۱۴۹ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

افزایش ۱۹ درصدی تولید سنگ‌آهن فرآوری شده

مرجع فولاد

97/06/31

میزان تولید دانه‌بندی و کنسانتره سنگ‌آهن شرکت‌های بزرگ معدنی در پنج ماه نخست ۹۷ با رشد ۱۹ درصدی افزایش یافت.

به گزارش استیل پدیا، تولیدکنندگان بزرگ سنگ‌آهن کشور از ابتدای فروردین تا پایان مرداد، ۱۸ میلیون و ۴۲۸ هزار و ۸۹۳ تن کنسانتره سنگ‌آهن تولید کردند. این رقم در مدت مشابه سال گذشته، ۱۵ میلیون و ۵۴۴ هزار و ۹۹۵ تن بود که حاکی از افزایش ۱۹ درصدی تولید این محصول است.

از این میزان، شرکت‌های «گل گهر» ۶ میلیون و ۶۱۵ هزار و ۳۳۲ تن، «چادرملو» ۳ میلیون و ۷۲۸ هزار و ۴۷ تن، «سنگ‌آهن مرکزی» ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۶ تن، «توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه» ۲ میلیون و ۹۷ هزار و ۱۸۴ تن، «گهر زمین» یک میلیون و ۸۳۰ هزار و ۴۹ تن، «اپال پارسیان سنگان» یک میلیون و ۱۸۷ هزار و ۵۴۴ تن، «صنعتی و معدنی توسعه ملی» ۴۵۶ هزار و ۹۵۹ تن و «جلال آباد» ۲۵۲ هزار و ۷۷۲ تن کنسانتره سنگ‌آهن تولید کردند.

  افزایش ۲۵ درصدی تولید دانه‌بندی

بنا بر این گزارش، ۵ شرکت بزرگ معدنی در پنج‌ماه نخست امسال، ۲ میلیون و ۴۶۳ هزار و ۹۳۴ تن سنگ‌آهن دانه بندی تولید کردند که نسبت به میزان تولید مدت مشابه سال گذشته (یک میلیون و ۹۶۵ هزار و ۶۹۱ تن) ۲۵ درصد رشد نشان می‌دهد. از این میزان، شرکت سنگ‌آهن سنگان یک میلیون و ۲۱ هزار و ۲۶۰ تن، سنگ‌آهن مرکزی ۷۲۹ هزار و ۱۴۴ تن، فلات مرکزی ۴۴۸ هزار و ۲۰۹ تن، چادرملو ۲۰۳ هزار و ۸۹ تن و میشدوان ۶۲ هزار و ۲۳۲ تن تولید کرده است.

منبع : http://steelpedia.ir/fa/news/100286/%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%DB%B1%DB%B9-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%B3%D9%86%DA%AF-%D8%A2%D9%87%D9%86-%D9%81%D8%B1%D8%A2%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%B4%D8%AF%D9%87

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • شنبه ۳۱ شهریور ۹۷

    لزوم بازاریابی فولاد سازان برای صادرات مازاد تولید داخلی

    شرکت ملی فولاد ایران

    97/06/31

    جعفر سرقینی معاون امور معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص وضعیت تولید فلزات کشور اظهار کرد:مازاد تولید فلزات در کشور بیش از نیاز تمام بنگاه‌های تولیدی بوده، به حدی که روی تا حد 5 برابر، فولاد 2.5 و مس بیش از 1.5 برابر بوده بنابراین باید در راستای بازاریابی منطقه‌ای گام برداشت تا تولید کارخانه‌ها به خاطر نبود مشتری داخلی با کاهش و وقفه مواجه نشود.

    وی ادامه داد: شفافیت مکانیزم عرضه‌وتقاضا باید تولید و مصرف را به تعادل برساند، بورس‌کالا کفه ترازویی بوده که در این راستا کمک شایانی انجام می‌دهد و لذا عرضه‌های کارخانه‌ها در این بازار برای تولیدکنندگان تعیین‌شده و صادرات نیز منوط به رعایت میزان کف عرضه قرار داده‌شده است.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه رقابت نیاز اساسی بازارها بر مبنای عرضه‌وتقاضا است، تأکید کرد: در راستای کنترل بازار و رقابت‌پذیری در ابتدا سقف عرضه مس و فولاد در بورس‌کالا برداشته شد و این سیاست برای سایر محصولات مانند سرب،آلومینیوم و دیگر فلزات نیز عملیاتی خواهد شد.

    سرقینیافزود: قیمت میلگرد از 7هزار تومان به 4 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم کاهش‌یافته بنابراین با حذف سقف عرضه برای میلگرد در بورس، پیش‌بینی می‌شود که قیمت این محصول در بازار به 3500 تا 3600 تومان به ازای هر کیلوگرم کاهش یابد.

    وی گفت: بورس‌کالا عرضه بیش از 750هزارتن محصولات فلزی و فولادی را در کارنامه خود به ثبت رسانده اما میزان عرضه برای میلگرد تنها 15 هزار تن بود و با همین میزان عرضه، قیمت این محصول در بازار افت کرد.

    سرقینی در پایان خاطرنشان کرد: حذف سقف عرضه در بورس‌کالا اگر طبق مقررات پیش‌بینی‌شده باشد می‌تواند عرضه را هدفمند کرده و صنایع پایین‌دست باقیمت رقابتی به‌صورت واقعی نیازهای خود را از این بازار تأمین کند.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/Home/ShowPage.aspx?Object=NEWS&CategoryID=6bdc57b9-07f3-4158-8d5f-75121f1f99b6&WebPartID=e1c843ef-e3d4-434d-8206-f5608f061322&ID=f6912920-4754-4ea1-98ae-dc53a1ab70cd

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • شنبه ۳۱ شهریور ۹۷

    جریمه سنگین ۶ فولادساز کره ای به جهت دخالت در روند قیمت میلگرد

    چیلان

    97/06/30

    کمیسیون تجارت عادلانه کره (KFTC) گزارش داده که در ماه می 2015 تا دسامبر 2016 حدود 6 عرضه کننده میلگرد را با توجه به تقلب در قیمت ها بالغ بر 119 میلیارد وون جریمه کرده است. به گزارش  چیلان ، این کمیسیون گفته این ۶ تولیدکنندگان تبانی کرده اند که نرخ تخفیفات بر روی قیمت میلگرد را به منظور جلوگیری از سقوط قیمت ها انجام داده اند.

    شرکت بزرگ فولاد هیوندای بالاترین مجازات را متحمل شده و میزان آن ۴۱.۷ میلیارد وون می باشد. پس از هیوندای، شرکت فولاد Dongkuk با جریمه ۳۰.۲ میلیارد وون قرار دارد. گفتنی است این ۶ شرکت، مجموعا ۸۱ درصد از سهم بازار میلگرد را در اختیار دارند. سهم هیوندای فولاد ۳۲.۹ درصد و فولاد Dongkuk حدود ۲۷ درصد می باشد و ۱۰ درصد تعادل بازار هم به دست ۴ تولیدکننده دیگر است.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/09/21/21044/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • شنبه ۳۱ شهریور ۹۷

    افزایش تقاضای فولاد ژاپن برای بازسازی حوادث اخیر طبیعی

    چیلان

    97/06/30

    به گزارش  چیلان، انتظار می رود به جهت وسعت این تخریب ها، تقاضای فولاد برای بازسازی این بلایای طبیعی، افزایش یابد. بازی های المپیک برای سال ۲۰۲۰ دلیل دیگر افزایش نیاز و تقاضا برای فولاد است. از اینرو عرضه فولاد در بازار ژاپن با محدودیت هایی مواجه خواهد شد و حجم تقاضای داخلی سبب خواهد شد صادرات فولاد کاهش یابد.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/09/21/21047/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • شنبه ۳۱ شهریور ۹۷

    صادرات ۴۷ میلیون تن فولاد چین در ۸ ماهه نخست امسال

    چیلان

    97/06/30

    به گزارش  چیلان، شاخص مدیران خرید فولاد در ماه آگوست ۲۰۱۸ دیروز منتشر شد و نشان از افت موجودی انبارها همزمان با کاهش تولید و رشد سفارشات فولادسازان دارد که خبر بسیار خوبی برای فعالان این حوزه است. شاخص تناژ مواد اولیه وارداتی نیز ۲ درصد افت ماهانه داشته و خرید مواد اولیه ۶.۶ درصد افزایش دارد که به معنی افت موجودی انبارهای مواد اولیه در بنادر و معادن دنیا و انتظار ثبات یا رشد قیمت مواد اولیه است.

    منبع: http://chilanonline.com/2018/09/20/21035/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • شنبه ۳۱ شهریور ۹۷

    اتحادیه اروپا محدودیت های وارداتی را عملیاتی می کند

    چیلان

    97/06/30

    اتحادیه اروپا محدودیت های حفاظتی درمورد واردات 23 کالای فولادی را ابلاغ کرده و براساس این تصمیم، اگر در طول سه سال گذشته سهم واردات بیش از حد مورد انتظار باشد آن محصول مشمول تعرفه 25 درصدی بر می باشد. به گزارش  چیلان ، سهمیه بندی واردات محصولات فولادی شامل نورد گرم، نورد سرد، فولاد گالوانیزه، ورق های فولادی پوششدار، فولاد زنگ نزن، نورد گرم زنگ نزن و نورد سرد زنگ نزن به ترتیب به میزان ۴.۲۷ میلیون تن، ۱.۳۲ میلیون تن، ۲.۱۲ میلیون تن، ۴۱۰ هزار تن، ۱۹۳ هزار تن و ۴۷۶ هزار تن می باشد. برخی فعالان بازار معتقدند اتحادیه اروپا این اقدامات حفاظتی را به طور موقت عملیاتی خواهند کرد.

    برخی فولادسازان نیز می گویند حجم فولاد فروخته شده به اتحادیه اروپا کمتر از میزان های فعلی است و در حال حاضر تنها صادرات محصولات گالوانیزه به اتحادیه اروپا وضعیت مطلوبی دارد لذا کارخانه ها اصلا به این بیانیه توجه نخواهند کرد.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/09/21/21050/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • شنبه ۳۱ شهریور ۹۷

    هند اعمال تعرفه بر روی محصولات فولاد چین را بررسی می کند

    چیلان

    97/06/29

    به گزارش  چیلان، وزارت صنعت و بازرگانی دولت هندوستان اختیار دارد تا در مواقع لزوم این تعرفه را تا سقف ۱۳,۴۱۰ روپیه معادل ۱۸۵.۵۱ دلار به ازای هر تن و به مدت ۵ سال تمدید نماید.

    جهت کنترل قیمت بازار داخل هند، این تعرفه آنتی دامپینگ بر روی مقاطع طویل و میله های ساخته شده از فولاد آلیاژی وارداتی از چین وضع می گردد.

    طبق گزارش اداره بازرگانی و تجارت هند، واردات مقاطع طویل و میله های آلیاژی از چین در طی سالیان گذشته رشد داشته و از ۵۶ هزار و ۶۹۰ تن در سال مالی ۲۰۱۳ ۲۰۱۴ به ۱۸۰ هزار و ۹۵۹ تن در سال مالی ۲۰۱۶ ۲۰۱۷ رسیده است.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/09/20/21038/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • شنبه ۳۱ شهریور ۹۷

    قیمت الکترود افزایشی شد

    چیلان

    97/06/29

    به گزارش  چیلان  به نقل از استیل مینت، قیمت فعلی سایز ۴۵۰ میلیمتر ۷۰۰۰ تا ۷۷۳۰ دلار هر تن و سایز ۶۰۰ میلیمتر ۱۱۶۷۰ تا ۱۶۷۷۰ دلار هر تن می باشد.

    سایز ۴۵۰ معادل ۶.۲۵ درصد و سایز ۶۰۰ حدود ۲۵ درصد رشد قیمت داشته است. طبق این گزارش، از ماه جولای و به ویژه اوایل آگوست، الکترود گرافیتی در چین افت قیمت داشته است. پس از آن تا اوخر آگوست قیمت به ثبات رسید و در حال حاضر روند صعودی در پیش گرفته است.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/09/20/21053/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • شنبه ۳۱ شهریور ۹۷

    تضعیف تقاضا کاهش قیمت های بیلت را محتمل تر کرد

    چیلان

    97/06/27

    قیمت بیلت در آخرین معاملات با توجه به فروش یک محموله ۵۰ هزار تنی از اوکراین به خاورمیانه، حدود ۴۷۷ دلار فوب دریای سیاه بود. به گزارش  چیلان ، یک تولیدکننده روسی بیلت را ۴۹۰ دلار تحویل ترکیه فروخته است که معادل ۴۷۱ تا ۴۷۲ دلار فوب می باشد. تقاضا فعلا در منطقه ضعیف است و ترکیه ای ها انتظار دارند قیمت های فوب را برای صادرات بهتر به شرق آسیا از ۴۹۰ به ۴۸۰ ولار فوب کاهش دهند.

    علاوه بر این، تولیدکنندگان CIS قیمت را به ۴۶۵ تا ۴۷۵ دلار فوب کاهش خواهند داد. در حالیکه عمده پیشنهادات هم اکنون ۴۸۰ دلار فوب است و مصر ۵۱۰ تا ۵۱۵ دلار CFR پیشنهاد دریافت کرده است‌.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/09/18/21023/
  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • شنبه ۳۱ شهریور ۹۷

    بازگشت آرامش به بازار فولاد

    مرجع فولاد

    97/06/27

    به گزارش استیل پدیا، دلیل این امر نیز آن‌طور که کارشناسان بازار می‌گویند کاهش تقاضای کاذب و عرضه مناسب محصولات بعد از سیاست‌های دولت در حوزه اصلاح قیمت‌ها و حذف سقف رقابت بوده است.

    در بازار آزاد نیز قیمت‌ها روند کاهشی خود را حفظ کرده‌اند که این امر از ابتدا قابل پیش‌بینی بود. به این ترتیب باید گفت اصلاح قیمت‌گذاری در حال حاضر با کاهش فاصله قیمتی بین بورس و بازار توانسته آرامش را به هر دو بازار برگرداند که انتظار می‌رود این روند در آینده نیز ادامه داشته باشد. روز گذشته تالار محصولات صنعتی بورس کالا شاهد عرضه‌هایی از محصولات مس و فولادی بود. دیروز در تالار ذوب آهن اصفهان ۲۵ هزار و ۸۰ تن سبد میلگرد مخلوط سلف را با قیمت پایه ۳۳ هزار و ۷۷۱ ریال عرضه کرد که برای خرید این میزان محصول شاهد تقاضایی به میزان ۳۶ هزار و ۸۰ تن بودیم و به این ترتیب بعد از رقابت، قیمت این سبد به ۳۵ هزار و ۱۰۶ ریال در هر کیلو رسید. به عبارتی در نتیجه رقابت بین خریداران شاهد رشد حدودا ۴ درصدی بودیم.

    این شرکت همچنین ۲۵ هزار و ۸۰ تن سبد تیرآهن ۱۴ تا ۱۸ نیز در قالب معاملات سلف عرضه کرد که برای این محصول نیز که با قیمت پایه ۳۱ هزار و ۵۹۶ ریالی عرضه شده بود، ۵/ ۵ درصد رقابت شکل گرفت. مجتمع فولاد خراسان نیز روز گذشته ۶هزار و ۶۰۰ تن سبد میلگرد A۳ سایز ۱۴ تا ۱۸ را در قالب فروش سلف با قیمت پایه ۳۳ هزار و ۷۷۱ ریال عرضه کرد و با رشد ۷/۵ درصدی مورد رقابت قرار گرفت. برای این محصول ۱۶ هزار و ۶۰ تن تقاضا شکل گرفته بود.

    منبع : http://steelpedia.ir/fa/news/100194/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DA%AF%D8%B4%D8%AA-%D8%A2%D8%B1%D8%A7%D9%85%D8%B4-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-2

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • شنبه ۳۱ شهریور ۹۷

    رفع مشکلات بخش نورد مقاطع طویل

    مرجع فولاد

    97/06/27

    به گزارش استیل پدیا، بهادر احرامیان، نایب رئیس جدید انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران که در دوره قبل و دوره جدید انتخابات هیات‌مدیره انجمن، منتخب اعضای انجمن شد از راهبردهایی برای حل مساله نوردکاران و بنگاه‌های خصوصی سخن گفت. وی خواستار همگرایی درون انجمن و رفع تعارضات تجاری بین‌بنگاهی و همچنین یکسان‌سازی شرایط رقابت بین‌بنگاهی در زنجیره فولاد شد.

    نایب رئیس انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران در ارزیابی دوره قبل هیات‌مدیره انجمن فولاد تصریح کرد: انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به‌عنوان تشکل صنفی سوم کشور در حال حاضر موقعیت بسیار خوبی از لحاظ وزن و جایگاه برای تاثیر در سیاست‌گذاری کشور دارد. به گفته وی، انجمن تولید‌کنندگان فولاد در دوره مذکور به‌عنوان تشکل برتر کشور شناخته شد و تلاش اعضای هیات‌مدیره و همراهی اعضا به رشد انجمن و تاثیرگذاری آن در تصمیم‌گیری‌ها کمک شایانی کرده است.

    احرامیان خاطرنشان کرد: به‌رغم اینکه در ابتدای دوره قبلی هیات‌مدیره شاهد دستاوردهای خوبی بودیم اما به دلیل دست نیافتن به راهکارهای مورد رضایت طرفین برای رفع برخی تضاد منافع بین حلقه‌های زنجیره - به‌ویژه اسفنجی، شمش و نورد- در سال پایانی دوره با ضررهایی ناشی از عدم ابتکار عمل در مواجهه با نحوه مداخله دولت در بازار فولاد به خصوص در سال ۹۷ روبه‌رو شدیم.نایب رئیس انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران همچنین در مورد ترکیب جدید هیات‌مدیره گفت: در دور جدید هیات‌مدیره شاهد افزایش حضور نمایندگان واحدهای بخش عمومی هستیم که می‌تواند علاوه بر بالابردن قدرت مذاکره و شنیدن صدای فولادی‌ها، در مراجع تصمیم‌گیری به همگرایی بیشتر در درون انجمن برای رفع تعارضات تجاری بین‌بنگاهی و ایجاد تاثیر مثبت بر مداخلات دولت در سیاست‌گذاری صنعت فولاد کمک کند.وی اولویت‌های راهبردی هیات مدیره جدید انجمن تولید‌کنندگان فولاد را برشمرد.احرامیان رفع تبعیض میان واحدهای خصوصی تاسیس شده با واحدهای دولتی یا خصوصی شده را از جمله راهبردهای مورد‌نظر خود دانست و خواستار آن شد تا در اولویت برنامه‌های اعضای جدید هیات مدیره انجمن فولاد قرار گیرد.

