به او بگوییم بیماری نداری، اشتباه است. ما باید راهکار درمان بیماری را پیدا کنیم تا بهبود حاصل شود.

    * شما عنوان کردید در مقاطع مختلف تحریم‌ها وجود داشته و در هر مرحله یک راهکاری برای آن تدارک دیدیم. در شرایط فعلی به نظر شما وضعیت ما بهتر از گذشته است که تحریم‌ها روی ما تاثیر منفی نگذارد یا این‌که بدتر؟

    من این بخش از صحبت خود را با یک خاطره شروع می‌کنم. طی سال‌های 1362 و 1363، ما هم با جنگ مواجه بودیم و هم بنادرمان را از دست داده بودیم، بنادر اصلی مثل خرمشهر و آبادان. در بند امام(ره)‌ تردد به خوبی انجام نمی‌شد، زیرا عراق در ورودی بندر بود و با موشک می‌زد، در نتیجه با حمایت نیروهای هوایی و دریایی باید تردد صورت می‌گرفت. در نتیجه ما فقط بندرعباس را داشتیم. من در آن زمان معاون وزیر راه بودم. به خاطر دارم بحثی پیش آمد که تنگه هرمز بسته شود. همان موقع نیز بیش از 30، 40 کشتی از کالاهای اساسی مثل برنج و اقلام خوراکی تا کالاهای صنعتی و مواد اولیه کارخانه‌ها بود. در آن مقطع ما یک گزارشی به نخست‌وزیر دادیم و ایشان به سران قوا ارائه دادند و تصمیمات ویژه‌ای گرفته شد. برای مثال، ما تصمیم گرفتیم که در ترکیه یک بندر را اجاره کنیم و بعضی از کشتی‌ها را به آن‌جا فرستادیم. کامیون هم در کشور کم بود و کامیون‌های ترک از بنادر ترکیه تا داخل کشور می‌آمدند. حتی به خاطردارم در چند ماه اول تا مرکز کشور نیز می‌آمدند. درست است تبعات اجتماعی داشت، اما بعدا حل شد.

    من می‌خواهم بگویم بنا به مقاطع مختلف تصمیماتی گرفته شد و آن مقطع نیز یک چنین بحرانی را داشتیم. ایران در دوره سازندگی یک شرایطی داشت. در دولت اصلاحات نیز اتفاقاتی افتاد. در دولت دهم نیز تحریم شدیم. تفاوتی که این دوران‌ها با یکدیگر داشت، این بود که در دولت دهم گفته می‌شد که مصوبات کاغذپاره است و خود ما در تحریم‌ها پیش‌تاز شدیم. من اعتقاد دارم ما الان 45 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم و ابزارهای خوبی نیز برای مذاکره روی میز است. با توجه به جایگاه و اقتدار ایران در منطقه، باب مذاکره هم باب قدرتمندی است، ولی این‌که چگونه می‌شود از شرایط استفاده کرد، جزو مسایلی است که سیاسیون و دولت و حاکمیت باید منافع ملی را در نظر بگیرند. ولی از نظر داخلی من اعتقاد دارم که وضعیت کشور خیلی قدرتمندتر از گذشته است.

    * یعنی شما معتقدید ما از لحاظ فنی و صنعتی مشکلی برای مقابله با تحریم‌ها نداریم و اگر مشکلی وجود دارد، سیاسی است؟

    این‌طور نیست که مشکلی وجود نداشته باشد. من گفتم مشکلات کمتر است. ببینید ما اصلا کشور بسته‌ای نیستیم و باید در صادرات، واردات، تولید و فناوری و منابع مالی در جهت توسعه کشور حرکت کنیم. در حال حاضر کشور ما نرخ بیکاری بالا دارد. البته خوشبختانه توانستیم تورم را کنترل کنیم، ولی باید بپذیریم برای ایجاد اشتغال، توسعه و دستیابی به نرخ‌های هدف‌گذاری شده در سند چشم‌انداز، نیازهای مالی داریم. از سوی دیگر، باید قبول کنیم در دنیا جابه‌جایی‌ها وجود دارد. ما امکان صادرات و تولید داریم، ولی برای جابه‌جایی پول به سیستم بانکی بین‌المللی باید وصل شویم و این جزو ظرافت‌های ماجراست.

    * در حوزه مربوط به بانک‌ها و FATF، گروهی معتقدند که FATF جزئی از نفوذ غرب در سیستم مالی ما است و به منظور برداشت از اطلاعات درون عمل می‌کند و اصلا توطئه‌ای برای این کار است. شما تصور می‌کنید اگر ما نتوانیم با سیستم‌های مالی دنیا کار کنیم، کسانی که با پیوستن ما به FATF مخالفت می‌کنند، خودشان تا چه اندازه ما را به سمت تحریم‌ها هل می‌دهند؟ واقعیتی که وجود دارد، این است که در همه کشورها به خصوص کشورهای پیشرفته دنیا با هر تصمیمی یک‌سری موافق و مخالف وجود دارد. برای مثال، در رابطه با تصمیماتی که دولت آلمان برای حمایت از برجام می‌گیرد، بعضی از گروه‌های سیاسی در درون این کشور اعتقاد دارند منافع آلمان در این است که با منافع آمریکا نزدیک‌تر باشد. بالاخره احزاب مخالف وجود دارد. در کشور ما نیز به دلیل دیدگاه‌های مختلفی که وجود دارد، همه می‌توانند نظرات مخالف و موافق را در همه موارد مثل این موضوع داشته باشند. ولی به نظر می‌رسد که دوستان ما و همه کسانی که دلسوز کشور هستند، باید واقع‌بینانه‌تر مسایل را ببینند. من مثالی می‌زنم. در حوزه اینترنت و فضای مجازی نکاتی این روزها در خبرها، فیلم‌ها و رسانه‌ها مطرح می‌شود. شرایط کنونی این‌گونه است که دیگر اطلاعات به صورت خیلی سری و جهانی نیست. اگر هم اطلاعاتی منتشر نمی‌شود، شاید مصالحی وجود دارد. در نتیجه ما چه در FATF ورود کنیم و چه ورود نکنیم، اطلاعات ما را دنیا دارد.

    خاطره‌ای تعریف می‌کنم. من چند سال رییس‌کل گمرک بودم. به خاطر دارم در یک مقطعی تیمی گذاشتم که گزارش دقیق‌تری از قاچاق کالای کشور تهیه کند. ما آماری در داخل کشور گرفتیم که واردات ما از دوبی چقدر است و یک رقمی حاصل شد. من در آن دوره ملاقاتی با رییس گمرک دوبی داشتم و آمار صادرات دوبی به ایران را از مسیرهای مختلف گرفتم. یکی مسیر مستقیم ما بود که کالا از طریق سیستم گمرکی وارد می‌شد. یکی هم سیستم قاچاق لنچی بود و یکی هم مسیری بود که کالا به ترکیه می‌رفت و از مسیر کردستان عراق وارد می‌شد. آماری که آنها داشتند، سه برابر رقمی بود که ما در گمرک حساب کرده بودیم که واردات از دوبی داریم.

    * یعنی دو سوم قاچاق بود.

    این نشان‌دهنده این است که دنیا اطلاعات را دارد. من معتقدم باید حفاظت خود را از مسیرهای درست داشته باشیم و نباید از FATF  بترسیم.

    * وضعیت معدن و صنایع معدنی را در شرایط کنونی چطور ارزیابی می‌کنید؟

    من اعتقاد دارم حوزه معدن و صنایع معدنی کمترین فشار تحریم روی آن وارد خواهد شد، چون مواداولیه این بخش داخلی است و خوشبختانه در مرحله‌ای قرار گرفتیم که تولید داخلی روی پای خود است.

    * اما در حوزه واردات تجهیزات و امکانات احتمالا مشکلاتی به وجود خواهد آمد.

    همه صنایع ما به تجهیزات و امکانات نیاز دارند، ولی من معتقدم حوزه معدن و صنایع معدنی نسبت به حوزه‌های دیگر مشکل کمتری دارد. برای مثال، حوزه معدن اصلا قابل قیاس با حوزه خودرو نیست و ضربه‌پذیری بیشتری دارد. ولی معدن و صنایع معدنی کمترین ضربه‌پذیری را خواهند داشت.

    * این صحبتی که شما داشتید در رابطه با تولید است، اما بخش عمده‌ای از درآمدها حاصل فروش است. در این بخش چه وضعیتی خواهیم داشت؟

    توان صادراتی کشور در حوزه معدن و صنایع معدنی بسیار خوب است. 20 درصد صادرات غیرنفتی در سال 1396 مربوط به حوزه معدن و صنایع معدنی بوده است. این عدد بسیار بزرگ است، به خصوص زمانی که شما نقش معدن و صنایع معدنی را در تولید ناخالص داخلی حساب کنید، می‌بینید حدود 5 تا 6 درصد است. البته این سهم جای رشد دارد. در همین یکی، دو ماه اول سال 1397 هم تولید ما بهتر بوده و هم صادرات بهتر بوده است. اما در صورتی که سیستم بانکی نتواند نسبت به جابه‌جایی پول اقدام کند یا اروپایی‌ها نیز همراهی نکنند، ما مشکل پیدا می‌کنیم. زیرا بازارهای جدیدی که ظرف یکی، دو سال گذشته بعد از برجام در حوزه صنایع معدنی به دست آمد، بخشی به بازارهای اروپا و حتی تا بازار کانادا بازمی‌گردد و این بازارها اگر محدود شوند، مشکل ایجاد خواهد شد.

    خوشبختانه در وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو کمیته‌ ویژه‌ای برای این مسایل تشکیل دادیم و به طور روزانه مسایل پیگیری می‌شود. در کل به نظر می‌رسد بحران‌های سختی را کشور در دوران‌های مختلف پشت سر گذاشته و اگر همدلی و وحدت داخلی وجود داشته باشد و سرعت تصمیم‌گیری به موقع داشته باشیم، می‌توانیم از این شرایط عبور کنیم.

    * در دوره‌ای صحبت از این بود که معدن جای نفت را در اقتصاد ایران بگیرد. با توجه به موقعیت جدید ایران، تصور می‌کنید یک‌چنین هدفی قابل تحقق خواهد بود؟

    ببینید، این‌که معدن بتواند جای نفت را بگیرد، من به‌عنوان یک کارشناس نمی‌پسندم، چون نفت، گاز، سنگ‌آهن، زغال‌سنگ و طلا جزو معدن هستند. و بهره‌برداری از آن به طور قطع باید مثبت باشد. اما نکته‌ای که وجود دارد، این است که در حوزه معدن باید فعال عمل کرد تا در تولید ناخالص ملی وابستگی به نفت کمتر شود و بتوانیم تنوع محصول داشته باشیم.

    در سال 1396 حدود 45 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی بود و 20 درصد و نزدیک به 9 میلیارد دلار به معدن و صنایع معدنی مربوط می‌شود. این نشان می‌دهد که در این مسیر اقتصاد کشور قرار گرفته است.

    همان‌طور که می‌دانید، در سال‌های 1390 و 1391 صادرات در حوزه فولاد حدود یک میلیون تن بوده و حتی در سال‌های قبل از آن، 1388 یا 1389 نزدیک به 6 میلیون تن واردات فولاد داشتیم. در صورتی که در سال 1396 واردات کمتر از 2 میلیون تن و تنها اقلام خاص فولادی بوده که در داخل کشور قابل تولید نبوده است و حدود 9 میلیون تن صادرات داشتیم. در سال 1392 صادرات سنگ‌آهن به صورت خام 23 میلیون تن بود که در سال 1396 حدود 18 میلیون تن بود و 5 میلیون تن آن کنستانتره بوده است. یعنی فراوری شده بوده است. ما در سال 1396 صادرکننده آهن اسفنجی بودیم. این نشان می‌دهد که کشور در مسیر خوبی حرکت می‌کند. با توجهی که سازمان ایمیدرو در چند سال گذشته به حوزه اکتشاف داشت، پیش‌بینی آینده روشنی برای کشور داریم. یک واقعیت وجود دارد و این‌که یک میلیون و 600 هزار کیلومتر وسعت کشور است و میزانی که اکتشاف در کشور شده است، اکثر معادن روباز است که تازه آن هم کامل نشده است. 250 هزار کیلومتر را ما انجام داده‌ایم و هنوز جای کار وسیع وجود دارد. همچنین معادن عمیق و زیرزمینی، جزو معادنی است که اصلا در کشور روی آنها کار نشده است. ما فقط دو حفاری در فلات مرکزی انجام دادیم که به بیش از 2 میلیارد تن ذخیره سنگ‌آهن رسیدیم و باید الان کار کنیم. این‌ها نشان می‌دهد کشور پتانسیل‌های وسیعی دارد تا تعادل بین درآمد نفت و گاز و معدن برقرار شود.

    * اطلاعاتی درباره میزان سرمایه‌گذاری خارجی در بعد بخش معدن در دوره پسابرجام می‌دهید؟

    بعد از برجام چند اتفاق افتاد. نخست این‌که شرکت‌های بزرگ معدنی و صنایع معدنی به ایران آمدند. صادرات ما به دنیا و اروپا شروع شد و در کنار آن، نکته بسیار مهم، تکنولوژی بود. ما در بعضی از حوزه‌ها نمی‌توانستیم پروژه اجرا کنیم، برای مثال در حوزه تیتانیوم سال‌ها این پروژه خوابیده بود، اما ما به راه انداختیم. در بخش‌های دیگر نیز همین شرایط را داشتیم. در رابطه با مسایل مالی نیز در اقلام کمتر از 100 میلیون یورو یا 150 میلیون یورو پروژه‌های خوبی اجرا شد؛ حالا یا با تامین مالی، یا فاینانس یا سرمایه‌گذاری مشترک. اما متاسفانه بعد از تغییر دولت در آمریکا، دولت جدید این کشور و جمهوری‌خواهان شروع به تهدید بانک‌ها و بیمه‌های اروپایی کردند، بنابراین واقعیت این است که بعضی از سرمایه‌گذاری‌ها در مراحل کند پیش رفت. حتی اگر به خاطر داشته باشید، در سفر رییس‌جمهور به اروپا، ایمیدرو قراردادی را با شرکت‌های ایتالیایی در حد چند میلیارد دلار نوشت. ما شرکت مشترک تشکیل دادیم و براساس همان، پروژه‌هایی تعریف شد، ولی کند پیشرفت. دلیل آن هم این بود که سیستم بانکی اروپا همراهی‌ای که باید می‌داشت، نداشت، ولی در پروژه‌های کوچک یا متوسط کارهایی صورت گرفت. در کل در سال 1396 نزدیک به 2 میلیارد دلار پروژه‌های ایمیدرو افتتاح شد و پیش‌بینی ما این است که در سال 1397 این رقم به حدود 6 میلیارد دلار خواهد رسید. در حال حاضر همه پروژه‌های نیمه‌تمام در حال راه‌اندازی و افتتاح است و پروژه‌های جدید نیز طبق زمان‌بندی پیش می‌رود. ما امیدواریم در سال 1397 پروژه‌های بزرگ و خوبی مانند کنستانتره 5 میلیون تنی سنگان و 2.5 میلیون تنی گندله سنگان افتتاح شود. امیدواریم پروژه 6 هزار تنی شمش آلومنیوم جاجرم تا مهرماه به بهره‌برداری برسد. چند کارخانه مس نیز وجود دارد که برای شرکت‌های خارج از ایمیدرو است و امسال به بهره‌برداری خواهد رسید. اولین فولادسازی ما از هفت طرح فولادی در اواخر امسال در سپیددشت به بهره‌برداری خواهد رسید. به‌هرصورت پروژه‌های خوبی وجود دارد.

    * در حال حاضر زمزمه‌های ترک برخی از شرکت‌های بزرگ بعد از تهدیدهای ترامپ شنیده می‌شود. فکر می‌کنید وضعیت حضور سرمایه‌گذاران خارجی در حوزه معدن چگونه خواهد بود؟

    به نظر من نکته بسیار مهمی که وجود دارد، این است که چقدر اروپا می‌تواند روی قول‌های خود بایستد. خوشبختانه مذاکرات خوبی با 1+4 صورت گرفته است، بنابراین پیش‌بینی ما این است که بتوانند نتایج خوبی به‌دست آورند. اگر اروپا روی حرف‌های خود بایستد، به نظر می‌رسد شرکت‌های بزرگ چند ملیتی که منافع اصلی‌شان در درون آمریکا و با آمریکا باشد، با ایران کار نخواهند کرد، چون تنبیه‌هایی که خزانه‌داری آمریکا برای این شرکت‌ها قرار داده، موجب می‌شود که ریسک را نپذیرند. ولی شرکت‌ها و بانک‌های متوسط و بانک‌هایی که مستقل هستند و منافع مشترک با آمریکا نداشته باشند، به طور قطع می‌توانند با ایران کار کنند. این به نظر من کافی است. یعنی ایران می‌تواند حرکت خود را با قوت ادامه دهد. ظرف هفته‌های گذشته یکی از شرکت‌های ما برای وسایل اصلی تولید خود توانست به جای شرکت بزرگ بین‌المللی آلمانی که گفته بود با ایران کار نمی‌کند، شرکت مناسب دیگری را جایگزین کردند.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/Home/ShowPage.aspx?Object=News&ID=d2afb0d3-3a98-4300-aa9f-bae659dd7249&LayoutID=9e79afe2-af85-4e88-b879-1a8b9c43c8be&CategoryID=6bdc57b9-07f3-4158-8d5f-75121f1f99b6&SearchKey=

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • دوشنبه ۲۸ خرداد ۹۷

    تولید فولاد خام ترکیه در آوریل کاهش یافت

    تاریخ انتشار: 20/03/97

    بر اساس آمار انجمن تولیدکنندگان آهن و فولاد ترکیه (TCUD)ین کشور در ماه آوریل حدود 3 میلیون تن فولاد خام تولید کرده است که در مقایسه با ماه مارس 12.3 درصد کاهش و نسبت به آوریل سال گذشته 3.1 درصد افت داشته است. تولید فولاد خام ترکیه در آوریل کاهش یافت

    به گزارش  چیلان، طبق این گزارش، تولید فولاد خام از کوره های قوس الکتریکی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳.۵ درصد و در کوره های بلند ۲ درصد کاهش داشته است. در ۴ ماهه اول امسال هم تولید فولاد خام ترکیه به حدود ۱۲.۵ میلیون تن رسید که البته نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵.۱ درصد رشد داشت. تولید از کوره های قوس الکتریکی ۸.۵ میلیون تن بود که نسبت به ۴ ماهه اول پارسال ۷ درصد رشد داشت اما تولید کوره بلند ۴ میلیون تن شده که تنها یک درصد رشد نسبت به ۴ ماهه اول پارسال دارد.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/06/10/18504/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • دوشنبه ۲۸ خرداد ۹۷

    رشد قیمت آهن اسفنجی در معاملات امروز تالار صنعتی بورس کالا

    تاریخ انتشار: 97/03/20

    چیلان آنلاین

    به گزارش  چیلان، اگرچه قیمت پایه نسبت به آخرین عرضه آهن اسفنجی در تالار صنعتی و معدنی بورس، تغییری نداشت اما قیمت معامله با توجه به رقابت صورت گرفته بالاتر از قیمت پایانی آخرین معامله یعنی ۷ خرداد ماه بود. قیمت پایه این محموله ۵ هزار تنی ۱۱۸۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بود اما قیمت پایانی به واسطه رقابت ۲۶ هزار تنی به ۱۲۹۸ تومان رسید و در نتیجه سقف رقابت ۱۰ درصدی قیمت ها به ثبت رسید. آهن اسفنجی در آخرین معامله صورت گرفته در بورس به بهای ۱۲۷۰ تومان به ازای هر کیلوگرم فروخته شده بود. گفتنی است، خریدار از ۲۸ خرداد ماه قادر به بارگیری و تحویل محمول خود از انبار کارخانه فولاد سیرجان ایرانیان می باشد. عرضه پیشین آهن اسفنجی در بورس کالا متعلق به شرکت جهان فولاد سیرجان به میزان ۵ هزار تن و به قیمت پایه ۱۱۸۰ تومان بود که در نهایت به بهای ۱۲۷۰ تومان به ازای هر کیلوگرم فروخته شد.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/06/10/18512/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • دوشنبه ۲۸ خرداد ۹۷

    قفل شدن زنجیره فولاد با حمل‌ونقل نامناسب

    تاریخ انتشار: 97/03/20

    شرکت ملی فولاد ایران

    در چشم‌انداز ۱۴۰۴ باید۲۰۰میلیون تن مواد معدنی و محصولات آن در زنجیره فولاد جابه‌جا شود تا بتوان به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد دست یافت؛ چشم‌اندازی که باید زیرساخت‌های لازم همانند حمل‌ونقل را بیش از پیش برای خود تدارک ببیند.

    این درحالی است که سامانه حمل‌ونقل کشور درحال‌حاضر به هیچ عنوان جوابگوی چنین چشم‌اندازی نیست. نگاه طرح جامع فولاد به ایجاد زیرساخت‌ها به این سمت و سو است که حمل‌ونقل ۴برابری در زمینه ریل ایجاد کنیم تا ایجاد چنین ظرفیتی درخور توجه باشد چراکه توسعه خطوط ریلی و سرمایه‌گذاری در این بخش با توجه به روند گذشته، یکی از چالش‌های اصلی طرح جامع فولاد به‌شمار می‌رود. به منظور ایجاد زیرساخت برای ۵۵میلیون تن فولاد باید حدود ۱۳میلیارد یورو سرمایه‌گذاری انجام شود که حدود ۶میلیارد آن به شبکه حمل‌ونقل اختصاص یابد اما موضوع این است که تاکنون چنین سرمایه‌گذاری انجام نشده است. از این‌رو اگر نتوانیم در افق چشم‌انداز برای حمل‌ونقل سرمایه‌گذاری مناسب کنیم، به نوعی در این صنعت با ترافیک سنگینی که در نهایت به قفل‌شدگی منجر می‌شود، روبه‌رو خواهیم شد. در زمینه صادرات نیز باید شبکه حمل‌ونقل دریایی را بهبود بخشیم، این در حالی است که اسکله‌های ما در وضعیت مطلوبی قرار ندارند. همچنین به دلیل دولتی بودن بنادر ایران در عمل شاهد هستیم که رقابتی بین آنها شکل نگرفته است. این در حالی است که برای رقابتی بودن هزینه حمل‌ونقل دریایی، نیاز به ساخت اسکله با عمق آبخور ۲۴ متر داریم تا امکان پهلوگیری کشتی‌های با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن فراهم شود. از این‌‌رو صنعت فولاد کشور باید بیش از پیش به توسعه زیرساختی حمل‌ونقل زمینی و دریایی توجه کافی کند.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/323336/%D9%82%D9%81%D9%84-%D8%B4%D8%AF%D9%86-%D8%B2%D9%86%D8%AC%DB%8C%D8%B1%D9%87-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D8%AD%D9%85%D9%84%E2%80%8C%D9%88%D9%86%D9%82%D9%84-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A8

     

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۷ خرداد ۹۷

    دست‌انداز‌های جدید تولید فولاد آلیاژی

    تاریخ انتشار: 97/03/20

    شرکت ملی فولاد ایران

    اعلام یکباره نرخ دلار با قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ تومان باعث متضرر شدن بسیاری از شرکت‌هایی شد که تمرکز برنامه‌های خود را بر مبنای صادرات تنظیم کرده بودند. چرا که این شرکت‌ها مجبور به بازگشت دلار با قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به سامانه نیما هستند این در حالی است که خرید مواد اولیه آنها با نرخ دلار آزاد انجام می‌شود. از سویی بازگشت تحریم‌ها نیز سایه سنگینی خواهد بود بر تامین مواد اولیه اغلب واحد‌های فولادی به خصوص آنهایی که نیاز به الکترود گرافیتی دارند. مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران درخصوص اعلام نرخ ارز ۴هزار و ۲۰۰ تومانی و تاثیر آن بر صورت‌های مالی شرکت گفت: با وجود عملکرد مثبت شرکت و ثبت رکورد در بخش تولید و صادرات اما با اعلام دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، ۳۴ میلیارد تومان از سود شرکت کاهش پیدا کرد. مرتضی محمدی تصریح کرد: هر چه نرخ ارز بالا‌تر برود شرکت‌های صادر‌کننده سود بیشتری می‌برند و بالعکس با پایین آمدن نرخ ارز حاشیه سود کم شده و برخی مواقع حتی صادرات اقتصادی نیست. وی خاطر‌نشان کرد: از دیگر مشکلاتی که پیش آمده این است که با تاکید دولت به بازگشت نرخ ارز صادراتی به سامانه نیما عملا ارزی که به شرکت برمی‌گردد حدود دو هزار تومان با ارزی که در بازار وجود دارد تفاوت قیمت دارد و برای تامین مواد اولیه مجبور به خرید با نرخ ارز آزاد هستیم. وی در پاسخ به این پرسش که برای تامین مواد اولیه از سامانه نیما موفق به تامین ارز شده‌اند یا خیر گفت: هنوز موفق به تامین ارز از سامانه نیما نشدیم و با توجه به اینکه فرآیند ثبت سفارش در سامانه نیما را باید انجام دهیم تامین ارز حدود دو ماه زمان می‌برد و ما نمی‌توانیم خط تولید را برای تامین ارز متوقف کنیم. محمدی تاکید کرد: با اقدامات صورت گرفته صادرات تحت شعاع قرار خواهد گرفت و کاهش پیدا می‌کند. او درخصوص برنامه‌های شرکت فولاد آلیاژی ایران در رابطه با تولید و صادرات برای سال جاری گفت: برنامه تولید و فروش ۴۴۰هزار تن فولاد آلیاژی در دستور کار قرار دارد که از این میزان نیز ۱۰۰ هزار تن معادل ۲۵ درصد فروش صادراتی خواهیم داشت و اگر بخواهیم با ظرفیت کامل که در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ در نظر گرفته شده برسیم ۵۰ درصد محصولات تولیدی شرکت صادر خواهند شد. وی افزود: نکته مهمی که در سال جاری به آن دست خواهیم یافت تولید صد‌در‌صدی محصولات فولاد آلیاژی است چرا که در سال‌های گذشته بخشی از محصولات مربوط به فولادهای صنعتی و ساختمانی بود همچنین میزان صادرات سال گذشته ۳۵ میلیون یورو بود که پیش‌بینی شده امسال این میزان به ۶۰ میلیون یورو برسد. وی تاکید کرد: با توجه به اینکه محصولات فولاد آلیاژی از ارزش افزوده بالاتری برخوردار است، بنابراین انتظار داریم در سال جاری از سود بالاتری برخوردار شویم.