    وی تصریح کرد: برخی ارگان‌های تحت کنترل دولتی به‌ویژه بانک‌ها، بیمه و مالیات آشکارا برخوردی دوگانه با شرکت‌های دولتی و خصوصی دارند، از این رو ایجاد زمینه رقابت سالم و عادلانه در صنعت فولاد به هم‌سطح کردن زمینه رقابت و شرایط بین تمامی بنگاه‌ها نیازمند است. این مهم با اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی و مطالبه‌گری از دولت و ارگان‌های دولتی برای یکسان‌سازی شرایط رقابت دست‌یافتنی است.

    نایب رئیس جدید انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران، رفع مشکلات ساختاری بخش نورد گرم مقاطع طویل به‌عنوان آسیب‌پذیر‌ترین حلقه زنجیره تولید فولاد کشور، تلاش برای خارج کردن واحدهای دولتی از بازار داخل به سمت صادرات و هدایت برخی واحدهای کوچک موجود به تولید محصولاتی جایگزین میلگرد ساختمانی را از دیگر راهبرهایی دانست که باید در اولویت برنامه‌های هیات مدیره جدید انجمن فولاد قرارگیرد. وی همچنین، تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی و اتحادیه‌های داخلی میان واحدهای موجود با هدف هم‌افزایی برای توسعه بازار، اطلاع‌رسانی حداکثری در سطح کشور در مورد خطرات متوجه صنعت فولاد از ناحیه کاهش صادرات ناشی از تحریم‌های پیش رو و نیز رکود داخلی پیش‌بینی شده در بهار ۹۸ را از دیگر راهبردها دانست.

    منبع : http://steelpedia.ir/fa/news/100193/%D8%B1%D9%81%D8%B9-%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D9%85%D9%82%D8%A7%D8%B7%D8%B9-%D8%B7%D9%88%DB%8C%D9%84

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • شنبه ۳۱ شهریور ۹۷

    نگاهی به بازار بیلت چین

    مرجع فولاد

    97/06/27

    به گزارش استیل پدیا، آخرین قیمت بیلت در بازار داخلی ۵۸۵ دلار در هر تن درب کارخانه شنیده شده که نسبت به هفته قبل کمتر از یک دلار در هر تن افت داشت. ولی در طول هفته نوسانات زیادی را تجربه کرد چون خبرهای مختلفی در مورد برنامه کاهش تولید زمستانی شنیده شد.

    تا اواسط هفته قبل قیمت بالا رفت و از دوشنبه گذشته ناگهان افت ۱۶ دلاری را تجربه کرد چون اعلام شد برنامه حجم کاهش تولید در شهرهای مختلف متفاوت خواهد بود و این خبر از فشارها بر بازار فولاد کاست. پس از آن مقامات چینی مجددا خبر دیگری را اعلام کردند که برنامه متفاوت کاهش تولید کارخانه‌های مختلف به معنای کاهش مجموع تناژ کاهش تولید نیست و قصد ندارند از جدیت خود در کنترل تولید و کاهش آلاینده‌ها بکاهند از این رو اواخر هفته قیمت دوباره کمی بالا رفت. در کل اغلب فعالان بازار نسبت به تاثیرات کاهش تولید زمستانی بر بازار فولاد چین مطمئن نیستند. مشخص نیست چه میزان از بازار ساخت و ساز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و پیش‌بینی آینده بازار کمی سخت شده است.

    ورق سی‌آی‌اس کمی ارزان شد

    تولید‌کننده‌های ورق سی‌آی‌اس قیمت‌ها را کمی پایین آورده‌اند تا تمایل به خرید بهتر شود؛ ولی تقاضا در اغلب بازارهای مقصد کم است و قیمت اسلب هم رو به پایین است و فشار بیشتری بر قیمت ورق وارد کرده است. قیمت فعلی ورق گرم صادراتی تولید اکتبر سی‌آی‌اس ۵۳۰ تا ۵۴۵ دلار در هر تن فوب است که ۵ دلار نسبت به هفته قبل ارزان‌تر شده است. در بازار ورق سرد نیز قیمت ۶۱۰ تا ۶۱۵ دلار در هر تن فوب شده است که هفته قبل تا ۶۲۰ دلار بود. انتظار می‌رود معاملات جدید در ۶۰۰ دلار بسته شوند.

    بازار بیلت سی‌آی‌اس در انتظار رکود

     بازار بیلت سی‌آی‌اس فعالیت زیادی ندارد و خریداران ترجیح می‌دهند تا روشن تر شدن روند بازار به ویژه بازار قراضه ترکیه، صبر کنند. اغلب فعالان بازار منتظر کاهش قیمت بیلت سی‌آی‌اس هستند و درخواست خرید زیادی در بازار مشاهده نمی‌شود. آخرین قیمت پیشنهادی ۴۸۰ تا ۴۸۵ دلار در هر تن فوب دریای سیاه بود در حالی‌که یک هفته قبل تا ۴۹۰ دلار هم شنیده می‌شد. محموله کوچکی به مصر در ۵۰۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر فروخته شد. در ترکیه هم خریداران بیلت سی‌آی‌اس بالاتر از ۴۷۵ تا ۴۸۰ دلار را قبول نمی‌کنند. در خاور دور بیلت سی‌آی‌اس از ۵۱۵ تا ۵۳۰ دلار به ۵۲۰ تا ۵۳۰ دلار رسیده که شاید افزایش خرید‌های اوایل سپتامبر تنها به این رشد قیمت جزئی کمک کرده و موقتی است.

    منبع : http://steelpedia.ir/fa/news/100192/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%DB%8C%D9%84%D8%AA-%DA%86%DB%8C%D9%86

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • شنبه ۳۱ شهریور ۹۷

    صادرات دو صنعت در چنبره دو تهدید

    مرجع فولاد

    97/06/27

    به گزارش استیل پدیا، به‌عنوان مثال شرکت‌های بزرگ فولادی کشور در پنج ماه اول امسال ۱/۳ میلیون تن محصول صادر کرده‌اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه پارسال در حدود ۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

    در مورد محصولات پتروشیمی نیز پیش‌بینی می‌شود که با رشد روبه‌رو‌ شده است.  به این ترتیب باید گفت افزایش صادرات در این شرایط امری طبیعی بوده اما مشکلاتی که در مسیر بازار ارز و همبستگی بالای این بازار به صادرات این محصولات وجود داشت باعث شد دولت به موضوع ورود کند و سیاست‌گذاری در این حوزه‌ها آغاز شود. آمارها نشان می‌دهند سهم بسیار بالایی از صادرات غیرنفتی کشور را صادرات محصولات فولادی و پتروشیمیایی به عهده دارند؛ به‌طوری‌که بر‌اساس برخی آمارها تا ۷۰ درصد منابع ارزی صادراتی از این محل تامین می‌شود. این به آن معنا است که کنترل بازار ارز بدون حضور بازیگران این دو بازار عملی سخت خواهد بود.

    از طرفی رشد طاقت‌فرسای قیمت در بازار داخلی برای این محصولات باعث شده بود تا دولت بر سر یک دوراهی قرار بگیرد که از یک طرف نیازمند افزایش عرضه‌ها در بازار داخلی بود و از سوی دیگر ضرورت بازگرداندن ارز ناشی از بازارهای صادراتی را تقویت می‌کرد. دولت مجبور بود برای کنترل بازار از تولیدکننده‌ها بخواهد که حتما یک کف عرضه را در بورس کالا رعایت کنند و این موضوع بر صادرات فشار وارد می‌کرد. از طرفی برخی فعالان صنایع پایین دستی با فشار وارد کردن به دولت از وزیر صنعت خواستند تا بر اساس قانون تولید رقابت‌پذیر ابتدا هر محصولی سه بار در بورس کالا عرضه شود و در صورتی که به فروش نرفت آن‌گاه صادر شود.  وزارت صنعت به علاوه صادرات این محصولات را منوط به اقدام توسط شرکت تولیدکننده یا نماینده رسمی آن کرد تا به این طریق امکان خرید از بورس و صادرات این محصولات را به حداقل برساند. دلیل این امر نیز آن بود که میزان تقاضا برای بسیاری از محصولات اعم از فلزات (آهنی و غیرآهنی) و محصولات پتروشیمی در بورس کالا به شدت افزایش یافته بود و از طرفی تولید در بخش پایین‌دستی تغییر چندانی در مقایسه با سال قبل نداشت و این مسائل باعث ایجاد این ظن مهم شده بود که محصول دچار نشتی صادراتی توسط خریداران است؛ اما دولت با این روش سعی کرد مانع از این اقدام شود. البته گزینه‌های دیگری همچون احتکار و قاچاق نیز قابل بررسی است؛ ولی در شرایط کنونی کانال‌های قانونی قابلیت رصد بیشتری داشت و دولت به آنها ورود کرد.

     در تازه ترین سیاست‌های دولت، اما صادرکنندگان فولاد و پتروشیمی موظفند ظرف مدت ۲ ماه از زمان صادرات محصول خود ۹۵ درصد ارز ناشی از صادرات خود را به سامانه نیما برگردانند. این سیاست دور تازه‌ای از نگرانی‌ها را برای صادرکنندگان ایجاد کرده اما با حرف و حدیث‌های زیادی نیز همراه است. دولت معتقد است صادرکنندگان موظفند در قبال مواد اولیه ارزان، منابع انرژی فراوان و خوراک نسبتا ارزان، تامین نیاز داخلی و نیاز ارزی را بر عهده داشته باشند؛ به خصوص آنکه در خلال دهه‌های گذشته توجه دولت به صادرات غیرنفتی بیشتر معطوف به صادرات محصولات پتروشیمی، معدنی، فولادی و... بوده است و بخش اندکی از صادرات به سایر کالاها مرتبط است.  در مقابل اما صادرکنندگان معتقدند اینکه دولت ما را مجبور به بازگرداندن ارز در دو ماه کند عملا سخت و حتی غیرممکن است؛ زیرا به دلایل متعدد ارز ناشی از صادرات کالا در این دوره ممکن است هنوز به حساب صادرکننده هم وارد نشده باشد.

    به عقیده آنها چالش‌های نقل و انتقال بانکی بین ایران با سایر کشورها که احتمالا به زودی پیچیده‌تر هم خواهد شد، می‌تواند در چنین موقعیتی صادرات را سخت‌تر و بازگشت ارز را کندتر کند. از طرفی احتمال اینکه صادرات محصولات پتروشیمی و حتی فولادی نیز در ماه‌های آینده کاهش یابد دور از ذهن نیست؛ زیرا آزادسازی قیمتی شرایط مساعدی را برای فروش در بازار داخل فراهم آورده که اگر با چاشنی رونق اقتصادی همراه شود، می‌تواند وضعیت مساعدی را برای تولیدکنندگان رقم بزند. البته انتشار آمار رشد ۸/ ۱ درصدی اقتصادی برای بهار ۹۷ این فرضیه را تضعیف می‌کند.

     S&P Global در این زمینه با اشاره به تصمیمات ارزی دولت در حوزه پتروشیمی و فولاد می‌نویسد این تصمیم هرچند می‌تواند برای بازار ارز ایران موثر واقع شود، اما با توجه به تحریم‌های پیش روی آمریکا برای ایران که مبادلات بانکی را پیچیده می‌کند ممکن است با دشواری‌هایی همراه باشد؛ هرچند انتظار نمی‌رود تاثیر عمیقی بر صادرات داشته باشد. این گزارش می‌افزاید شرکت‌های تولیدکننده فولاد و پتروشیمی در ایران تولیداتی به مراتب بالاتر از میزان مصرف داخلی کشور دارند و به خصوص در سال‌های اخیر رکود حاکم بر اقتصاد کشور باعث شده تا این موضوع تشدید شود؛ به همین دلیل کاهش صادرات عملا به معنای ضربه محکمی به بدنه تولید و اشتغال این واحدها خواهد بود.

    بنا بر این گزارش به‌عنوان مثال در افق ۲۰۲۵ میزان تولید فولاد ایران قرار است به حدود ۴۵ میلیون تن برسد که انتظار می‌رود ۲۰ میلیون تن از آن صادر شود و این مساله نیازمند زیرساخت‌های بسیار مهمی است که به نظر می‌رسد ایران هنوز آنها را تامین نکرده است. از طرفی بنا بر گزارشی که OECD منتشر کرده ظرفیت تولید فولاد ایران در دو سال آینده ۲۰۰ میلیون تن افزایش خواهد یافت و این مساله باعث تغییر فرصت‌های صادراتی برای کشورهای تولیدکننده از جمله ایران خواهد شد. در تکمیل این موضوع باید به افزایش قابل توجه ظرفیت‌های تولید فولاد در خاورمیانه هم اشاره کرد. کشورهای این منطقه تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۳۰ میلیون تن افزایش ظرفیت را در این بخش تجربه خواهند کرد که نشان دهنده پیکربندی‌های جدید بازار در آینده در خاورمیانه است.  در این رابطه اگر سیاست‌گذاری‌ها و ریل‌گذاری‌های صحیحی صورت نگیرد، این موضوع می‌تواند مخاطرات جدی را در آینده به همراه داشته باشد؛ چراکه کشورهای منطقه از منظر روابط بانکی و تجاری با دنیا مشکلی ندارند و تحریم نیستند و بازاریابی برای آنها بسیار آسان تر از شرایط کشور ما است. البته از منظر کیفی فولاد و پتروشیمی ایران در زمره کالاهای بسیار باکیفیت قرار دارند که از نظر قیمتی نیز شرایط ممتازی دارند. با این حال برنامه‌های کشورهای منطقه برای ارتقای تولید و بهره‌وری تولید در این دو بخش یک تهدید جدی برای آینده این دو صنعت بزرگ و ارزآور ایران است. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که ایران در حال حاضر از منظر مقیاس تولید قطب منطقه محسوب می‌شود و این موضوع مزیت مهمی برای کشور ما است.

    ایران از تمام نیروهای خود برای شرکت در بازارهای مختلف از جمله اروپا و کشورهای منطقه از وضعیت فعلی و در سال‌های اخیر استفاده کرده و توانسته است صادرات خود را در این زمینه افزایش دهد؛ اما اکنون شرایط ویژه‌ای وجود دارد؛ اقتصاد ایران. همان‌طور که ایالات متحده تعرفه‌های عظیم تجارت روی فولاد و آلومینیوم در ترکیه را تحمیل کرده است، تحریم‌ها را در مورد بخش فولاد ایران اعمال کرده و یکی از اهداف سیاست‌های تحریم‌های ایالات متحده است. به عبارت دیگر، نگرانی در مورد آشفتگی فعلی، آشفتگی ایران برای بازارهای ایران است؛ اگر ایران بازارهای خود را از دست می‌دهد. به گفته S&P Global مقامات ایران معتقدند تحریم‌ها نمی‌توانند بر صادرات ایران در این دو حوزه تاثیری بگذارند و از طرفی اروپا که اکنون از مشتریان فولاد و برخی محصولات پتروشیمی ایران است تلاش می‌کند تا روابط خود را با تهران ادامه دهد.

    با این حال برخی می‌گویند اروپا در نهایت از همکاری با ایران عقب‌نشینی خواهد کرد و ترکیه را جایگزین ایران خواهد ساخت که می‌تواند باعث آسیب صادرات ایران شود. البته همین گزارش می‌نویسد ایران در قیاس با ترکیه از منابع انرژی ارزان برخوردار است و مزایای رقابتی در این صنایع دارد که این موضوع می‌تواند یک شانس برای ما محسوب شود. با این حال باید گفت صنایع مادر در وضعیت فعلی تحت تاثیر دو فشار تحریم و داخلی قرار دارند.

    منبع : http://steelpedia.ir/fa/news/100190/%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D9%88-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%DA%86%D9%86%D8%A8%D8%B1%D9%87-%D8%AF%D9%88-%D8%AA%D9%87%D8%AF%DB%8C%D8%AF

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • شنبه ۳۱ شهریور ۹۷

    در بورس کالا چه می‌گذرد؟

    مرجع فولاد

    97/06/27

    به گزارش استیل پدیا، هر چند در تعیین قیمت‌ها عوامل مختلف خارجی و داخلی تاثیرگذارند اما عرضه و تقاضا می‌توانند قیمت‌ها را تعیین کنند. البته برخی کارشناسان معتقدند که قیمت‌گذاری در بورس کالا می‌تواند تحت تاثیر انحصار یک یا چند شرکت یا توافق این شرکت‌ها قرار بگیرد. اما در کل مزایای بورس کلا بر معایب آن می‌چربد.

    رسالت بورس کالا

    یکی از مهم‌ترین رسالت‌های بورس کالا این است که محصولات به صورت رقابتی در آن عرضه ‌شوند. این مطلب را مجید محمودی، کارشناس فولاد عنوان و اظهار کرد: البته روند رقابتی شدن، چندین سال در بورس کالا وجود داشت تا اینکه دولت به صورت دستوری وارد بورس شد و برخلاف ذات این شبکه، بخشنامه قیمتی برای آن صادر کرد و بازار بورس را از اصالت انداخت.

    محمودی در ادامه خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر راهی جز عرضه محصولات در بورس کالا وجود ندارد. حدود ۱۰ تا ۱۵ سال پیش، واحدهای تولیدی در دست دولت بودند و دولت نیز قیمت‌ها را به صورت دستوری تعیین می‌کرد اما پس از آن، بازار بورس کالا شکل گرفت، قیمت‌ها از حالت دستوری خارج شدند و بهای کالا در بورس نیز رقابتی شد. به اصطلاح در این سیستم «کشف قیمت» انجام می‌شود و قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا شکل می‌گیرند. وی ادامه داد: در هر صورت بازار فولاد در بورس کالا چندین سال است که راه‌اندازی شده و فولادسازان بزرگ در آنجا محصولات‌شان را عرضه می‌کنند و بیشتر از ۷۰ درصد محصول فولادسازان در بازار بورس عرضه می‌شود. محمودی همچنین درباره قیمت‌های بورس کالا خاطرنشان کرد: قیمت‌های فولاد در بورس کالا از قیمت‌های جهانی نشات می‌گیرند. البته زمانی که تقاضا افزایش می‌یابد، روی افزایش قیمت‌ها نیـز تاثیرگذار است.

    این کارشناس فولاد در ادامه یادآور شد: اما در این چند وقت شاهد بودیم که وزارت صنعت، معدن و تجارت، بخشنامه‌ای را به بورس ارائه کرد تا فولادسازان بزرگ، محصول خود را با دلار ۴۲۰۰ تومانی عرضه کنند. این بخشنامه، قیمت‌گذاری دستوری تلقی می‌شود و با ذات بازار بورس مغایرت دارد و آن را از رسالت اصلی خود خارج می‌کند چراکه بازار بورس برای پیشگیری از قیمت‌های دستوری تشکیل شده است و باید عرضه و تقاضا براساس رقابت، قیمت‌ها را تعیین کند.

    قیمت‌های واقعی

     محمودی در پاسخ به این پرسش که قیمت‌ها تا چه اندازه در بورس کالا واقعی هستند، عنوان کرد: قیمت‌ها در بورس کالا در وهله نخست از بازار جهانی نشات می‌گیرند و میزان تعرفه‌ای که برای واردات فولاد در نظر گرفته می‌شود نیز مبنای قیمت‌گذاری است، از این رو فولاد وارداتی در این بین تاثیرگذار است. هزینه گمرکی که دولت اعمال می‌کند نیز روی قیمت‌ها با نرخ داخلی تاثیرگذار است. برای مثال نرخ ورق وارداتی روی ورق داخلی تاثیرگذار است.

    وی در ادامه تاکید کرد: عامل سوم نیز در این بین، از سمت تقاضا روی قیمت‌ها تاثیرگذار است. اگر تقاضا افزایش یابد، قیمت‌ها نیز صعودی می‌شوند. این عوامل در بورس کالا بر قیمت‌ها تاثیرگذار هستند و بسته به زمان‌های مختلف، یک عامل تاثیرگذاری بیشتری پیدا می‌کند.

    محمودی ادامه داد: در مجموع با تمام این عوامل، قیمتی که تا پیش از این تعیین می‌شد، نرخ واقعی بازار بود و کسی هم معترض نبود یعنی تولیدکننده اطمینان داشت که محصولش با نرخ واقعی عرضه می‌شود و مصرف‌کننده نهایی هم از این فرآیند راضی بود، حتی اگر کسی محصول شمش را می‌خرید و تبدیل به میلگرد می‌کرد یا ورق را می‌خرید و تبدیل به پروفیل می‌کرد، هیچ‌‌کس معترض نبود چراکه همگی به نوعی بهره‌مند می‌شدند.

    این کارشناس فولاد با اشاره به دستوری شدن بازار خاطرنشان کرد: دستوری کردن بازار بورس کالا درمورد معاملات فولاد، کل این شبکه را بر هم زد. فولادسازان باید با ارز ۴۲۰۰ تومانی عرضه می‌کردند و این دستوری شدن، این دست از معاملات این بازار را آشفته کرد. برخی، شمش را با نرخ دولتی می‌خریدند و صادر می‌کردند یا در بازار آزاد می‌فروختند و در این بین رانت بالایی به جیب واسطه‌ها سرازیر شد. برای مثال سندیکای لوله و پروفیل، هر کیلو ورق را ۲۴۰۰ تومان خریداری کرده و لوله و پروفیل را هر کیلو ۶۴۰۰ تومان به فروش می‌رساند. آنها به جای سود ۸ تا ۱۲ درصدی به سود ۱۰۰درصدی رسیده بودند، از این رو از بخشنامه دولتی دفاع می‌کردند.

    محمودی ادامه داد: از سوی دیگر دولت نیز می‌پرسید که فولادساز با وجود تامین مواد اولیه (سنگ آهن) و انرژی ارزان، چرا باید محصولش را افزایش نرخ دهد که با بهای گران‌تر به‌ مصرف‌کننده برسد؟ در این بین عواملی باعث شدند که قیمت‌ها آزاد شوند. درحال‌حاضر نیز فولادسازهای بزرگ محصولات‌شان را با ارز ثانویه عرضه می‌کنند و مدعی هستند که تاثیری روی نرخ برای مصرف‌کننده نهایی نخواهد داشت. البته رانتی که به وجود آمده بود و به جیب واسطه‌ها می‌رفت درحال‌حاضر به فولادسازهای بزرگ و سهامداران آن بازمی‌گردد.

    محمودی ادامه داد: البته بخشی از مواد اولیه فولادسازی‌ها گران شده و بخشی از آن همچنان ارزان مانده که در این زمینه نیز می‌توان تجدیدنظر کرد. البته سودی که به فولادسازان می‌رسد به سهامداران آنها نیز می‌رسد.

    مزیت‌های بورس کالا

    یکی از مهم‌ترین مزیت‌های بورس کالا برای عرضه‌کنندگان این است که می‌توانند مواد اولیه خود را به اندازه‌ای که عرضه کرده‌اند، در بورس کالا تامین کنند. این مطلب را زکریا نایبی، مدیر تحقیق و توسعه فولاد ناب عنوان و اظهار کرد: زمانی که صنایع پایین‌دست در بورس کالا محصولات خود را عرضه کنند، می‌توانند شمش را نیز از بازار بورس خریداری کنند چون نرخ مواد اولیه در بورس کالا پایین‌تر از نرخ آزاد است.

    وی در پاسخ به این پرسش که قیمت‌ها تا چه اندازه در بورس کالا واقعی هستند، گفت: برخی شرکت‌ها در بورس کالا در مقایسه با شرکت‌های کوچک حکم فیل و فنجان را پیدا می‌کنند و این شرکت‌های بزرگ هستند که تعیین‌کننده قیمت‌ها می‌شوند. البته برخی شرکت‌ها قادر به تولید محصولاتی هستند که نرخ آنها به صورت انحصاری در اختیار این شرکت قرار می‌گیرد. برخی شرکت‌ها نیز زیرمجموعه‌های صوری و کاغذی ایجاد می‌کنند، خریدار محصول خود می‌شوند و آن را با نرخ آزاد در بازار به فروش می‌رسانند. البته تنها در زمینه فولاد این گونه نیست و در حوزه خودرو هم این روال جریان دارد که در مدت ۱۰ ثانیه ۸۰ هزار خودرو به فروش می‌رسد. بین نرخ محصول بورس کالا و بازار، اختلاف بسیاری وجود دارد.

    این کارشناس در ادامه خاطرنشان کرد: البته برخی مواقع قیمت‌ها بر اساس توافق قبلی شکل می‌گیرند. در کل، موضوع‌های این‌ چنینی در بورس کالا مطرح است و سودهای چند میلیاردی در مدت چند دقیقه جابه‌جا می‌شود. نایبی با اشاره به سازکار قیمت‌ها در بازار بورس عنوان کرد: قیمت‌ها تحت تاثیر چند عامل قرار می‌گیرند. قیمت‌های جهانی و عوامل داخلی در این مورد تاثیرگذار هستند. برای مثال ممکن است یک تولیدکننده بزرگ، یک ماه خطش را تعطیل کند و تحت تاثیر آن قیمت‌ها افزایش یابند. عامل تاثیرگذار دیگر، افزایش تقاضا، افزایش نرخ دلار و عوامل سیاسی و اجتماعی هستند.

    منبع : http://steelpedia.ir/fa/news/100195/%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%B3-%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7-%DA%86%D9%87-%D9%85%DB%8C-%DA%AF%D8%B0%D8%B1%D8%AF

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • شنبه ۳۱ شهریور ۹۷

    سقف معاملات فولاد در بورس برای حذف رانت از زنجیره تولید برداشته می شود

    شرکت ملی فولاد ایران

    97/06/27

    وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سقف معاملات فولاد در بورس برای حذف رانت از زنجیره تولید برداشته می شود.

    محمد شریعتمداری در حاشیه بازدید از مجتمع فولاد الیگودرز در جمع خبرنگاران این شهرستان ضمن تسلیت ایام محرم اظهار داشت: در این مجموعه صنعتی الیگودرز غیر از بخش مرکزی، حوزه های پیرامونی همچنان دچار برخی از عقب ماندگی های تاریخی است که باید در این عرصه قدم های جدی تری برداشته شود.

    وی افزود: تمدید مدت معافیت مالیاتی منطقه محروم حوالی الیگودرز که قبلاً از صنعت برخوردار بوده می تواند موجبات جلب و جذب سرمایه را در این منطقه فراهم کند که در این سفر در رابطه با این موضوع گفت وگو کردیم و در تهران موارد ذی ربط منعکس می شود تا در صورت امکان با تمدید برخی از نقاط خاص در استان امکان سرمایه گذاران بیشتری در این بخش فراهم شود.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی از مشکلات عام همه واحدهای صنعتی را مربوط به تغییرات شرایط تأمین ارز در کشور دانست و عنوان کرد: با تصمیماتی جدیدی که کمیسیون سیاست گذاری ارزی دولت اتخاذ کرده است به تدریج مشکلات تأمین ارز موردنیاز واحدهای تولیدی از طریق شبکه نیما بیش ازپیش مرتفع می شود و با سهولت بیشتری می توانند به منابع ارزی دسترسی پیدا کنند.

    وی بیان کرد: همه تلاش ما این است که مواد اولیه واحدهای تولیدی که در گمرکات معطل مانده بود با بخش نامه اخیر تسهیل و شرایطی فراهم شود تا مواد اولیه واحدهای تولیدی را بیش ازپیش فراهم کنیم.

    شریعتمداری گفت: در داخل با برداشتن سقف معاملات در بورس در حوزه فولاد شرایطی فراهم شده تا بتوانند به صورتی نوبتی واحدهای تولیدی فولاد از مواد اولیه لازم برخوردار شوند و هیچ رانتی در خط تولید فولاد از ابتدا وانت های زنجیره وجود نداشته باشد، البته در انتها محصولات موردنیاز عامه مردم باقیمت گذاری تثبیتی مورد کنترل نهادهای نظارتی قرار خواهد گرفت و به این ترتیب یک شرایط مطلوب تری در حوزه تولید و توزیع محصولات فولادی به ویژه مقاطع ساختمانی خواهیم داشت.

    وی بازدید از برخی از واحدهای تولیدی استان اشاره کرد و اظهار داشت: برخی از این واحدها دارای محصولات باکیفیت خوب هستند و فرآورده های نفتی تولید می کنند و برخی از واحدهای تولیدی نیز از کمبود و نیازمندی های حوزه پتروشیمی گلایه هایی داشتند که آن را با برداشتن سقف معامله در حوزه فروش مواد پتروشیمی به ویژه مواد پلیمری در بورس پیگیری می کنیم.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: به نظر می رسد از هفته آینده شاهد روان تر شدن بازار و تأمین مواد اولیه موردنیاز واحدهای مختلف تولیدی پتروشیمی باشیم. وی با اشاره به بازدید خود از دو واحد صنعتی تولید میلگرد و محصولات پتروشیمی الیگودرز عنوان کرد: سرمایه در گردش مشکل عمومی واحدهای تولیدی است که امیدواریم با افزایش حد در مصوبه شورای پول و اعتبار، این مشکل برای همه واحدهای تولیدی برطرف شود، موضوع در دستور رسیدگی شورای پول و اعتبار است.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/334167/-%D8%B3%D9%82%D9%81-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%B3-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AD%D8%B0%D9%81-%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D8%B2%D9%86%D8%AC%DB%8C%D8%B1%D9%87-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • شنبه ۳۱ شهریور ۹۷

    مصائب صادرات فولاد با اعمال مقررات داخلی و خارجی

    شرکت ملی فولاد ایران

    97/06/27

    به گزارش استیل پدیا، در این رابطه باید گفت خبر آزادسازی قیمت‌ها از سه‌شنبه هفته گذشته مخابره و تاثیرگذاری این خبر از روز چهارشنبه به بازار آغاز  اعمال مقررات داخلی و خارجی مشکلات زیادی را برای فولادسازان به ویژه واحدهایی که در حوزه صادرات فعال می باشند ایجاد کرده است.

    بهمن تجلی زاده، معاون فروش و بازاریابی فولاد خوزستان با بیان اینکه اعمال مقررات داخلی و خارجی مشکلات زیادی را برای صادرکنندگان ایجاد کرده گفت: به تازگی شاهد تغییر نرخ پایه صادرات بوده ایم. به عبارتی نرخ پایه صادرات ۱۰ درصد بیشتر از قیمت واقعی تعیین شده است.

    وی افزود: قیمت اظهار نامه از سوی گمرک تا پیش از این ۴۳۰ دلار بود و اکنون این عدد به ۵۰۰ دلار افزایش یافته درحالی که قیمت های واقعی ۴۶۰ دلار است. زمانی که شرکت ها پیمان سپاری می کنند درواقع متعهد می شوند که ۵۰۰ دلار ارز به کشور باز گردانند درحالی که قیمت واقعی پایین تر از این ارقام است لذا این موضوع برای فولادسازان و صادرکنندگان مشکل ساز شده است.

    تجلی زاده مشکل دیگر فولادسازان را عرضه های حداکثری در بورس کالا عنوان کرد و گفت: در این برهه شاهد افزایش حداکثری عرضه های فولاد خوزستان در زمان ارزانی قیمت ها در بورس کالا بودیم. فولاد خوزستان بخشنامه وزارت صمت برای عرضه گسترده در بورس با نرخ های پایین را بی چون و چرا عملیاتی کرد که خوشبختانه شاهد لغو قیمت گذاری دستوری بودیم.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/334169/%D9%85%D8%B5%D8%A7%D8%A6%D8%A8-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%B9%D9%85%D8%A7%D9%84-%D9%85%D9%82%D8%B1%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%DB%8C-%D9%88-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%DB%8C

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • شنبه ۳۱ شهریور ۹۷

    حذف فضای امنیتی از بازار فولاد

     مرجع فولاد

    97/06/26

    روز گذشته تحرکات بازار فولاد در دومین روز برداشته شدن سقف رقابت قیمتی در بورس کالا باز هم نشان داد که با این اقدام‌ موافق است؛ در واقع رصد بازار سنتی فولاد نشان می‌دهد این بازار طی روز گذشته برخلاف تصوراتی که پیش از حذف سقف رقابت وجود داشت ثابت بوده و در مقاطعی حتی کاهش قیمت را پشت‌سر گذاشته است.

    به گزارش استیل پدیا، در این میان دو مساله در بازار فولاد دو برهه پیش رو وجود دارد که می‌تواند اثرات متفاوتی را برای بازار در روزهای آتی به همراه داشته باشد؛ نخستین عامل تعطیلات آخر هفته جاری است که اکنون نیز بازار را تا حدی با سکوت و ثبات روبه‌رو‌ کرده است.

    موضوع دیگر افزایش قیمت دلار در بازار است که می‌تواند محرک قیمتی در روزهای آینده باشد. به عبارتی این دو موضوع، دو وجه متناقض در بازار محسوب می‌شوند که باعث می‌شوند بازار روندهای متفاوتی را پشت سر بگذارد؛ به‌طوری‌که روز گذشته برآیند این دو اثر باعث ثبات در حجم معاملات و قیمت‌ها در بازار شد وگرنه بازار این پتانسیل را داشت که با افت قیمتی بیشتری همراه شود. البته دیروز عرضه قابل توجهی هم از محصولات فولادی در بورس کالا شاهد نبودیم و این موضوع هم می‌تواند برای بازار مهم باشد زیرا عرضه در بورس در شکستن سطوح قیمتی همواره موثر است زیرا عرضه‌ها بازار را با افزایش روبه‌رو‌ می‌کند.

    با گذر از بحث داغ آزادسازی سقف رقابت قیمتی در بورس کالا، اما هنوز به گفته فعالان این بازار بحث «ترس از انبار و خارج شدن کالا» در بازار فولاد وجود دارد، به‌طوری‌که‌ در حال حاضر انباردارها ریسک ورود کالا به انبار را نمی‌پذیرند، به همین دلیل انبارهای فولاد تقریبا خالی است،‌ اما این روند تا چه زمانی می‌تواند ادامه یابد؟ در پاسخ این سوال، محمد اعتباری از فعالان بازار فولاد بر این باور است که بازار می‌تواند پتانسیل و آمادگی افزایش قیمت را با توجه به این وضعیت داشته باشد، زیرا هم قیمت ارز در حال افزایش است و هم سقفی برای رقابت در بورس وجود ندارد اما در دو روز گذشته نشان داده که اینطور عمل نکرده است و بازار آزاد در حال تجربه رفتار کاهشی قیمت است.

    وی در توضیح این موضوع افزود: کسانی که مجوز داشته باشند می‌توانند به نرخ مصوب سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان کالا بخرند، بنابراین مصرف‌کننده دیگر عجله‌ای برای دریافت کالا نخواهد داشت،‌ چرا که از نظر دریافت کالای مصرفی تامین است،‌ اما از سوی دیگر وجه «سرمایه‌گذاری و ریسک افزایش قیمت ارز» باعث می‌شود که بازار آهن‌آلات هنوز با ترس از روند صعودی قیمت‌ها در آینده روند جهشی پیدا کرده و افزایش پیدا کند.

    به گفته وی در سالیان قبل نیز تجربه مشابه چنین شرایطی وجود داشته و به محض اینکه بازار در فاز «بگیر و ببندهای» معمول قرار گرفته است، فضا برای ایجاد رانت‌ها مستعد و مساعد شده است، امروز اما نگرانی‌ای که بیش از قبل در بازار آهن‌آلات وجود دارد ترس از خروج سرمایه‌هایی است که درگیر بازار و صنعت فولاد شده است. این سرمایه‌ها به دلیل سختگیری‌ها ممکن است به سمت کالاهای دیگری که نه مشمول سختگیری‌های تعزیراتی است و نه از شفافیت برخوردار است -که از آن به کالاهای پنهان (ارز و طلا) یاد می‌کنند- بروند و در آن بخش سرمایه‌گذاری ‌شوند؛ به همین دلیل نباید جو بازار را امنیتی کرد،‌ چرا که این فضا باعث متواری شدن سرمایه‌ها از بازار می‌شود و کارخانه‌ای که تولید کرده و بعد از آن کالایش را در انبار نگهداری کرده است، با اتهام احتکار روبه‌رو‌ می‌شود. اعتباری ادامه داد: ایجاد فضای امنیتی در بازار موجب می‌شود که ریسک تولید و کار کردن در چنین فضایی زیاد شود؛‌ بنابراین باید تمهیداتی اندیشید که بسترهای سرمایه‌گذاری و ایجاد فضای امن در بازار فولاد فراهم شود.

    در واقع حالا که بازار با آزادسازی روبه‌رو‌ شده و سقف رقابت قیمت و سقف خرید در بورس کالا برداشته شده است باید با ایجاد فضای امن به جای فضای امنیتی اجازه داد عرضه‌ها در فضای بورس کالا دنباله‌دار شود و ترس را از این بازار دور کرد. روز شنبه با شروع عرضه‌ها در بورس کالا شاهد آن بودیم که عرضه‌کنندگان محصولات فولادی مختلف در این بازار از عرضه‌های متوالی خود در روزهای آتی خبر دادند؛ در واقع ایجاد چنین فضایی به مصرف‌کننده امنیت خاطر در دسترس بودن کالا را خواهد داد. اما در این میان چگونه می‌توان ضرب و ضد‌حمله دلار به بازار فولاد را خنثی کرد؟ این فعال بازار آهن در پاسخ به این سوال گفت: عرضه‌های متوالی از سوی عرضه‌کنندگان اساسی در بازار فولاد و بورس کالا موجب خنثی شدن یا کمرنگ شدن اثر افزایشی دلار در این بازار می‌شود.