    مدیر‌عامل شرکت فولاد آلیاژی ایران گفت: از ابتدای دی ماه سال ۱۳۹۶ تاکنون ۱۱۶ پروژه بهبود مستمر در دستور کار قرار گرفته و این موضوع منجر به کاهش هزینه‌های قیمت تمام شده محصولات شده است. وی همچنین ادامه داد: درخصوص توسعه بازار و محصولات نیز اقدامات خوبی صورت گرفته و مشتریان جدیدی به سبد خریداران اضافه شده است و از مشتریان خواستیم با توجه به قیمت مناسب و کیفیت بالای محصولات فولاد آلیاژی از خرید کالای مشابه خارجی امتناع ورزند که البته این اقدام حمایت دولت را می‌طلبد. مهندس محمدی همچنین از انجام پروژه تولید ریل با همکاری ذوب‌آهن اصفهان خبر داد و گفت: این پروژه در حال انجام است و مذاکراتی نیز با وزارت راه و شهرسازی به خصوص شرکت راه‌آهن انجام شده اما متاسفانه قراردادی۴۰۰ هزار تنی با هند منعقد شده و از همین رو تولید ریل ملی به تاخیر افتاده وگرنه شرکت فولاد آلیاژی ایران و ذوب‌آهن اصفهان با همکاری یکدیگر آمادگی تولید ریل را دارند. محمدی از تنوع تولید در فولاد آلیاژی و ثبت رکورد‌های جدید خبر داد و گفت: در سال جدید قابلیت تولید ۲۳۰ نوع انواع فولاد آلیاژی را داریم و در اردیبهشت ماه سال جاری بالاترین رکورد فروش محصولات را در فولاد آلیاژی که ۴۱ هزار و ۵۰۰ تن بود، ثبت کردیم. وی همچنین از انجام طرح توسعه در پروژه یزد یک خبر داد و گفت: در صورت کسب مجوز تسهیلات ریالی، صندوق توسعه ملی بانک عامل ما که توسعه صادرات است شاهد راه‌اندازی پروژه یزد یک با تولید ۷۰۰ هزار تن تا پایان سال ۱۳۹۸ خواهیم بود. وی دلیل تاخیر در اجرای این پروژه را ناتوانی در تامین مالی پروژه عنوان کرد و گفت: تامین مالی از طریق LC مشکلی ندارد و تامین ریالی زمان بر بوده و بهتر بود این پروژه درخصوص تامین مواد اولیه مانند آهن اسفنجی بود تا پروژه موازی تولید فولاد آلیاژی. مدیر‌عامل شرکت فولاد آلیاژی ایران همچنین در پاسخ به این پرسش که امکان تولید الکترود گرافیتی که از نیازمندی‌های اغلب واحد‌های فولادی است در داخل وجود دارد یا خیر گفت: با توجه به اینکه الکترود گرافیتی از مواردی است که ورود آن به ایران مشمول تحریم است و مواد اولیه آن از مشتقات محصولات پتروشیمی و نفت است، امکان تولید آن در داخل وجود دارد و بارها نیز به وزارت صنعت پیشنهاد شده که به نظر می‌رسد به تازگی اقداماتی نیز برای تولید آن انجام شده است.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/323340/%D8%AF%D8%B3%D8%AA%E2%80%8C%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B2%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D8%A2%D9%84%DB%8C%D8%A7%DA%98%DB%8C

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۷ خرداد ۹۷

    پیروزی ترامپ در جنگ تجاری به این راحتی نیست!‏

    تاریخ انتشار: 97/03/20

    شرکت ملی فولاد ایران

    رئیس جمهوری امریکا از پیش از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور همواره بر طبل جنگ ‏تجاری کوبیده است.

    اکنون، وی با تصمیم گیری در خصوص اعمال تعرفه گمرکی بر واردات آلومینیوم و فولاد، اولین گام تاثیرگذار در راه اندازی چنین جنگی را برداشته است. در واقع با توجه به سیاست های دیگری که ترامپ در این زمنیه از آنها حمایت می کند می توان گفت که به نظر می رسد رئیس جمهوری امریکا درک بسیار ناچیزی از عواقب اقدامات خود دارد. ترامپ با استناد به قانونی که به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد و به رئیس جمهوری امریکا اجازه می دهد که تجارت در زمینه امنیت ملی را محدود کند، اعلام کرده است که تعرفه گمرکی 25 درصدی را بر واردات فولاد و تعرفه 10 درصدی را بر واردات آلومینیوم اعمال خواهد کرد. ترامپ این موضوع را روز پنج شنبه و در دیدار با مدیران اجرایی این صنایع اعلام کرد. به نظر می رسد، بسیاری از مسئولان کاخ سفید از جمله "گری کوهن" (Gary Cohn)  مشاور اقتصادی رئیس جمهوری امریکا، از این تصمیم به شدت غافلگیر شده اند. «کوهن» حتی روز چهارشنبه اعلام کرده بود که در صورت اعلام چنین تصمیمی از سوی ترامپ، از سمت خود استعفا خواهد کرد. دولت ترامپ جزئیات کمی را در خصوص اینکه این تعرفه ها تا چه زمانی برقرار خواهند بود، و اینکه آیا این تعرفه ها همه کشورها از جمله کشورهای طرف قرارداد تجاری با امریکا از جمله کانادا، مکزیک و کره جنوبی را شامل می شود یا خیر ارائه کرده است. در پی اعلام این تصمیم از سوی ترامپ بازار سهام شاهد سقوط شدیدی بود چرا که سرمایه گذاران نگران این موضوع بودند که این تصمیم سرآغاز چندین تصمیم مشابه باشد که به افزایش تنش ها و در نتیجه اعمال تعرفه های جدید منجر شود. ترامپ اما روز جمعه بر این نگرانی ها مهر تایید زد. وی در یادداشتی توئیتری جنگ های تجاری را خوب توصیف کرده و پیروزی در آنها را آسان دانست. تعرفه های گمرکی اعمال شده بر واردات فولاد و آلومینیوم در واقع با هدف تنبیه چین اعمال شده اند؛ چرا که این کشور سعی دارد با تولید بیشتر از میزان مورد نیاز جهانی از این کالاها، قیمت آنها را پایین بیاورد. اما این اقدام ترامپ تاثیر ناچیزی بر روی چین خواهد داشت، چرا که بیشتر فولاد و آلومینیومی که به امریکا وارد می شود از هم پیمانان این کشور یعنی کانادا، برزیل، کره جنوبی و مکزیک خریداری می شود. به علاوه، این اقدام می تواند به آن بخش از کسب و کار امریکا که در آنها از این مواد استفاده می شود از جمله صنایع خودروسازی و بخش ساخت و ساز خسارت وارد می کند، چرا که این بخش ها اکنون باید بهای بیشتری را برای مواد خام بپردازند. در صورتی که ترامپ واقعا خواستار این بود که چین تولیدات اضافی خود را کاهش دهد، باید با اتحادیه اروپا، کانادا، ژاپن، کره جنوبی و سایر کشورهایی که می توانند بر چین فشار وارد آورند، همکاری کند. این کشورها از یک سو هم پیمان نزدیک امریکا به شمار می روند، و از سوی دیگر سیاست های اقتصادی چین مبنی بر حمایت از موازنه اقتصادی به آنها لطمه وارد کرده است. ترامپ اما به جای اینکه با این کشورها همسو شود، با چنین تصمیمی، هم پیمانان امریکا را عصبانی کرده است؛ به طوری که مسئولان ارشد کانادا و همچنین اتحادیه اروپا تهدید کرده اند که اقدام ترامپ مبنی بر اعمال تعرفه جدید گمرکی بر فولاد و آلومینیوم وارداتی به امریکا را تلافی خواهند کرد. البته این کشورها می توانند در سازمان تجارت جهانی و همچنین با اعمال تعرفه های جدید بر صادارت امریکا از سویا گرفته تا هواپیماهای بوئینگ، این اقدام ترامپ را تلافی کنند. در حال حاضر کانادا بیشتر از اینکه فولاد به امریکا صادر کند، از این کشور فولاد وارد می کند. به گفته "کریستیا فریلند" (Chrystia Freeland)  وزیر امور خارجه کانادا، این کشور حدود نیمی از صادرات فولاد امریکا را خریداری می کند. همچنین مشخص نیست که این تعرفه ها به ترامپ در رسیدن به هدف وی مبنی بر افزایش اشتغال زایی در بخش تولیدات در امریکا کمک می کند یا خیر. برای مثال، کسب و کارهایی که در خود امریکا قرار دارند بیش از 70 درصد از فولاد استفاده شده در این کشور را تولید می کنند. کارشناسان می گویند که برای هر شغل جدید در یک کارخانه فولاد یا ذوب آهن و یا ذوب آلومینیوم که به دلیل تصمیم اخیر ترامپ ایجاد می شود، شغل های زیادی در آن بخش از کسب و کارهایی که از این مواد استفاده می کنند از دست می روند، که این موضوع هزینه های زیادی را در بر خواهد داشت. این یکی از چندین دلیلی است که ثابت می کند پیروزی در جنگ های تجاری، آنگونه که ترامپ ادعا می کند نیز آسان نیست. گویا ترامپ تجارت را نوعی بازی با حاصل جمع صفر می داند. رئیس جمهوری امریکا و برخی از مشاوران حامی سیاست های اقتصادی حمایتی وی از جمله "پیتر ناوارو" (Peter Navarro) معتقدند که اگر صادرات چین و مکزیک به امریکا بیشتر از واردات آنها به این کشور باشد، در این بازی برنده‌اند. ترامپ در واقع با افزایش تعرفه ها و اعمال محدودیت های دیگر قصد دارد نتیجه بازی را به نفع خود تغییر دهد اما تجارت بسیار پیچیده تر از اینها است. تعرفه های گمرکی در واقع ابزاری ناکارآمد هستند که به کشورهایی که از آنها استفاده می کنند نه تنها کمکی نمی کنند، بلکه صدمه می زنند. ممکن است اعمال تعرفه های گمرکی بر واردات فولاد و آلومینیوم تاثیر کوچکی بر اقتصاد امریکا داشته باشد، اما نگرانی بزرگ تر بسیاری از کارشناسان این است که  این تنها آغاز راه جدید ترامپ بوده و وی اقدام به اعمال تعرفه های جدید بر کالاهای وارداتی بیشتری کرده و امریکا را به سوی یک جنگ تجاری سوق دهد؛ جنگی که دنیا از زمان وقوع بزرگ ترین رکود اقتصادی تا کنون شاهد آن نبوده است. چنین اتفاقی به طور قطع پیامدهای اقتصادی بزرگ و مخربی بر امریکا و سایر کشورهای جهان خواهد داشت.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/323339/%D9%BE%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%B2%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%BE-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D8%A7%D8%AD%D8%AA%DB%8C-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA!%E2%80%8F

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۷ خرداد ۹۷

    یزدی زاده : آموزش و مدیریت دانش لازمه اصلی بهره وری نیروی انسانی است

    تاریخ انتشار: 19/03/97

    شرکت ملی فولاد ایران

    قیاس صحیح بهره وری نیروی انسانی در شرکت های دولتی و خصوصی نشان می دهد، شرکت های خصوصی عملکرد بهتری در زمینه بهره وری و سرانه تولید در ایران دارند منصور یزدی زاده مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران در گفت و گو با  چیلان  ضمن بیان این مطلب که بهره وری نیروی انسانی به عنوان یکی از مولفه های اصلی در کاهش قیمت تمام شده فولاد نقش بسزا و مهمی دارد گفت: هرآنچه سرمایه گذاری در نیروی انسانی شود در طرف دیگر شاهد کاهش قیمت تمام شده و افزایش سود بنگاه و سهامداران خواهیم بود.

    وی افزود: متاسفانه بحث بهره وری نیروی انسانی در کشور ما مغفول مانده و با وجود دارا بودن نیروهای کارآمد در کشور اما به جهت خلأ مدیریت دانش در زمینه آموزش نیروی انسانی، عدم برنامه ریزی منسجم و عدم فعالیت در زمینه ای که فراخور علایق آن ها باشد، بعد از مدتی نیروها بهره وری خود را از دست می دهند. یزدی زاده تصریح کرد: بحث دیگر در حوزه منابع انسانی، موضوع سرانه تولید کارکنان (نسبت تولید به پرسنل) در کارخانجات فولادی است. این نسبت در صنعت فولاد ایران خیلی پایین است و متاسفانه به دلیل تصمیماتی که طی چند سال گذشته در زمینه جذب نیروی انسانی در واحدهای فولادی اتخاذ شد سرانه تولید کارکنان نسبت به کشورهای صاحب نامی که در فولاد جهان وجود دارند بسیار پایین آمد و از نرم های جهانی فاصله زیادی گرفتیم.

    مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران خاطرنشان کرد: قاعدتا برنامه ریزی ها باید به گونه ای باشد که نسبت تولید به پرسنل در کارخانجات فولادی افزایش یابد و این کار را می توان از طریق نظام جبران خدمات و ایجاد انگیزه در پرسنل جبران کرد.

    وی ادامه داد: در ایران بهره وری و سرانه تولید فولاد در هر شرکت متفاوت است و رتبه نخست را شاید بتوان گفت فولاد خراسان و سپس مجتمع فولاد مبارکه و فولاد خوزستان دارند و سرانه تولید آن ها به ویژه در فولاد خراسان در حد استانداردهای جهانی است.

    یزدی زاده با تاکید بر این نکته که اگر بخواهیم قیاس صحیح تری انجام دهیم باید بگوییم شرکت های خصوصی عملکرد بهتری در زمینه بهره وری و سرانه تولید در ایران دارند تصریح کرد: اما به سبب مقیاس های تولید کمتر، به استانداردهای جهانی دست پیدا نکرده اند اما در آینده می توان انتظار داشت که با توجه به اینکه سهم بخش خصوصی در تولید فولاد افزایش می یابد در نتیجه می توان به ارتقاء سطح این کارخانجات در سطوح بین المللی هم در امر سرانه تولید و هم در قیمت تمام شده امیدوار بود. وی در خاتمه افزود: اما شرکت های بزرگی نظیر ذوب آهن اصفهان یا فولاد مبارکه به دلیل نوع مالکیت و سهامداریشان اختیار عملی در جذب نیروی انسانی نداشتند اما با تلاش هایی که در دستور کار دارند امیدواریم در آینده وضعیت بهبود یابد.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/323328/%DB%8C%D8%B2%D8%AF%DB%8C-%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D9%87--%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%88-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4-%D9%84%D8%A7%D8%B2%D9%85%D9%87-%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D9%87%D8%B1%D9%87-%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D9%86%DB%8C%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۷ خرداد ۹۷

    رشد ۲۵ درصدی صادرات فولادسازان بزرگ ایران در ۲ ماهه نخست امسال

    تاریخ انتشار: 97/03/19

    شرکت ملی فولاد ایران

    براساس گزارش کامودیتی عملکرد صادرات شرکت های بزرگ فولادساز ایران در اردیبهشت جهش ۱۰۴ درصدی را نسبت فروردین ماه و ۳۶ درصدی نسبت به اردیبهشت سال قبل را نشان می دهد. این شرکت ها در دو ماهه اول امسال هم در مجموع یک میلیون و ۲۷ هزار تن فپلاد صادر کردند که رشد ۲۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشت. اصلی ترین صادرکننده ایران فولاد خوزستان با صادرات ۳۵۹ هزار تن در اردیبهشت ماه و بیش از ۴۹۱ هزار تن در دو ماهه اول امسال بود. رشد صادرات فولاد خوزستان در بین ماه های فروردین و اردیبهشت ۷ درصد گزارش شده است.

    فولاد مبارکه به عنوان دومین فولادساز برتر موفق به صادرات ۲۰۳ هزار تن در اردیبهشت ماه و ۲۴۲ هزار تن در دو ماهه اول سال شد. رشد صادرات فولاد مبارکه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷۳ درصد بود. عمده محصول صادراتی فولاد مبارکه تختال و کلاف گرم است.

    منبع : www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/323332/-%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%DB%B2%DB%B5-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%DB%B2-%D9%85%D8%A7%D9%87%D9%87-%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA-%D8%A7%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%84-

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۷ خرداد ۹۷

    سیبل اروپا و شلیک فولادی ترامپ

    تاریخ انتشار: 97/03/19

    شرکت ملی فولاد ایران

    ایالات متحده آمریکا در‌گیر و دار یکی از بزرگ‌ترین جنگ‌های تجاری با اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک قرار گرفته است و دولت ترامپ متعهد به اجرای کامل سیاست‌های تعرفه‌ای روی فولاد و آلومینیوم شده که انتشار این خبر واکنش کشورهای مذکور را به همراه داشته است تا جایی‌که رهبران اروپا در واکنش به این تصمیم واشنگتن اعتراضات تندی را علیه آمریکا اعلام کردند. وزیر بازرگانی ایالات متحده از روز پنج‌شنبه این تعرفه‌ها را برای فولاد و آلومینیوم عملیاتی کرد و در شرایطی که گمانه زنی‌ها از احتمال تجدید نظر دولت واشنگتن حکایت داشت اما این‌طور نشد و این سیاست‌ها عملی شدند. رهبران جهان در اقدامی هماهنگ این تصمیم‌گیری را بسیار غیرقابل قبول توصیف کرده‌اند که اثرات بدی بر روابط دو طرف بر جای خواهد گذاشت، با این حال آمریکا توجهی به این واکنش‌ها نشان نداده است. به گزارش گاردین قرار بود این کشورها از اتخاذ سیاست‌های تعرفه‌ای مستثنی شوند اما به نظر می‌رسد گفت‌وگوها و رایزنی‌ها بی نتیجه بوده و سه متحد سنتی واشنگتن نتوانسته‌اند نظر دولت ترامپ را جلب کنند.  با این حال در روز جمعه بعد از اجرای این تصمیم ارزش سهام شرکت‌های اروپایی با رشد روبه‌رو‌ شد که به نظر می‌رسد بازار نسبت به این تصمیمات آمریکا بدون واکنش بوده است. در این بین اما به نظر می‌رسد سطح بحران میان پکن و واشنگتن که طی چند ماه اخیر شروع شده بود بعد از مذاکرات دو کشور تاحدی کاهش یافته، هرچند هنوز اقدامات عملی خاصی مشاهده نشده است. با این حال باید گفت فعلا چین طرف جنگ تجاری با واشنگتن به‌طور جدی محسوب نمی‌شود و فشار این جنگ به کشورهای اروپایی منتقل شده تاجایی‌که رهبران اروپایی در واکنش به این تصمیم در حوزه تجارت سایر کالاها نیز در حال تجدید ارزیابی‌های خود هستند.  برخی کارشناسان می‌گویند این فشار ناشی از حمایت کشورهای اروپایی از ایران صورت گرفته و می‌تواند دامنه بیشتری را در هفته‌های پیش رو در بر داشته باشد. به‌عنوان مثال آمریکا قصد دارد واردات خودروهای آلمانی را به‌طور کامل با محدودیت روبه‌رو‌ کند که این مسأله می‌تواند برای دو غول خودروسازی آلمانی یعنی بنز و بی‌ام‌دبلیو چالش‌های جدی به همراه داشته باشد. با این حال اتحادیه اروپا اعلام کرده باید به سازمان تجارت جهانی درباره رفتار آمریکا شکایت کند و این شاید یکی از گزینه‌های آن باشد. هرچند سخت‌گیری روی روابط تجاری بسیاری از شرکت‌های آمریکایی با اروپا نیز از جمله راهکارهایی است که مسوولان اروپایی به آن اشاره کرده‌اند. به‌عنوان یک نمونه دیگر انگلیس که در حال آماده‌سازی برای خروج از اتحادیه اروپا است نیز در این رابطه هشدارهای جدی به واشنگتن داده و اعلام کرده که مخالف این تصمیم و اتخاذ سیاست‌های تعرفه‌ای پوچ است و باید واشنگتن در این رابطه تجدید نظر کند.  با این حال نشست هفته آینده ۷ کشور صنعتی در کانادا می‌تواند مکان خوبی برای بررسی این سیاست آمریکا باشد به‌طوری‌که گفته می‌شود ترزا می‌در این نشست قصد دارد مراتب اعتراض خود را اعلام کند. به گفته مقامات انگلیس، لندن و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا متحدین نزدیک ایالات متحده هستند و باید به‌طور دائم و کامل از اقدامات آمریکا در مورد فولاد و آلومینیم معاف شوند. در همین رابطه به گزارش گاردین مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین در اقدامی مشابه نخست‌وزیر کانادا به این نکته اشاره کرده‌اند که تعرفه‌های آمریکا غیرقانونی و اشتباه است.  نخست‌وزیر کانادا اعلام کرده این تعرفه برای فولاد می‌تواند ۶/ ۱۶ میلیارد دلار کانادا معادل حدود ۱۰ میلیارد دلار آمریکا هزینه‌های صادرات را برای فعالان این بخش افزایش دهد. وی با اشاره به اینکه کانادا در مراحل مختلف در کنار آمریکا در جنگ‌های متعدد شرکت کرده می‌گوید تصور اینکه کانادا می‌تواند برای آمریکا یک تهدید امنیت ملی باشد غیرقابل تصور است. لازم به ذکر است که ترامپ سیاست‌های تعرفه‌ای را در راستای جلوگیری از بروز تهدیدهای امنیت ملی اعلام کرده است. مکزیک نیز این تصمیم ترامپ را تاسف بار دانسته و محکوم کرده است.  در این بین تحلیلگران موسسه تحقیقاتی آکسفورد اکونومیکس معتقدند فولاد و آلومینیوم بخش بسیار کوچکی از کل صادرات اروپا به آمریکا محسوب می‌شوند اما اینکه دولت آمریکا روی سایر کالاها که در تولید آنها از فولاد استفاده شده همچون اتومبیل تعرفه‌های سنگین وضع کند می‌تواند عواقب خطرناکی را با خود به همراه داشته باشد. دولت ترامپ در همین راستا در تلاش است تا واردات خودرو را از اروپا، ژاپن و کره محدود کند و این سیاست‌ها را در راستای محافظت از امنیت ملی اعلام کرده است. در این بین جالب آنجا است که تولیدکنندگان آمریکایی نیز به این تصمیم چندان خوش بین نیستند به‌عنوان مثال پل ناتانسون، رئیس اتحادیه صنایع فلزی آمریکا می‌گوید محدود کردن عرضه مواد خام در ایالات متحده و اعمال تعرفه‌های واردات روی محصولات وارداتی نزدیک‌ترین شرکای تجاری ما، تولید‌کنندگان آمریکایی را به‌طور مستقیم در معرض آسیب قرار می‌دهد.  ترامپ نیز از این موضوع باخبر است. به گفته وی در جنگ تجاری هیچ برنده‌ای وجود ندارد و همه در هر دو طرف اقیانوس اطلس صدمه می‌بینند. این تعرفه‌ها می‌تواند منجر به یک اثر دومینووار محافظه‌کارانه شده و باعث آسیب رساندن به شرکت‌ها، کارکنان و مصرف‌کنندگان در ایالات متحده، انگلستان و بسیاری از شرکای تجاری دیگر شود و ما از اتحادیه اروپا می‌خواهیم که این وضعیت را در نظر بگیرد. با این حال آنطور که گاردین می‌نویسد هیچ یک از طرفین نشان نداده‌اند که مایل به کاهش تنش هستند.  امانوئل مکرون در این رابطه معتقد است ترامپ برنامه ملی گرایی اقتصادی را در دستور کار خود قرار داده که نتایج منفی سهمگینی برای هر دو طرف به همراه دارد. به‌عنوان نمونه گفته می‌شود بیش از ۳۱ هزار نفر در بخش فولاد انگلیس مشغول به کار هستند که از این تصمیم ترامپ آسیب می‌بینند. اتحادیه اروپا در فاز اول قرار است روی فعالیت برندهای معتبر آمریکایی فعال در اروپا حدود ۳/ ۳ میلیارد دلار عوارض وضع کند که گفته می‌شود برای این شرکت‌ها اثرات منفی زیادی به همراه دارد. کارشناسان می‌گویند این جنگ تجاری بزرگ‌ترین‌ جنگ تجاری دنیا از سال ۱۹۳۰ تاکنون است که می‌تواند بسیاری از قدرت‌های بزرگ دنیا را درگیر کند. براساس گزارش بانک هلندی ING، صادرات فولاد و آلومینیوم به ایالات متحده تنها ۳/ ۰ درصد از صادرات کالاهای اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهد و ۰۵/ ۰ درصد از تولید ناخالص داخلی این بلوک را در بر می‌گیرد اما عواقب آن می‌تواند شدید باشد. در این بین مصرف‌کنندگان اغلب بازنده‌های نهایی جنگ‌های تجاری هستند. تعرفه‌های بالاتر واردات می‌تواند هزینه کالاها را افزایش دهد. تولید‌کنندگان قیمت خود را برای مقابله با هزینه بالاتر مواد اولیه افزایش می‌دهند. اما مصرف‌کنندگان همیشه پذیرندگان این سیاست‌های قیمتی خواهند بود. البته حفاظت از صنعت فولاد آمریکا در کوتاه مدت ممکن است به کارگرانش کمک کند، اما به دلیل محدودیت در تامین منابع مورد نیاز تولید قطعا تولیدکنندگان آمریکایی با هزینه‌های بالاتری در تولید محصولات خود روبه‌رو‌ خواهند شد. به‌عنوان مثال تولید‌کننده موتورسیکلت هارلی دیویدسن هشدار داده است که تعرفه‌ها احتمالا هزینه‌های تولید تمام محصولات این شرکت را افزایش خواهد داد و اقدامات تلافی جویانه از سوی اتحادیه اروپا تاثیر قابل توجهی بر فروش ما، نمایندگی مجاز و فروشندگان و مشتریان ما بر جای خواهد گذاشت. اتحادیه اروپا در کنار موتور سیکلت‌ها گفته است که تعرفه‌های اضافی را در مورد برخی نوشیدنی ها، مشروبات الکلی و شلوار جین به کار خواهد بست که به صادرکنندگان ایالات متحده آسیب می‌رساند و هزینه واردات را برای خریداران اروپایی افزایش می‌دهد. در مقابل ترامپ نیز روی ۳۲ میلیارد دلار واردات خود از خودروهای آلمانی یا سایر کشورهای اروپایی تعرفه خواهد بست که زیان سنگین این شرکت‌ها را به همراه دارد.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/323330/%D8%B3%DB%8C%D8%A8%D9%84-%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%BE%D8%A7-%D9%88-%D8%B4%D9%84%DB%8C%DA%A9-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%BE

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۷ خرداد ۹۷

    هندی ها در کنار دو شرکت ایرانی برای تصاحب سهام ذوب آهن تلاش می کنند

     تاریخ انتشار: 97/03/19

    شرکت ملی فولاد ایران

    یک شرکت هندی برای خرید حداقل ۱۵۰۰‌ میلیارد تومان از سهام ذوب‌آهن اصفهان وارد رقابت با دو شرکت ایرانی متقاضی خرید، شد

    یک سال بعد از فروش بلوک ۱۷ درصدی سهام ذوب‌آهن اصفهان به یک شرکت زیر مجموعه از همین شرکت، اکنون تامین اجتماعی به صورت جدی از عرضه سهام ذوب‌آهن اصفهان خبر داده است. گفته می‌شود یک شرکت هندی در کنار ۲ شرکت ایرانی مشتریان اصلی این بلوک سهام هستند. مرتضی لطفی، مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی(شستا) هم این موضوع را تایید کرده و گفته است به غیر از هندی ها ۲ شرکت ایرانی هم متقاضی خرید سهام این شرکت هستند البته او به نام مشتریان ایرانی ذوب‌آهن اشاره‌ای نکرده است اما یکی از این شرکت های ایرانی جدی‌ترین رقیب هندی‌ها در معامله فروش سهام ذوب‌آهن اصفهان خواهد بود. هم‌اکنون ارزش کل سهام ذوب‌آهن اصفهان در تابلوی فرابورس ۲ هزار و‌ ۸۰۰‌ میلیارد تومان است، به این ترتیب با توجه به اینکه تامین اجتماعی مالک ۵۵‌ درصد از سهام این شرکت است این مقدار سهام دست کم ۱۵۰۰‌ میلیارد تومان می‌ارزد به ویژه آنکه قیمت سهام مورد معامله در عرضه‌های عمده معمولا تا چندین برابر قیمت سهام مبادله شده به صورت خرد بر تابلوی معاملات بازار سهام محاسبه می‌شود البته هنوز به طور دقیق مشخص نیست تامین اجتماعی چه میزان از سهام ذوب‌آهن اصفهان را روی میز فروش می‌گذارد. قرار بود آخر هفته قبل جلسه‌ای در مورد تعیین قیمت پایه و مقدار سهام قابل عرضه به طرف هندی برگزار شود. اگرچه اطلاعات کاملی در مورد این تصمیمات در دست نیست اما برخی خبرها نشان می‌دهد احتمالا بخشی از این مقدار سهام به طرف هندی واگذار خواهد شد و شاید شرکت ایرانی همچنان شانسی برای خرید بخشی از سهام ذوب‌آهن اصفهان داشته باشد. در این زمینه گویا سرمایه‌گذار هندی و مدیران شرکت ایرانی به طور مستقیم با تامین اجتماعی وارد مذاکره شده‌ اند. به غیر از متقاضیان ایرانی برای خرید شرکت ذوب‌آهن اصفهان، از چند سال پیش نام های خارجی مختلفی برای خرید سهام این شرکت مطرح شده است به طوری که قبلا اسامی خریداران کره‌ای، ترکیه‌ای، ژاپنی و حتی یک سرمایه‌گذار از لوکزامبورگ برای خرید سهام ذوب‌آهن اصفهان مطرح شده بود حتی چند سال قبل یک سرمایه‌گذار کره‌ای به صورت جدی وارد عملیات خرید سهام ذوب‌آهن شد اما در دقیقه‌ ۹۰ بنا به دلایل نامعلومی که هرگز درباره آن اطلاع‌رسانی نشد این معامله انجام نشد و ماجرا مسکوت باقی ماند. قرار بود این شرکت کره‌ای بعد از خرید تکنولوژی جدیدی را وارد مدار تولید ذوب‌آهن اصفهان کرده و با وارد کردن ماشین آلات و تجهیزات جدید خط تولید این کارخانه را نوسازی کند. قبل از این  یک بار دیگر هم یک شرکت ترکیه ای برای خرید سهام این شرکت پیش‌قدم شد اما درست در آستانه عرضه از خرید سهام ذوب‌آهن اصفهان منصرف شد و کنار کشید. اکنون بعد از چندین تجربه ناموفق بار دیگر مرتضی لطفی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) که سهامدار ۵۶ درصدی ذوب‌آهن اصفهان است از مذاکره برای واگذاری سهام شرکت ذوب‌آهن اصفهان به خریداران هندی خبر داده است. به گفته لطفی، ۳‌خریدار برای بلوک ذوب‌آهن اعلام آمادگی کرده‌اند که یک خریدار هندی و ۲ خریدار ایرانی هستند.  البته او تاکید کرده است شایعات درباره قیمت و میزان واگذاری بلوک ذوب‌آهن صحت ندارد و شانس هندی‌ها برای برنده شدن در این رقابت ۵۰ درصد است. وی حتی تاکید کرده است: اطمینان نداریم هندی‌ها از پس شرایط مورد نظر ما برمی‌آیند یا خیر.‌ به گفته مرتضی لطفی در مورد ماندن یا نماندن سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در ترکیب سهامداری ذوب‌آهن هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است و احتمال حفظ ۴٠ درصد از سهام تحت تملک تامین اجتماعی  فروش مابقی آن به این خریدار هندی وجود دارد. به گفته وی، با قرار گرفتن سهام شرکت‌های مورد عرضه در تابلوی مذاکره ادغام و تملیک فرابورس، خریداران خارجی فرصت لازم را برای ارزیابی و ارزشگذاری این شرکت ها و مذاکره دارند و معمولاً این شرکت‌ها به صورت ۳۰درصد نقد و مابقی به صورت اقساطی واگذار می‌شوند.

    همچنین آن طور که مرتضی لطفی گفته قرار است تا پایان امسال جمعا ۱۲ هزار  میلیارد تومان از سهام متعلق به تامین اجتماعی واگذار شود.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/323333/%D9%87%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D9%86%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D9%88-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AD%D8%A8-%D8%B3%D9%87%D8%A7%D9%85-%D8%B0%D9%88%D8%A8-%D8%A2%D9%87%D9%86-%D8%AA%D9%84%D8%A7%D8%B4-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۷ خرداد ۹۷

    کرباسیان: ساختار طرح مهدی آباد همتراز استانداردهای جهانی است

    تاریخ انتشار: 97/03/19

    شرکت ملی فولاد ایران

    رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: ساختار طرح مهدی آباد همتراز با استانداردهای جهانی است. مهدی کرباسیان تصریح کرد: طرح مهدی آباد در بخش های مطالعات زمین شناسی، تجهیز و بهره برداری معدن، احداث کارخانه های فرآوری، تامین آب و برق، دفع پساب و سدباطله و مطالعات زیست محیطی، دارای ساختار منسجم و برنامه ریزی شده است. به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، مهدی کرباسیان در نشست با سرمایه گذاران و مدیران مجتمع معدنی مهدی آباد برگزار شد، اظهار داشت: مهدی آباد یکی از معادن بزرگ دنیا است و راه اندازی آن از سوی وزارت صنعت معدن و تجارت و ایمیدرو اقداماتی مثال محسوب می شود. وی ادامه داد: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته؛ تولید 200 هزار تن در فاز نخست، 400 هزار تن در فاز دوم و در سال 1401 به عنوان فاز نهایی، 800 هزار تن کنسانتره روی سولفیدی تولید خواهد شد.

    تحقق 75درصد برنامه های مجتمع مهدی آباد در دولت دوازدهم

    در ادامه این جلسه بهرام شکوری رئیس هیات مدیره کنسرسیوم سرمایه گذاری معدن مهدی آباد نیز گفت: 75درصد برنامه های مجتمع سب و روی مهدی آباد در دولت دوازدهم اجرایی خواهد شد. وی با اشاره به ضرورت همکاری دولت در تخصیص تسهیلات ارزی به این مجتمع افزود: سرمایه گذاری های لازم در ایجاد زیرساخت های مجتمع مهدی آباد توسط بخش خصوصی انجام شده است و امیدواریم با مساعدت های وزارت صنعت، معدن و تجارت، زمینه اعطای تسهیلات ارزی برای سرعت بخشیدن به پروژه فراهم شود. از سوی دیگر مهرداد حیدری مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری معدن مهدی آباد در تشریح عملکرد طرح سرب و روی مهدی آباد اعلام کرد: کارخانه های فرآوری با ظرفیت تولید سالانه 800 هزار تن کنسانتره روی با عیار حداقل 35درصد یا معادل آن 80 هزار تن کنسانتره سرب نقره با عیار60درصد سرب احداث خواهد شد. وی با بیان اینکه اقدامات لازم برای تامین و انتقال زیرساخت های مورد نیاز و تولید محصول، بهره برداری، نگهداری و فروش محصولات تولیدی در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: ظرفیت تولید اکسید روی در سال نخست 75درصد ، در سال دوم 90درصد و در سال های سوم و چهارم به بعد 100درصد خواهد شد. همچنین، از سال دوم ظرفیت تولید سولفید روی 75درصد، سال سوم 90درصد و سال چهارم به بعد 100درصد هدفگذاری شده است. وی ادامه داد: مجموع ظرفیت تولید در سال دوم به 600 هزار تن، در سال سوم 720هزار تن و در سال چهارم به بعد 800هزار تن خواهد رسید. وی در خصوص برنامه های سرب و روی مهدی آباد در زمینه احداث کارخانه های فرآوری گفت: احداث کارخانه فرآوری از خاک سولفیدی به ظرفیت 200 هزار تن در سال از اهداف این بخش به شمار می رود. حیدری همچنین از انجام عملیات پیش باطله برداری به میزان 29 میلیون تن خبر داد و افزود: در تامین آب، فعالیت های مقدماتی و هزینه های مربوطه انجام شده است. مدیرعامل شرکت سرمایه گذار معدن مهدی آباد گفت: تامین برق مورد نیاز طرح به میزان 80 مگا وات است که جمع کل سرمایه گذاری مورد نیاز در این بخش به 1080 میلیارد ریال می رسد. حیدری افزود: در ارزیابی اثرات زیست محیطی احداث کارخانه های فرآوری و سدباطله و اخذ مجوزهای زیست محیطی؛ گزارش مطالعات ارزیابی تهیه شده است و مجوزهای مسیر انتقال پسآب از سازمان حفاظت محیط زیست کشور و اداره کل محیط زیست استان یزد اخذ شده است.

    منبع: http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/323329/%DA%A9%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%A7%D8%B1-%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D9%85%D9%87%D8%AF%DB%8C-%D8%A2%D8%A8%D8%A7%D8%AF-%D9%87%D9%85%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۷ خرداد ۹۷

    چین گزینه ایران برای صادرات محصولات معدنی است

    تاریخ انتشار: 97/03/13

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: چین با دارا بودن سهم 50 درصدی در تولید و تجارت محصولات معدنی جهان، گزینه مناسبی برای جایگزینی شرکت های بدعهد برجامی و صادرات مواد معدنی ایران است.

    )مهدی کرباسیان( افزود: چین از کشورهایی است که حتی در صورت پشت کردن اتحادیه اروپا به برجام، می توان ارتباط گسترده تری در بخش معدن با داشت زیرا نزدیک به 50 درصد تولید و تجارت معدن و صنایع معدنی جهان از جمله فولاد، آلومینیوم، غال سنگ، مس، کروم و سنگ آهن را در اختیار دارد. رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) یادآور شد: برای مقابله با تحریم ها به تازگی معاون وزیر امور خارجه از حصول توافق هایی با سران اتحادیه اروپا خبر داده است ضمن آنکه رئیس جمهوری در جریان سفر به چین گفت و گوهایی با همتایان خود در کشورهای روسیه و چین خواهد داشت. حجت الاسلام حسن روحانی برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای روزهای 19 و 20 خرداد به چین سفر می کند؛ ایران عضو ناظر این سازمان اقتصادی منطقه ای است. کرباسیان در ادامه با اشاره به قرار گرفتن فولاد در فهرست تحریم های 90 روزه آمریکا، از پیش بینی تمهیداتی از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد برای مقابله با این مشکل خبر داد. (دونالد ترامپ) که از بهمن سال 1395 به عنوان رییس جمهوری آمریکا بر سر کار آمده است، شامگاه هجدهم اردیبهشت ماه خروج از برجام را اعلام کرد؛ توافق هسته ‌ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) بیست و سوم تیرماه سال 1394 (چهاردهم ژوئیه 2015) در وین بین نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه اروپا و گروه 1+5 شامل انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه، چین و آلمان امضا شده بود. در پی این تصمیم، برخی شرکت های اروپایی برای ماندن در بازار ایران یا ترک کردن آن مرددند هرچند که کمیسیون اروپا اعلام کرده است برای مقابله با تحریم آمریکا قانون انسداد را برای حفاظت از شرکت های اروپایی اجرایی می کند. چندی پیش مشاور طرح های چرخه فولاد کشور به ایرنا گفته بود: در غیاب «دانیلی» ایتالیا و سایر شرکت های قدرتمند اروپایی ممکن است دوباره شاهد حضور شرکت های چینی در کشور باشیم اما باید مراقب باشیم اجرای طرح ها برای ما گران تمام نشود. (کیوان جعفری طهرانی) اضافه کرد: هرچند محدودیت حضور اروپایی ها سبب می شود به دنبال گزینه های جایگزین باشیم اما این مساله نباید به افزایش غیرمنطقی هزینه طرح ها منجر شود. به تازگی هلدینگ «یو.ام.ام.سی» (UMMC) یکی از مجموعه های معدنی روسی با 18 سال سابقه فعالیت، آمادگی خود را برای همکاری با صنایع مرتبط ایران اعلام کرده است.

    ** امکان تکرار رکوردهای صادراتی وجود دارد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت و گو با ایرنا افزود: پارسال ارزش صادرات حوزه معدن و صنایع معدنی کشور به 9 میلیارد دلار رسید که رکوردی در این عرصه بود. به گفته کرباسیان، پارسال برای نخستین بار پنج میلیون تنی کنسانتره و 700 هزار تنی آهن اسفنجی صادر شد که اقدام هایی مثبت در راستای جلوگیری از خام فروشی بود.

    این مقام مسئول تصریح کرد: در صورتی که در زمینه مسائل بانکی و جابجایی پول مشکلی پیش نیاید، امکان تکرار و حتی ارتقای رکودهای صادراتی وجود دارد. رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) همچنین با اشاره به مکاتبه اخیر وزیر صنعت و رئیس کل گمرک که بر مبنای آن صادرات فولاد و هرنوع فلز دیگر چه به صورت شمش یا اسلب یا کاتد و یا هر شکل دیگری بدون ارائه گواهی مبداء تولید آن ممنوع است، تصریح کرد: این اقدام، تمهید مناسبی در راستای جلوگیری از خام فروشی بود تا شبکه بانکی هرچه بیشتر بتواند از ارزش پول ملی حمایت کند.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/323307/%DA%86%DB%8C%D9%86-%DA%AF%D8%B2%DB%8C%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%B9%D8%AF%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۷ خرداد ۹۷

    مجمع عادی سالیانه شرکت ملی فولاد ایران برگزارشد

    تاریخ انتشار: 97/03/13

    فولاد و توسعه: مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ملی فولادایران برای بررسی صورت های مالی این شرکت صبح امروز برگزارشد.

    به گزارش خبرنگار ما؛دراین مجمع که به ریاست مهدی کرباسیان برگزارشد ؛ابتدا گزارش هیئت مدیره شرکت قرائت  وپس از آن گزارش ونظریه حسابرس وبازرس قانونی شرکت ارائه  و پس ازبحث وبررسی فراوان پیرامون عملکرد مالی شرکت؛صورت های مالی به تصویب مجمع رسید. دراین گزارش آمده است که ریاست مجمع ضمن تشکر از مدیرعامل؛ معاونین وپرسنل شرکت ملی فولادایران درایجادانضباط مالی؛اظهارامیدواری کرد که عملکرد این شرکت درهمه شئونات ماموریت های محوله بیش ازبیش باموفقیت توام باشد.

    منبع :  http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/323324/%D9%85%D8%AC%D9%85%D8%B9-%D8%B9%D8%A7%D8%AF%D9%8A-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%8A%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%B4%D8%B1%D9%83%D8%AA-%D9%85%D9%84%D9%8A-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D9%8A%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4%D8%AF

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۷ خرداد ۹۷

    شورای عالی اقتصاد با «وضع عوارض بر صادرات مواد معدنی خام» موافقت کرد

     

    تاریخ انتشار: 97/03/13

    داریوش اسماعیلی گفت: پیرو پیگیری های کمیته معدنی مجلس، فراکسیون معدنی مجلس و کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، شورای عالی اقتصاد در جلسه روز گذشته خود «وضع عوارض بر صادرات کلیه مواد معدنی خام» را تصویب کرد. وی با بیان اینکه این مصوبه از سال ۹۷ عملیاتی می شود، افزود: برای کلیه مواد معدنی خام در سال اول ۵ درصد، در سال دوم ۸ درصد و در سال سوم ۱۰ درصد عوارض وضع خواهد شد و به صورت پلکانی اعمال می شود. رئیس کمیته تعامل دولت و مجلس در حوزه معادن و صنایع معدنی گفت: از وزیر «صنعت، معدن و تجارت»، معاون معدنی وزیر «صنعت، معدن و تجارت» تشکر می کنیم که طبق پیگیری ها چنین موضوعی را پیگیری کردند. وی افزود: امیدوایم با این تصمیم شاهد مواد معدنی خام صادر نباشیم.. رئیس فراکسیون معدن مجلس تاکید کرد: این فراکسیون در بخش حمایت از کالای ایرانی همچنان بر فرمایشات مقام معظم رهبری در بحث جلوگیری از خام فروشی تاکید دارد. اسماعیلی پیشتر گفته بود: در رابطه با اعمال «عوارض آسیب رسان به خام فروشی» ابتدا مجلس قصد داشت از طریق لایحه بودجه سال ۹۷، پیش بینی های لازم را داشته باشد، اما از آنجایی که دولت به مجلس گفت این موضوع را در دستور کار دارد و به زودی در این رابطه تصمیم گیری خواهد کرد متاسفانه در جلسه شورای اقتصاد گفته شد که این موضوع به تعویق بیفتد. اگر تا یک ماه آینده عوارض «آسیب رسان به خام فروشی» از سوی دولت اعمال نشود حتما این موضوع در مجلس به شکل طرح مطرح خواهد شد تا ما بیش از این شاهد صادر کردن مواد خام معدنی نباشیم.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/323306/-%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%C2%AB%D9%88%D8%B6%D8%B9-%D8%B9%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%B6-%D8%A8%D8%B1-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%B9%D8%AF%D9%86%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D9%85%C2%BB-%D9%85%D9%88%D8%A7%D9%81%D9%82%D8%AA-%DA%A9%D8%B1%D8%AF

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • چهارشنبه ۲۳ خرداد ۹۷

    انتقام متحدان آمریکا از تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم

    تاریخ انتشار: 97/03/13

    شرکت ملی فولاد ایران

    کانادا و مکزیک پس از اینکه واشنگتن تعرفه‌ها برای واردات فولاد و آلومینیوم را اعمال کرد، تلافی کردند و اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که آماده اجرای تدابیر تلافی جویانه خود است. به گزارش رویترز، وزیر اقتصاد آلمان اوایل روز جمعه اعلام کرد اتحادیه اروپا ممکن است هماهنگ‌سازی اقدام خود با کانادا و مکزیک را بررسی کند. تعرفه‌هایی که از سوی ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا اعلام شدند به ماه‌ها ابهام درباره معافیت احتمالی متحدان آمریکا از این تعرفه‌ها پایان داده و نشان دادند رویکرد آمریکا به مذاکرات تجاری سخت‌تر شده است. این تعرفه‌ها که در مارس از سوی دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا اعلام شدند، از سوی قانونگذاران جمهوریخواه و گروه لابی تجاری اصلی این کشور محکوم شدند و بازارهای مالی را ملتهب ساختند. شاخص داوجونز یک درصد و "اس اند پی ۵۰۰" به میزان ۰.۶۹ درصد ریزش کرد. ارزش سهام غول‌هایی مانند بوئینگ و کاترپیلار به ترتیب ۱.۷ درصد و ۲.۳ درصد سقوط کرد با این حال بازارهای سهام اروپایی در سطح بالاتری گشوده شدند. ویلبر راس اعلام کرد تعرفه‌ ۲۵ درصد برای واردات فولاد و تعرفه ۱۰ درصدی برای واردات آلومینیوم روی واردات از اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک اعمال می‌شوند. وزیر بازرگانی آمریکا به خبرنگاران گفت: ما بدنبال ادامه مذاکرات با کانادا و مکزیک و همچنین اتحادیه اروپا هستیم زیرا مسائل دیگری وجود دارند که باید حل شوند. کانادا و مکزیک که سرگرم مذاکره با آمریکا برای تغییر توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) ‌هستند، به سرعت به تعرفه‌های آمریکا واکنش نشان دادند و پیتر آلتمایر، وزیر اقتصاد آلمان اظهار کرد اتحادیه اروپا ممکن است با این دو کشور متحد شود. وی به تلویزیون آلمان گفت: ما بازارهای آزاد را می‌خواهیم اما باید دولت آمریکا را متقاعد کنیم. آلتمایر گفت: ما تلاش کردیم این کار را از طریق مذاکرات انجام دهیم و اکنون با همبستگی با یکدیگر و تهیه یک پاسخ اروپایی مشترک که احتمالا نزدیک به پاسخ مکزیک و کانادا خواهد بود انجام می‌دهیم. کریستیا فری لند، وزیر خارجه کانادا گفت: کانادا که بزرگترین صادرکننده فولاد به آمریکا است، تعرفه‌هایی به ارزش ۱۲.۸ میلیارد دلار روی واردات از آمریکا شامل ویسکی، آب پرتقال، فولاد و سایر محصولات وضع خواهد کرد. جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا اظهار کرد: دولت آمریکا تصمیمی گرفته که ما برای آن متاسفیم و قطعا به تدابیر تلافی جویانه منجر خواهد شد. ترامپ اواخر روز پنج شنبه با صدور بیانیه‌ای درباره مذاکرات نفتا، اعلام کرده بود روزهای بهره‌برداری تجاری از آمریکا به پایان رسیده است. آمریکا با یک توافق منصفانه موافقت خواهد کرد یا اصلا توافقی درکار نخواهد بود. مکزیک هم تدابیر تلافی‌جویانه علیه آمریکا را که شامل تعرفه روی مجموعه‌ای از محصولات کشاورزی و صنعتی بود اعلام کرد. وزارت اقتصاد مکزیک اعلام کرد این تعرفه‌ها گوشت خوک، سیب و پنیر و همچنین فولاد و محصولات دیگر را تحت پوشش قرار می‌دهند و تا زمانی که دولت آمریکا تعرفه‌های خود را حذف نکند، به قوت خود باقی می‌مانند.