    وی افزود: حل این مشکلات در شرایط فعلی کار چندان سختی نیست به‌عنوان مثال اگر کالایی در بورس به قیمتی عرضه و کشف قیمت نهایی شده است، ۵ درصد هم سود خرده‌فروشی می‌توان برای آن در نظر گرفت و اگر‌ فروشنده محصول مذکور را بیشتر از این قیمت در بازار به فروش برساند باید جوابگو باشد و به این ترتیب می‌توان شرایط کنترل شده‌ای را ایجاد کرد نه اینکه کل بازار را وارد یک محدوده ناامن کنیم و مانع فعالیت‌ها در بازار شویم.

    در ادامه اگر قرار است کالایی که اضافه بر مقدار خاصی و با توجه به مورد فعالیت یک بنگاه، در انبار وجود دارد به احتکار تعبیر ‌شود، باید برای بازار تعیین تکلیفی صورت گیرد و قاعده‌ای برای این شرایط در نظر گرفته شود. در ادامه باید حمایتی را هم تعریف کرد تا اگر کسی سالم کار می‌کند، به فعالیت خود ادامه داده و با این اقدامات اجازه ندهیم سرمایه‌ها از بخش تولید خارج شود. بازار فولاد در چندماهه گذشته نشان داده است که با جهت‌گیری افزایشی بازارهای طلا و ارز به سمت افزایش میل کرده است، از سوی دیگر فصل تابستان که در آن قرار داریم،‌ فصل خریدهای سرمایه‌ای است و اگر سیاست‌های یادشده به خوبی عملی شود هم سود معقولی به کارخانه‌ها رسیده و هم مصرف‌کننده به کالای خودش دست پیدا خواهد کرد، در این میان تنها باید با تعیین تکلیف و مشخص کردن نحوه توزیع مصنوعات فولادی به این بخش کمک کنیم چراکه اگر کارخانه‌ها بنا بر هر دلیلی مشکلی برای تولید پیدا کنند،‌ انبارهای خالی نمی‌توانند به حل مشکلات تولید بپردازند و چنین روشی موجب افزایشی شدن قیمت‌ها در بازار می‌شود، به این دلیل که کالا کم است و اجازه انبار شدن پیدا نکرده است.

    منبع : http://steelpedia.ir/fa/news/100109/%D8%AD%D8%B0%D9%81-%D9%81%D8%B6%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%85%D9%86%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-1

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • دوشنبه ۲۶ شهریور ۹۷

    رفع مشکلات بخش نورد مقاطع طویل به عنوان آسیب پذیر ترین حلقه زنجیره تولید فولاد

    چیلان

    97/06/25

    در دور جدید هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران شاهد افزایش حضور نمایندگان واحدهای بخش عمومی خواهیم بود که علاوه بر بالابردن قدرت لابی گری، باعث کمک به همگرایی بیشتر در درون انجمن برای رفع همین تعارضات تجاری بین بنگاهی و ایجاد تاثیر مثبت بر مداخلات دولت در سیاست گذاری صنعت فولاد خواهد شد.

    رفع مشکلات بخش نورد مقاطع طویل به عنوان آسیب پذیر ترین حلقه زنجیره تولید فولاد

    مهندس بهادر احرامیان، مدیرعامل فولاد یزد که در هم در دوره قبل و هم در دوره جدید انتخابات هیئت مدیره انجمن، منتخب اعضای انجمن شد در گفت و گو با  چیلان  از راهبردهایی برای حل مسئله نوردکاران و بنگاه های خصوصی سخن گفت. احرامیان خواستار همگرایی درون انجمن و رفع تعارضات تجاری بین بنگاهی و همچنین یکسان سازی شرایط رقابت بین بنگاهی در زنجیره فولاد شد.

    آقای احرامیان ارزیابی شما از دوره قبلی هیئت مدیره انجمن فولاد چیست؟ آیا به اهداف از پیش تعیین شده برای حل مسائل اعضاء دست پیدا کردید؟

    انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به عنوان تشکل صنفی سوم کشور در حال حاضر موقعیت بسیار خوبی از لحاظ وزن و جایگاه برای تاثیر در سیاست گذاری کشور دارا می باشد. انجمن در این دوره به عنوان تشکل برتر کشور شناخته شد و تلاش اعضای هیئت مدیره و همراهی اعضاء به رشد انجمن و تأثیرگذاری آن در تصمیم گیری ها کمک شایانی کرد. به هر حال در دوره قبلی هیئت مدیره در ابتدا شاهد دستاوردهای خوبی بودیم اما شاید به دلیل عدم اتخاذ و یافتن راهکارهای مرضی الطرفین برای رفع برخی تضاد منافع ها بین حلقه های زنجیره مخصوصا اسفنجی، شمش و نورد- در سال پایانی دوره تا حدی شاهد ضررهایی ناشی از عدم ابتکار عمل در مواجه به نحوه مداخله دولت در بازار فولاد مخصوصا در سال ۹۷ بودیم.

    ترکیب جدید هیئت مدیره را چگونه ارزیابی می کنید؟

    در دور جدید هیئت مدیره شاهد افزایش حضور نمایندگان واحدهای بخش عمومی هستیم که به عقیده من جنبه مثبت آن می تواند علاوه بر بالابردن قدرت لابی گری و شنیدن صدای فولادی ها در مراجع تصمیم گیری باعث کمک به همگرایی بیشتر در درون انجمن برای رفع همین تعارضات تجاری بین بنگاهی و ایجاد تاثیر مثبت بر مداخلات دولت در سیاست گذاری صنعت فولاد باشیم.

    به نظر شما چه اولویتی می تواند در راهبرد هیئت مدیره جدید انجمن قرار گیرد؟

    به اعتقاد بنده در صنعت فولاد مسائل اصلی پیش رو در سال جاری که می تواند با محوریت انجمن به آنها پرداخته شود به این ترتیب است:

    ۱ -رفع تبعیض مراجع و ارگان ها میان واحدهای خصوصی تاسیس شده با واحدهای دولتی و یا خصوصی شده

    ۲ -برخی ارگان های تحت کنترل دولتی بلاخص مانند بانک ها، بیمه و مالیات آشکارا برخوردی دوگانه با شرکت های دولتی و خصوصی دارند. ایجاد زمینه رقابت سالم و عادلانه در صنعت فولاد به هم سطح کردن زمینه رقابت و شرایط بین تمامی بنگاه ها نیازمند است. این مهم با اطلاع رسانی و شفاف سازی و مطالبه گری از دولت وارگان های دولتی برای یکسان سازی شرایط رقابت دست یافتنی می باشد.

    ۳- رفع مشکلات ساختاری بخش نورد گرم مقاطع طویل به عنوان آسیب پذیر ترین حلقه زنجیره تولید فولاد کشور

    4- تلاش برای خارج کردن واحدهای دولتی از بازار داخل به سمت صادرات

    ۵- هدایت برخی واحدهای کوچک موجود به تولید محصولاتی جایگزین میلگرد ساختمانی

    6- تشکیل کنسرسیوم های صادراتی و اتحادیه های داخلی میان واحدهای موجود با هدف هم افزایی برای توسعه بازار

    ۷- اطلاع رسانی حداکثری در سطح کشور در مورد خطرات متوجه صنعت فولاد از ناحیه کاهش صادرات ناشی از تحریم های پیش رو و نیز رکود داخلی پیش بینی شده در بهار ۹۸

    منبع : http://chilanonline.com/2018/09/16/20961/
  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • دوشنبه ۲۶ شهریور ۹۷

    دو حرکت متفاوت فولاد در دو بازار

    مرجع فولاد

    97/06/25

    به گزارش استیل پدیا، در این رابطه باید گفت خبر آزادسازی قیمت‌ها از سه‌شنبه هفته گذشته مخابره و تاثیرگذاری این خبر از روز چهارشنبه به بازار آغاز شد؛ به‌طوری‌که یک جرقه رشد قیمتی محدود در بازار در روز اول رخ داد ولی بعد از آن، بازار وارد یک فاز کاهش قیمت شد.‌

    در ادامه به گفته کارشناسان، بازاری که با آن روبه‌رو‌ خواهیم بود شرایطی را تجربه می‌کند که درآن هیچ نقطه تاریکی وجود ندارد و هرچه که هست به‌صورت شفاف در تالار صنعتی و روی تابلو خودنمایی می‌کند؛ همین سیگنال باعث شده است که بازار آزاد فولاد نه‌تنها فاز افزایشی به خود نگیرد، بلکه وارد کاهش قیمت شود. این در حالی است که هنوز قیمت‌های پایه حداقل برای سه و چهار عرضه پیش‌رو تغییری نخواهند کرد، ‌البته با توجه به رشد قیمت‌ها در بورس کالا، باید گفت «پتانسیل افزایش آتش‌فشانی قیمت‌ها» وجود ندارد، با توجه به این وضعیت انتظار یک روند آرام و گام‌به‌گام رشد نرخ در بورس کالا وجود دارد، ‌ولی متعاقب آن این افزایش محدود به معنای کاهش قیمت در بازار داخلی است؛ به این دلیل که فاصله قیمتی بورس کالا و بازار بسیار بالا است و اگر نرخ‌های کشف شده در بورس کالا به بازار آزاد نرسد که احتمالا نمی‌رسد، به این معناست که بازار آزاد باید خودش را با واقعیت‌های موجود وفق دهد که این موضوع نیز به معنای کاهش تدریجی قیمت در بازار است. در واقع در روز گذشته بازار فولاد را باید در حال «گذار از جو روانی و ابهام» توصیف کرد، با نامه معاونت معدنی وزارت صنعت که روز سه‌شنبه هفته گذشته به بورس کالا ابلاغ شد،‌ این بازار فرصت مواجهه با این تصمیم را داشت که البته امروز با شروع اولین عرضه‌ها در بورس کالا نشان داد که باید تا پایان روزهای کاری این هفته منتظر تثبیت شرایط جدید یا شروع شرایط دیگری در بازار بود.

     موجودی انبارها

    به تحلیل فعالان بازار فولاد موجودی انبارها بالا است و اگر موجودی معاملاتی که همین الان در بورس کالا در حال انجام است و به بازار آزاد نیز تزریق خواهد شد، با قیمت‌های کشف‌شده پایین‌تری باشد، بنابراین پتانسیل چندانی احتمالا برای رشد قیمت نداریم، از سوی دیگر با توجه به روزهای سرد سال و دهه محرم (به‌صورت سنتی تقاضا برای فولاد و سایر کالاها کاهش پیدا می‌کند) همه شرایط برای افت قیمت‌ها آماده است. با توجه به این شرایط آنچه انتظار می‌رود این است که قیمت‌ها در بورس آرام آرام افزایش پیدا کند؛‌ اما در بازار آزاد با شتاب بیشتری کاهش پیدا کند، تا جایی که به یک ثبات نسبی دست پیدا کند که آن هم فازی است که برآیند عرضه، تقاضا و نرخ را مشخص خواهد کرد.

    متوسط رشد قیمت‌ها در بازار فولاد طی روز گذشته بدون احتساب حجم معاملات (هرمعامله با یک وزن مشخص) ۳۰ درصد است؛ این رشد به معنای این است که بازار با توجه به فاصله قیمتی با بورس نظر مثبتی به افزایش جدی قیمت‌ها نداشته است؛ از طرف دیگر شاهد کاهش نرخ در بازار آزاد هستیم؛ این دو سیگنال نشان می‌دهد که خبر چندانی زیر پوست بازار وجود ندارد؛‌ از طرفی معاملات دیروز در بورس کالا نشان داد بازار دچار عدم توازن تقاضا شده است، یعنی «محموله‌های کوچک معاملاتی» که در مقایسه با «حجم کلی عرضه» عدد مهمی محسوب نمی‌شوند وارد فاز رقابت با یکدیگر شده‌اند تا قیمت‌ها را افزایش دهند،‌ جریانی که به صراحت نمی‌توان گفت بازارسازی است یا خیر، یا اینکه رشد قیمت‌ها تصنعی بوده است یا نه؛ اما اگر بعضی از عرضه‌های خاص را بررسی کنیم،‌ متوجه خواهیم شد که پتانسیل رشد قیمت‌ها آن‌گونه که در بازار انتظار می‌رفت،‌ وجود نداشته است؛ یعنی برای رقابت، کافی است که تنها یک ریال به قیمت پیشنهادی افزوده شود، نیازی نیست که حتی تا رقم ۱۰۰ تومان به قیمت‌ها افزوده شود به این امید که نرخ جذاب‌تری ثبت شود.  البته در این روند و با اتفاقات رخ داده در بورس کالا طی روز گذشته می‌توان دلایل و احتمالاتی را فهرست‌‌وار مطرح کرد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

    یکی از اولیه‌ترین این گمانه‌زنی‌ها «احتمال غیرحرفه‌ای بودن خریداران در بورس کالا» می‌تواند تعریف شود،‌ به‌طوری‌که هنوز در روند خرید و فروش بورس کالا توجیه نشده است. فاز دوم اما «احتمال پتانسیل بازارسازی در بورس کالا» است. فاز سوم آن است که با توجه به جذابیت خریدی که در بورس کالا ایجاد می‌شود و شده است، خریدار تلاش می‌کند که به هر شکل ممکن کالا را خریداری کند.

    در توضیح این روند باید گفت وقتی قیمتی در بورس کالا کشف می‌شود، سیگنال مشخصی برای قیمت‌گذاری در بازار داخلی برای آن کالا وجود دارد؛ این روند در حال حاضر با توجه به اینکه سقف مجاز رقابت قیمت هم حذف شده است جذابیت بیشتری را ایجاد می‌کند. این در حالی است که به گزارش «دنیای اقتصاد» و با استناد به جدول موجود در گزارش (جدول آمار معاملات روز گذشته بورس کالا) معاملات فولاد در بورس کالا در وضعیتی قرار دارد که متوسط محاسبه شده رشد قیمت‌ها به میزان ۳۰ درصد است،‌ اما متوسط بیشترین رشد نرخ ۳۹ درصد است، این موضوع بیانگر این است که حتی تلاش حداکثری برخی بازیگران گمنام هم برای رشد نرخ در بورس کالا چندان بزرگ نبوده و عرضه‌های جذاب فعلی در کنار واقعیت‌های معاملاتی، بازار فولاد را به یک فاز آرامش وارد می‌کند و این آرامش از آن جهت مهم است که سیگنالی برای رشد قیمت وجود ندارد.‌ بنابراین عرضه‌های بیشتری به بازار داخلی تزریق می‌شود که این عرضه‌ها می‌تواند از جانب «بورس کالا»،‌ «کارخانه‌های مختلف» یا «انبارها» باشد؛ اما با توجه به اینکه موجودی انبارها خیلی بالا است و اجناسی که در انبارها خریداری و انبار شده، مشخص نیست با چه قیمتی خریداری شده دو سیگنال متناقض روبه‌رو‌ی یکدیگر قرار می‌گیرند:

    ۱-به این دلیل که موجودی انبارها، به اصطلاح بازاریان صنف فولاد، «گران خرید» بوده است،‌ به سادگی وارد بازارها نمی‌شود به این معنا که یک سرعت‌گیر در برابر افت قیمت‌ها تلقی می‌شود.

    ۲- دوم اینکه ممکن است این کالا بسیار ارزان‌ خریداری شده باشد یعنی در ماه‌های گذشته خریداری شده باشد که احتمال این موضوع چندان قوی نیست و همین باعث می‌شود با ورود این عرضه‌ها به بازار و البته معامله با هر قیمتی، حمایت جدیدی از کاهش قیمت‌ها به وجود بیاید، البته در شرایطی که به هر حال عرضه به بازار تزریق می‌شود،‌ پتانسیل کاهش نرخ بیشتر از حالت طبیعی است آن هم در شرایطی که شاهد عقب‌نشینی تقاضا در روزهای پیش‌رو هستیم؛‌ اما اوج عقب‌نشینی تقاضا را باید در روزهای سرد سال و بازارهای پاییز و زمستان تعریف کرد، به این دلیل که در آن شرایط خرید واسطه‌گری هم توجیه ندارد. البته تمامی موارد فوق احتمال است و بازار آینده را تعیین خواهد کرد.

    منبع : http://steelpedia.ir/fa/news/100047/%D8%AF%D9%88-%D8%AD%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D9%85%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%88-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-1

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • دوشنبه ۲۶ شهریور ۹۷

    اخذ ضمانتنامه بانکی برای ترخیص کالاها ابلاغ شد

    انتشار : 97/06/25

    شرکت ملی فولاد ایران

    فولادوتوسعه : اخذ ضمانت نامه بانکی به منظور تسهیل و تسریع در ترخیص کالاهای اساسی و جبران کمبود نقدینگی بخش تولید و بازرگانی کشور در راستای ماده ۶ قانون امور گمرکی ابلاغ شد

    به گزارش خبرنگار فولادوتوسعه، فرود عسگری، رئیس کل گمرک ایران در بخشنامه ای اخذ ضمانت نامه بانکی برای حمایت از تولید و صادرات غیر نفتی در راستای ماده ۶ قانون امور گمرکی را ابلاغ کرد.

    در این بخشنامه آمده است: در راستای حمایت از تولید و بهبود فضای کسب و کار و با توجه به بند (ت) ماده (۳۸) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و به استناد ماده (۶) قانون امور گمرکی به منظور تسهیل و تسریع در ترخیص کالاهای اساسی و جبران کمبود نقدینگی بخش تولید و بازرگانی کشور اجازه داده می شود از تاریخ صدور این بخشنامه ضمن رعایت دقیق قوانین و مقررات بر اساس شرایط ذیل، بابت حقوق ورودی کالای مربوطه حسب درخواست صاحب کالا، اظهارکننده یا نماینده قانونی ایشان ضمانتنامه بانکی معتبر و مطابق با فرم مورد قبول گمرک جمهوری اسلامی ایران اخذ نمایند:

    الف) اخذ ضمانت نامه بانکی معتبر برای مواد اولیه واحدهای تولیدی، ماشین آلات خط تولید، قطعات منفصله (CKD) و قطعات یدکی مورد نیاز کارخانجات تولیدی و شرکت های دانش بنیان و فعالان مجاز اقتصادی، انواع دارو و مواد اولیه دارویی، لوازم و تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی، بیمارستانی، توانبخشی، تجهیزات کارگاهی، معدنی و همچنین برای کالاهای اساسی (شامل گندم، برنج، شکر، جو، کنجاله، ذرات دامی، روغن و کره، گوشت، انواع دانه های روغنی، سبوس، انواع روغن خام و انواع تفاله) نهاده های تولید بخش کشاورزی مانند انواع کود شیمیایی، انواع سموم کشاورزی و انواع بذرهای کشاورزی و محصولات شیلاتی شامل ماهیان تجاری (خوراکی) و همچنین ماهیان صنعتی (مشمول شماره تعرفه های ۰۳۰۳۴۱۰۰، ۰۳۰۳۴۲۰۰، ۰۳۰۳۴۳۰۰، ۰۳۰۳۴۴۰۰، ۰۳۰۳۴۹۰۰)با سررسید حداکثر ۹۷.۱.۱۵ تعیین می شود.

    تبصره: آن دسته از شرکت هایی که تحت عنوان فعالان مجاز اقتصادی (AEO) شناخته می شوند، می توانند در هر موقع از سال نسبت به ارائه ضمانت نامه بانکی با سررسید حداکثر یک ساله بابت حقوق ورودی کالاهای موضوع بند الف اقدام نمایند.

    فهرست فعالان مجاز اقتصادی هر ساله توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران منتشر خواهد شد.

    ب) علاوه بر موارد مندرج در بند (الف) تامین حقوق ورودی جهت ترخیص قطعی کلیه کالاهای وارده با اخذ ضمانت نامه بانکی سه ماهه با رعایت سایر مفاد بخشنامه موصوف قابل پذیرش می باشد که در هر صورت تاریخ سررسید ضمانت نامه های این بند نمی بایست از تاریخ ۹۷.۱۱.۱۵ تجاوز نماید.

    ج) در راستای حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی، کالاهای صادراتی مشمول عوارض با تودیع ضمانتنامه با سررسید حداکثر یک ساله قابل ترخیص می باشند.

    د) با عنایت به بند (ث) ماده (۳۸) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، ورود موقت مواد اولیه و کالاهای متعلق به واحدهای تولیدی دارای پروانه تاسیس یا بهره برداری جهت پردازش موضوع ماده (۵۱) قانون امور گمرکی در حکم کالای مجاز تلقی و سررسید تضامین وصولی برابر پروانه ورود موقت، وفق ماده (۸۲) آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی خواهد بود.

    سایر الزامات:

    ۱ -نام ضمانت گذار در متن ضمانت نامه می بایست با نام صاحب کالا در متن اظهارنامه گمرکی یکسان باشد.

    ۲ -اخذ ضمانت نامه بانکی بر اساس بخشنامه شماره ۹۶.۸۱۱۰۹۸ مورخ ۹۶.۸.۳ صرفا به صورت سیستمی باشد. ضمنا در خصوص ثبت درخواست صدور و یا ابطال ضمانت نامه های بانکی در سامانه جامع امور گمرکی (ACC) مطابق دستورالعمل پیوست بخشنامه فوق الذکر اقدام شود.

    ۳ -گمرکات موظفند اطلاعات ضمانت نامه های ماخوذه و هر گونه اصلاحات بعدی آن را بلافاصله در سیستم وب بنیاد ضمانت نامه های بانکی ثبت و به روز رسانی نمایند.

    ۴ -چنانچه هر یک از شعب بانک ها وجه ضمانت نامه های صادره را در سررسید مقرر پرداخت ننماید، گمرکات اجرایی ضمن پیگیری در خصوص وصول اصل وجه، خسارت تاخیر تادیه و اعلام مراتب قصور شعبه به بازرسی بانک مربوطه، نتیجه را به معاونت توسعه مدیریت و منابع اعلام تا در خصوص عدم پذیرش ضمنانت نامه های بانک مذکور تصمیم مقتضی اتخاخذ گردد.

    ۵- گمرکات اجرایی از اول بهمن ماه به بعد مجاز به پذیرش ضمانت نامه بانکی نمی باشد. بتصره بند الف و بندهای ج و د بخشنامه از شمول این بند مستثنی می باشند.

    ۶ -گمرکات اجرایی مجاز به تمدید مهلت ضمانت نامه نمی باشند. موارد استثنا بر حسب ضرورت صرفا با موافقت اینجانب امکان پذیر خواهد بود.

    ۷ -اخذ ضمانت نامه برای مالیات بر ارزش افزوده و سایر هزینه ها ممنوع می باشد.

    ۸- مسئولیت حسن اجرای این دستورالعمل در هر واحد مشترکا به عهده بالاترین مقام اجرایی و معاون اداری و مالی گمرکات می باشد و با ابلاغ این دستورالعمل کلیه بخشنامه های مغایر قبلی در خصوص اخذ ضمانت نامه بانکی از جمله بخشنامه های شماره ۹۶.۱۴۶۶۵۵۳ مورخ ۹۶.۱۲.۲۶ و ۹۷.۱۸۶۹۰۴ مورخ ۹۷.۲.۲۳ لغو می گردد.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/334131/%D8%A7%D8%AE%D8%B0-%D8%B6%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D9%86%DA%A9%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%D8%AE%DB%8C%D8%B5-%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%87%D8%A7-%D8%A7%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%BA-%D8%B4%D8%AF

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۵ شهریور ۹۷

    افزایش تعداد دشت‌های در معرض خطر به دلیل برداشت بی‌رویه آب‌های آبرفتی

    انتشار : 97/06/25

    شرکت ملی فولاد ایران

    سخنگوی سابق سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور از افزایش تعداد دشت‌های در معرض خطر به دلیل برداشت بی‌رویه آب‌های آبرفتی خبر داد

    محمدجواد بلورچی (مشاور عالی و سخنگوی سابق سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور) با بیان اینکه ایجاد فروچاله‌ها در دشت‌های کشور بر اثر برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی است، گفت: در دشت‌های مختلف کشور از جمله در همدان، میناب، کرمان، زنجان فروچاله‌‌های بسیاری به دلیل برداشت آب‌های زیرزمینی ایجاد شده‌است.

    وی ادامه داد: برای جلوگیری از ایجاد فروچاله‌ها باید برداشت آب زیرزمینی از دشت‌های کشور را به شدت کنترل کنیم. متاسفانه به دلیل اینکه آمایش سرزمینی وجود ندارد و مدیران بخشی‌نگر هستند و سعی می‌کنند وظیفه سازمانی بخش خود را انجام دهند. از همین‌رو با مشکل روبرو می‌شویم.

    سخنگوی سابق سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با اشاره به خشکسالی‌‌های‌ جهانی خاطرنشان کرد: خشکسالی‌ها در سراسر دنیا باعث شد در سال ۲۰۰۶ در هندوستان وزارت آماده‌سازی برای مقابله با خشکسالی تشکیل شود، در حالی که در کشور ما اخیرا کارگروهی در همین زمینه تشکیل شده تا در این باره صحبت کنیم در صورتی که هم اکنون وقت صحبت کردن نیست بلکه زمان عمل کردن است.

    بلورچی با بیان اینکه برای مقابله با خشکسالی باید یک وزارتخانه خاص برای همسان‌سازی و مقابله با مشکلات خشکسالی‌ در کشور ایجاد شود، تصریح کرد: روز به روز بر تعداد دشت‌های در معرض خطر افزوده شده و نیاز آبی مردم در حال افزایش است و آب‌های آبرفتی که به طور متعارف در کشور می‌شناسیم در حال پایان هستند. معتقدم باید برداشت از آب‌های آبرفتی به شدت در کشور کنترل شود.

    وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در خصوص آب ژرف گفت: بسیاری از افرادی که مخالف آب ژرف هستند، اصلا نمی‌دانند آب ژرف چیست. در همه جای دنیا از آب‌خوان‌‌های سنگی برداشت می‌شود، بنابراین ما هم از تمام سنگ‌ها در تمام نقاط کشور می‌توانیم در این خصوص استفاده کنیم.

    سخنگوی سابق سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد کشور را کوهستان‌ها تشکیل داده‌اند، خاطرنشان کرد: از این کوهستان‌ها عملا هیچ استفاده‌ای برای برداشت آب نمی‌کنیم. در مطالعات آب ژرف به شناسایی آن بخش از آب‌هایی می‌پردازد که تجدید‌پذیر بوده و در مخازن سنگی ذخیره و تغذیه می‌شوند و برداشت از آنها مشکل فرونشست و فروچاله ایجاد نمی‌کند.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر در مطالعات در خصوص آب ژرف در کشور آغاز شده است، گفت: متاسفانه بسیاری از افراد با مطالعه این پدیده نیز مخالف هستند. معتقدم ابتدا باید دانش این علم در کشور ایجاد شود و سپس بررسی کنیم که آیا انجام این کار به صلاح است یا خیر.

    سخنگوی سابق سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور تاکید کرد: یقینا امیدوارم که بتوانیم در کوتاه مدت نیاز آبی کشور را به جای انتقال بین حوضه‌ای و هزینه‌های میلیاردی برای انتقال آب از دریا با استفاده از این پدیده برطرف کنیم چراکه در کشور ما این توان وجود دارد تا آب مورد نیاز شرب هر شهری از طریق آب ژرف تامین شود.

    بلورچی ادامه داد: معتقدم برای مقابله با بی‌آبی و خشکسالی باید میزان برداشت آب شرب از آب‌خوان‌های آبرفتی را کامل متوقف کرده و تصمیمات سخت‌گیرانه برای برداشت از آب شرب در بخش کشاورزی اتخاذ و تصفیه آب شرب مصرف شده در شهرها برای توسعه صنایع بکار گرفته شود تا بتوانیم مشکلات آب را برطرف کنیم.

    وی با تاکید براینکه آب ژرف پدیده ناشناخته‌‌ای است که ما آشنایی کامل با آن نداریم؛ بیان کرد: نگرانی من نسبت به وضعیت آبی کشور از دو سال گذشته و با شروع این مطالعات آب ژرف کمتر شده است، البته ممکن است این آب‌ها خیلی هم در ژرف نباشد از همین‌رو پیشنهاد می‌دهم اسم آن را آب پنهان بگذاریم. حاصل کرجی اولین آب‌شناس جهان در حدود ۸۰۰ سال پیش کتابی با عنوان استخراج آب پنهان تالیف کرده و می‌توان از تفکر این دانشمند نیز استفاده کرد و آب‌هایی را که تاکنون نمی‌شناختیم بشناسیم و به صورت منطقی در صورت تجدیدپذیر بودن بهره‌برداری کنیم و با مدیریت صحیح آینده بهتری برای کشورمان ایجاد کنیم.

    سخنگوی سابق سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با بیان اینکه در همه کشور استفاده از آب ژرف وجود دارد، گفت: این آب‌ها در صورتی که تجدیدپذیر باشند، قطعا شیرین هستند. در صورتی که تجدیدپذیر نباشند به صلاح نیست از آنها استفاده شود، چراکه آبهای فسیل و غیرتجدید‌پذیر منابع آبی فوق استراتژیک کشور هستند که باید شناسایی شوند تا در روز مبادا به سراغ آنها برویم، اما در حال حاضر هیچ شناختی از این آب‌ها نداریم

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/334135/%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%AA%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%B4%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D8%B6-%D8%AE%D8%B7%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D9%84%DB%8C%D9%84-%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D8%A8%DB%8C%E2%80%8C%D8%B1%D9%88%DB%8C%D9%87-%D8%A2%D8%A8%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D8%A8%D8%B1%D9%81%D8%AA%DB%8C

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۵ شهریور ۹۷

    نامه‌نگاری جدید شریعتمداری با جهانگیری


    انتشار : 25/06/97

    شرکت ملی فولاد ایران

    به گزارش خبرنگار مهر، محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری، از معاون اول رئیس‌جمهور درخواست کرد تا در مورد آن دسته از واحدهای تولیدی که کالاهای خود را به قیمت قبل از نوسانات ارزی به فروش رسانده‌اند، تسویه حساب ارزی با نرخ رسمی ارز صورت گیرد.

     متن نامه شریعتمداری به جهانگیری به این شرح است:

    جناب آقای دکتر اسحاق جهانگیری

    معاون اول محترم رئیس جمهور

    موضوع: تسویه حساب ارزی واحدهای تولیدی

    با سلام

    احتراما همانگونه که مستحضر می‌باشید بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی بسیاری از واحدهای تولیدی در سنوات قبل نسبت به تامین مواد اولیه و قطعات خطوط تولید به صورت یوزانس ۶ماهه و یکساله اقدام و بخش کمی از وجه گشایش اعتبار اسنادی را در همان زمان به نرخ رسمی پرداخت کرده‌اند و در حال حاضر با سررسید شدن اعتبارات اسنادی فوق و تامین ارز اختصاصی  امکان تسویه حساب با بانک عامل به نرخ رسمی امکان پذیر نیست. اما با توجه به اینکه واحدهای تولیدی نسبت به ترخیص و استفاده از کالاهای مذکور در تولیدات خود اقدام و کالاهای مربوط را با قیمت های قبلی به فروش رسانده‌اند، ضرورت دارد تسویه حساب ارزی این گونه واحدها به نرخ رسمی امکان پذیر شود. با عنایت به مراتب فوق خواهشمند است دستور فرمایید موضوع در ستاد اقتصادی دولت مطرح و رویه لازم جمع بندی و ابلاغ گردد.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/334130/%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87%E2%80%8C%D9%86%DA%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D8%B9%D8%AA%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C
  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۵ شهریور ۹۷

    قیمت فولاد در بورس واقعی شد/ فولادسازان نگرانی دولت از گرانی فولاد را مرتفع کردند

    چیلان

    97/06/24

    امروز تالار صنعتی بورس کالای ایران شاهد عرضه های گسترده ای از سوی فولادسازان از شمش گرفته تا تیرآهن و میلگرد و ورق فولادی بود و در عرضه های امروز بازار شاهد واقعی شدن قیمت بورس و نزدیکی آن به بازار آزاد بود. به گزارش  چیلان، عرضه هایی که برای نخستین بار پس از آزادسازی سقف رقابت در بورس صورت گرفته سبب نزدیک شدن قیمت ها به نرخ های بازار شده است.

    امروز ۳۰ هزار و ۱۴۰ تن تیرآهن ۱۴ تا ۱۸ ذوب آهن و ۲۰ هزار و ۲۰ تن سبد میلگرد ۱۲ تا ۳۲ این شرکت در تالار صنعتی عرضه شد.

    قیمت پایه تیرآهن ذوب آهن با دلار ۴۲۰۰ تومان ۳۰ هزار و ۵۳۵ ریال به ازای هر کیلوگرم و میلگرد ۲۷ هزار و ۹۵ تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین شده بود. ۴۴ هزار و ۶۶۰ تن تقاضا در تیرآهن و ۶۹ هزار و ۸۰ تن در میلگرد اتفاق افتاد و قیمت پایانی در این محصولات به ترتیب به ۳۶ هزار و ۸۰۲ ریال و ۳۶ هزار و ۸۹۹ ریال رسید که نشان می دهد افزایش رقابت در تیرآهن ۲۰ درصد و در میلگرد ذوب آهن ۳۶ درصد بوده است. میلگرد در بازار آزاد با دلار ۶۹۶۲ تومان احتساب شده است.

    سبد میلگرد مخلوط فولاد کاوه اروند هزار تن، فولاد خراسان هزار تن و پرشین فولاد آریا ۶۶۰ تن بود که نظیر ذوب آهن قیمت ۲۷ هزار و ۹۵ ریال را متناسب با ۴ عرضه پایانی در بورس برای محصولات خود پیشنهاد داده بودند.

    میلگرد مخلوط خراسان نیز با تقاضای ۲۹ هزار تنی مواجه شد و قیمت پایانی به ۳۷ هزار و ۲۸۱ ریال رسید. سبد میلگرد پرشین فولاد آریا هم با تقاضای ۸ هزار و ۴۴۸ تنی مواجه شد و قیمت تا ۳۵ هزار و ۲۲۰ ریال بالا رفت.

    ۱۱ هزار تن ورق گرم B فولاد مبارکه که قابل افزایش به ۶۴ هزار و ۲۰ تن بود به قیمت پایه ۲۸ هزار و ۳۲۶ ریال به ازای هر کیلوگرم عرضه شد که با تقاضای ۶۵ هزار و ۸۹۰ تنی مواجه شد و قیمت پایانی به ۳۵ هزار و ۷۸۹ ریال رسید که افزایش سقف رقابت ۲۶ درصدی رسید و قیمت پایانی به دلار ۶۲۷۹ تومان حساب شده است.

    ۱۱ هزار تن ورق گرم  C فولاد مبارکه که قابل افزایش تا ۱۴ هزار و ۸۰ تن بود به قیمت ۲۸ هزار و ۱۹۵ ریال عرضه شد که در نهایت به قیمت پایانی ۳۳ هزار و ۸۰۵ ریال معامله شد و افزایش قیمت این معامله ۲۰ درصد بود. در حوزه شمش بلوم نیز فولاد خوزستان ۵ هزار تن شمش به قیمت پایه ۲۳ هزار و ۹۳۷ ریال به ازای هر کیلوگرم عرضه کرده بود که با رقابت ۴۱ هزار تنی مواجه شد و قیمت پایانی به ۳۴ هزار و ۳۰۲ ریال رسید که با دلار بازاری ۷۱۴۶ تومان حساب شده است. افزایش رقابت برای شمش در بورس کالا هم ۴۳ درصد عنوان شده است.

    برخلاف نظر وزارت که تصور می کرد آزادسازی سقف رقابت فولاد می تواند قیمت پایانی را تا حد غیرمعقولی بالا ببرد اما مشاهده شد که قیمت ها به قیمت های بازار نزدیک شد.

    علاوه بر این قیمت معاملاتی در بورس با احتساب نرخ دلار در بازار آزاد در شمش ۷۱۴۶، در میلگرد ۶۹۶۲ و در ورق گرم B فولاد مبارکه ۶۲۷۹ تومان بود که حتی به نرخ ارز عرضه شده در بازار ثانویه هم نرسید.

    لذا برخلاف نگرانی دولت از گرانی فولاد بر اساس ارز آزاد، قیمت محصولات فولادی در بورس کالا به دلار سنا که امروز به ۱۳ هزار و ۲۳۷ تومان هم نرسید.

    نکات مهم عرضه های امروز فولادی ها در بورس کالا:

    1- قیمت های کشف شده در بورس کالا به قیمت های بازار نزدیک شد و با نزدیک شدن نرخ های عرضه شده در بورس کالا و واقعی شدن قیمت ها، رانت را از بین برده است.

    ۲- قیمت های فعلی در بورس کالا باز هم به کف بازار نرسید و پایین تر از آن معامله شد و این امر نوید کاهش قیمت های فولاد در بازار را می دهد.

    ۳- علی رغم نگرانی دولت مبنی بر اینکه آزادسازی قیمت فولاد می تواند سبب معامله محصولات فولادی به نرخ دلار بازار آزاد شود، معامله محصولی نظیر ورق گرم به دلار ۶ هزار تومانی نشان داد حتی نرخ ها به دلار بازار ثانویه هم نرسید.