    پاسخ اتحادیه اروپا به تعرفه‌های جنجالی

    اتحادیه اروپا تهدید کرد موتورسیکلتهای هارلی دیویدسون و بوربون را هدف قرار خواهد داد. در پی این تهدید سهام شرکت هارلی دیویدسون ۲.۲ درصد و شرکت براون فورمن که سازنده ارلی تایمز و سایر برندهای بوربون است ۲.۱ درصد سقوط کرد. اعضای اتحادیه اروپا از برنامه کمیسیون اروپا برای تعیین تعرفه روی ۳.۴ میلیارد دلار از صادرات آمریکا در صورتی که واشنگتن به معافیت از تعرفه‌ها خاتمه دهد، حمایت گسترده‌ای کرده‌اند.

    برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه پس از دیدار با وزیر بازرگانی آمریکا گفت: این کاملا به خود مقامات آمریکا مربوط است که بخواهند وارد جنگ تجاری با بزرگترین شریک خود اروپا شوند. تاو داناهو، رییس اتاق بازرگانی آمریکا در نامه‌ای به هیات مدیره این گروه هشدار داد که سیاست‌های تجاری فعلی ممکن است پیشرفت اقتصادی را تهدید کرده و باعث از دست رفتن بیش از دو میلیون شغل شوند که اکثر آن‌ها در ایالت‌هایی هستند که به ترامپ رای داده‌اند. این تعرفه‌ها بخشی از تلاش ترامپ برای حمایت از صنعت و کارکنان آمریکا در برابر آنچه وی رقابت بین المللی غیرمنصفانه توصیف کرده است، هستند.

    معافیت های موقتی از این تعرفه‌ها به شماری از کشورها داده شده بود  و برخی از کشورها شامل استرالیا، آرژانتین و کره جنوبی معافیت دائم گرفته بودند. شرکای تجاری آمریکا خواستار تمدید این معافیتها یا دائمی شدن آنها بودند.هدف از اعمال این تعرفه‌ها افزایش نرخ استفاده از ظرفیت صنایع فولاد و آلومینیوم آمریکا به بالای ۸۰ درصد برای نخستین بار در چند سال اخیر است.

    نگاه‌ها روی چین

    دولت آمریکا همچنین هفته گذشته تحقیقات امنیت ملی را درباره واردات خودرو و کامیون آغاز کرد و به قانون ۱۹۶۲ متوسل شد که برای اعمال محدودیت روی واردات فولاد و آلومینیوم به آن استناد کرده بود. وزیر بازرگانی آمریکا روز جمعه به چین رفت تا تلاش کند قراردادهای قطعی را برای صادرات بیشتر کالاهای آمریکایی به این کشور به منظور کاهش کسری تجاری ۳۷۵ میلیارد دلاری آمریکا با چین دریافت کند. دولت ترامپ از پکن خواسته است امتیازاتی دهد و تهدید کرده این کشور را بابت سرقت فناوری آمریکا با اعمال تعرفه روی ۵۰ میلیارد دلار واردات کالاهای چینی مجازات خواهد کرد. در حالی که چین به دلیل صادرات بالاتر از میزان وارداتش از آمریکا، در معرض جنگ تجاری قرار دارد اما فعالیت شرکتهای آمریکایی در این کشور فروش قابل توجهی دارند و ممکن است از تنش های تجاری میان دو کشور آسیب ببینند.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/323308/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%A7%D9%85-%D9%85%D8%AA%D8%AD%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D8%B9%D8%B1%D9%81%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D9%88-%D8%A2%D9%84%D9%88%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C%D9%88%D9%85
  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • چهارشنبه ۲۳ خرداد ۹۷

    رشد 30 درصدی تولید کنسانتره سنگ

    تاریخ انتشار : 97/03/12

    میزان تولید کنسانتره سنگ آهن شرکت های بزرگ معدنی طی ماه نخست سال 97، 30 درصد رشد یافت. این رشد در پی افتتاح های سال گذشته به دست آمده است. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، تولیدکنندگان بزرگ سنگ آهن کشور طی ماه فروردین، 3 میلیون و 881 هزار و 97 تن کنسانتره سنگ آهن تولید کردند. این رقم در مدت مشابه سال گذشته، 2 میلیون و 986 هزار و 658 تن بود. از این میزان، شرکت های «گل گهر» یک میلیون و 548 هزار و 322 تن، «چادرملو» 748 هزار و 919 تن، «سنگ آهن مرکزی» 460 هزار و 689 تن، «توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه» 503 هزار و 130 تن، «گهر زمین» 379 هزار و 986 تن و «اپال پارسیان سنگان» 240 هزار و 51 تن کنسانتره سنگ آهن تولید کردند.

    کاهش 27 درصدی تولید دانه بندی

    بنا به این گزارش، 6 شرکت بزرگ معدنی طی ماه فروردین، 355 هزار و 225 تن سنگ آهن دانه بندی تولید کردند که نسبت به میزان تولید مدت مشابه سال گذشته (485 هزار و 795 تن)، 27 درصد کاهش نشان می دهد.

    از این میزان، شرکت سنگ آهن مرکزی سنگان «157 هزار و 591 تن»، سنگ آهن مرکزی «94 هزار و 80 تن»، فلات مرکزی «63 هزار و 569 تن»، چادرملو 24 هزار و 314 تن، میشدوان «8 هزار و 910 تن» و جلال آباد «6 هزار و 760 تن» تولید کرده است.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235104/323297/%D8%B1%D8%B4%D8%AF-30-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%DA%A9%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%87-%D8%B3%D9%86%DA%AF-%D8%A2%D9%87%D9%86-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D8%AF%D9%86-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • چهارشنبه ۲۳ خرداد ۹۷

    در مراسم نمایش مستند محیط زیستی روی سبز بیابان انجام شد

    تاریخ انتشار: 97/03/09

    دو تن از محیط بانان مجتمع معدنی باریت و سرب و روی مهدی آباد از سوی رییس هیات عامل ایمیدرو مورد تقدیر قرار گرفتند. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، این برنامه که در مراسم نمایش مستند "روی سبز بیابان" با هدف صیانت از حیات وحش معدن مهدی آباد برگزار شد، آقایان کاظم خالق خدادادی و جواد شکوهی بابت تلاش های انجام شده در جهت حفظ محیط زیست مجتمع معدنی مهدی آباد، مورد تقدیر قرار گرفتند. مهدی کرباسیان از مدیریت مجتمع معدنی مهدی آباد و کنسرسیوم ساخت کارخانه کنسانتره روی برای برنامه ریزی و اجرای طرح صیانت از حیات وحش منطقه و نیز سازنده مستند فوق ابراز قدردانی کرد. در این مراسم همچنین فتح ا... امیری مستندساز، تاکید کرد: بعد از اجرای طرح آبرسانی و تهیه علوفه برای حیات وحش منطقه، شاهد حضور حیوانات منطقه در اطراف این مجتمع شدیم که پیش از آن چنین تصویری دیده نمی شد. وی در پایان سخنانش،‌ خواهان مساعدت ایمیدرو در اجرای پروژه "تکثیر یوز ایرانی در اسارت" شد که توسط سازمان حفاظت محیط زیست در دست اجرا است.کرباسیان: الگوی زیست محیطی مهدی آباد در مناطق دیگر هم اجرا شود رییس هیات عامل ایمیدرو خواستار اجرای الگوی زیست محیطی معدن روی مهدی آباد در سایر طرح ها و شرکت های معدنی تابعه ایمیدرو شد. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، مهدی کرباسیان در مراسم نمایش مستند محیط زیستی "روی سبز بیابان" با رویکرد صیانت از حیات وحش مجتمع معدنی مهدی آباد که تعدادی از مدیران شرکت های خصوصی و مجموعه های تابعه ایمیدرو و همچنین مدیران خارجی حضور داشتند، ابتدا از تلاش های انجام شده از سوی فتح ا... امیری مستند ساز، امیر ولدخانی مدیر بهداشت ایمنی و محیط زیست و امین صفری مدیر مجتمع باریت و روی مهدی آباد و همچنین کنسرسیوم روی مهدی آباد،‌ ابراز قدردانی کرد. وی تاکید کرد: پیاده سازی این الگو نشان داد که معدن می تواند در کنار فعالیت های تولید و اشتغال، به حفظ محیط زیست و حیات وحش نیز بپردازد. رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: ایران کشوری معدنی است و برای توسعه صنایع باید معدنکاری در اولویت قرار گیرد اما مسائل و استانداردهای زیست محیط نیز رعایت شود. کرباسیان تصریح کرد: سرمایه گذاری های انجام شده در این حوزه مانع از تخریب محیط زیست می شود. پیش از رییس هیات عامل ایمیدرو،‌ امیر ولدخانی مدیر بهداشت،‌ ایمنی و محیط زیست ایمیدرو گزارش کوتاهی از اقدامات و برنامه های این سازمان از سال 92 و حضور کرباسیان در جهت توسعه فعالیت های زیست محیطی ارایه داد. به گفته ولدخانی از نیمه سال 92 به این سو بخش بهداشت، ‌ایمنی و محیط زیست از اولویت بالایی برخوردار شده است.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/323285/-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D9%85-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF-%D9%85%D8%AD%DB%8C%D8%B7-%D8%B2%DB%8C%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%B3%D8%A8%D8%B2-%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%85-%D8%B4%D8%AF

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • چهارشنبه ۲۳ خرداد ۹۷

    پیشنهاد افزایش تعرفه واردات فولاد در حال بررسی است

    تاریخ انتشار: 97/03/09

    شرکت ملی فولاد ایران

    پیش جلسه موضوع وضع عوارض صادراتی کنسانتره سنگ آهن و افزایش تعرفه واردات فولاد در حالی برگزار شده است که ایران برنامه دارد که تولید فولاد خود را تا پایان چشم انداز 1404 به حدود 55 میلیون تن برساند و با وجود غیرممکن دانستن این کار توسط برخی کارشناسان حوزه، در صورت تحقق این امر، باید بازار مناسب داخلی و خارجی برای مصرف و صادرات فولاد تولید شده در کشور تعریف شود. فولاد یکی از بازارهای بزرگ و حائز اهمیت را در تجارت جهانی به خود اختصاص داده و در حال حاضر نیز کشور چین بخش عمده ای از این بازار را در دست گرفته است و با انواع دامپینگ ها سعی در حفظ این بازار که این روزها تقاضای آن در دنیا کاهش یافته است، دارد. دولت چین جایزه های صادراتی بسیار خوبی را نیز برای تولیدکنندگان فولاد خود اختصاص داده و همین امر قیمت تمام شده تولید فولاد در این کشور را کاهش می دهد و تولیدکنندگان چینی می توانند با قیمت های پایین تری اقدام به فروش فولاد در بازارهای جهانی کنند.

    در مقابل دامپینگ های چین، کشورهای مختلف برای حمایت از تولیدکنندگان خود تعرفه هایی سنگینی را روی واردات این محصول وضع کرده اند که اخیرا آمریکا نیز با افزایش آن، تعرفه واردات فولاد به کشورش را به 255 درصد افزایش داد. این در حالی است که تعرفه واردات فولاد به ایران در حال حاضر در بیشترین حالت که مربوط به محصولات نهایی می شود، 20 درصد است و تولیدکنندگان فولاد نیز معتقدند که با این تعرفه های بسیار پایین و واردات از کشورهای، نمی توانند رقابت منطقی داشته باشند، هرچند که تعرفه برخی اقلام فولادی در دی ماه افزایش یافت و طی مدت اخیر، ارز مبادله ای نیز برای واردات فولاد حذف شد.

    تولیدکنندگان فولاد معتقدند که تغییر در تعرفه های واردات برخی اقلام فولادی که در ماه گذشته انجام شد، هنوز هم پاسخگو نیست و باید تعرفه های بیشتری وضع شود. مهدی کرباسیان رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران  نیز اخیرا بر ضرورت افزایش تعرفه واردات فولاد تاکید کرده بود. با توجه به برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تولید 55 میلیون تن فولاد تا سال 1404 مهم ترین اقدام دولت باید حمایت از تولیدکنندگان فولاد باشد، تا بتوانند ظرفیت خود را افزایش داده و اقدام به تقویت بازاریابی خود کنند. البته برخی کارشناسان معتقدند که اگر ایران بخواهد تا 1404 به رشد اقتصادی هشت درصدی برسد قطعا نیاز کشور به فولاد به میزان چشمگیری افزایش پیدا می کند و همین امر بخشی از بازار مصرف فولاد را برای تولیدکنندگان ایجاد می کند. این موارد در حالی است که وزیر صنعت در ششمین همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار گفته است که صنعت و تولید داخلی باید با سیاست های تعرفه ای دولت مورد حمایت قرار بگیرد و در این راستا تلاش جدی برای افزایش بهره وری و همچنین استفاده از بهترین فناوری در تکمیل زنجیره تولید فولاد را از یاد نبریم. شریعتمداری با بیان اینکه در صنعت فولاد باید به تولیدات صادرات گرا تمرکز کنیم، افزود: باید با انجام مهندسی دقیق در زنجیره فولاد مدیریت لازم را داشته باشیم و همچنین اصلاح رویه های گمرکی و سیاست های تعرفه ای اثربخش را برای این صنعت بیندیشیم. به نظر می رسد که صحبت های وزیر صمت نه به عنوان یک اظهارنظر کارشناسانه بلکه به عنوان یک پیشنهاد صریح از سوی دفتر رییس جمهور برای افزایش تعرفه واردات فولاد مطرح شده است که به این ترتیب با توجه به شرایطی که در حال حاضر در این حوزه وجود دارد، این امکان می رود که با چراغ سبز دولت، تعرفه واردات فولاد با افزایش روبرو شود.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/323287/%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D9%86%D9%87%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%AA%D8%B9%D8%B1%D9%81%D9%87-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D8%A7%D9%84-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%E2%80%8F

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • چهارشنبه ۲۳ خرداد ۹۷

    چیلان گزارش می دهد: انجمن فولاد تشکل برتر کشور شد/ اتاق بازرگانی در ارزیابی ۲۰۰ تشکل اقتصادی کشور به انجمن فولاد رتبه A داد

    تاریخ انتشار: 97/03/09

    به گزارش  چیلان ، نتایج پروژه ارزیابی و ظرفیت سنجی تشکل های اقتصادی کشور که از سوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اعلام شده است، حاکی از رتبه برتر انجمن ( رتبه A ) در بین بیش از ۲۰۰ تشکل اقتصادی و ملی کشور است و فقط ۴ تشکل موفق به کسب این رتبه شده اند. این ارزیابی بیش از ۱۰۰ متغیر در تشکل های اقتصادی ملی کشور را مورد بررسی قرار داده که سر فصل های آن شامل معیارهای حکمرانی، عضویت، خدمات، تاثیرگذاری بر سیاست ها و تنظیم گری است و انجمن موفق به کسب ۸۲.۱۲ درصد از امتیازات مربوط شده است. انجمن توانسته در بخش مجمع عمومی و اساسنامه، دبیر، معرفی اعضا و نسبت شمول امتیاز کامل ۱۰۰، هیئت مدیره امتیاز ۹۲.۳۱، کمیته ها و آموزش هر یک امتیاز ۸۷.۵، و سیستم های مالی امتیاز ۸۴.۲ را کسب نماید.

    براساس جمع بندی این ارزیابی، انجمن در شاخص های مربوط به برگزاری به موقع مجامع عمومی، عملکرد هیئت مدیره، شایستگی های دبیر، تشکیل کمیته های تخصصی و ایجاد سیستم های مالی مناسب امتیازات قابل توجهی کسب کرده است. همچنین انجمن در معرفی ظرفیت های اعضاء، برگزاری دوره های آموزشی و جذب اعضاء بالقوه و افزایش نسبت شمول موفق عمل کرده است.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/05/30/18308/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • چهارشنبه ۲۳ خرداد ۹۷

    توسعه صادرات فولاد از مسیر ارتقای کیفیت

    تاریخ انتشار: 97/03/08

    بهمن تجلی زاده، معاون فروش و بازاریابی فولاد خوزستان گفت: در حال حاضر به دلیل پایین بودن قیمت داخلی فولاد در مقایسه با قیمت های صادراتی، برخی از تولیدکنندگان داخلی که ظرفیت های پایینی دارند و اخیرا آغاز به کار کرده اند، تنها با هدف کسب بهره اقتصادی آن هم به صورت مقطعی، از این اختلاف قیمت داخلی و بازار جهانی استفاده کرده و صادرات انجام می دهند. وی افزود: این مسئله ممکن است در آینده به برندسازی و اعتبار جهانی شرکت های مطرح ایرانی آسیب جدی وارد کند. بنابراین لازم است سازمان های رسمی و غیررسمی ازجمله انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در مورد کیفیت فولاد تلاش بیشتری از خود نشان دهند. تجلی زاده خاطرنشان کرد: نیاز است که در درجۀ اول بر کیفیت محصولات این تولیدکنندگان دقیقا نظارت صورت گیرد و در گام بعدی مانع از تولید، صادرات و حتی فروش داخلی محصولات بی کیفیت تولیدکنندگان شویم. معاون فروش و بازاریابی فولاد خوزستان ادامه داد: در این صورت هم از کاربرد فولادهای نامرغوب در ساختمان سازی و در نتیجه خسارتهای جانی و مالی ناشی از آن در کشور جلوگیری می شود و هم رتبه و برند فولاد ایران در بازار جهانی فولاد حفظ می شود. وی تصریح کرد: طبیعی است این رویکرد در کنار مزیت های فوق باعث افزایش کیفیت فولاد ایران نیز خواهد شد و تولیدکنندگان را در توسعه صادرات کمک خواهد کرد.

    منبع : http://steeliran.org/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1/ID/17974/%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D9%82%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%DB%8C%D9%81%DB%8C%D8%AA


  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • چهارشنبه ۲۳ خرداد ۹۷

    فولادساز هندی به دنبال افزایش تولید

    تاریخ انتشار : 97/03/08
    فولادساز هندی به دنبال افزایش تولید/ مجوز معدنکاری در معدن Barsua متعلق به SAIL پس از 4 سال مجددا صادر شد معدن Barsua  متعلق به شرکت سل (SAIL) تولید را برای افزایش ظرفیت های تولید سنگ آهن این کارخانه از سر می گیرد. معدن سنگ آهن که تامین کننده مواد اولیه شرکت هندی سل می باشد پس از 4 سال تعلیق تولید، عملیات معدنکاری و تولید سنگ آهن را از سر گرفت. پس از بازگشایی این معدن، کوره بلند Rourkela  و Parvati تولید نرمال خود را از سر می گیرند. این کوره ها ازجمله پیشرفته ترین و بزرگترین کوره ها با بروزترین تکنولوژی ها بوده که قابلیت تولید یک میلیون و 15 هزار تن مذاب فولاد را در سال دارند. عملیات معدنکاری در معدن سنگ آهن Barsua  از ماه می 2014 و در پی برخی مسائل قانونی تعطیل شد.

    در بیانیه سل SAIL آمده است: دادگاه عالی هند در 11 ماه می سال جاری این پرونده را مجددا بررسی کرده و مجوز فعالیت مجدد این معدن را صادر کرده است.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235106/323278/%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF%D8%B3%D8%A7%D8%B2-%D9%87%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D9%86%D8%A8%D8%A7%D9%84-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • چهارشنبه ۲۳ خرداد ۹۷

    حرکت معکوس صادرات و واردات فولاد چین

    تاریخ انتشار : 97/03/08

    چین در ماه آوریل شاهد رشد صادرات فولاد و افت واردات نسبت به ماه مارس داشت. براساس اطلاعات منتشر شده توسط اداره گمرک چین، صادرات فولاد چین در آوریل حدود ۶.۵ میلیون تن بود که درمقایسه با ماه مارس ۱۵ درصد رشد داشته است. این میزان صادرات از سپتامبر ۲۰۱۷ تاکنون بالاترین سطح بوده است. با این حال در ماه آوریل صاردات نسبت به آوریل سال گذشته افت ۰.۲ درصدی را به ثبت رسانده است. در طول ماه های ژانویه تا آوریل هم چین درمجموع ۲۱.۶ میلیون تن فولاد صادر کرد که درمقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد افت داشته است. براساس آمار گمرک چین، حجم واردات فولاد این کشور هم در ماه آوریل ۱.۱ میلیون تن بود که نسبت به ماه قبل ۱۵ درصد کاهش داشت. در طول ۴ ماهه اول امسال هم چین درمجموع ۴.۵ میلیون تن فولاد وارد کرده که یک درصد افت نسبت به مدت مشابه سال قبل داشت.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235106/323280/%D8%AD%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D9%85%D8%B9%DA%A9%D9%88%D8%B3-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%DA%86%DB%8C%D9%86

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • چهارشنبه ۲۳ خرداد ۹۷

    ریسک‌های آتی صنعت فولاد ایران


    تاریخ انتشار: 97/03/08

    به گزارش استیل پدیا، ایران در سال‌های گذشته گرچه در این صنعت رشد بسیاری را تجربه کرده است ولی بحران آب و خشکسالی، جانمایی نادرست بسیاری از واحدهای فولادسازی، نامتوازن‌ بودن چرخه کامل این صنعت در کشور، عدم جذب سرمایه مناسب خارجی برای کامل‌کردن چرخه و مشکلات ریز و درشت دیگر، توسعه و رشد صنعت فولاد در کشور را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

    امروزه یکی از اساسی‌ترین پایه‌های اقتصادی کشورهای جهان را صنایع آهن و فولاد تشکیل می‌دهند، به‌طوری که تولید و مصرف فولاد یکی از شاخص‌های اصلی توسعه‌یافتگی کشورها به شمار می‌آید. افزایش مصرف فولاد، افزایش تولید و رقابتی‌شدن بازار را به همراه داشته و تولیدکنندگان را بر آن داشت تا با افزایش بهره‌وری و به‌کارگیری امکانات موجود، سهم بیشتری از بازار جهانی را به خود اختصاص دهند. فولادسازی در ایران یکی از صنایع استراتژیک کشور به شمار می‌رود که سرمایه‌گذاری بسیار زیادی را می‌طلبد و مقامات هر استان بسیار علاقه‌مند هستند که با احداث یک کارخانه فولاد در حوزه استحفاظی خود، این نماد توسعه صنعتی را داشته باشند و در مسیر صنعتی‌شدن پیش بروند. همین رقابت شدید، باعث شده است که مطالعات اصولی برای تاسیس کارخانه‌های فولادسازی به‌خوبی انجام نشود و سرمایه بسیاری به این ترتیب هدر رود.