    منبع : http://chilanonline.com/2018/09/15/20854/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۵ شهریور ۹۷

    واگذاری ٢٠٠محدوده امیدبخش معدنی از فردا به بخش خصوصی

    انتشار : 97/06/24

    شرکت ملی فولاد ایران

    وزیر صنعت از واگذاری ۲۰۰ محدود امیدبخش معدنی از فردا به بخش خصوصی خبرداد و گفت: تلاش داریم از حقوق دولتی برای توسعه معادن استفاده کنیم و ریسک سرمایه گذاری دراین حوزه را کاهش دهیم.

    محمد شریعتمداری در مجمع سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی گفت: جذب مشارکت بخش خصوصی در تولید محصولات معدنی و حضور در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته در فعالیت های اکتشافی به اقبال بستگی نداشت بلکه مدیریت است.

    وزیر صنعت افزود: ایران در زمینه اکتشاف وضعیت خوبی دارد و در مساله فولاد مکران که در سال ٩٥راه اندازی شد و توسعه یافت، نیز بسیار مهم است که نشان می دهد رقم قابل توجهی سرمایه گذاری شده است.

    وی تصریح کرد: در حوزه معدنی معمولا رشد ارزش افزوده اندک است ولی در صنایع معدنی ارزش افزوده بالاتر است و باید گفت صنایع معدنی پیشتاز اقتصاد مقاومتی هستند.

    وی با بیان اینکه دولت در سازمان های توسعه ای همچون ایمیدرو بدنبال سودآوری نیست،  ادامه داد: توجه خوبی به افزایش بهره وری شده و دارایی های ایمیدرو افزایش یافته است.

    شریعتمداری ادامه داد: نقشه راه مناسبی برای توسعه معادن و صنایع معدنی تدوین و ابلاغ شده که براساس آن ۲۰۰ محدوده امیدبخش جدید را اعلام کردیم که این علاوه بر ۴۰۰  محدوده امیدبخشی بود که قبلا اعلام کردیم بر این اساس از فردا این ۲۰۰ محدوده را اعلام می کنیم که بخش خصوصی می تواند آنها را انتخاب کرده و بر روی آن کار کند و این محدوده ها آزاد می شوند.

    شریعتمداری گفت: صادرات معدنی کشور افزایش یافته است و این موضوع می تواند سلطه برخی کشورها را کاهش دهد. ما حتما در تولید ده تن طلا رکوردشکنی خواهیم کرد و در سنگ آهن نیز رکورد جدیدی ثبت خواهیم کرد.

    وی افزود: ٩٦٠٠میلیارد تومان طرح در سال گذشته عمل شده که امیدواریم امسال به ۱۱ هزار میلیارد تومان برسیم.

    شریعتمداری با بیان اینکه تلاش داریم تا از حقوق دولتی معادن در توسعه معادن استفاده کنیم، گفت: ریسک سرمایه گذاران را در حوزه معدن و صنایع معدنی کاهش خواهیم داد.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/334065/%D9%88%D8%A7%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%A2%D9%A0%D9%A0%D9%85%D8%AD%D8%AF%D9%88%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%AF%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D9%85%D8%B9%D8%AF%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%81%D8%B1%D8%AF%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%AE%D8%B5%D9%88%D8%B5%DB%8C
  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • شنبه ۲۴ شهریور ۹۷

    عرضه محصولات آهنی در بورس چه مزایایی دارد؟

    انتشار : 97/06/24

    شرکت ملی فولاد ایران

    رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد گفت: با عرضه سه چهارم کالاهای ساخته شده از آهن تولیدکنندگان در بورس، امکان سوء استفاده صادراتی به حداقل رسیده است

    معدن،محمد آزاد گفت: از حدود چهار سال پیش تاکنون واردات آهن به صفر رسیده و همه آنچه که اکنون مصرف می شود تولید داخلی است.امروز بهترین انواع آهن و میلگرد با استانداردهای بالا در داخل تولید می شود که به مراتب با کیفیت تر از محصولات مشابه خارجی است.

    وی افزود: سال گذشته صادرات زنجیره فولاد به بیش از 9 میلیون تن رسید و سال جاری نیز دولت به تولیدکنندگان فولاد اجازه داده تا ارز حاصل از صادرات را در بازار ثانویه به فروش برسانند که به نفع تولیدکنندگان بوده و در راستای تقویت تولید است.از آنجایی که تولیدکنندگان موظفند در مقابل شمش خامی که تحویل می گیرند، 75 درصد کالای تولیدی را در بورس عرضه کرده و بقیه آن را در صورت تمایل صادر کنند، بر این اساس صادرات بیش از حد مجاز میسر نیست.

    آزاد ادامه داد: بورس کالا آمار مربوطه را در اختیار وزارت صنعت قرار می دهد و در صورتی که واحد تولیدی به تعهدات عمل کرده باشد، اجازه صادرات می یابد.الزام تولیدکنندگان به عرضه سه چهارم کالاهای ساخته شده از آهن در بورس، امکان سوء استفاده صادراتی را به حداقل رسانده است.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/334064/%D8%B9%D8%B1%D8%B6%D9%87-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A2%D9%87%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%B3-%DA%86%D9%87-%D9%85%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%9F-
  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • شنبه ۲۴ شهریور ۹۷

    پیش جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه ایمیدرو برگزار شد/ برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه ایمیدرو امروز با حضور شریعتمداری

    انتشار : 97/06/24

    شرکت ملی فولاد ایران

    پیش جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه ایمیدرو با حضور رئیس هیات عامل ایمیدرو برگزار شد. جلسه مجمع عمومی سالیانه این سازمان با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، امروز24 شهریور ماه برگزار می شود.

    به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، پیش جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با رویکرد آمادگی برای ارایه اقدامات و دستاوردهای این سازمان در جلسه مجمع شنبه آینده برگزار شد. در این جلسه اعلام شد، ایمیدرو به همراه شرکت های وابسته، چندین طرح را با سرمایه گذاری 3.7 میلیارد دلار تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رساند.

     این گزارش می افزاید؛ ایمیدرو که توسعه، راهبری شرکت ها و توانمندسازی را در شمار ماموریت های اصلی خود قرار داده است؛ در 80 درصد از مناطق کمتر توسعه یافته کشور فعالیت های معدنی داشته است. فعال کردن مجدد طرح ها در سال 97 به ارزش 2.3 میلیارد دلار از دیگر اقدامات این سازمان به شمار می رود. مجمع عمومی عادی سالیانه ایمیدرو امروز شنبه 24 شهریور ماه جاری با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار می شود.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/334062/%D9%BE%DB%8C%D8%B4-%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87-%D9%85%D8%AC%D9%85%D8%B9-%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C-%D8%B9%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D9%85%DB%8C%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%B4%D8%AF-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%AC%D9%85%D8%B9-%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C-%D8%B9%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D9%85%DB%8C%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A7%D9%85%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%A8%D8%A7-%D8%AD%D8%B6%D9%88%D8%B1-%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D8%B9%D8%AA%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • شنبه ۲۴ شهریور ۹۷

    ۴۵ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی از محل سنگ‌آهن

    انتشار : 97/06/24

    مرجع فولاد

    به گزارش استیل پدیا، این رقم معادل جمع کل ارزش مواد اولیه وارداتی مورد نیاز صنعت فولاد از سال ۷۷ تا پایان سال ۹۶ است که تولیدکنندگان داخلی بر عهده گرفته‌اند. نشان می‌دهد که آمار تولید کنسانتره سنگ‌آهن خشک به بیش از ۲۸۴ میلیون و ۴۸۵ هزار تن می‌رسد و بالاترین سطح تولید طی ۲۰ سال گذشته به سال ۹۶ باز می‌گردد.

    نکته حائز اهمیت این است که در همین سال‌ها در میان شرکت‌های بزرگ معدنی، تکمیل زنجیره ارزش فولاد نیز رواج یافت و می‌توان گفت دو غول معدنی کشور با تولید سالانه ۵۲ درصد از سنگ‌آهن تولیدشده در کل کشور از خروج ارز مورد نیاز تولیدکنندگان فولاد جلوگیری کرده و علاوه بر آن صادرات هم داشته‌اند.این ماده معدنی، ماده اولیه اصلی تولید فولاد بوده و بیشترین سهم هزینه را در قیمت تمام شده این محصول دارد. طبق اطلاعات به دست آمده در چین حدود ۳۹ درصد، کشورهای اروپایی ۳۱ درصد و در ایران به‌طور متوسط ۴۳ درصد قیمت تمام‌شده تولید فولاد را هزینه تامین سنگ‌آهن تشکیل می‌دهد، به همین دلیل یکی از مزیت‌های مهم اقتصادی برای مجتمع‌های فولادسازی هر کشور، استفاده از سنگ‌آهن داخلی است که نقش عمده‌ای در کاهش قیمت تمام شده و همچنین صرفه‌جویی ارزی در تولید فولاد دارد.از طرفی با توجه به حجم زیاد مصرف سنگ‌آهن، عدم اتکا به واردات این ماده اولیه معدنی همواره کشور را از بروز بحران‌های جهانی در عرضه و تقاضا، نوسانات قیمت‌ها، مشکلات حمل و نقل دریایی، توقف فروش توسط کشورهای صادرکننده و در نهایت تحریم مصون نگه می‌دارد.

    وضعیت و تحولات سنگ‌آهن در ایران و جهان

    ایران به دلیل وجود منابع و ذخایر طبیعی (نفت، گاز و مواد معدنی) در ردیف کشورهای غنی منابع طبیعی قرار دارد؛ به نحوی که در رده‌بندی کشورهای جهان از نظر مواد معدنی جزو ۱۵ کشور اول قرار گرفته است. بر‌اساس گزارش‌ها و اطلاعات موجود، ایران دارای ۵۷ میلیارد تن ذخایر احتمالی و ۳۷ میلیارد تن ذخایر قطعی است که حدود ۷درصد ذخایر کلی جهان است.از این رو به‌رغم وجود منابع غنی مواد معدنی نقش معادن در اقتصاد کشور ناچیز بوده و طبق آمارهای اعلام شده سهم معدن و صنایع معدنی از تولید ناخالص داخلی کشور حدود ۷ درصد است.سنگ‌آهن مهم‌ترین‌ بخش معدنی ایران به شمار می‌رود که بر اساس گزارش مرکز آمار ایران حدود ۵۰ درصد ارزش افزوده بخش معدن مربوط به این محصول است و از طرفی ۶/ ۱۹ درصد اشتغال‌زایی بخش معدن ایران به معدنکاری سنگ‌آهن تعلق دارد.حجم تولیدات سنگ‌آهن در ایران که آمارهای آن در ادامه گزارش منعکس خواهد شد به نحوی است که علاوه بر تامین نیازهای کارخانه‌های فولادسازی کشور همه ساله مقادیری از تولیدات که عمدتا سنگ‌آهن‌های دانه‌بندی مازاد بر مصرف داخلی است صادر می‌شود.

    وضعیت و تحولات جهانی سنگ‌آهن

    در سال ۲۰۱۷ میلادی جهان در بخش معادن سنگ‌آهن با تحولات خوبی در قیمت‌ها و تولید مواجه بود؛ به نحوی که میزان تولید سنگ‌آهن در این سال نسبت به سال ۲۰۱۶ از رشد ۶/ ۷ درصدی برخوردار بود. قیمت‌های جهانی سنگ‌آهن پس از یک دوره رکود، روند افزایشی را شروع کرد که در ادامه گزارش به آن اشاره خواهد شد.

    کارشناسان اقتصادی رشد تقاضا در چین و چند کشور نوظهور را عامل اصلی این افزایش قیمت اعلام کردند؛ اقتصاد آمریکا در این سال رشد کرد و آسیا و اروپا رونق اقتصادی را تجربه کردند و معاملات در بازارهای فلزات و به تبع آن معادن رونق گرفت به نحوی که ضریب اعتماد به سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی که طی سال‌های ۲۰۱۶-۲۰۱۴ به‌طور شدیدی افت کرده بود، دوباره افزایش یافت و سرمایه‌گذاران در اقصی نقاط دنیا اعلام کردند که سرمایه‌گذاری در معادن را باید به‌عنوان فرصت‌های مهم سرمایه‌گذاری در دنیا قبول کرد و تحلیلگران اقتصادی هم رونق فعلی را بلندمدت و سرمایه‌گذاری در معدن را سودآور اعلام کرده‌اند.

    متال بولتن هم در گزارشی که اخیرا منتشر کرده، آینده رونق در معادن را در سال‌جاری میلادی و سال‌های آینده بسیار روشن‌تر از سال‌های گذشته دانسته است. یک بررسی که در سال ۲۰۱۷ از۲ هزار و ۵۰۰ معدن انجام گرفته نشان داده است که سرمایه‌گذاری در معادن در ماه مارس ۲۰۰۹ به کمترین مقدار رسید، اما از آن تاریخ تاکنون میزان سرمایه‌گذاری‌ها از ۹۰۰ میلیارد دلار به بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار در سپتامبر ۲۰۱۷ افزایش یافته است.

    تولید سنگ‌آهن در جهان در سال ۲۰۱۷

    بر اساس اطلاعات ارائه شده از طرف سازمان زمین‌شناسی آمریکا، تولید سنگ‌آهن در سال ۲۰۱۷ به مقدار ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تن بوده و جمهوری اسلامی ایران با تولید ۳۵ میلیون تن در رتبه یازدهم بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سنگ‌آهن جهان قرار گرفته است. توضیح آنکه تولید سنگ‌آهن کنسانتره و دانه‌بندی ایران در سال ۱۳۹۶ در شرکت‌های تحت پوشش ایمیدرو به مقدار ۷/ ۴۵ میلیون تن بوده است و طبق آمارهای اخذ شده از انجمن تولیدکنندگان سنگ‌آن ایران حدود ۱۰ میلیون تن سنگ‌آهن دانه‌بندی توسط بخش خصوصی در معادن کوچک تولید شد.

    طبق گزارش یاد شده، استرالیا با تولید ۸۸۰ میلیون تن با اختلاف زیاد نسبت به سایر کشورها، عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده سنگ‌آهن جهان را در اختیار دارد. برزیل با تولید ۴۴۰ میلیون تن و چین با تولید ۳۴۰ میلیون تن رده‌های دوم و سوم را در این زمینه به خود اختصاص دادند. همچنین کشورهای هند با تولید ۱۹۰ میلیون تن، روسیه با تولید ۱۰۰ میلیون تن، آفریقای جنوبی با تولید۶۸ میلیون تن، اوکراین با تولید ۶۳ میلیون تن، آمریکا با تولید ۴۶ میلیون تن، کانادا با تولید ۴۷ میلیون تن، سوئد با تولید ۲۷ میلیون تن، ایران با تولید ۳۵ میلیون تن و قزاقستان با تولید ۲۱ میلیون تن تولید رتبه‌های بعدی را به دست آورده‌اند. تولید سایر کشورهای جهان ۱۴۳ میلیون تن بوده است.به عبارت دیگر در سال ۲۰۱۷ از کل تولید ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تن سنگ‌آهن جهان، مقدار ۲/ ۸۱ درصد آن در پنج کشور استرالیا، برزیل، چین، هندوستان و روسیه تولید شده است.

    قیمت‌های جهانی کنسانتره سنگ‌آهن در سال ۲۰۱۷

    در بررسی قیمت‌های جهانی کنسانتره سنگ‌آهن نشان می‌دهد که این ماده معدنی که در یک مدت زمان طولانی از ماه مارس ۲۰۱۳ روند کاهش را با سرعت آغاز کرد و از قیمت هر تن ۱۵۰ دلار به ۴۰ دلار در تن (CFR) در فوریه ۲۰۱۶ رسید، از این‌رو از فوریه سال ۲۰۱۷ روند افزایش قیمت شروع و طی چند ماه قیمت‌ها تا ۹۲ دلار و ۱۰۴ دلار هم رسید.همچنین بر اساس آمارهای کسب شده میزان عیار (Fe) کنسانتره‌های معامله شده به استثنای ایران و شیلی که ۵/ ۶۷-۶۷ درصد است، بیشتر ۶۶-۶۵ درصد بوده که قیمت‌های آنها در طول سال ۲۰۱۷ بین ۸۰ تا ۹۴ دلار در هر تن در نوسان بوده است.

    قیمت‌های جهانی گندله در سال ۲۰۱۷

    روند کاهشی قیمت‌های جهانی گندله نیز از سال ۲۰۱۳ شروع و قیمت CFR آن حدود ۶۷ تا ۸۰ دلار در نوسان بود و این کاهش تا اواسط سال ۲۰۱۶ ادامه داشت، لیکن از سه ماهه اول سال ۲۰۱۷ روند افزایشی آن شروع و قیمت‌ها از ۹۶ دلار در هر تن تا ۱۲۰ دلار در نوسان بوده است.

    تولیدات سنگ‌آهن در ایران

    جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن ذخایر سنگ‌آهن (که براساس آخرین مطالعات و بررسی‌های انجام شده، ذخایر زمین‌شناسی آن بالغ بر ۲/ ۵ میلیارد تن و ذخایر قطعی آن حدود ۳-۸/ ۲ میلیارد تن برآورد شده است) یکی از مناطق بالقوه ایجاد و توسعه صنایع فولاد بوده و طی سال‌های اخیر، برنامه‌های عمده و اساسی برای افزایش تولید سنگ‌آهن و فولاد اجرا شده است.تولید سنگ‌آهن در ایران در شرکت‌های عمده از مقدار یک میلیون تن در سال ۱۳۵۸ به ۷/ ۴۵ میلیون تن در سال ۱۳۹۶ افزایش یافته است. سهم کنسانتره در کل تولیدات سنگ‌آهن فوق، معادل ۷/ ۸۵ درصد است.طبق آمار انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران در سال ۱۳۹۶ مقدار ۳/ ۲۰ میلیون تن سنگ‌آهن صادر شد که مقدار ۶/ ۱۴ میلیون تن سنگ‌آهن دانه‌بندی و ۷/ ۵ میلیون تن کنسانتره بوده که بالاترین مقدار پس از سال ۲۰۱۳ است که میزان صادرات ایران ۲۳ میلیون تن بوده است.

    گذری بر اقتصاد معادن سنگ‌آهن

    با مطالعه اقتصاد معدن کشور می‌توان دریافت که سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بخش معدن و صنایع معدنی به‌ویژه در حوزه سنگ‌آهن مسیر نجات اقتصاد کشور را باز گذاشته است.در شرایط بحرانی امروز و تحریم‌های حاکم، صنایعی که بیشترین سطح اتکا را به توان داخلی دارند موفق عمل می‌کنند. آنچه در ۱۰ سال اخیر شاهد آن هستیم نیز گویای همین امر است. در بخش معدن و صنایع معدنی بحث بومی‌سازی به‌شدت قوت گرفت و بسیاری از تجهیزات و حتی کاتالیست مورد نیاز در ریفورمرهای صنعت فولاد نیز ساخت داخل هستند. وقتی پرونده اقتصاد معدن را از سال ۱۳۴۷ می‌گشاییم همان روزهایی که عملیات اجرایی اولین کارخانه ذوب آهن ایران در شهر اصفهان آغاز شد، کوره بلند کارخانه ذوب‌آهن اصفهان با تامین مواد اولیه مورد‌نیاز آن از معدن سنگ‌آهن بافق آغاز به کار کرد و در اواخر سال ۱۳۵۰ بهره‌برداری از آن شروع شد.