    چالش‌های رسیدن به چشم‌انداز

    ایران در سال ۱۳۹۵، با تولید ۵/۱۸ و ۳/۱۷ میلیون تن فولاد خام و آهن اسفنجی به‌ترتیب در رتبه چهاردهم و دوم تولیدکنندگان جهانی این دو محصول قرار گرفت. درحالی‌که ظرفیت واحدهای فولادسازی و آهن‌سازی کشور در سال گذشته به ترتیب ۸/۲۹ و ۵/۲۴ میلیون تن گزارش شده است. بر‌اساس طرح جامع فولاد کشور ایران باید در سال ۱۴۰۴ که سال چشم‌انداز ۲۰‌ساله است، به ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد دست یابد. برای رسیدن به این هدف، ظرفیت استخراج معادن سنگ آهن و واحدهای کنسانتره‌سازی، گندله‌سازی و احیای مستقیم کشور باید تا سال ۱۴۰۴ به ترتیب به ۱۶۸، ۸۶، ۸۰ و ۵۲ میلیون تن در سال برسد. اما بر اساس مجوزهای صادرشده از وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین روند پروژه‌های در دست اجرا و بروز کاستی‌های چشمگیر در این بخش‌ها، رسیدن به این چشم‌انداز دشوار خواهد بود.

    ایران با داشتن بیش از ۱/۳ میلیارد تن ذخایر قطعی و بیش از ۶/۴ میلیارد تن ذخایر زمین‌شناسی سنگ‌آهن، با ۱/۲ و ۱۱ میلیارد تن ذخایر قطعی و زمین‌شناسی زغال‌سنگ و همچنین به‌عنوان رتبه دوم جهان در ذخایر گاز طبیعی، مزایای نسبی چشمگیری در صنعت آهن و فولاد دارد. از طرف دیگر، سابقه ۵۰‌ساله این صنعت در کشور، وجود نیروهای متخصص بومی در صنعت تولید فولاد، مصرف روزافزون این محصول در کشور و همچنین وجود بازار داخلی و منطقه‌ای مناسب، فرصت خوبی را برای پیشرفت در این عرصه فراهم کرده است.

    با این حال، براساس آمار سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، ظرفیت تولید فولاد خام ایران در سال‌های گذشته بالغ بر ۲۹ میلیون تن بوده که نشان‌دهنده ضریب بهره‌وری ۶۲ درصدی واحدهای فولادسازی کشور است. سهم تولیدکننده‌های دولتی و خصوصی در تملک واحدهای فولادسازی به ترتیب ۷۸ و ۲۲ درصد است.

    براساس ظرفیت‌های نصب‌شده کنونی (تا پایان سال ۱۳۹۵)، می‌توان دریافت صنعت فولاد در حلقه گندله‌سازی و کنسانتره‌سازی به‌ترتیب با ۷/ ۵ میلیون تن کمبود ظرفیت و ۷/ ۳ میلیون تن مازاد ظرفیت مواجه است. از این رو، لزوم توسعه واحدهای گندله‌سازی کاملا مشخص است. در بهار ۱۳۹۶، واحد گندله‌سازی سنگان در استان خراسان رضوی با ظرفیت پنج میلیون تن وارد مرحله تست گرم شد. بر اساس پیش‌بینی‌ها، از سال آینده و با راه‌اندازی چند واحد گندله‌سازی در کشور، حلقه کنسانتره‌سازی به‌عنوان گلوگاه زنجیره تولید فولاد، ظرفیت‌های خود را در کشور نشان خواهد داد.

    سرمایه‌گذاری نامطمئن

    با اینکه صنعت فولاد در برخی شاخه‌ها دارای مازاد ظرفیت است و برنامه‌ریزی‌های صورت‌ گرفته تلاش کرده‌اند کمبود تولید را در بخش‌های دیگر نیز جبران کنند، اما یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی تحقق اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ در صنعت فولاد، تامین سرمایه مورد نیاز برای تکمیل و بهره‌برداری طرح‌ها است. میزان سرمایه‌گذاری موردنیاز برای تکمیل طرح‌ها در بخش کنسانتره‌سازی، گندله‌سازی، آهن‌سازی و فولادسازی به ترتیب حدود ۲، ۳/ ۱، ۷/ ۱ و ۸/ ۳ میلیارد یورو و در مجموع حدود ۱/ ۹ میلیارد یورو برآورد شده است. بنابراین یکی از بزرگ‌ترین مشکلات پیش روی صنعت فولاد کشور برای دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، نبود برنامه مدون برای تخصیص منابع مالی به واحدهای در دست ‌احداث است. از طرف دیگر، وجود تحریم‌های رسمی و غیررسمی بین‌المللی علیه ایران و عدم تمایل سرمایه‌گذاران بین‌المللی به ورود نیز از دیگر مشکلات پیش روی این صنعت به شمار می‌رود.

    یکی از راه‌های جبران کمبود سرمایه داخلی، جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای صنعت فولاد است. با اینکه گفته شده است خود صنایع فولادسازی نیازمند حدود ۹ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری هستند، اما باید گفت بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها نیز باید به مصرف زیرساخت‌هایی مثل حمل‌ونقل، تهیه آب و برق برسد. بنابراین به گفته سید‌رضا شهرستانی، عضو هیات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران که با «ایرنا» گفت‌وگو کرده است، صنعت فولاد ایران نیاز به حدود ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دارد. به گفته شهرستانی، دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تنی فولاد در افق ۱۴۰۴ نیازمند سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری است که حدود ۱۵ میلیارد دلار آن در زیر‌ساخت و حمل و نقل باید صرف شود.به گفته کارشناسان، اولویت سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد، مربوط به بخش فناوری‌های روز این صنعت است که بهره‌وری را افزایش خواهد داد و در پی آن،‌ با ورود سرمایه‌های خارجی به کشور علاوه بر رونق تولید، اشتغال و صادرات، ثبات و آرامش کشور هم به همراهش خواهد آمد. بر اساس سند برنامه ششم توسعه کشور (۱۴۰۰-۱۳۹۶) باید سالانه حدود ۴۳ میلیارد دلار سرمایه از منابع خارجی در قالب فاینانس (تامین مالی)، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و قرار‌دادهای مشارکتی صورت می‌گرفت.

    دستیابی به صادرات حدود۵۰ درصدی تولید فولاد کشور در افق چشم‌انداز، با بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری خارجی امکان‌پذیر خواهد شد و انعقاد قرارداد جذب سرمایه‌گذاری خارجی باید در قالب بازی برد - برد به اجرا گذاشته شود تا منافع دو طرف را تضمین کند. پیش‌بینی شده است که در سال ۱۴۰۴،‌ ایران با ظرفیت ۵۵ میلیون تنی فولاد، امکان صادرات ۱۵ تا ۲۰ میلیون تن از این محصول را داشته باشد. اما برعکس، طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ میزان جذب سرمایه‌‌گذاری خارجی روند کاهشی به خود گرفت؛ به عبارت دیگر، اوج سرمایه‌گذاری خارجی برای فولاد در این بازه زمانی در سال ۲۰۱۲ بود که ۷/ ۴ میلیارد دلار جذب شد اما در سال ۲۰۱۳ به ۱/ ۳ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۴ به ۱/ ۲ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد. در سال ۲۰۱۵ نیز جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای صنعت فولاد ۵/ ۲ میلیارد دلار بود.

    رقیب قدرتمند چینی

    فولادسازی ایران در شرایطی باید فعالیت خود را ادامه دهد که با رقیب قدرتمندی به نام چین و فولادسازان آن مواجه است. چین قسمت اعظم فولاد جهان را تولید می‌کند،‌ به‌طوری‌که فولادسازان آمریکا را که به‌طور سنتی در این بازار دست بالا را داشتند، به زانو درآورده است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که تولید فولاد جهان در آینده در دستان اهالی این صنعت در دو کشور چین و هند باشد. در این وضعیت،‌ تولیدکنندگان ایرانی فولاد با افزایش هزینه‌های انرژی، دستمزد و مواد روبه‌رو هستند، مالیات ارزش افزوده به‌طور غیرمستقیم هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد و امکان تعدیل نیروی کار برای اغلب واحدهای ایرانی وجود ندارد. مکان‌یابی کارخانه‌های فولاد مناسب نبوده و بوروکراسی دولتی هنوز بر آنها حاکم است.

    به این ترتیب،‌ کارخانه‌های فولاد ایران قادر به رقابت با فولادسازان چینی نخواهند بود و عدم حمایت آنها از سوی دولت باعث توقف آنها خواهد شد. با این حال،‌ به گفته مسوولان شرکت ملی فولاد ایران، تراز تجاری فولاد خام ایران طی دو سال اخیر مثبت بوده است که حکایت از رشد صادرات در این بخش دارد. رقابت در صادرات فولاد بسیار بالا است و صادرات منطقه مزیت نسبی نزدیک‌بودن به بازارهای هدف را دارد. در حال حاضر، فولاد ایران به اروپا و کشورهای منطقه صادر می‌شود و شرکت ملی فولاد می‌گوید که کیفیت فولاد ایران مطابق با استانداردهای اروپا و آمریکا است.

    در میان کشورهای تولیدکننده، ایران با ۵/ ۱۸ میلیون تن تولید در مقام چهاردهم جهان قرار دارد، در این بین علاوه بر اینکه در سال‌های گذشته چین بازارهای صادراتی ایران را تحت فشار گذاشته است، اتحادیه اروپا نیز در مقاطعی (اواخر سال ۹۵) مدعی شده است که ایران با ارزان‌فروشی فولاد در بازارهای جهانی دست به دامپینگ زده است. اما برخی از کارشناسان بازار معتقدند که اروپا با طرح این ادعا، تلاش می‌کند که تولیدکنندگان خودش را سرپا نگه دارد؛ صادرات فولاد ایران طی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ حدود هشت برابر شده است و به همین دلیل، واردات فولاد از ایران به تهدیدی برای شرکت‌های فولادسازی اروپایی تبدیل شده است. در سال ۹۵ صادرات فولاد ایران به اروپا به حدود ۲ میلیون تن در سال رسید و ایران با ۹/ ۱ میلیون تن پس از چین و هند به سومین تامین‌کننده بزرگ فولاد اروپا تبدیل شد.

    منبع : http://steelpedia.ir/fa/news/90833/%D8%B1%DB%8C%D8%B3%DA%A9-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D8%AA%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-1

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • چهارشنبه ۲۳ خرداد ۹۷

    ضرورت سرمایه گذاری در پروژه های بهینه سازی مصرف انرژی

    تاریخ انتشار : 97/03/07

    مدیر انرژی و بهینه سازی سوخت شرکت ذوب آهن ضمن اشاره به انرژی بر بودن صنعت فولاد، تلاش برای مصرف بهینه انرژی در فرآیندهای کارخانه را از اولویت های سازمان و مدیریت انرژی و بهینه سازی سوخت عنوان کرد. به گزارش ایلنا از اصفهان، حسن خزائی به لزوم سرمایه گذاری بیشتر در اجرای پروژه های بهینه سازی مصرف انرژی اشاره کرد و بیان کرد: با توجه به بازگشت سریع سرمایه در این دست پروژه ها و محدودیت های حاکم بر تامین منابع انرژی، سرمایه گذاری در این راستا بسیار سودمند خواهد بود و به نوعی اجرای این دست پروژه ها تضمینی برای ادامه بقای کارخانه خواهد بود. وی ادامه داد: پروژه اول پروژه هات شارژ نورد 500 است که حدود 40 درصد از هزینه های اجرایی آن توسط سازمان مذکور تامین شده و در حال حاضر با سرعت قابل قبولی در حال اجراست و پروژه دوم پروژه بهینه سازی سیستم هوای فشرده است. در این پروژه ذوب آهن اصفهان از میان صنایع فولادی کشور به عنوان پایلوت انتخاب شد و با همکاری پرسنل کارگاه اکسیژن، واحد بهینه سازی مصرف انرژی و کمپرسورخانه اجرا شد. مدیر انرژی و بهینه سازی سوخت ذوب آهن با اشاره به اینکه کلیه هزینه های این پروژه توسط UNIDO تامین شده است، مراحل این پروژه را بدین ترتیب عنوان کرد: تعیین تیم کارشناسی شامل کارشناسان ذوب آهن، کارشناسانی از سایر صنایع و کارشناس بین المللی پروژه، اندازه گیری پرتابل پارامترهای هوای فشرده از تولید کننده تا انتهای مصرف کنندگان در خطوط مشخص شده ، تجزیه و تحلیل نتایج بدست آمده از اندازه گیری ها برای یک دوره زمانی پنج روزه، تهیه گزارشی از فرصت های بهبود در راستای بهینه سازی سیستم هوای فشرده توسط کارشناسان تیم CASO .

    منبع : https://tnews.ir/news/7bf3112056415.html#%d8%b6%d8%b1%d9%88%d8%b1%d8%aa-%d8%b3%d8%b1%d9%85%d8%a7%db%8c%d9%87-%da%af%d8%b0%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d9%be%d8%b1%d9%88%da%98%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d9%87%db%8c%d9%86%d9%87

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • سه شنبه ۲۲ خرداد ۹۷

    تاثیر برآیند توسعه‌های عمودی و افقی بر زنجیره فولاد

    تاریخ انتشار: 97/03/07

    تکمیل زنجیره فولاد یکی از مهم‌ترین موضوع‌ها در صنعت فولاد به‌شمار می‌رود. با توجه به افق چشم‌انداز به چه بخش‌هایی که تاکنون در این زنجیره مغفول مانده باید بیش از پیش توجه کرد؟

    با توجه به چشم‌انداز ۱۴۰۴ صنعت فولاد، باید به این موضوع دقت کرد که هم در زنجیره تامین و هم در زنجیره ارزش باید به شکلی همتراز و همگن حرکت کرد. البته مطالعاتی برای آن انجام شده است. بیشتر توسعه‌هایی که در زنجیره فولاد روی داده است، به‌صورت عمودی بوده، در حالی که رشد زنجیره باید به شکل افقی باشد. برای مثال در یک دوره زمانی در زمینه نورد توسعه‌های بسیاری داشتیم. در آن زمان که واحدهای نورد ایجاد می‌شد، پشتوانه آنها به واحدهای شمش فولاد گرم بود. در دوره‌ای واحدهای فولادسازی ایجاد شدند که به معادن، دلگرم بودند اما زمانی که در زنجیره فولاد سرمایه‌گذاری زیاد شد، هر بخش خودش شروع به توسعه کرد؛ توسعه‌ای که در تخصص آنها نیز نبود. به عبارت دیگر واحد فولادی ایجاد شد و فولادسازها وارد بخش‌های دیگر شدند. در نهایت این توسعه‌های عمودی سبب ناهمگونی در زنجیره فولاد شده است که هم‌اکنون شاهد آن هستیم چراکه نوردکارهایی هم‌اکنون در حال فعالیت هستند که با مشکل تامین شمش روبه‌رو هستند. در کل، برخی واحدهای فولادی به پایین‌دست و برخی دیگر به بالادست ورود می‌کنند، از این‌رو سرمایه‌گذاری‌ها به‌صورت متمرکز در هر کدام از این حلقه‌ها انجام نشده است. حالا در افق چشم‌انداز ممکن است با کمبود کنسانتره روبه‌رو شویم، در حالی که اگر مجموعه‌ها در حلقه و تخصص خود متمرکز شوند و سرمایه‌گذاری و توسعه یابند به یقین با کمبودی در آینده روبه‌رو نخواهیم بود. یکی از دلایل تشکیل ستاد زنجیره فولاد، تعادل در زنجیره فولاد است. چرا با این وجود در ابتدای امسال شاهد کمبود آهن اسفنجی در داخل کشور بودیم؟

    بله، یکی از دلایل ایجاد ستاد زنجیره فولاد در سال گذشته، ساماندهی زنجیره فولاد در کشور بود. حدود ۱۰ سال پیش بیشترین میزان سرمایه‌گذاری در حوزه نورد انجام شد و حالا شاهد مازاد در این بخش هستیم. هم‌اکنون سرمایه‌گذاری در بالادست فولاد، زیاد است و سبب پیچیدگی در کل زنجیره فولاد شده است. در آن زمان بخش خصوصی که تنها خروجی کار را می‌دید گمان می‌کرد فولادسازی یعنی بخش نوردکاری، در حالی که زنجیره فولاد تا مرحله نوردکاری، زنجیره‌ای طولانی است. اتفاق خوبی که در ۳یا ۴ سال گذشته روی داده، در حقیقت ایجاد توازن در زنجیره فولاد است که به‌تدریج در حال شکل گرفتن است. به‌ یقین تکمیل این زنجیره برای هدف‌گیری و رسیدن به افق ۱۴۰۴ در راستای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد است. البته امیدواریم در راستای چشم‌انداز ۱۴۰۴ سرمایه‌گذاری مناسب در حوزه آهن اسفنجی (که با کمبود ۷ میلیون تنی آن تا افق روبه‌رو هستیم) انجام شده و در حوزه کنسانتره و سنگ‌آهن نیز سرمایه‌گذاری مناسب انجام شود. به عبارت دیگر ما ذخایر را شناسایی کردیم اما در زمینه استخراج همچنان سرمایه‌گذاری نشده است. در زمینه آهن اسفنجی، سال گذشته بیش از ۶۰۰ هزار تن صادرات داشتیم. البته کمبود یک کالای داخلی به خودی خود نمی‌تواند با صادرات آن کالا منافاتی داشته باشد، هرچند در کل باید سیاستی را در پیش گرفت که بین نیاز داخل و صادرات بتوان تعادل برقرار کرد. چگونه می‌توان بین نیاز داخل با صادرات تعادل ایجاد کرد؟ موضوع قابل توجه این است که اگر بخواهیم در زنجیره فولاد به نوعی علاقه‌مندی ایجاد کنیم، نباید در این راستا محدودیت‌هایی به وجود آوریم. برای مثال اگر یک واحد آهن اسفنجی را راه‌اندازی کرده‌ایم و به آن مجوز داده‌ایم، نمی‌توانیم آن واحد را از صادرات منع کنیم. از سوی دیگر اگر واحدهای داخلی بدانند صادراتی انجام نمی‌شود بر کاهش قیمت‌ها فشار می‌آورند و انگیزه برای سرمایه‌گذاری نیز کاهش پیدا می‌کند. در قاعده کلی، اگر کالاهای واحدهای تولیدی در داخل با نرخ مناسب خریدار دارد، اقتصادی خواهد بود که تولیدات‌شان را به داخل بفروشند. به هیچ عنوان این موضوع که رنگ پول خارجی بهتر است در کار نیست، مسئله صرفه اقتصادی بیشتر است چراکه یک زمانی شرایط به‌گونه‌ای پیش می‌آید که پایین‌دست فشار می‌آورد تا با نرخ پایین خریداری کند اما مسئله این است که نرخ صادراتی مناسب‌تر است. البته طبیعی است که در این بین حاکمیت ورود می‌کند تا فضا را به گونه‌ای پیش ببرد که اولویت داخلی ایجاد ارزش‌افزوده باشد و این سیاست درستی است. اما در نگاه کلی باید در نظر گرفت که تمام این واحدها واگذار و خصوصی شده‌اند و اختیار دارند که اقدام به صادرات کنند. از این رو شرایط باید برای سرمایه‌گذاری مهیا باشد و این امر مستلزم آزادی عمل برای صادرات است. اما در شرایط کنونی براساس برنامه‌ریزی‌ها و کارگروه‌های مختلفی که در ستاد زنجیره فولاد انجام شده، تعادل بین تامین نیاز داخل و صادرات به وجود آمده و تصمیم گرفته شده که واحدها پیش از اینکه صادرات داشته باشند، کالای‌شان را در بورس به فروش برسانند. اگر مطابق قیمت‌های منطقی معامله شود بهتر است وگرنه تولیدکننده این حق را دارد که کالایش را صادر کند. برای امسال پیش‌بینی ۱۲ میلیون تن صادرات فولاد شده بود، آیا گمان نمی‌کنید با خروج امریکا از برجام میزان صادرات فولاد کاهش پیدا ‌کند؟ احتمال دارد این موضوع روی صادرات فولاد تاثیرگذار باشد و این گونه نیست که ادعا کنیم برجام بدون امریکا صددرصد برای صادرات ما بی‌تاثیر خواهد بود. البته موضوع این است که ما همیشه در تحریم بوده‌ایم که موضوع جدیدی به‌شمار نمی‌رود. مسئله این است که شدت تحریم‌ها در دوران مختلف فرق کرده است. درحال‌حاضر فکر نمی‌کنم با شرایط جدید، مشکلی برای تولید کشور ایجاد شود اما ممکن است تا حدی روی صادرات تاثیرگذار باشد. البته با افزایش بازارهای صادراتی در کشورهای منطقه مانند عراق و سوریه می‌توان آن را جبران کرد.

     آیا خروج امریکا از برجام روی طرح‌های توسعه‌ای فولاد تاثیرگذار خواهد بود؟

    روی طرح‌ها چندان تاثیرگذار نخواهد بود چراکه به یاد دارم در دوران تحریم، خط ریخته‌گری و خط ریل ذوب آهن را بهره‌برداری کردیم که در همان دوران، فولاد مبارکه و فولاد خوزستان، طرح‌های توسعه‌ای خود را به پیش بردند و در این دوران نیز قادر بوده‌ایم کارهای مهمی را انجام دهیم.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/323271/-%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%A2%DB%8C%D9%86%D8%AF-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D9%85%D9%88%D8%AF%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D9%81%D9%82%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D8%B2%D9%86%D8%AC%DB%8C%D8%B1%D9%87-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • سه شنبه ۲۲ خرداد ۹۷

    آمار صادرات سنگ آهن ایران در ماه آپریل منتشر شد

    تاریخ انتشار: 97/03/07

    آمارها نشان می دهد، ایران در آپریل 2018 موفق به صادرات 964 هزار و 200 تن سنگ آهن شده که از این میزان 912 هزار و 250 تن به کشور چین بوده است. پیش بینی می شود صادرات سنگ آهن ایران در ماه می به یک میلیون و 144 هزار و 100 تن برسد. علی رغم اینکه صادرات سنگ آهن ایران در آپریل امسال نسبت به ماه مارس رشد 18.6 درصدی داشته، اما صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل 33 درصد کاهش یافته است. بنابر اطلاعات دریافتی، صادرات سنگ آهن ایران در کمترین میزان خود در طول یک سال گذشته قرار دارد. پیش بینی می شود دومین رکورد کاهش صادرات سنگ آهن ایران در ماه می امسال اتفاق بیافتد.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/323270/%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%B1-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%B3%D9%86%DA%AF-%D8%A2%D9%87%D9%86-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%A7%D9%87-%D8%A2%D9%BE%D8%B1%DB%8C%D9%84-%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%B1-%D8%B4%D8%AF

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • سه شنبه ۲۲ خرداد ۹۷

    استقبال فروشندگان آهن از الزام اخذ مجوز برای صادرات محصولات فولادی

    تاریخ انتشار: 97/03/07

    محمد آزاد در گفتگو با خبرنگار اقتصاد خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه در حال حاضر عرضه شمش آهن با قیمت‌های اندکی در بازار صورت می‌گیرد اظهار داشت: هر کیلو شمش آهن برای تولیدکنندگان مقاطع دو هزار و 200 تومان تمام می‌شود که با محاسبه مالیات بر ارزش افزوده و تبدیل آن به میلگرد با قیمت دو هزار و 500 تا دو هزار و 600 تومان در بازار به فروش می‌رسد. وی با بیان اینکه ارائه ارز صادر کنندگان به سیستم نیما و تبدیل آن به ریال عاملی شده تا صادرکنندگان تمایلی به ارائه ارز خود به این سیستم نداشته باشند، افزود: این درحالی است که واردکنندگان مواد اولیه برای تأمین ارز مورد نیاز خود باید در صف هایی طولانی منتظر بوده تا در نهایت نوبت آنها نیز برسد. رئیس اتحادیه فروشندگان آهن با اعلام اینکه خوشبختانه اخیراً وزیر صنعت با ارسال نامه‌ای به مدیرکل گمرک تصمیماتی را برای صادرات محصولات فولادی اعمال کرده است گفت: در نامه وزیر صنعت به مدیرکل گمرک آمده صادرات محصولات فولادی باید با مجوز انجام شود در غیر این صورت ممنوع است. همین امر عاملی می شود تا صادرات محصولات فولادی ضابطه مند شده و تولیدکنندگان اول نیاز داخل را تأمین و سپس به اخذ مجوز برای صادرات محصولات متمرکز شوند. آزاد اضافه کرد: هم اکنون در بازار هر کیلو میلگرد دو هزار و 600 تا دو هزار و 700 تومان و هر کیلو تیرآهن دو هزارو 900 تومان به فروش می‌رسد البته باید این نکته را تأکید کنم در ماه مبارک رمضان معاملات تاحد قابل توجهی کاهش یافته و بازار نیمه تعطیل است و هر کس فقط به اندازه نیاز خود اقدام به خرید محصول می کند.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/323267/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%82%D8%A8%D8%A7%D9%84-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%A2%D9%87%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%84%D8%B2%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D8%AE%D8%B0-%D9%85%D8%AC%D9%88%D8%B2-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF%DB%8C

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • سه شنبه ۲۲ خرداد ۹۷

    نامه شریعتمداری به گمرک؛ صادرات فولاد بدون ارائه گواهی مبدا ممنوع شد

    تاریخ انتشار: 97/03/07

    وزیر صنعت‌، معدن و تجارت در نامه‌ای به رئیس کل گمرک، ممنوعیت مشروط صادرات فولاد و هر نوع فلز دیگر را  اعلام کرد. در این نامه آمده است، پیرو مذاکرات قبلی همان گونه که آگاه هستید، به منظور تقویت صنایع پایین‌دستی و حفظ تولید و اشتغال آنها، عرضه انواع فلزات در بورس کالای ایران بر اساس نرخ رسمی دلار انجام می‌شود. متأسفانه اخیراً افراد سودجو تمایل زیادی به خرید و صادرات این نوع محصولات نشان می‌دهند و عملاً این فرصت مفید تبدیل به تهدیدی جدی برای صنایع پایین دستی شده است. لذا بدین‌وسیله اعلام می‌دارد از تاریخ ابلاغ این نامه (3 خرداد 97)‌ صادرات فولاد و هرنوع فلز دیگر چه به صورت شمش یا اسلب یا کاتد و یا هر شکل دیگری بدون ارائه گواهی مبدأ تولید آن ممنوع می‌باشد. لیست صادرات روزانه این قبیل کالاها باید به وزارت متبوع منعکس شود تا متعاقباً اظهارات صادرکنندگان در مورد گواهی مبدأ تولید کالا موردبررسی و راستی‌آزمایی قرار می گیرد.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/323266/%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D8%B9%D8%AA%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%DA%AF%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%9B-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86-%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D9%87-%DA%AF%D9%88%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D9%85%D8%A8%D8%AF%D8%A7-%D9%85%D9%85%D9%86%D9%88%D8%B9-%D8%B4%D8%AF-

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • سه شنبه ۲۲ خرداد ۹۷

    اعلام آمادگی غول معدنی روسیه برای همکاری با ایران

    تاریخ انتشار: 97/03/07

    به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، مهدی کرباسیان در دیدار با سرگو قربانف سهامدار اصلی و مدیر ارشد شرکت UMMC  "یو ام ام سی  اظهار داشت: با توجه به طیف وسیع فعالیت های این هلدینگ، زمینه مناسبی برای همکاری به منظور توسعه بخش معدن و صنایع معدنی ایران فراهم آمده است. کرباسیان در این نشست با ابراز خرسندی از توسعه روابط ایران و روسیه گفت: هم اینک طرح هایی برای افزایش ظرفیت های مس، روی، طلا، عناصر نادر داریم و همزمان توسعه آموزش و تحقیقات، اکتشاف در دستور کار ایران است که با توجه به طیف فعالیت های هلدینگ روسی، زمینه مناسبی برای همکاری ایجاد شده است. وی ادامه داد: با توجه به قرارداد 2.5 میلیارد یورویی دولت های ایران و روسیه در جهت افزایش همکاری ها، در صدد بهره گیری شرکت های خصوصی معدن و صنایع معدنی ایران از این رقم هستیم. به گفته وی، بخش مس، روی و طلا از جمله بخش هایی هستند که پروژه هایی در دست اجرا دارند و به سرعت می توان وارد همکاری در این حوزه ها شد. کرباسیان تاکید کرد: معدن مهدی آباد که هم اینک بزرگ ترین طرح تولید روی ایران را در دست اجرا دارد، ‌از اولویت های ایمیدرو برای همکاری است. وی خواستار برگزاری جلساتی جداگانه در سطح مدیران و کارشناسان بخش های مربوطه در ایمیدرو شد و افزود: علاوه بر سطح کلان، شرکت ملی صنایع مس ایران نیز پروژه هایی برای رسیدن به ظرفیت 440 هزار تنی کاتد مس دارد که با توجه به تخصص طرف روسی، زمینه مناسبی برای اقدام مشترک وجود دارد. رییس هیات عامل ایمیدرو افزود: در موضوع اکتشاف هم می توان همکاری وسیعی بین دو طرف برقرار کرد و این حوزه از اهمیت خاصی در تحقق اهداف آتی بخش معدن و صنایع معدنی ایران دارد. وی افزود: در اکتشافات طلا موفق به کشف معادن جدید شده ایم و مایل به فعالیت با طرف روسی در این بخش هستیم.

    تجربه روس ها در اکتشاف معادن ایران

    در این نشست اردشیر سعد محمدی عضو هیات عامل ایمیدرو گفت: تجربه روس ها در اکتشاف معادن ایران یکی از راه های همکاری با هلدینگ یو ام ام سی است. وی افزود: همکاری در بخش فلزات غیرآهنی، آلیاژها، عناصر نادر، افزایش راندمان در صنایع متالورژی و تبادل دانش در این حوزه ها نیز از جمله موارد مورد علاقه ما است. سعدمحمدی خاطر نشان کرد: شرکت ملی مس طرحی برای تولید کود فسفاته از اسید سولفوریک دارد که این امر می تواند روابط دو طرف را افزایش دهد. از سوی دیگر محمد رضا بنی اسدی مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: ایران 3درصد ذخایر شناخته شده مس جهان را دارد و این شرکت در حال اجرای برنامه دستیابی به هدف 440 هزار تن کاتد مس است. وی ادامه داد: محصول کاتد شرکت مس از مرغوبترین نوع این فلز در بازارهای جهان است. سرگو قربانف نیز ضمن اشاره به اینکه با برخی تولیدات ایران از جمله مس از طریق شرکت های بزرگ اروپایی آشنایی دارد اظهار داشت: با در اختیار گرفتن جزئیات طرح های ایران،‌ می توان وارد همکاری در حوزه های مختلف شد. به گفته وی، هلدینگ یو ام ام سی، از بزرگ ترین شرکت های معدنی در روسیه است که همواره سهمی نیز در تولید جهانی دارد. این هلدینگ 40 شرکت در روسیه و خارج روسیه دارد و با 80 هزار نیروی انسانی توانسته سهم 50درصدی در تولید سرب، 40درصدی تولید روی، 41درصدی نیکل، 12درصدی زغالسنگ،‌ 40درصدی مس کاتد و 4درصدی فلزات گران بها داشته باشد. UMMC   همچنین در جهان نیز 1.6درصد تولید مس، 2.3درصدی زغال سنگ، 1.5درصدی سرب، 2درصدی روی داشته باشد. سهم جهانی این شرکت در تولید عناصر نادر همچون سلنیوم 5.8 درصد، تلوریوم 1.5درصد، ‌ایندیوم یک درصد و کادمیوم 5درصد است. تولید طلا در این گروه نیز سالانه به 10 تن می رسد. زمینه های فعالیت این هلدینگ شامل تولید در زنجیره مس،‌ طلا، ‌زغال سنگ،‌ فلزات غیر آهنی از جمله روی و سرب، ‌عناصر نادر، فلزات گران بها و همچنین بخش مالی و بانکی، هواپیما سازی، ساخت و ساز، آموزش و تحقیقات، ورزش و مسئولیت اجتماعی است. این هلدینگ 18 سال است که فعالیت را آغاز کرده و در سال 2017 به گردش مالی 70 میلیارد یورویی رسید.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/323268/%D8%A7%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%BA%D9%88%D9%84-%D9%85%D8%B9%D8%AF%D9%86%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • سه شنبه ۲۲ خرداد ۹۷

    عبور از تنگنا، شاید بعد از ماه رمضان

    تاریخ انتشار : 97/03/06

    به گزارش استیل پدیا، یکی از خبرهای مهمی که فعالیت‌ها در بازار فولاد را طی هفته گذشته تحت‌الشعاع قرار داد، اعتصاب صنف کامیون‌داران بود، در واقع این اعتراض به دلیل اینکه بخش حمل‌و‌نقل در بازار فولاد را با ضعف مواجه کرد اگر ادامه دار می‌شد تبعات جبران ناپذیری را ایجاد می‌کرد. در این باره یکی از فعالان بازار فولاد گفت: عدم فعالیت کامیون‌داران در پی اعتراض به مسائل صنفی از جمله بیمه، گران شدن قطعات یدکی و موضوع هزینه حمل باعث شد که علاوه بر مسائل داخلی حوزه فولاد، بخش صادرات فولاد نیز با مشکل روبه‌رو شود، به‌ طوری‌که کشتی‌هایی در بندرهای مختلف منتظر بارگیری و صادرات فولاد به کشورهای مختلف بودند و این روند باعث ایجاد وقفه در کار صادرات فولاد در طی هفته گذشته شد. فرجام این اعتراضات به گزارش خبرگزاری تسنیم و به گفته رئیس اتحادیه حمل‌ونقل آن شد که کامیون‌داران به افزایش دوبرابری قیمت اقلام مورد نیاز از جمله لاستیک و روغن اعتراض داشتند، در این زمینه افزایش کرایه حمل بار تا سطح ۲۰درصد برای جبران بخشی از گرانی‌ها و کم‌باری صورت گرفت.

     

     اما و اگرهای ارزی و تاثیرپذیری فولادی

     با توجه به اما و اگرهای نرخ ارز، قیمت‌ فولاد در هفته‌های گذشته با افزایش مواجه شد ولی پس از طی چند هفته وارد فاز کاهشی شد که این روند رفت و برگشت قیمت به نوعی یک فضای دلهره را در بازار آزاد ایجاد و پتانسیل خرید را تضعیف کرد.

    از سوی دیگر جذابیت سفته بازی و واسطه گری هم با آغاز ماه رمضان و پس از پشت سرگذاشتن بازه نوسان قیمت فولاد تحت تاثیر نوسان نرخ ارز با محدودیت روبه‌رو شد. این روند در حالی صورت گرفته که حجم تولید در کشور پایین است؛ موضوعی که در ماه رمضان پایین‌تر هم آمده است. از سویی بارندگی‌ها هم افزایش پیدا کرده که باعث تشدید مشکلات حمل‌و‌نقل شده است. خروجی تمام این مسائل را می‌توان در چند عامل در هفته و هفته‌های گذشته دسته‌ بندی کرد :

    ۱-موضوع اعتصاب کامیون‌داران؛ در واقع جرقه این موضوع را می‌توان در درجه اول و فارغ از مشکلات صنفی این قشر در کاهش حمل‌و‌نقل کالا در بازار تعریف کرد که فشارهای موجود را تشدید کرد.

    ۲-تاثیری که این اعتصاب داشت، اما در بازار فولاد به چه شیوه بوده است؟ در حال حاضر حمل‌و‌نقل آهن اسفنجی و شمش و نیز حمل‌و‌نقل محصولات نهایی مانند ورق و میلگرد با مشکل روبه‌رو شده و همین موضوع باعث می‌شود که یک شوک بزرگ به بازار وارد شود.

    ۳-با توجه به قرار‌گیری در ماه رمضان شرایط ممکن است تا حدی سخت تر شود، شرایط حال حاضر بازار فولاد را به نوعی می‌توان قرارگیری در شرایط تنگنا و تلاش برای عبور از این مرحله دانست، چرا که از جهات مختلفی تحت فشار است.

    در شرایط حاضر هم موجودی انبارها کاهش یافته و هم حجم تولید تضعیف شده است، از سوی دیگر قرارگیری در ماه رمضان باعث شده است واقعیت‌های بازار به اندازه کافی خود را نشان ندهد، با توجه به این شرایط بعد از شب‌های احیاء تمام این موارد به یکباره سر باز خواهد کرد.

    آزاد شدن انرژی بازار فولاد از دو سمت

    به عقیده کارشناسان بازار فولاد با توجه به اینکه این محصول در بازارهای جهانی از لحاظ قیمتی تحت فشار بوده است و از سوی دیگر ماه رمضان در بازارهای جهانی و کشورهای اسلامی، غرب آسیا و شمال آفریقا تاثیر خود را گذاشته است این عقبگرد در این نواحی نیز قابل مشاهده است. از سوی دیگر درست است که قیمت نفت در روزهای گذشته کاهشی شده است ولی هنوز هم قیمت بالایی محسوب می‌شود و این رشد قیمت نفت هنوز تاثیر خود را در بازارهای سنگ آهن و فولاد (در زمینه حمل‌و‌نقل و هزینه تولید) نگذاشته است. با توجه به این شرایط احتمالا بعد از طی کردن ماه رمضان آزادشدن انرژی از دوسو را خواهیم داشت:

    ۱-آزاد شدن انرژی بازارهای جهانی

    ۲-آزاد شدن انرژی قیمت‌های بازار داخلی

    درخصوص نکته شماره دو، زمانی که واقعیت‌های بازار فولاد خودنمایی کنند، قیمت‌ها در سطوح فعلی نمی‌مانند و احتمال روبه‌رو شدن با یک شوک موقت در بازار دور از ذهن نیست، البته زمان این روبه‌رویی احتمالا در اواخر ماه رمضان و مخصوصا بعد از عید فطر باشد. در این باره اما به صراحت نمی‌توان صحبت کرد، ‌چرا که در آینده هم سیگنال‌های تاثیرگذار دیگری خودنمایی می‌کنند، مثلا اگر حجم تولید و حجم معاملات افزایش پیدا کند، حجم کالای حمل شده هم تقویت می‌شود، بنابراین رشد قیمت حمل‌و‌نقل ممکن است با رقابت منفی در میان اعضای همین صنف، یک فاز عقبگرد داشته باشد. از سوی دیگر به دلیل اینکه احتمال رشد حجم معاملات، تولید و حمل‌و‌نقل وجود دارد این موضوع ممکن است تاثیرات روی صنعت حمل‌و‌نقل را تا حدی کاهش دهد.

    در جمع‌بندی موضوعات و خبرهای مختلف در بازار فولاد باید گفت: با توجه به این شرایط و روشن‌تر شدن آینده برجام و رابطه میان ایران و کشورهای اروپایی که از لحاظ روانی یک فاز جدید را برای بازار فولاد ایجاد می‌کند، قطعا رشد حجم‌های تولید، مصرف و رشد حجم تجارت فولاد را در پیش خواهیم داشت که این موضوع می‌تواند به تقویت بنیادین بازار فولاد در سه هفته آینده کمک کند. در این زمینه و در زمره این فشارها باید گفت از یکسو تولیدکننده نمی‌تواند شمش مورد نیازش را تامین کند و از سوی دیگر میلگرد تولید شده‌اش را بفروشد؛ این موضوع باعث می‌شود حجم تولیدش به شدت کاهش پیدا کند. از سوی دیگر اما و اگرهای دلار هم هنوز مرتفع نشده است، در این باره با اینکه دولت اعلام کرده که صرافی‌ها می‌توانند کار خود را از سر بگیرند ولی مشخص نیست که نرخی که در کشور کشف می‌شود چه رقمی است.

    صادرکنندگان بازار فولاد چه می‌گویند؟

    عدم وجود قانون روشن برای صادرکنندگان یکی از موضوعاتی است که این قشر بر آن تاکید دارند. در این رابطه یک صادرکننده محصولات فولادی می‌گوید: «اگر قرار است به‌عنوان یک صادرکننده دست به صادرات بزنم، آیا این چرخه درخصوص واردات و با استفاده از همان ارز که از طریق صادرات به دست آمده و تحویل سیستم نیما شده است کارآ خواهد بود؟

    پاسخ خیر است،‌ چراکه باید وارد یک فضای بوروکراتیک سخت شد. آیا آن کالایی که تولیدکننده قصد خرید آن را دارد جزو لیست واردات محسوب می‌شود که در ادامه بتوان از سیستم نیما استفاده کرد یا خیر؟ در واقع رویارویی با همین مسائل است که روند مبهمی را پیش روی فعالان، وارد و صادرکنندگان بازار فولاد قرار می‌‌دهد.» فعالان و صادرکنندگان بازار فولاد بر این باورند که نباید در شرایطی که رئیس‌جمهور آمریکا از برجام خارج شده و قراردادی را به‌صورت یکسویه لغو کرده است به گونه‌ای عمل کنیم که شرایط داخلی به نوعی روند خودتحریمی را برایمان ایجاد کند، در واقع نباید روندهای صادراتی از طریق سازو کار داخلی را به تعویق بیندازیم، در واقع موضوع «رونق صادرات فولاد» را با استفاده از هر اهرمی که می‌توانیم در دستور کار قرار دهیم.

    منبع : http://steelpedia.ir/fa/news/90712/%D8%B9%D8%A8%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D9%86%DA%AF%D9%86%D8%A7-%D8%B4%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%B9%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%A7%D9%87-%D8%B1%D9%85%D8%B6%D8%A7%D9%86

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • سه شنبه ۲۲ خرداد ۹۷

    ثبات نسبی و میل به افت قیمت‌ها در بازار فولاد جهانی

    تاریخ انتشار : 97/03/06

    به گزارش استیل پدیا، در این بین تنها شاهد جرقه‌هایی از رشد قیمت قراضه بودیم اگرچه سایر مصنوعات فولادی از این سیگنال مهم تاثیر مستقیم نپذیرفتند. افت نسبی بهای سنگ‌آهن و شمش فولاد و ثبات شکننده در بازارهای مقاطع فولادی همچون میلگرد و ورق را می‌توان چهره غالب این بازار در هفته گذشته به شمار آورد. تاثیر ماه رمضان بر کاهش حجم فعالیت‌ها در کشورهای اسلامی هم مشهود بود. کاهش قیمت سنگ‌آهن و در کنار آن افت موجودی بنادر از این کالای وارداتی به چین دو سیگنال اصلی در بازار سنگ‌آهن بود. در کنار آن بهای قراضه فولادی افزایشی بود و یک هفته مثبت و حتی جذاب را پشت سر گذاشت. اما بازار بیلت در جهان یا به سمت کاهش قیمت‌ها متمایل شد یا ثبات نرخ را تجربه کرد. این شرایط را باید با رخدادهای سیاسی و برجامی ایران مقارن دانست، زیرا ایران یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان برجسته شمش فولادی در جهان است و هر تغییری در روابط تجاری و اقتصادی و بانکی ایران با سایر کشورهای جهان می‌تواند این بازار را تحت‌الشعاع قرار دهد. عقب‌نشینی بهای بیلت در جهان آن هم در کنار رشد قیمت قراضه البته در ماه رمضان خود یک سیگنال برای بازارها خواهد بود ولی در هر حال در ماه رمضان آن‌هم در اوایل این ماه چندان فرصتی برای تقویت تقاضای مصنوعات فولادی در کشورهای اسلامی نخواهد بود. آرامش نسبی در بازار میلگرد در جهان هم نکته‌ای است که می‌توان به آن اشاره کرد زیرا کشورهای غربی هم با ثبات نسبی بهای میلگرد روبه‌رو بوده‌اند. در بازار جهانی ورق هم میل به افت قیمت‌ها مشاهده شد اگرچه ثبات نسبی نرخ چهره دقیق‌تری از این بازار را نشان می‌دهد. این موارد در گزارش پایگاه خبری فولاد ایران قابل رهگیری است که در ادامه بخش بازارهای جهانی آن ذکر شده است.

    سنگ‌آهن

    هفته گذشته قیمت سنگ‌آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در چین از حدود ۶۷ دلار هفته قبل به کمتر از ۶۵ دلار در هر تن خشک سی اف آر چین رسید. قیمت فولاد در چین نزولی شد و بر بازار سنگ‌آهن اثر منفی گذاشت. با توجه به نزدیکی گرمای تابستان و کاهش بیشتر تقاضا امیدی به تغییر چشمگیر در روند بازار سنگ‌آهن نیست. موجودی سنگ‌آهن بنادر چین ۹۵/ ۱۵۸ میلیون تن ثبت شده که ۰۵/۱ میلیون تن نسبت به هفته قبل افت داشته است. در بازار سنگ‌آهن صادراتی ایران، آخرین متوسط قیمت سنگ‌آهن مگنتیت خلوص ۶۱ درصد هفته گذشته با حدود ۳ دلار افت به ۴/۳۰ دلار در هر تن فوب رسید. سنگ‌آهن هماتیت صادراتی خلوص ۶۱ درصد ایران نیز از ۴/۲۷ دلار در هر تن فوب بندر عباس به ۴/۲۵ دلار در هر تن فوب رسید.

    قراضه

    هفته گذشته در بازار داخلی ژاپن قیمت قراضه تا ۵ دلار رشد داشته و ۳۲۴ دلار هر تن شد. قراضه صادراتی ژاپن نیز ۳۱۰ تا ۳۲۴ دلار در هر تن فوب بود. قیمت قراضه وارداتی سنگین کلاس ۱ و ۲ خلوص ۲۰-۸۰ در ترکیه ۳ دلار رشد روزانه داشته و به ۳۴۸ دلار در هر تن سی‌اف‌آر رسید. قیمت قراضه وارداتی کانتینری در شرق آسیا در ثبات بود و آخرین قیمت ۳۴۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر ثبت شد.

     بیلت

    هفته گذشته بیلت در بازار داخلی چین تا ۷ دلار افت داشته و ۵۶۷ دلار در هر تن درب انبار معامله شد. بیلت صادراتی چین ۵۴۵ دلار در هر تن فوب بود. قیمت بیلت وارداتی از چین در جنوب شرق آسیا تا ۴ دلار افت داشته و ۵۴۷ تا ۵۵۶ دلار در هر تن سی‌اف‌آر ثبت شد. قیمت بیلت صادراتی سی‌آی‌اس نسبتا در ثبات بوده و فعالیت زیادی نداشت. متوسط قیمت بازار ۵۱۵ تا ۵۲۴ دلار در هر تن فوب ثبت شد. بیلت وارداتی در ترکیه ۵۳۰ تا ۵۴۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر بود و فعالیت زیادی در بازار مشاهده نشد. در بازار داخلی ترکیه نیز بیلت ۵۳۰ تا ۵۳۵ دلار در هر تن درب کارخانه بود.

    مقاطع

    هفته گذشته در بورس شانگهای چین قیمت میلگرد حدود ۱۴ دلار ارزان‌تر شده و به ۵۶۲ دلار در هر تن رسید. قیمت میلگرد در بازار داخلی چین بین ۶۱۱ تا ۶۳۰ دلار در هر تن بود. میلگرد صادراتی چین هم حدود ۴ دلار ارزان‌تر شده و ۵۴۸ دلار در هر تن فوب معامله شد.میلگرد صادراتی سی‌آی‌اس ۵۶۵ تا ۵۷۳ دلار در هر تن فوب دریای سیاه شنیده شد که نسبت به هفته قبل تغییری نداشته است. در حالی که قیمت میلگرد ترکیه ۵۴۵ تا ۵۵۵ دلار در هر تن فوب نرخ‌گذاری می‌شود.در بازار داخلی اروپا میلگرد در ۵۴۳ یورو در هر تن درب کارخانه در ثبات بود. در بازار داخلی آمریکا نیز میلگرد حدود ۶۹۸ دلار در هر شورت تن ثبات داشت. میلگرد وارداتی به آمریکا نیز ۶۳۷ دلار در هر شورت تن سی‌آی‌اف بود.

    ورق

    هفته گذشته قیمت ورق گرم صادراتی چین با افت بازار داخلی نزولی شد. قیمت پیشنهادی ۵۸۵ تا ۵۹۰ دلار در هر تن فوب بود. ورق گرم چین ۶۶۰ تا ۶۷۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر امارات بود.ورق گرم سی‌آی‌اس نیز ۱۰ دلار ارزان‌تر شده و ۵۴۰ تا ۵۷۵ دلار در هر تن فوب قیمت‌گذاری شد. در جنوب شرق آسیا نیز ورق گرم وارداتی ۶۲۵ دلار هر تن سی‌اف‌آر بود.در بازار داخلی آمریکا ورق گرم در ۸۹۰ دلار در هر شورت تن درب کارخانه در ثبات بود. در بازار داخلی اروپا نیز ورق گرم حدود ۳ یورو افت داشته و ۵۶۵ یورو در هر تن درب کارخانه شد.