    معدن سنگ‌آهن چغارت در حوزه بافق در آن زمان تنها معدن تولیدکننده سنگ‌آهن دانه‌‌بندی شده (LUMP ORE)  و ریزدانه (FINE ORE) به ظرفیت سالانه یک‌ میلیون تن بود.بنابراین با شروع عملیات اجرایی کارخانه ذوب‌آهن، نخستین معدن سنگ‌آهن آماده بهره‌برداری شد. اینکه فعالیت معدنی در بخش سنگ‌آهن و فولاد از کجا آغاز شد نیز به همین سناریو بازمی‌گردد.در ادامه برای تکمیل فضای حاکم بر فرآیند فولادسازی در کشور، مروری بر وضعیت اقتصاد معدن بعد از انقلاب با تمرکز بر عملکرد دولت‌های سازندگی، اصلاحات، اصولگرا و... و اقداماتی که صورت گرفته، خواهیم داشت.در همین راستا هادی بشیراد، مدیر امور اداری و منابع انسانی چادرملو که در حوزه معدن و فولاد از مدیران با سابقه به‌شمار می‌رود  درخصوص تاریخچه فعالیت معدنی در حوزه سنگ‌آهن در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» به مواردی نظیر ارزش اقتصادی، میزان تولید، روش‌های تولید، وضعیت و تحولات سنگ‌آهن در اقتصاد ایران و مزیت‌های اقتصادی و اجتماعی این صنعت اشاره دارد.

    به گفته وی در برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال ۱۳۵۱ مقرر شد با توجه به منابع غنی گاز در کشور و مشکلات تامین زغال‌سنگ مصرفی و مسائل زیست‌محیطی، طرح‌های آتی و جدید صنایع فولاد در کشور عمدتا به روش احیای مستقیم (DIRECT REDUCTION)  احداث شود. بشیراد درباره استفاده از روش احیای مستقیم در کشور می‌گوید: تولید نیاز به مصرف کنسانتره سنگ‌آهن با عیار (Fe) بالاتر از ۶۷ درصد داشته تا پس از تبدیل به گندله قابل مصرف باشد، لذا احداث کارخانه‌های فرآوری به منظور پرعیارسازی و کاهش میزان فسفر سنگ‌آهن هم در برنامه‌های اجرایی کشور قرار گرفت.این مدیر با سابقه در بخش معدن و صنایع معدنی درباره زمان شروع تولید طرح‌های فولاد به روش احیای مستقیم و مصرف کنسانتره سنگ‌آهن اظهار می‌کند: طرح مجتمع فولاد اهواز با ظرفیت تولید سالانه ۵/ ۱ میلیون تن فولاد، اولین طرح تولید فولاد به روش احیای مستقیم در کشور بود.

    در زمان اجرای این طرح پیش‌بینی شده بود که با راه‌اندازی و بهره‌برداری از مجتمع فولاد اهواز در سال ۱۳۵۶، تامین کنسانتره سنگ‌آهن مصرفی آن از منابع داخلی امکان‌پذیر نیست، لذا مسوولان صنعتی وقت کشور به این نتیجه رسیدند که تا زمان راه‌اندازی و بهره‌برداری از معادن گل‌گهر و چادرملو، کنسانتره سنگ‌آهن مصرفی آن از محل واردات از شرکت هندی کودرموخ تامین شود.با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، اجرای دو طرح عظیم تجهیز معادن سنگ‌آهن گل‌گهر و چادرملو در برنامه‌های اجرایی شرکت ملی فولاد ایران قرار گرفت تا سریعا اجرا و کشور از واردات کنسانتره سنگ‌آهن بی‌نیاز شود.

    ذکر این نکته ضروری است که در فاصله زمانی قبل از راه‌اندازی و بهره‌برداری از معادن سنگ‌آهن گل‌گهر و چادرملو، شرکت ملی فولاد ایران به علت لغو قرارداد با شرکت کودرموخ هندوستان با مشکل تامین کنسانتره سنگ‌آهن مواجه بود، لذا در حالی که دو طرح عظیم فولاد خوزستان با ظرفیت تولید ۵/۱ میلیون تن و فولاد‌مبارکه با ظرفیت تولید ۷/۲ میلیون تن که در مراحل نهایی اجرایی و تکمیل عملیات نصب بودند، به علت آماده نبودن معادن داخلی، نهایتا هر دو طرح در شروع راه‌اندازی به ترتیب در سال‌های ۱۳۷۰ و ۱۳۷۲ ناگزیر به واردات سنگ‌آهن جهت بهره‌برداری شدند.وی همچنین می‌افزاید: خوشبختانه با اجرا و اتمام عملیات تجهیز معادن سنگ‌آهن گل‌گهر و چادرملو و شروع عملیات تولید شرکت‌های فوق به ترتیب در سال‌های ۱۳۷۳ و ۱۳۷۷ به تدریج از میزان واردات کنسانتره سنگ‌آهن کاسته و سنگ‌آهن مصرفی صنایع فولاد به روش احیای مستقیم از منابع داخلی تامین شد که همچنان ادامه دارد. در سال‌های اخیر همزمان با اجرای برنامه‌های توسعه و افزایش ظرفیت تولید فولاد کشور، طرح‌های جدید و توسعه و افزایش ظرفیت کنسانتره سنگ‌آهن نیز اجرا و در حال‌حاضر کل نیازهای مجتمع‌های فولادسازی کشور به کنسانتره سنگ‌آهن از محل تولیدات داخلی قابل تامین هستند.

    این کارشناس حوزه معدن در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به جزئیات مزیت‌های اقتصادی و اجتماعی تولید و مصرف کنسانتره سنگ‌آهن در کشور تصریح می‌کند: قیمت‌های فروش کنسانتره سنگ‌آهن در معدن به صنایع فولاد کشور که با روش احیای مستقیم تولید می‌کنند، در سال ۱۳۹۶ در مقایسه با محصول مشابه وارداتی CFR بندرعباس حدود ۳۰ درصد کمتر بوده است. متوسط قیمت خرید کنسانتره سنگ‌آهن چادرملو در محل معدن هر تن ۲۴۲/ ۱ هزار تومان و متوسط قیمت سنگ‌آهن وارداتی از برزیل هر تن ۸۹/ ۵ دلار، با محاسبه هزینه‌های تخلیه از کشتی و ترخیص و سایر هزینه‌ها و با نرخ تسعیر هر دلار متوسط قیمت کنسانتره سنگ‌آهن وارداتی هر تن ۴۰۰.۴ هزار تومان بوده است که مابه‌التفاوت آن در هر تن کنسانتره به مبلغ ۱۵۸.۱ هزار تومان بوده که نقش عمده‌ای در کاهش قیمت تمام شده محصولات فولادی ناشی از مصرف محصولات چادرملو داشته است.

    بشیراد در پاسخ به این پرسش که کاهش هزینه حمل و نقل و مصرف انرژی در ناوگان حمل و نقل ریلی کشور را با این اوصاف چگونه ارزیابی می‌کنید، خاطر‌نشان می‌کند: به علت فاصله طولانی‌تر مراکز عمده مصرف‌کننده محصولات کنسانتره و گندله تولیدی (فولاد مبارکه، فولاد خراسان و فولاد غدیر، فولاد ارفع) تا بندرعباس نسبت به مجتمع‌های معدنی و صنعتی چادرملو خرید محصولات از این شرکت، نه تنها باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی در کشور می‌شود بلکه موجب خواهد شد هزینه‌های حمل و نقل ریلی و جاده‌ای در مجتمع‌های فوق به علت فاصله کوتاه‌تر آنها تا مجتمع‌های تولیدی چادرملو و گندله‌سازی اردکان در مقایسه با اسکله بندرعباس به نحو چشمگیری کاهش یابد که این امر باز هم باعث کاهش قیمت تمام شده سنگ‌آهن در محل کارخانه‌های فولادسازی می‌شود.

    به‌عنوان مثال، در سال ۱۳۹۶، کل هزینه ریلی حمل‌و‌نقل کنسانتره سنگ‌آهن و گندله شرکت چادرملو به مجتمع‌های فولادسازی مبارکه، ذوب‌آهن اصفهان، خراسان و خوزستان با توجه به نرخ‌های راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران هر تن کیلومتر ۷۳۸ ریال کلا به مبلغ ۳/ ۰۱۳ میلیارد ریال بوده است. لیکن هزینه حمل‌ونقل‌ از بندرعباس به مجتمع‌های فولادی فوق و دو خریدار دیگر شامل فولاد ارفع و فولاد غدیر که در مجتمع صنعتی چادرملو مستقر هستند مبلغ ۶/ ۲۷۸ میلیارد ریال بوده است.بشیراد علاوه بر صرفه‌جویی در ارقام حمل و نقل به صرفه‌جویی ارزی نیز اشاره دارد و بر این باور است که صرفه‌جویی ناشی از عدم واردات سنگ‌آهن کنسانتره مصرفی مجتمع‌های فولادسازی در سال ۱۳۹۶ به مبلغ ۲/ ۶۸۵ میلیارد دلار بوده (میلیارد دلار ۲/ ۶۸۵ = دلار ۸۹/ ۵ × ۳۰.۰۰۰.۰۰۰ تن کنسانتره خشک) و صرفه‌جویی ارزی حاصل از عدم واردات محصولات سنگ‌آهن به‌صورت کنسانتره و دانه‌بندی از شروع عملیات بهره‌برداری طی ۲۰ سال از سال ۱۳۷۷ تا سال ۱۳۹۶ با محاسبه متوسط قیمت‌های جهانی CFR بنادر ایران طی سال‌های مزبور، کلا به مبلغ ۴۵/ ۱۴۳ میلیارد دلار است.

    این کارشناس با سابقه حوزه معدن و صنایع معدنی معتقد است که علاوه بر مزیت‌های حاصله از تولیدات سنگ‌آهن داخلی، تداوم تولید این محصول در کشور ما آثار اجتماعی بسزایی را هم در بحث اشتغال‌زایی و هم محرومیت‌زدایی به همراه داشته است. وی می‌گوید: علاوه بر مزیت‌های اقتصادی فوق، موارد ذیل به‌عنوان مزیت‌های کلی و اجتماعی در ارتباط با تولید و تامین سنگ‌آهن از داخل کشور در مقایسه با واردات می‌تواند مورد توجه قرار گیرد:

    ۱-ایجاد امنیت بیشتر در زمینه تامین مواد در مقایسه با واردات: اصولا مواد اولیه وارداتی به‌خصوص سنگ‌آهن و زغال‌سنگ برای صنایع فولاد کشور یک کالای استراتژیک است که در صورت اتکا به واردات با توجه به حجم عظیم آن و بروز بحران‌های جهانی در عرضه و تقاضا و نوسانات قیمت‌های ماده معدنی و حمل و نقل، می‌تواند صنایع فولاد کشورها را با مشکلات عدیده‌ای مواجه و در صورت تحریم و توقف فروش آن توسط کشورهای صادرکننده به‌عنوان حربه‌ای کارآمد مورد استفاده قرار گیرد.

    ۲-اجتناب از بروز مشکلات تامین مواد از خارج کشور: پرهیز از بروز مشکلاتی از قبیل تشریفات موجود در خریدهای خارجی و در مواردی کمبود ماده اولیه معدنی و نوسانات شدید قیمت‌ها در بازارهای جهانی، مشکلات حمل و نقل دریایی و افزایش قیمت‌های حمل و در مواردی تنگناهای ارزی کشور، فاصله طولانی‌تر تا مراکز مصرف (مجتمع‌های فولادسازی در استان‌های یزد، اصفهان و خراسان) و در نتیجه حمل و نقل و افت بیشتر ماده معدنی به علت تعدد تخلیه و بارگیری و حمل‌ونقل‌، تاخیر در ترخیص کالا، سفارش بیش از نیاز، انبار کردن کالا و نهایتا راکد ماندن سرمایه.

    ۳-ایجاد اشتغال در مناطق محروم کویری که عمدتا معادن سنگ‌آهن در آن واقع شده است، به‌عنوان مثال در حال حاضر حدود ۷ هزار نفر به‌صورت مستقیم در ۲ مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو در بخش‌های استخراج، فرآوری و تولید محصولات سنگ‌آهن، گندله و فولادسازی و نیروگاه مشغول به کار هستند که موجب اشتغال مستقیم و غیرمستقیم حدود ۴۲ هزار نفر هستند.

    ۴-ایجاد مهارت‌ها و تخصص‌های ویژه در بخش معدن

    ۵-توسعه و عمران مناطق از طریق سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی انجام شده است. به‌عنوان مثال در شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در زمینه راه‌های ارتباطی حدود ۱۳۰ کیلومتر، راه‌آهن ۲۰۰ کیلومتر، برق‌رسانی ۱۸۰ کیلومتر، احداث نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی، تاسیسات آبرسانی احداث تصفیه‌خانه شبکه فاضلاب شهر اردکان، ایجاد فضای سبز حدود ۶۴۰ هکتار و حفظ محیط‌زیست، مخابرات و سایر تاسیسات و امکانات شهری ایجاد شده که منطقه نیز از آن بهره‌مند می‌شود به نحوی که قسمت عمده‌ای از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده شرکت، در طرح‌های تجهیز معدن سنگ‌آهن چادرملو و کارخانه‌های گندله‌سازی و فولادسازی مربوط به تاسیسات فوق است که اثرات عمده‌ای در توسعه مناطق شهری و مسکونی دارند.

    آنچه امروز میان صنعت نفت و بخش معدن و صنایع معدنی تمایز نشان می‌دهد این است که توسعه بخش معدن و صنایع معدنی به همراه بومی‌سازی بسیاری از تجهیزات رخ داد و تکنولوژی‌هایی که به مرزهای ایران وارد شد جملگی ساخت داخل شدند و پس از کسب تجربه امروز شاهد آن هستیم که مردان معدنی ما و مهندسان ایرانی با تکیه بر توان و دانش خود گام‌هایی فراتر از مرزهای ایران گذاشته، به‌طوری که در زمینه اکتشافات معادن سنگ آهن تجربه‌ای را در این زمینه در کشور استرالیا به ثبت می‌رسانند. نقشی که در حوزه نفت و فرآورده‌های نفتی هرگز ایفا نشد.البته سازمان تجارت جهانی نیز 12 سال گذشته بر دارا بودن مزیت سرمایه‌گذاری بخش معدن و صنایع معدنی برای ایران تاکید داشت. اگر امروز برای این بخش شاهد شکوفایی هستیم، ضروری است که به این بخش از اقتصاد کشور که برای شاغلان آن زیان آور به شمار می‌رود نگاهی ویژه داشته باشیم و زمینه‌های توسعه بیشتر آن را برای رسیدن به تولید 55 میلیون تن فولاد تا چشم انداز 1404 فراهم کنیم.

    منبع : http://steelpedia.ir/fa/news/99848/%DB%B4%DB%B5-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D8%AF%D9%84%D8%A7%D8%B1-%D8%B5%D8%B1%D9%81%D9%87-%D8%AC%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%AD%D9%84-%D8%B3%D9%86%DA%AF-%D8%A2%D9%87%D9%86-1

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • شنبه ۲۴ شهریور ۹۷

    حسابرسی مصنوعات فولادی؛ گام دوم شفافیت

    انتشار : 97/06/24

    مرجع فولاد

    به گزارش استیل پدیا، آزادسازی قیمت فولاد در کنار دستورالعمل‌های پیشین به این معنی است که بازار فولاد دیگر چیزی برای مخفی‌ کردن ندارد و از هم‌اکنون می‌توان با صراحت کامل تمامی رخدادهای پیدا و پنهان این بازار را از دریچه بورس کالا مورد ارزیابی قرار داد. از سوی دیگر محصولات میانی و مواد اولیه مورد معامله در ماه‌های پیش باید به تولید محصولات نهایی و مصنوعات فولادی رسیده و در بورس کالای ایران با قیمت‌هایی با دلار ۴۲۰۰ تومانی (بر منوال سابق) عرضه شود ولی در کنار آن سقف مجاز رقابت در بورس کالا باز خواهد بود. به‌صورت دقیق‌تر هم‌اکنون است که باید اوج تمرکز بر حجم عرضه‌ها را چه در رسانه‌ها و چه در نهادهای نظارتی مورد توجه قرار داد، زیرا نبض مدیریت بازار هم‌اکنون از مسیر عرضه محصولات می‌تپد و بازار است که به بیشترین حجم عرضه محصول نهایی نیاز خواهد داشت.

    مدیریت بازار فولاد با فرض قیمت‌های نهایی کشف‌شده برای مصرف‌کننده نهایی را باید رکن اصلی در بازار به شمار آورد زیرا این عدد است که بر فعالیت اقتصادی مصرف‌کننده نهایی تاثیرگذار بوده و تکانه‌های قیمتی محصولاتی همچون میلگرد، تیرآهن و پروفیل نیز واقعیت‌های بازار فولاد را با محوریت مصرف‌کننده نهایی تصویر می‌کند. حال در شرایطی که حجم عرضه مواد اولیه و محصولات میانی به سهولت قابل رصد است زمان آن فرا می‌رسد تا تمامی تمرکز خود را روی وضعیت بازار محصولات نهایی بگذاریم و بدون هیچ پرده‌پوشی یا اغماض به واقعیت‌های این بازار از دریچه بورس کالا نگاه کنیم. در شرایطی که مواد اولیه و محصولات میانی بسیاری در بورس کالا مورد معامله قرار گرفته، اجرای تمامی دستورالعمل‌های پیشین به یک رکن اصلی بدل خواهد شد و باید نیاز به عرضه کافی در بورس کالا را در پیش گرفت تا کمترین تکانه قیمتی به بازار وارد نشود و حتی از روند کاهشی قیمت‌های فعلی تا حد امکان حمایت کرد.

    در گذشته اغلب تمرکز بر بازار میلگرد و بعضا تیرآهن بود ولی هم‌اکنون زمان آن فرارسیده تا به معاملات محصولات نهایی همچون پروفیل نیز ورود کنیم تا حقی از مصرف‌کننده نهایی تضییع نشود. این ساز و کار در مکانیزم بازار آزاد به معنی تلاش برای عرضه‌های حداکثری قابل توجیه است و اگر بتوان از فاز عرضه و با دقت بالا آن ‌هم از دریچه بورس کالا و با تمرکز بر الزامات حجم عرضه ورود کرد، می‌توان به سهولت به مدیریت بازار پرداخت. این در حالی است که هرگونه انحراف از اجرای دستورالعمل‌ها یا همان عدم عرضه مکفی در بازار به معنی طغیان علیه بازار آزاد است که در شرایط فعلی خطایی است نابخشودنی.