    منبع : http://steelpedia.ir/fa/news/90713/%D8%AB%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D9%86%D8%B3%D8%A8%DB%8C-%D9%88-%D9%85%DB%8C%D9%84-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • سه شنبه ۲۲ خرداد ۹۷

    افزایش ۴۷ درصدی ظرفیت تولید فولاد خام

    تاریخ انتشار : 97/03/06

    به گزارش استیل پدیا، این امر در ابتدا به تغییر نگاهی مرتبط است که بین مدیران بخش دولتی و خصوصی ایجاد شده است و در واقع مدیران و متخصصان این حوزه هیچگاه از توسعه غافل نشده‌اند. به ویژه از نیمه دوم سال ۹۲، نوع نگاه دولت به عنوان برنامه‌ریز و حامی، سبب شد طرح‌هایی که سال‌ها معطل مانده بودند دچار تحرک شده و با مشارکت بخش خصوصی راه‌اندازی شوند. ورود سرمایه‌های بخش خصوصی به این حوزه، پروژه‌هایی را وارد مدار تولید کرد که سال‌ها روی زمین مانده بود. نمونه‌های قابل توجه این اقدامات در سنگان و منطقه ویژه خلیج‌فـارس قابل مشاهـده است. نگاه کلانی که ایمیدرو توانست با کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت ایجاد کند، تـلاش بـرای متـوازن شدن زنجیـره تولـید است. می‌توان اظهار کرد در چنین مسیری در حرکت هستیم و این هدف به طور قابل توجه عملی شده است. به واقع افتتاح‌هایی که در سال‌های ۹۵ و ۹۶ در زنجیره فولاد شاهد بودیـم مربوط به همـان تغییـر نگاه در مجموعـه وزارت صنعت، معدن و تجـارت و ایمیـدرو است. از سوی دیگر نباید از چالش‌هایی که در کنـار ایـن دستـاوردها وجـود دارد، غافـل شد. بر اساس مطالعاتی که در طرح جامع فولاد انجـام شده، سـرریز شـدن مجـوز ایجاد واحـدهای جـدید نسبت بـه بـرنامه افق چشم‌انداز سال ۱۴۰۴ از جمـله چالش‌های این بخش است که می‌تواند تحقق تـوازن در این زنجیـره را با چالـش رو‌به‌رو کند. همچنین تامین آب، برق، گاز و جاده این مجوزها خارج از توان فعلی کشور است. از این رو، نیاز به بازبینی برخی مجوزها و طرح‌ها داریم. اینجا جایگاه ستاد زنجیره فولاد برجسته‌تر می‌شود که با تصمیم‌گیری در این باره، موانع توازن در زنجیره فولاد را برطرف می‌کند و از اهدافی است که دکتر شریعتمداری، وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت برای ایجاد ستاد زنجیره فولاد، مشخص کرده است. باید بتوان با تقویت نقاط قوت این زنجیره بر مشکلات فائق آمد. بیش از یک سوم صادرات ۱۰ میلیارد دلاری سال گذشته در بخش معدن و صنایع معدنی به زنجیره فولاد تعلق دارد که به حدود ۴ میلیارد دلار می‌رسد. بیش از ۹ میلیون تن از تولیدات این بخش، سال گذشته روانه بازارهای صادراتی شد و رشد ۲رقمی تولیدات این حوزه نیز قابل توجه است. همچنین ایجاد بیش از ۱۰ میلیون تن ظرفیت جدید گندله‌سازی در سنگان و ۵ میلیون تن کنسانتره در کشور و آغاز تولید کارخانه‌های جدید آهن اسفنجی و فولاد خام از جمله عملکرد سال گذشته است و امسال نیز طرح‌های دیگری در نوبت راه‌اندازی قرار دارند. به نظر می‌رسد ایجاد هماهنگی بین اجزای این زنجیره، اکنون از مهم‌ترین اقداماتی است که به توسعه این بخـش کمـک می‌کند .بخش خصوصی، فعالانه وارد این عرصه شده و چشم‌انداز روشنـی در توسعه ایجاد شـده است. نکته‌ای که باید اضافه کرد تامین زیرساخت‌ها به ویژه بخش ریلی و پس از آن جاده‌ای و دریایی است. این بخش، نیاز به همگرایی بیشتر بین دستگاه‌های متولی دارد. باید به این موضوع توجه بیشتری شود تا توسعه همزمان اتفاق بیفتد.

    منبع : http://steelpedia.ir/fa/news/90714/%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%DB%B4%DB%B7-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D8%B8%D8%B1%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D8%AE%D8%A7%D9%85

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • سه شنبه ۲۲ خرداد ۹۷

    ثبت رکورد جدید درمیزان تولید و حمل گندله در فولاد سنگان

    تاریخ انتشار: 1397/03/06

    شرکت ملی فولاد ایران

    شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان رکورد جدیدی در تولید و حمل گندله در اردیبهشت ماه کسب کرد. مهندس میرمحمدی (مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان) در تشریح این خبر گفت: همکاران فولادسنگان در اردیبهشت ماه امسال با تولید 319200 تن گندله، موفق به تحقق 115 درصدی برنامه تولید ماهیانه شدند و با دستیابی به تولید روزانه 14530 تن گندله در تاریخ بیستم اردیبهشت همین ماه، رکورد ارزشمند دیگری را نیز ثبت کردند. این در حالی است که رکورد قبلی تولید روزانه این کارخانه در اسفند ماه 1396، به  میزان 13033 تن گندله و تولید ماهیانه آن 300 هزار تن بوده است. همچنین در همین دوره با حمل بیش از ” 318 هزار تن گندله ” از مبادی ریلی و جاده ای به مقاصد فولاد مبارکه و فولاد هرمزگان، نقش موثری در پشتیبانی از مجموعه فولاد مبارکه ایفا شد . این در حالی است که میزان ارسال گندله به گروه فولاد مبارکه در فروردین ماه سال جاری 168 هزارتن بوده که با توجه به حجم ارسالی این ماه (بیش از 318 هزار تنی گندله)، رشد 89 درصدی حاصل شده است. مهندس میرمحمدی در پایان ضمن تشکر از کلیه عوامل دست اندرکار در تحقق این رکوردها اظهار امیدواری کرد تا با تامین پایدار کنسانتره کیفی و توسعه ظرفیت های شبکه ریلی و با راه اندازی ایستگاه اختصاصی، علاوه بر مزیت های اقتصادی، کاهش ترافیک جاده ها و حفظ محیط زیست، تناژ ارسال محصول به مقاصد مشتریان نیز افزایش یابد.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/323250/%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D8%B1%DA%A9%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B1%D9%85%DB%8C%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D9%88-%D8%AD%D9%85%D9%84-%DA%AF%D9%86%D8%AF%D9%84%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D8%B3%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%86

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • سه شنبه ۲۲ خرداد ۹۷

    تصمیمات کار گروه ستاد زنجیره فولاد مشورتی است

    تاریخ انتشار: 97/03/06                                         

    شرکت ملی فولاد ایران                                      

    وضع عوارض صادرات کنسانتره سنگ آهن و تعرفه واردات فولاد موضوعات مهم جلسه دیروز کار گروه ستاد فولاد بود. منصور یزدی زاده مدیر عامل شرکت ملی فولاد ایران و‌رییس کار گروه ستاد زنجیره فولاد گفت:دیروز جلسه کار گروه ستاد فولاد با موضوع عوارض صادرات کنسانتره سنگ آهن و تعرفه واردات فولاد در محل شرکت ملی فولاد ایران با نمایندگان دولت و‌تشکل های انجمن فولاد و سنگ آهن بر گزار و نظرات کارشناسی برای طرح در ستاد زنجیره فولاد تهیه شده است. وی افزود:تصمیمات کار گروه ستاد فولاد در ستاد زنجیره فولاد به ریاست دکتر شریعتمداری وزیر صنعت،معدن و تجارت یا دکتر کرباسیان قائم مقام ستاد مطرح و در صورت تایید وزیر لازم اجرا خواهد شد. یزدی زاده گفت:تصمیمات گرفته شده در کار گروه ستاد فولاد بیش‌تر ارائه نظرات کارشناسی بود که در صورت تصویب در ستاد زنجیره فولاد اجرایی خواهد شد.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/323244/%D8%AA%D8%B5%D9%85%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%AA-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%DA%AF%D8%B1%D9%88%D9%87-%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%B2%D9%86%D8%AC%DB%8C%D8%B1%D9%87-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • دوشنبه ۲۱ خرداد ۹۷

    برگزاری نشست تخصصی تکنولوژی پرد

    تاریخ انتشار: 97/03/06

    شرکت ملی فولاد ایران

    به گزارش خبرنگار ما در این نشست که مدرس خیابانی عضو هیئت مدیره و معاون ایمیدرو، یزدی زاده مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران، نجم السادات ازمتخصصین وکارشناسان صنعت فولاد، آقاجانی مدیرعامل شرکت ام ام ایی و جمعی ازمدیران عامل طرح فولادی و معاونین وکارشناسان شرکت ملی فولاد ایران حضورداشتند، متخصصین طراحی و ساخت تکنولوژی پرد به ارائه نقطه نظرهای کارشناسی خود وبرشمردن مزیت های این تکنولوژی پرداختند. یزدی زاده دراین نشست اظهارداشت: باتوجه به اینکه چهارطرح فولادی باتکنولوژی پرد اجراشده است و این تکنولوژی امتحان خودراپس داده است ،باید به سمت تجاری  سازی این تکنولوژی درعرصه جهانی برویم. به گزارش خبرنگار ما، در ادامه این نشست، مدرس خیابانی عضو هیئت مدیره ایمیدرو اظهارداشت: بنظرمن سازندگان و مجریان این تکنولوژی باید دریک اقدام هماهنگ تلاش خودرا برای هرچه کاملترکردن این تکنولوژی بیشتر کنند وخدمات پس ازفروش راجدی بگیرند. وی خاطر نشان ساخت :دولت نیزباید ازاین تکنولوژی حمایت کامل کند و اجازه ندهد که برای واحدهای کوچک احیاء ازتکنولوژی های دیگر استفاده شود و باید شما با کاملتر کردن تکنولوژی عمومی متقاضیان را ترغیب به استفاده از این تکنولوژی بنمایید. بنا به این گزارش صادق جاهد خطیبی معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی فولاد ایران نیز اظهار داشت: امیدواریم که شرکت ام ام ای تلاش خود را بکار گیرد و برخی اشکالات نادر را برطرف کنند و امیدواریم که برای طراحی مگا مدول ها نیز برنامه هایی ارائه شود تا بتوانیم به سمت عمومی کردن استفاده از این تکنولوژی حرکت کنیم. وی افزود برای طراحی مگامدول  ها مطالعاتی انجام شده که بزودی نهایی خواهند شد.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/323254/%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA-%D8%AA%D8%AE%D8%B5%D8%B5%DB%8C-%D8%AA%DA%A9%D9%86%D9%88%D9%84%D9%88%DA%98%DB%8C-%D9%BE%D8%B1%D8%AF

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • دوشنبه ۲۱ خرداد ۹۷

    قرارداد ساخت نخستین ترمینال تمام مکانیزه مواد معدنی امضا شد

    تاریخ انتشار: 97/03/05

    شرکت ملی فولاد ایران

     قرارداد ساخت ترمینال تمام مکانیزه مواد معدنی با حضور رییس هیات عامل ایمیدرو، بین سازمان بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان و یک شرکت خصوصی امضا شد. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، آیین امضای قرارداد ترمینال تمام مکانیزه مواد معدنی و همچنین تفاهم نامه احداث و بهره برداری از کارخانه تصفیه شکر در بندر شهید بهشتی چابهار امروز (چهارشنبه) در محل ساختمان سازمان بنادر و دریانوردی و با حضور مهدی کرباسیان؛ رییس هیات ایمیدرو ایران و محمد راستاد؛ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد. این پایانه صادراتی با هدف ایجاد 15 میلیون تن ظرفیت حمل و بارگیری احداث خواهد شد. ارزش سرمایه گذاری این طرح در بندر شهید بهشتی چابهار ۲۸۰۰ میلیارد ریال است که توسط یک شرکت داخلی انجام می شود. طبق پیش بینی صورت گرفته فاز نخست این طرح در مدت 24 ماه احداث خواهد شد. 13 هکتار زمین به این پروژه اختصاص می ‌یابد و تجهیزات این طرح شامل واگن تیپلر، بلت کانوایر، ریکلایمر، استاکر، شیپ لودر و شیپ آنلودر است. رییس هیات عامل ایمیدرو در این مراسم گفت: طرح کارخانه فولاد مکران چابهار با ظرفیت 1.6 میلیون تن در حال احداث است. وی ادامه داد: ما طرح های توسعه متعددی در چابهار در برنامه ریزی داشته ایم که اگر مسئولان همکاری کنند در آینده اجرایی می شود. وی افزود: یکی از آنها پروژه فولادی است که شرکت های معتبری همچون فولاد مبارکه، گل گهر، توسعه معادن و فلزات و چادرملو و مطالعه آن را با هدف ایجاد 10 میلیون تن ظرفیت تولید فولاد شروع کرده اند. کرباسیان با بیان اینکه شرکتی جدید برای این هدف در دست تاسیس است، گفت: مطالعه این طرح عظیم به یک شرکت بین اللملی سپرده شده است. کرباسیان افزود: از منظر ما چابهار یک نقطه ای مهم برای بخش معدن و صنایع معدنی محسوب می شود. کرباسیان تاکید کرد: در چابهار برای مواد معدنی دیگر در زنجیره فولاد نیز برنامه های توسعه ای داریم.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/323234/%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%86-%D8%AA%D8%B1%D9%85%DB%8C%D9%86%D8%A7%D9%84-%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%85-%D9%85%DA%A9%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%B2%D9%87-%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%B9%D8%AF%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D9%85%D8%B6%D8%A7-%D8%B4%D8%AF

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • دوشنبه ۲۱ خرداد ۹۷

    تامین ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب از خلیج فارس در سال ۹۸


    تاریخ انتشار: 97/03/05

    شرکت ملی فولاد ایران

    مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو شب گذشته در خصوص منابع تامین آب صنایع چادرملو در استان یزد گفت : موضوع کمبود آب و استفاده نامناسب از منابع موجود یکی از دغدغه های اصلی مردم و مسئولان و بخصوص فعالان صنعتی است و شرکت چادرملو نیز با درک این شرایط در چند سال اخیر با اجرای طرح های زیر بنایی، گام های مثبتی در جهت تامین آب مورد نیاز صنایع خود در استان یزد برداشته است . مهندس محمود نوریان درخصوص اقدامات این شرکت در راستای دسترسی به منابع جدید آب افزود: یکی از طرح های بسیار ارزشمند و مهم اجرا شده توسط چادرملو، طرح جمع آوری، تصفیه و انتقال فاضلاب شهر اردکان به مجتمع صنعتی چادرملو است در فاصله 25 کیلومتری شهر اردکان است . وی افزود: برای پیشگیری از مصرف آب منابع زیر زمینی و شرب منطقه ، شرکت چادرملو در قالب قرارداد با سازمان آب و فاضلاب استان یزد (با نظارت سازمان آب و فاضلاب کشور) چادرملو در قبال اجرای طرح جمع آوری، تصفیه و انتقال آب به صنایع خود، می تواند از فاضلاب تصفیه شده استفاده نماید که این طرح در حال حاضر به اتمام رسیده است. از طرفی این شرکت با اجرای روش های به روز دنیا و بهره گیری از روش (هات شارژ) در کارخانه فولاد و احیای مستقیم خود و پیاده سازی مدیریت مصرف بهینه با اجرای سیستم های مدار بسته آب و تصفیه و باز تولید پسابهای صنعتی خود توانسته بیش از 40 درصد مصرف آب را در صنایع مستقر در مجتمع صنعتی چادرملو کاهش دهد که این موفقیت بزرگی است . وی در خصوص محل تامین آب مورد نیاز مجتمع معدنی چادرملو در فاصله 180 کیلومتری یزد نیز گفت. در حال حاضر مهمترین منبع تامین آب این مجتمع از تصفیه آب با غلظت بسیار بالای نمک در فاصله 15 کیلومتری این مجتمع است. علاوه بر آن با ایجاد تاسیسات تصفیه خانه در این مجتمع پساب های صنعتی نیز مجدداً به چرخه مصرف باز می گردد. مدیر عامل چادرملو یکی دیگر از طرح قابل توجه تامین آب را طرح های تامین آب از خلیج فارس برای مناطق مرکزی ایران عنوان کرد و افزود: این طرح با مشارکت سه شرکت چادرملو، گل‌گهر و مس سرچشمه اجرا می شود. اجرای طرح انتقال آب خلیج فارس در سه مرحله پیش‌بینی شده است. که از تصفیه‌خانه احداث شده در بندرعباس آغاز می‌شود و تا یزد و صنایع چادرملو ادامه می یابد . مهندس نوریان با اشاره به حل بخشی از نیازهای آینده به آب در مناطق مرکزی و کویری ایران با اجرای این طرح گفت : پیش بینی اولیه برای تامین آب از خلیج فارس 500 میلیون متر مکعب در سال است .مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با تاکید بر اینکه ایجاد زیر ساخت ها در توسعه اقتصادی و اجتماعی بر عهده دولت هاست و آنرا عاملی برای تشویق سرمایه گذاری در بخش صنعت دانست، گفت : با وجود هزینه سنگین اجرای این طرح ، ما برای پیشگیری از بحران های آتی اقدام به اجرای این طرح بزرگ ملی کردیم اما بدون همکاری سیستم بانکی ادامه آن امکان پذیر نیست و سرمایه‌گذاران نمی‌توانند کل منابع مالی موردنیاز برای اجرای این پروژه را به تنهایی تامین و پرداخت کنند. هر چند تاکنون این سه شرکت مقدار زیادی از دارایی‌های خود را برای اجرای این پروژه حیاتی اختصاص داده‌اند و حاضریم بخش دیگری از دارایی‌ها را نیز برای گرفتن تسهیلات، وثیقه بگذاریم اما متاسفانه بانک‌ها همکاری نمی‌کنند. وی خواستار همکاری بیشتر بانک ها و ورود جدی تر وزارت نیرو و وزارت اقتصاد به عنوان دو وزارتخانه مرتبط با موضوع برای سرعت بخشیدن به اجرای این طرح شد . مدیر عامل چادرملو در پاسخ به این سوال که پیشتر یکی از مدیران این شرکت به استفاده بخشی از آب قابل بهره برداری عموم در صنایع چادرملو اشاره کرده بود گفت : بله در گذشته این شرایط وجود داشت . اما اکنون با توجه اهمیت مدیریت صحیح تامین و مصرف آب، چادرملو با تقبل هزینه های بسیار بالا و اجرای طرح ها و برنامه های مورد اشاره، مصرف آب را بشدت کاهش داده و امیدواریم سایر صنایع نیز به این مسئولیت اجتماعی خود واقف و عمل نمایند.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/323236/%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%DB%B5%DB%B0%DB%B0-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D9%85%D8%AA%D8%B1-%D9%85%DA%A9%D8%B9%D8%A8-%D8%A2%D8%A8-%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D9%84%DB%8C%D8%AC-%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%DB%B9%DB%B8

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • دوشنبه ۲۱ خرداد ۹۷

    چالش ها و راهکارهای مشکلات معادن سنگ آهن کشور


    تاریخ انتشار: 97/03/05

    شرکت ملی فولاد ایران

    شرایط معدنکاری و فعالیت معدنی چه از نقطه نظر جغرافیایی، چه از نظر منابع انسانی و ...، بسیار ویژه است. در نتیجه این ویژه بودن، چالش های این حوزه نیز مثلا در بخش حمل و نقل در برخی موارد بسیار ویژه است. با توجه به اطلاعات معدنی کشور، حدود 90 درصد حمل ونقل مواد معدنی در ایران از طریق کامیون انجام می شود و این موضوع باعث حجم حمل کمتر، قیمت تمام شده بالاتر و ... و عدم رقابت پذیری بیشتر می شود. نخستین چالشی که باید به آن دقت کرد بحث زیرساخت ها شامل آب، برق، گاز، جاده، ریل و ... است. و سؤال این است که آیا زیرساخت های لازم به اندازه کافی و در حوالی معدن وجود دارد؟ بدیهی است که وجود زیرساخت ها و نحوه دسترسی آن ها با توجه به محدوده جغرافیایی معادن در پیشرفت معادن و سرمایه گذاری ابتدایی بسیار اهمیت دارد. اما اغلب معادن در مناطق دورافتاده قرار گرفته اند و متاسفانه دسترسی مناسبی به زیرساخت ندارند. چالش بعدی موجود در معادن، نبود تکنولوژی روز است. چرا که آنچه باعث کاهش هزینه، یعنی افزایش درآمد و در نتیجه تداوم سودآوری و امنیت سرمایه گذاری می شود، تکنولوژی روز است. بحث بعدی مربوط به منابع انسانی و افزایش بهره وری آن هاست. نیروهای متخصص به خصوص در بخش های اقتصادی عمدتاً به مرکزنشینی تمایل دارند و گزینش و حضور آن ها در مجموعه های معدنی مغفول مانده است. به عنوان مثال نیروی متخصص که استراتژی و بازار بشناسد و شرایط اقتصادی جهانی و داخلی را درک کند، در معادن وجود ندارند. و اینگونه افراد هستند که در شرایط سخت می توانند برنامه و طرح مناسب به مدیران معدن ارائه دهند تا آن ها شرایط دشوار را به سلامت طی کنند.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/323238/%DA%86%D8%A7%D9%84%D8%B4-%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D8%B1%D8%A7%D9%87%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D8%AF%D9%86-%D8%B3%D9%86%DA%AF-%D8%A2%D9%87%D9%86-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • دوشنبه ۲۱ خرداد ۹۷

    چین همچنان ظرفیت تولید فولاد را کاهش می دهد

    تاریخ انتشار: 97/03/05

    شرکت ملی فولاد ایران

    چین همچنان ظرفیت تولید فولاد را کاهش می دهد دنیای معدن ظرفیت تولید فولاد چین تا سال 2025 به کمتر از یک میلیارد تن می رسد. این کشور از سال 2016 تاکنون 120 میلیون تن از ظرفیت تولید را کاهش داده است. به نقل از وب سایت متال جانکشن metaljunction، چین در نظر دارد تعداد بیشتری از کارخانه های قدیمی فولادسازی را تعطیل کرده و ظرفیت تولید فولاد خود را تا سال 2025 به کمتر از یک میلیارد تن کاهش دهد. این در حالی است که تقاضای داخلی فولاد را نیز به تدریج کاهش خواهد داد. مدیر انجمن فولاد چین گفت : در اوایل سال2016 چین تصمیم گرفت 150میلیون تن از تولید سالانه را طی بازه زمانی 5 ساله کاهش داده تا سودآوری و نرخ بهره را در صنعت فولاد این کشور افزایش دهد. ظرفیت تولید فولاد چین یک میلیارد و 200میلیون تن تخمین زده شده بود. یو یونگ، مدیر انجمن آهن و فولاد چین(CISA)  مدیر گروه آهن و فولاد هبی نیز اظهار کرد: تاکنون بیش از 120میلیون تن از ظرفیت فولاد خام کشور تعطیل شده است که سود حاشیه ای اعضای انجمن را در سال 2017 تا 4.7 درصد افزایش داد. وی تصریح کرد: چین در نظر دارد در سال جاری میلادی 30میلیون تن دیگر از ظرفیت را کاهش داده و 100میلیون تن فولاد با گرید پایین که عمدتا در ساخت و ساز از آن استفاده می شود را نیز تعطیل خواهد کرد. یو در ادامه گفت: تقاضای فولاد چین به طور کلی کاهش می یابد در حالی که مازادظرفیت برای دوره زمانی نسبتا پایدار ادامه خواهد داشت. وی خاطرنشان کرد: چین حدود نیمی از فولاد جهان را تولید می کند اما صنعت فولاد این کشور به دلیل ایجاد آلودگی هوا شمال چین و به ویژه در استان هبی مورد سرزنش قرار گرفته بود. وی معتقد است: پس از تغییر خط مشی ها و ارتقاء تکنولوژیکی، اکنون کارخانه های فولاد چین جزو پاک ترین صنایع فولاد جهان هستند. از سوی دیگر اعضای انجمن آهن و فولاد چین توانستند در سال گذشته میلادی مصرف انرژی را برای تولید هر تن فولاد2.16درصد کاهش دهند.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/323237/%DA%86%DB%8C%D9%86-%D9%87%D9%85%DA%86%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%B8%D8%B1%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D8%B1%D8%A7-%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D9%87%D8%AF

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • دوشنبه ۲۱ خرداد ۹۷

    نیاز 13 میلیارد دلاری بخش زیرساخت برای دستیابی به اهداف طرح جامع فولاد

    تاریخ انتشار: 97/03/05

    شرکت ملی فولاد ایران

    معاون طرح های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو در پانزدهمین همایش علمی مهندسی معدن اظهار کرد: اگر می خواهیم جایگاه خود را ارتقا دهیم باید نگاه به این بخش تغییر کند. از طرفی برای رسیدن به ظرفیت 55 میلیون تن فولاد نیازمند 13 میلیون یورو سرمایه گذاری در حوزه توسعه زیر ساخت ها هستیم. به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، اردشیر سعد محمدی در این همایش افزود: سالانه ۱۷ میلیارد تن استخراج موادمعدنی در جهان انجام می شود و 27درصد گردش مالی اقتصادی در بخش منابع طبیعی دنیا متعلق به معدن است. وی اعلام کرد: در دنیا حدود یک میلیارد و 660 میلیون تن فولاد در سال تولید می شود در این میان میزان تولید فولاد ایران در سال گذشته حدود 22 میلیون تن بوده است. سعدمحمدی افزود: برای افق 1404 و دستیابی به ظرفیت تولید 55 میلیون تن فولاد نیازمند 162میلیون تن سنگ آهن هستیم. در این راستا سنگان باید از تولید فعلی خود به تولید سالانه 40میلیون تن سنگ آهن برسد. معاون طرح های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو در ادامه سخنانش اظهار کرد: هرساله در جهان، 23 میلیون تن مس تولید می شود که سهم ما کمتر از 200هزار تن است. همچنین درخصوص زغال سنگ نیز می توان گفت استخراج زغال سنگ خام ایران به 2 میلیون تن نمی رسد و تنها محصولی که در همه بخش ها قیمت آن 2/1 قیمت جهانی است، زغال سنگ است. وی با اشاره به اینکه 337 هزار تن آلومینیوم در سال گذشته در ایران تولید شده است ادامه داد: ما در حوزه های مختلف معدنی با در اختیار داشتن ذخایر قابل توجه همچون 5 درصد سهم جهانی، در بخش تولید تنها سهمی یک درصدی در حوزه های مختلف را دارا هستیم و باید به فکر تغییر در تکنیک های خود باشیم. سعدمحمدی ادامه داد: اتحادیه اروپا 20 عنصر را به عنوان عنصر خاص برای 5 سال آینده مشخص کرده است که ایران نیز می تواند بر روی تولید آن عناصر برنامه ریزی کند. به گفته وی، معدن بر خلاف ذهنیت های موجود دارای ظرفیت بالایی در اشتغال زایی است.

    منبع: http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/323233/%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2-13-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D8%AF%D9%84%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B2%DB%8C%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%87%D8%AF%D8%A7%D9%81-%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • دوشنبه ۲۱ خرداد ۹۷

    فولاد عاملی برای امنیت ملی

    تاریخ انتشار: 97/03/03

    چیلان آنلاین

    سید رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت و گو با  چیلان  با بیان اینکه خوشبختانه اکنون همه صاحبنظران فولاد دریافته اند که توسعه فولاد کشور باید به سمت مرزهای آبی جنوبی از جمله سواحل مکران و چابهار برود گفت: دولت نیز با در نظر گرفتن ۲ پکیج ۱۰ میلیون تنی فولاد در چابهار و هرمزگان همین استراتژی را دنبال می کند. وی افزود: این استراتژی صحیح علاوه بر توسعه فولاد با مزیت رقابتی، توسعه اقتصادی و اجتماعی و امنیتی آن منطقه را هم به دنبال خواهد داشت چرا که در این استراتژی، فولاد می تواند به عنوان یک مزیت برای تولید آب عمل کند و با استفاده از تلفات حرارتی تولید فولاد می توان آب را شیرین کرد و از این طریق شهرک های صنعتی احداث کرد و با ایجاد اشتغال، بخشی از جمعیت کشور را در این منطقه اسکان داد. خلیفه سلطانی بدین ترتیب با ورود فولاد به مناطق جنوب شرقی کشور و متعاقبا ورود صنعت، آب و جمعیت، امنیت ملی کشور نیز افزایش خواهد یافت.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/05/24/18157/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • دوشنبه ۲۱ خرداد ۹۷

    معاون پشتیبانی و ساخت شرکت در گفتگو با رادیو صدای ذوب آهن:‏ خودکفایی ذوب آهن اصفهان در ساخت پروژه های توسعه

    تاریخ انتشار: 97/03/02

    فولاد نیوز

    نام مهندس ضیاء معاون پشتیبانی و ساخت شرکت چه در ذوب آهن در سال های پیش و چه در فولاد خراسان با تولید عجین شده است و امروز هر چند مستقیماً در خط تولید حضور ندارد اما هدایت پروژه های مهم را در دست گرفته تا تسهیل گر تولید باشد. معاون پشتیبانی و ساخت شرکت هرچند به انجام پروژه های مختلف با توان داخلی افتخار می کند اما همواره تاکید دارد که رسالت اصلی ما در ذوب آهن تولید است و اگر امروز توان بسیاری صرف انجام پروژه های توسعه و غیره می کنیم به این دلیل است که نیروی انسانی و تجهیزات لازم را داریم و باید بهره وری را در این شرایط افزایش دهیم و با انجام این فعالیت ها ، راه را برای تولید هموار سازیم . اگر زمانی میزان تولید با تعداد کارکان تناسب پیدا کرد ، می توان پروژه ها را به دیگر متخصصین کشور سپرد و توان ذوب آهنی ها را معطوف به تولید نمود .

    مهندس ضیا گفت : معاونت پشتیبانی و ساخت طی حدود دو سالی که تشکیل شده است پروژه های توسعه مربوط به خط تولید و امور اجرایی مربوط به آنها را به عهده گرفته است. امور مربوط به نت مکانیک، نت راه و ساختمان، کارگاه های ساخت واجرایی نسوز، فضای سبز و تعمیرات و بازسازی به این مدیریت سپرده شده است. معاون پشتیبانی و ساخت شرکت ادامه داد : در زمینه اجرای پروژه ها اگر نیاز شد طرحی به خارج از شرکت واگذار شود با توجه به بحث رقابت، شرکت پویش ساخت در این زمینه وارد می شود. معاون پشتیبانی و ساخت شرکت خاطر نشان کرد: بهره گیری از توان و دانش کارکنان همواره در این معاونت مورد توجه قرار دارد و با تقسیم کار و توجه به اصل شایسته سالاری بحمدا... تاکنون پروژه های بسیار خوبی مانند هات شارژ،آبرسانی،بستر نورد،PCI  و .... توسط این معاونت و با همکاری سایر بخش های شرکت انجام شده است. وی افزود : در حال حاضر کلیه پروژه ها و نوسازی ها در شرکت انجام می شود و این موضوع افتخار بزرگ و برگ برنده ای در شرایط فعلی برای ذوب آهن اصفهان محسوب می شود. معاون پشتیبانی وساخت شرکت، پروژه PCI را یکی از مهمترین پروژه های در دست اقدام ذکر کرد و گفت : فعالیت های بسیاری در این پروژه با همت ذوب آهنی ها انجام شده خیلی امیدوارم که ظرف 4 ماه به پایان کار برسیم . وی افزود: پیشرفت پروژه PCI علی رغم برخی مشکلات مالی ، خوب بوده و حتی چینی ها وقتی میزان پیشرفت کار را دیدند تعجب کردند که در زمان کوتاهی کارگاه اصلی مونتاژ شد. مهندس ضیاء از ساخت یک برج خنک کننده با توان داخلی برای بخش کک سازی خبر داد که در حال اتمام است و پروژه تغلیظ سنگ آهن که به اتمام رسیده و در حال بهره برداری می باشد. همچنین چندین پروژه برای تامین آب شرکت انجام شده و در حال انجام است. معاون پشتیبانی و ساخت شرکت از ساخت بستری در نورد 650 جهت تولید H300 نیز خبر داد که با سرعت در حال انجام است و همچنین ساخت قطعات سنگین که در گذشته نیز در این شرکت تجربه شده، دوباره در حال انجام می باشد که در این زمینه ، قطعاتی همچون پاتیل های سرباره و غلتک های نورد را می توان ذکر کرد. وی در این خصوص افزود : همکاران بسیار به ساخت این قطعات علاقمند هستند چون قیمت بالایی دارد و همه مشتاقیم که به سرعت این کار صورت گیرد . فعالیت در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی از جمله هات شارژ از دیگر پروژه های مهمی است که مهندس ضیاء به آن اشاره نمود . بر اساس این پروژه ، شمش های تولیدی از ایستگاه 5 به صورت اتومات به نورد 500 و از ایستگاه 7 و 8 به نورد 300 منتقل می شود. وی در این خصوص گفت : امیدوارم تا دو ماه آینده مونتاژ قطعات این پروژه انجام شود که حاصل آن رساندن شمش با 700 درجه گرما به نورد است تا 50 درصد انرژی مصرفی کوره نورد کاهش یابد. این امر کار جرثقیل های کارگاه شمش فولادسازی را آسان تر می کند و کیفیت شمش به حدی می رسد که به کنترل کمتری احتیاج دارد . معاون پشتیبانی و ساخت شرکت گفت: از دیگر پروژه هایی که در بهره برداری در حال انجام است، تعمیرات کوره شماره یک می باشد که اهمیت بسیاری دارد و امیدوارم تا مرداد ماه به اتمام برسد. این کوره مدرن می شود و اکثر تجهیزات آن در داخل ذوب آهن ساخته شده است و با این تجربه در زمینه ساخت کوره ، توانمند شدیم. وی افزود: ساخت درب های باتری که 40 عدد آن در ذوب آهن ریخته گری شده نیز پروژه مهی است. درب های قبلی می شکستند اما این درب های جدید مقاومت بیشتری دارد. ضمن اینکه به دنبال تغییر مدل هستیم تا اصلاً شکستنی در کار نباشد. مهندس ضیاء به تلاش های صورت گرفته برای اتمام پروژه های ناتمام مانند پروژه گوگردزدایی نیز اشاره نمود و گفت : یکی از استندهای این پروژه با توان داخلی راه اندازی شده است و در حال بهره برداری می باشد که موجب افزایش کیفیت شمش می شود. معاون پشتیبانی و ساخت شرکت از چند پروژه دیگر همچون ساخت ماشین های CNC برای تولید ریل، ساخت رمپی در کک سازی، پروژه ای برای بهبود آب شرکت و چند طرح کوچک و بزرگ دیگر  نیز نام برد که به اتمام رسیده اند . رفاه حال مردم منطقه و تلاشگران ذوب آهن نیز مدنظر معاونت پشتیبانی و ساخت بوده و چند پروژه در این رابطه مد نظر قرارگرفته است. مهندس ضیاء در این خصوص گفت :باشگاه فجر قایقرانی نوسازی شده و به زودی جهت فعالیت های مختلف از جمله برنامه های آموزشی ، همایش و ... می تواند مورد استفاده قرار گیرد . در باشگاه چادگان ، ساخت ویلاهای جدید آغاز شده است و اسکلت و سقف دو عدد ویلا نصب شده و تجهیزات 4 عدد ویلا نیز در حال حمل به چادگان می باشد. خانه سازی در B9 فولادشهر جهت کارکنان که تفاهم های لازم حاصل شده است، ساخت رختکن برای باشگاه فرهنگی ورزشی ذوب آهن ، سالن والیبال برای خانم ها در مجموعه شفق ، دیوار کشی شهرک واحد برای حفاظت بیشتر و چند پروژه ریز و درشت دیگر نیز به اتمام رسیده یا در حال انجام است . وی در پاسخ به سوالی در خصوص کارکنان فضای سبز شرکت گفت : این کارکنان در گذشته به صورت شرکتی فعالیت داشتند اما با حضور مهندس صادقی به عنوان مدیرعامل شرکت ، این افراد در راستای توجه به کرامت انسانی تحت پوشش شرکت پویش ساخت قرار گرفتند که متعلق به ذوب آهن  است. وی در پاسخ به این سوال که چرا افراد کمتر می توانند با ماشین شخصی وارد محیط شرکت شوند بیان کرد: ذوب آهن هزینه بسیار بالایی را برای سرویس ایاب و ذهاب پرسنل اختصاص داده است و کارکنان نیز به منظور کاهش حوادث، آلودگی هوا و ... بهتر است از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نمایند.

    منبع : http://www.fooladnews.com/ContentShow?ID=17028

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • دوشنبه ۲۱ خرداد ۹۷

    شفاف سازی فولاد مبارکه درخصوص عدم سرمایه گذاری در فولاد ضد زنگ

    تاریخ انتشار: 97/03/02

    فولاد نیوز

    به گزارش فولادنیوز متن بیانیه روابط عمومی فولاد مبارکه اصفهان به شرح ذیل می باشد :

    جناب آقای دکتر آرمان

    با سلام

    اگر چه به طرح اینگونه مسائل در فضای مجازی اعتقاد نداریم اما از آنجائیکه متاسفانه اخیرا سخنانی از شما در مورد بزرگترین بنگاه اقتصادی کشور (فولاد مبارکه) منتشر شده که در آن مخالفت با نظر شخصی خود را خیانت به کشور و اقدامی مشکوک و قلمداد کرده­‌اید، صرفاً به طرح چند سوال بسنده میکنیم. امیدواریم پاسخ شما روشنگر موضوع و اصلاح سیاه نمایی انجام شده توسط مطالب قبلی شما گردد.

    1- شنیده شده در اوایل دهه ۷۰ و در حالی که دو کارخانه سیمان در فاصله نه چندان دور از مجتمع فولاد مبارکه احداث شده بود شما پیشنهاد احداث کارخانه سیمان دیگری توسط فولاد مبارکه در معدن حوض ماهی را داده بودید و بر آن اصرار داشتید که با مخالفت برخی از مدیران فولاد مبارکه خوشبختانه این پیشنهاد عملیاتی نشد . آقای آرمان ، بفرمایید امروز صنایع سیمان ما چه وضعیتی دارند؟ اگر طرح مورد نظر شما اجرا شده بود امروز چه کسی پاسخگوی آن سرمایه‌گذاری غیر موجه بود؟

    2- مسئول برنامه ‌ریزی برای مطالعه و ایجاد و توسعه فولاد کربنی یا ضد زنگ در کشور کیست؟ شما؟ فولاد مبارکه؟ ایمیدرو ؟ وزارت صمت؟

    3- محلی را در استان زادگاه خود انتخاب کرده، یک شرکت خارجی را جهت مذاکره برای احداث کارخانه فولاد ضد زنگ به ایران دعوت کرده­‌اید ، پیشنهاد اولیه طرف خارجی رادر اختیار فولاد مبارکه قرار داده و انتظار دارید فولاد مبارکه چشم بسته اجرای طرح در آن منطقه را تایید و سرمایه گذاری آن را تقبل کند و عدم تقبل را اقدامی مشکوک، ضد ملی، خیانت و . تلقی میکنید!!!!

    ۴- شما بعنوان یک اقتصاددان براساس کدام مطالعه بازار یا بقول خودتان Market Study  به این نتیجه رسیدید که این طرح با این ظرفیت و این میزان سرمایه­‌گذاری توجیه فنی و اقتصادی دارد؟ حتی اگر توجیه هم داشته باشد چرا انتظار دارید فولاد مبارکه وارد این طرح شود؟ ورود فولاد مبارکه به سرمایه­‌گذاری در خرمشهر تکلیفی است از طرف شما یا صرفاً یک پیشنهاد است؟

    5- آیا بعنوان یک اقتصاد دان بررسی کرده‌ اید از کل کمتر از ۵۰ میلیون تن فولاد ضد زنگ که سالیانه در دنیا تولید میشود چه بخشیIngot  است برای ساخت تجهیزات، چه بخشی بیلت و چه بخشی اسلب برای تولید ورق؟

    ۶- آیا میدانید چه سهمی از ورق تولیدی نیاز کشور است؟

    7-  آیا میدانید برای تولید ورق و فروش در بازار ایران باید ذوب و ریخته گری و نورد گرم و اسیدشویی و نورد سرد را یکجا احداث کرد؟ نیاز داخل چقدر است و ظرفیت اقتصادی برای احداث چنین کارخانه ای چقدر؟

    8- آیا می دانید امکان بالقوه ‌ای در فولاد سبا برای تولید ورق ضد زنگ تا مرحله نورد گرم هست که با سرمایه‌ گذاری اندک بالفعل می شود، اما چون نیاز بازار نورد سرد است و ارسال کلاف گرم به خارج برای اسیدشویی و نورد سرد و بازگرداندن صرفه اقتصادی ندارد، تاکنون این امکان فعال نشده است؟

    9-  سوال دیگر اینکه بنظر شما حتی اگر فولاد مبارکه بخواهد برای فولاد ضد زنگ سرمایه‌ گذاری کند اولویت اولش سبا و هرمزگان است که زیرساخت ها را آماده دارند یا خرمشهر؟

    ۱0- آقای دکتر آرمان ، فولاد مبارکه یک بنگاه اقتصادی که با منطق اقتصادی علمی اداره می شود و نتیجه آن را می توان در عملکرد مالی شرکت به وضوح مشاهده کرد. این شرکت با چه استدلالی بایستی مبتنی بر ملاحظات سیاسی و غیر اقتصادی وارد سرمایه گذاری در جاهای مختلف شود؟

    ۱۱ -جناب آرمان بابت هماهنگی شما با استاندار محترم خوزستان هم ممنون، اما اگر سرمایه ‌گذاری در هر طرحی در هر جای کشور برای فولاد مبارکه توجیه پذیر باشد و این شرکت ورود به سرمایه ‌گذاری در آن را به مصلحت بداند مسیر رسمی جهت هماهنگی مذاکره و تعیین زمان جلسه چگونه است؟ آقای آرمان عزیز قبول کنید که به قول پدرانمان (همه چیز را همگان دانند) و مخالفت با نظر خودتان را با استدلال و منطق اقتصاد پاسخ دهید و اجازه ندهید اتهامات ایراد شده شما ابزاری در دست کسانی شود که از فولاد مبارکه به دلیل توسعه ظرفیت تولید و حمایت از تولید فولاد در ایران و کم شدن واردات ناراحت هستند و کینه و دشمنی خود را پنهان نمی کنند. گفتنی است، دکتر بهمن آرمان پیش از این به خبرنگار نیمرخ اعلام کرده بود: فولاد مبارکه باید به سوی تولیدات با ارزش افزوده بالا از جمله تولید فولاد ضد زنگ و ورق های با عرض۲ متر که قرار بود در سایت فولاد خرمشهر انجام شود برود.

    منبع : http://www.fooladnews.com/ContentShow?ID=17096

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • دوشنبه ۲۱ خرداد ۹۷

    فولاد مبارکه ظرفیت تولید ۷.۵ تن فولاد دارد

    تاریخ انتشار: 97/03/02

    فولاد نیوز

    سید ناصر موسوی لارگانی در گفت‌وگویی، در خصوص مزایای عرضه فولاد در بورس کالا، اظهارداشت: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده، برخی صنایع پایین دستی به جای تمرکز بر تولید داخلی و افزایش اشتغال، به سمت منفعت شخصی و تقویت واردات برخی محصولات گرایش دارند آن چنان که در برخی صنایع از جمله صنایع پایین دست فولاد به بهانه عدم تامین نیاز داخلی توسط تولیدکنندگان داخلی در صنایع بالادست، به دنبال کاهش تعرفه واردات انواع محصولات فولادی هستند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی،گفت: در سال های قبل، تولیدکنندگان فولاد از جمله مجتمع فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین تولیدکننده محصولات فولادی موردنیاز صنایع به همراه دیگر تولیدکنندگان محصولاتی همچون ورق، میلگرد، نبشی، آهن و سایر محصولات توان پاسخگویی به نیاز بازار داخل به ویژه صنایع پایین دستی را نداشتند؛ بطوریکه برخی ضخامت های ورق های فولادی یا در کشور تولید نمی شد و یا توان تولید آن وجود نداشت. فولاد مبارکه ظرفیت تولید ۷.۵ تن فولاد دارد نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی، افزود: این در حالی است که در حال حاضر مجتمع فولاد مبارکه حدود 7.5 میلیون تن تولید داشته و در کنار آن سایر مجتمع های فولادی نیز در کشور فعال هستند که به تولید مشغول هستند. فولاد مبارکه نیاز صنایع پایین دستی کشور را تامین می کند. وی تاکید کرد: به اعتقاد بنده، با توجه به اینکه طبق آمارهای موجود، فولاد مبارکه نیاز صنایع پایین دستی کشور را تامین می کند، اعمال تعرفه واردات محصولات در این حوزه یک کار قانونی و اساسی بوده و به نفع تولید کشور است؛ در این بین اگر برخی صنایع پایین دست در اندیشه دیگری به جز تولید هستند، به طور حتم راه به جایی نخواهند برد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: بعضا عنوان می شود که قیمت محصولات در بازار داخلی به میزان زیادی بالاتر از نرخ های جهانی است؛ اما مشاهده می شود که مصرف کنندگان پرشماری برای خرید این محصولات صف می کشند که البته وزارت صنعت به عنوان متولی باید در راستای حمایت از تولیدکنندگان واقعی، اجازه شکل گیری تقاضاهای کاذب به عده ای خاص را که با هر ترفندی عنوان تولیدکننده را یدک می کشند، ندهد. موسوی لارگانی ادامه داد: همچنین به طور طبیعی اگر قیمت های داخلی به صرفه نبود، صنایع با وجود تعرفه فعلی، اقدام به واردات می کردند اما امروز هم خرید پر حجم انجام می دهند و هم از کاهش تعرفه سخن می گویند.  موسوی لارگانی تاکید کرد: شواهد نشان میدهد قیمت های داخلی و جهانی باهم همخوانی دارند و به این ترتیب براساس گفته مقام معظم رهبری، واردات کالاهایی که در کشور تولید شده و مشابه داخلی دارد، حرام شرعی است و در این حالت اعمال تعرفه واردات یک کار اساسی و قانونی است. این نماینده مردم ‌در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: اگر محصولی موردنیاز صنایع پایین دستی است که فولاد مبارکه و یا سایر مجتمع های فعال این حوزه توان تولید آن را ندارند، وزارت صنعت، معدن و تجارت باید فهرست این محصولات را مشخص کند تا برای این محصولات تعرفه ای تعیین شود که ابتدا نیاز صنایع تامین شود، اما زمینه واسطه گری با این واردات فراهم نشود. عضو کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی گفت: تاکید می کنم که با توجه به وجود توان تولید داخلی و فشاری که از سمت مجامع بین المللی به کشور تحمیل می شود، اولویت اول حمایت از تولید کالای ایرانی است. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: فولاد جزء صنایع مادر کشور به شمار می رود و باید مورد حمایت قرار گیرد تا طرح های تولید آن برای تامین کلیه نیازهای بازار داخل توسعه یابد و از بابت فروش محصول و وجود مشتری در داخل کشور اطمینان داشته باشد. نه اینکه، با تمایل به سمت افزایش واردات، صنایع داخلی را تضعیف کرده و ضمن خروج ارز از کشور، به نفع دیگر کشورها خرید کنیم.

    شفافیت بورس کالا خطری برای منافع گروه های خاص

    موسوی لارگانی با اشاره به معاملات انواع محصولات از جمله محصولات فولادی در بورس کالا، ادامه داد: یکی از امتیاز های ما در بازار کالای کشور، وجود بورس کالاست که نخستین مزیت و امتیاز این بازار، شفافیت بالای آن است، اینکه امروز محصولات در بازاری معامله می شوند که همه مردم و مسوولان می توانند از قیمت ها و روند معاملات آگاه باشند آن هم در اقتصاد تقریبا غیر شفاف ما، یک امتیاز ویژه است. عضو کمیسیون اقتصاد مجلس عنوان کرد: محصولات فولادی نیز هر هفته در بورس کالا عرضه و معامله می شوند و مسوولان مربوطه به خوبی می توانند با درنظر گرفتن همه جوانب، بهترین شیوه ها را برای انجام معاملات در بورس اتخاذ کنند. نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی، گفت: امروز برخی افراد بیش از آنکه بخواهند به حل یک موضوع یا مشکل به وجود آمده بپردازد، مدام سعی در ایجاد حاشیه و جنجال هستند تا از التهاب ایجاد شده منافع و درآمد خود را افزایش دهند؛ مسلما این افراد با شفافیت معاملات حاکم در بورس کالا مخالف هستند چراکه سود آنها در معاملات پنهانی و غیرشفاف است. وی افزود: متاسفانه این افراد نه به فکر تولید و اشتغال در کشور هستند و نه بابت خروج ارز از کشور نگرانی دارند. تفکر این گروه ها صرفا این است که با واردات فلان محصول فولادی، درآمد بیشتری به دست می آورند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان، خاطرنشان کرد: حمایت از تولیدکننده و کالای ایرانی از مسیر شفاف و قانونی بورس کالا در جریان است و اینکه عده ای به دنبال رانت و منافع خود در اوضاع فعلی اقتصاد هستند، با اقدامات مسوولان و مجلس راه به جایی نخواهند برد.

    منبع : www.fooladnews.com/ContentShow.aspx?ID=17102

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۰ خرداد ۹۷