    در صورتی که عرضه‌های مورد انتظار آن‌گونه که در بخشنامه‌ها به آن توجه شده اجرایی نشود بازار نیز به ثبات نرسیده و متهم اصلی در این رویکرد عرضه‌کنندگانی خواهند بود که به تعهدات خود در بخش محصولات نهایی عمل نمی‌کنند. توجه به حجم عرضه‌ محصولات نهایی بازار را مدیریت خواهد کرد آن‌هم در وضعیتی که برداشته شدن سقف مجاز قیمت‌ها همه چیز را برای جذابیت عرضه در بورس کالا آماده کرده است.

    تهدید اصلی در رویکرد فوق عرضه قطره‌چکانی کالاهایی همچون میلگرد و پروفیل است، زیرا بیشترین حجم تاثیرگذاری بر مکانیزم بازار را داشته و هرگونه کم‌توجهی به آنها زیان بازار و دقیق‌تر زیان مصرف‌کننده نهایی را در پی خواهد داشت. به‌عنوان یک نمونه مشخص می‌توان از آخرین عرضه پروفیل در بورس کالا یاد کرد آن‌هم در وضعیتی که در فاصله ۲۰ خرداد تا ۱۷ مرداد هیچ عرضه‌ای به ثبت نرسیده بود و همین روند موجب شد عرضه ۸۳۶ تنی پروفیل با نزدیک به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن تقاضا همراه شود. شاید این روند به دلیل ابهام در ساز و کارهای قیمت‌گذاری بوده باشد ولی از این پس دیگر هیچ بهانه‌ای برای عدم اجرای تعهدات و مصوبات وجود نداشته و بازار به عرضه نیاز دارد نه عرضه قطره‌چکانی. پیگیری تامین نیاز بازار یا عدم تامین آن از هم‌اکنون به‌عنوان یکی از نیازهای رسانه‌ای مورد توجه قرار گرفته و در این خصوص به بررسی دقیق تمامی رخدادها می‌پردازیم.

    مدت‌ها توجه به معاملات پروفیل در بورس کالا از اهمیت کمتری برخوردار بود ولی از این پس زمان آن فرارسیده تا واقعیت‌های این بازار مهم را بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم و این رویکرد تا زمانی که شاهد عرضه‌های حداکثری و آرامش بازار باشیم شایان توجه خواهد بود. ساده‌ترین موضوعی که در آینده مورد توجه قرار خواهد گرفت حجم معاملات مواد اولیه و محصولات میانی و مقایسه آنها با حجم عرضه محصولاتی همچون میلگرد و پروفیل است و این رویکرد در روزهای آینده با صراحت بیشتری با فرض محاسبات دقیق مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. اگر لیست اسامی خریداران ورق نورد گرم یا شمش در بورس کالا اعلام شده بود بررسی واقعیت‌ها آسان‌تر بود ولی هم‌اکنون نیز می‌توان با کنار هم قرار دادن شواهد و قرائن به واقعیت‌های این بازار و رانت‌های احتمالی در این صنایع پی برد که برای برخی چندان جذاب نیست.

    منبع : http://steelpedia.ir/fa/news/99850/%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%85%D8%B5%D9%86%D9%88%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%DA%AF%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D9%88%D9%85-%D8%B4%D9%81%D8%A7%D9%81%DB%8C%D8%AA

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • شنبه ۲۴ شهریور ۹۷

    دکتر سبحانی رئیس انجمن فولاد شد/ مشارکت ٩۵ درصدی اعضای انجمن در انتخابات

    چیلان

    انتشار : 97/06/22

    به گزارش  چیلان، روز گذشته (۲۱ شهریور ماه) شاهد برگزاری مجمع عمومی انجمن تولیدکنندگان فولاد با دستور انتخابات اعضای جدید هیئت مدیره بودیم. تصمیمی قانونی که در ۹ مرداد ماه سال جاری و به دنبال تغییرات در اساسنامه انجمن اتخاذ شد.

    در ابتدای این جلسه، دکتر محمود اسلامیان، رئیس سابق انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران که استعفای خود را در مجمع فوق العاده اعلام و از ریاست انجمن کناره گیری کرده بود، ضمن خوشامدگویی به حضار سخنرانی کوتاهی درباره نقش انجمن، مزیت صنعت فولاد و جایگاه بخش خصوصی ایراد کرد و گفت: دولت باید به بخش خصوصی اعتماد کند و بداند که نسخه اقتصاد سوسیالیستی جوابگوی مسائل اقتصادی کشور نیست.

    به گزارش  چیلان، طاهری زاده، نایب رئیس سابق انجمن که با انتخاب اعضا در جایگاه رئیس مجمع قرار گرفت در ابتدای جلسه، استعفای خود را از کاندیداتوری اعلام کرد و گفت: به دلیل مشغله کاری امکان حضور در دوره جدید را ندارم و از انتخابات انصراف می دهم. بدین ترتیب و با موافقت حاضرین، هیئت رئیسه مجمع با ترکیب حمید رضا طاهری زاده، محمدعلی رفیعیان، سید رسول خلیفه سلطانی، هادی بشیراد و نماینده اتاق بازرگانی تشکیل شد و احمد دنیانور بازرس انجمن هم در این ترکیب قرار گرفت.

    در ادامه مراسم مجمع انجمن تولیدکنندگان فولاد، این چهره های فولادی به اعلام کاندیداتوری پرداختند: دکتر بهرام سبحانی مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان، احسان دشتیانه معاون بازاریابی و فروش شرکت ذوب آهن اصفهان و محمد کشانی مدیرعامل فولاد خوزستان از رسته شرکت های بالای ۲ میلیون تن کاندیدا شدند. در رسته نورد مقاطع طویل و تخت نیز احمد خوروش مدیرعامل فولاد کویر، سید احمد رضوی نیک مدیرعامل فولاد نیک صدرای توس، آیدین فتحی مدیرعامل گروه صنعتی پرشین فولاد، بهادر احرامیان مدیرعامل فولاد یزد، محسن ابویی مدیرعامل آهن و فولاد بافق، نادر سلیمانی مدیرعامل فولاد غرب آسیا و نصراله ایزدپناه مدیرعامل شرکت صنایع هفت الماس.

    احمد سعدی مدیرعامل مجتمع فولاد البرز غرب ، رضا سنگری از شرکت غلتک سازان و سید رضا شهرستانی مدیرعامل شرکت کلاچ از رسته ذوب القایی و اسداله فرشاد مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان و محمد طاهر احمدیان مدیرعامل صنعت فولاد شادگان از رسته گندله و آهن اسفنجی کاندیدا شدند.

    سید حسین احمدی مدیرعامل فولاد خراسان و فرزاد ارزانی مدیرعامل فولاد هرمزگان نیز از رسته ذوب قوس الکتریکی کاندیدای این دوره انتخابان اعضای هیئت مدیره انجمن فولاد بودند.

    در ادامه مراسم، رای گیری با مشارکت ۹۵ درصدی حاضرین در مجمع انجام شد و در نهایت اعضای هیئت مدیره جدید مشخص شدند. دکتر بهرام سبحانی با ۷۲ رای، اسداله فرشاد با ۷۲ رای، سید حسین احمدی با ۷۴ رای، بهادر احرامیان با ۶۱ رای، احسان دشتیانه با ۵۲ رای، سید رضا شهرستانی با ۵۱ رای، نادر سلیمانی با ۴۷ رای به عنوان اعضای اصلی هیئت مدیره انجمن انتخاب شدند و محمد کشانی با ۳۰ رای، احمد سعدی با ۲۵ رای و احمد خوروش با ۱۹ رای اعضای علی البدل هیئت مدیره شدند.

    در ادامه مراسم و با پیشنهاد دکتر سبحانی از تلاش ها و زحمات اعضای هیئت مدیره سابق انجمن طی مراسمی در مجمع تشکر شد و در خاتمه مجمع نیز نخستین جلسه اعضای هیئت مدیره با ترکیب جدید شامل دکتر سبحانی، مهندس فرشاد، مهندس احرامیان، مهندس شهرستانی، مهندس احمدی، دکتر دشتیانه و مهندس سلیمانی برگزار شد و دکتر بهرام سبحانی به عنوان رئیس، مهندس احرامیان نایب رئیس، مهندس فرشاد خزانه دار و مهندس خلیفه سلطانی دبیر انجمن انتخاب شدند.

     چیلان ، انتخاب آقای دکتر سبحانی، آقای مهندس فرشاد، آقای مهندس احرامیان، آقای مهندس شهرستانی، آقای مهندس سلیمانی، آقای دکتر دشتیانه و آقای مهندس احمدی را تبریک می گوید و زحمات هئیت مدیره سابق را ارج می نهد و برای آقای دکتر اسلامیان، مهندس طاهری زاده، مهندس خوروش آروزی توفیق دارد.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/09/13/20832/
  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • شنبه ۲۴ شهریور ۹۷

    بازگشت بازیگران اصلی به بازار فولاد

    انتشار : 97/06/22

    مرجع فولاد

    به گزارش استیل پدیا، این در حالی است که در هفته‌های گذشته با بازاری غیرواقعی روبه‌رو‌ بوده‌ایم که در آن بازار با بعضی سیگنال‌های هیجانی در حال تغییر فاز بوده و محدودیت‌های موجود در قیمت‌گذاری این بازار مانع از فعالیت بازیگران اصلی شده بود. با این حال انتظار می‌رود از این به بعد با کاهش اختلاف قیمتی بین بورس و بازار آزاد تقاضای کاذب از بورس کالا خارج شود و با افت تقاضا و منطقی شدن نقطه قیمتی متعادل در بازار شاهد تحرک واقعی در این بخش باشیم، همان‌طور که سرقینی روز سه‌شنبه اعلام کرده بود، می‌تواند به بازگشت قیمتی منتهی شود.

    محدودیت‌های بازار در گذشته

    همان‌طور که گفته شد بازار تا پیش از این با چهره‌ای غیرواقعی ظاهر شده بود؛ اما سه عامل باعث غیرواقعی شدن بازار فولاد شده بودند؛ «دلار» اولین بود، دومین عامل برخی سختگیری‌های صادراتی در مورد الزام به گرفتن تعهد، خصوصا برای محموله‌های صادراتی کوچک در بازار فولاد بود و مورد سوم، اما و اگرهای آزاد شدن سقف قیمت‌ها در بازار بود که تا به امروز و تا به این‌جای کار هر سه مورد واقعیت‌های خود را نشان داده‌اند. در تحلیل و توضیح این سه مورد، درباره مورد ابتدایی باید گفت بازار فولاد در شرایط فعلی نگران افت قیمت دلار است؛ اگر چه در بستر بازار هنوز شاهد خرید ارز هستیم.

    از طرف دیگر با توجه به اینکه روز سه‌شنبه با دستور جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت سقف رقابتی در این بازار برداشته شد؛ دیگر دلیلی برای بازارسازی بر پایه دستورالعمل‌ها وجود ندارد؛ مگر آنکه عرضه‌های اولیه در بورس کالا با شرایط هیجانی روبه‌رو‌ شوند؛ به‌طوری‌که در معامله‌های اولیه قیمت‌های بالایی کشف شود که باعث شود قیمت‌های پایه بر همان شرایط دشوار و نرخ‌های بالا تثبیت شود.   اما چیزی که در بازار داخلی شاهد آن هستیم این است که بازار هم به این نتیجه رسیده که محرک‌هایی که به دلایل مختلف، افراد را به سمت بازار جذب می‌کرد دیگر وجود ندارد؛ یعنی از الان به بعد چهره واقعی بازار در حال خودنمایی خود بدون «روتوش» است.

    در ادامه و از این برهه به بعد موضوعاتی که مهم است، چیست؟

    1-موجودی انبارها

    ۲ -حجم عرضه واقعی که زیاد است و احتمالا زیادتر هم خواهد شد

    ۳ -تقاضا که کمتر هم خواهد شد.

    کارشناسان بازار فولاد در این باره معتقدند از این به بعد انتظار نداریم که شاهد هجوم واسطه‌گری در بازار فولاد باشیم؛ مخصوصا در وضعیتی که واسطه‌گری در بازار فولاد طی مدت اخیر به‌عنوان بستری برای جلوگیری از افت ارزش پول و کسب سودآوری بوده؛ بنابراین با افت قیمت‌ها در بازار فولاد خرید مصنوعات فولادی به امید حفظ ارزش دارایی یا رشد قیمت‌ها دیگر توجیهی ندارد. در ادامه چه اتفاقاتی در بازار فولاد رخ خواهد داد؟ جذابیت‌های خریدهای واسطه‌گری، سفته‌بازی و سرمایه‌گذاری هر سه کاهش پیدا می‌کند؛ به این معنا که یک بخش مهمی از تقاضا (حتی غیرواقعی) هم از بازار حذف می‌شود. در مورد تقاضای موثر هم خیلی نمی‌توانیم خوش‌بین باشیم؛ به این دلیل که روزهای سرد سال به‌طور عرفی زمانی برای کاهش تقاضا است؛ مخصوصا در شرایطی که اولین باران ببارد و احتمال عدم احداث واحدهای جدید ساختمانی هم وجود داشته باشد.

    چیزی که در بازار ملک مشخص است، این است که قیمت‌ها افزایش یافته، بنابراین ساخت توجیه دارد؛ اما در پروانه‌های ساختمانی باید این مسیر را رصد کرد که در ادامه حجم معاملات هم کاهش پیدا کرده است و در مجموع می‌توانیم بگوییم در فاز تقاضای موثر واقعی در بازار داخلی اگر کاهش نداشته باشیم، رشد چندانی هم نداریم؛ هرچند به باور فعالان و کارشناسان بازار فولاد رشد ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت فولاد و مصنوعات ساختمانی طی سال جاری منطقی است.  این افزایش قیمت طی سال جاری در حالی است که در فاز تولید رشدی بیش از این رقم‌ها وجود دارد، با تجمیع موارد (قیمت و تولید) در مقایسه با موجودی انبارهای فولاد باید گفت، بازار نسبتا باثبات است؛ اما در ادامه چیزی که از این به بعد خودنمایی می‌کند و اهمیت زیادی در بازار خواهد داشت، همان موضوع موجودی انبارها است؛ به‌طوری‌که در این باره ممکن است چهار سناریو برای موجودی انبارهای فولاد رخ دهد:

    ۱- روزهای سرد سال به این دلیل که غالب مصنوعات ساختمانی فولادی عرفا زیر سقف در انبار نمی‌ماند و در زیر آفتاب قرار می‌گیرند، اولین باران که ببارد، با کاهش کیفیت مواجه می‌شوند، بنابراین و با اتکا به این مورد باید گفت: آنهایی که موجودی انبار دارند سعی در تخلیه انبار و فروش جنس خواهند داشت که در ادامه منجر به افزایش عرضه می‌شود. این در حالی است که تقاضا در این برهه کاهشی است. بنابراین در این باره یک تکانه منفی به بازار وارد خواهد شد.

    ۲- قیمت دلار؛ اگر قیمت دلار باز هم افزایش پیدا کند بازار این پتانسیل را دارد که یک جرقه‌های هیجانی جدیدی را بزند؛ ولی اگر قیمت دلار از بازه قیمتی فعلی کاهش پیدا کند، یعنی اینکه یک سیگنال منفی جدید به بازار فولاد وارد می‌شود.

    ۳-‌ در بازارهای جهانی هم شاهد و نشانه‌ای از رشد قیمت‌ها نداریم و حتی میل به افت نرخ هم مشاهده می‌شود.

    ۴-۱۳ آبان با شروع فاز پایانی اجرای تحریم‌ها مواجهیم و حداقل خروجی این موضوع این است که پتانسیل صادرات فولاد به کشورهای فرامنطقه‌ای کاهش پیدا می‌کند و تنها بازارهای واقعی،‌ حوزه خلیج‌فارس و کشورهای عراق و افغانستان باقی می‌مانند که این هم باز یک سیگنال منفی برای بازار داخلی فولاد است.

    با جمع‌بندی تمامی این موارد هنوز هم قیمت فولاد به نسبت قیمت‌های جهانی پایین‌تر است؛ با این روند یا باید بازار فولاد با توجه به قیمت دلار خودش را بالا بکشد یا باید قیمت دلار کاهش پیدا کند.

    حال با فرض اینکه اگر ذهنیت بازار این باشد که هم قرار است دلار ارزان شود، مثلا به ۱۰ هزار یا زیر ۱۰ هزار تومان برسد و هم قیمت‌های جهانی کاهش پیدا کند، قطعا کاهش قیمت‌های بیشتری را در بازار فولاد شاهد خواهیم بود. اتفاقات روز گذشته در بازار فولاد با توجه به اینکه اولین روز پس از ابلاغ نامه جعفر سرقینی، معاونت معدنی وزارت صنعت و معدن به مدیرعامل بورس کالا در ارتباط با برداشتن سقف رقابت قیمت‌های فولاد در بورس کالا بود، بسیار اهمیت داشت؛ به این دلیل که نشان داد فاز هیجانی قیمت‌ها آن‌گونه که انتظار آن می‌رفت خودنمایی نکرد، بازار همیشه عادت دارد که اتفاقات را پیش‌خور کند.

    در هفته گذشته با توجه به رشد قیمت دلار و احتمال برداشته شدن سقف مجاز قیمت‌ها پیش‌خور شد و بازار پتانسیل رشد قیمت‌ها را تخلیه کرد و در ادامه و از الان، دیگر فضا برای بازارسازی چندانی هم باقی نمانده است.‌ با این پیشفرض که انتهای هفته آینده هم تعطیل است، طبق عرف هم در دهه ابتدایی محرم بازار فولاد نیمه تعطیل و تعطیل است که با جمع‌بندی این موارد باید گفت روزهای سخت و پیچیده‌ای در روزهای آینده در پیش رو داریم. اما احتمال می‌رود که یک فاز رفتار هیجانی (چه افزایش و چه کاهش نرخ محدود) به معنای رخدادهای غیرواقعی در بازار خودنمایی کند؛ اما واقعیت بازار را باید از ابتدای ماه مهر دید، چرا که آن زمان است که تاثیر واقعی عوامل مختلف در بازار خودنمایی خواهد کرد.  در پایان عواملی همچون برتری عرضه بر تقاضا، عدم میل به رشد قیمت‌ها، میل به فروش بیشتر، رقابت منفی بین واحدهای فولادی و واسطه‌ها و در نهایت کاهش قیمت‌ها انتظاراتی است که در بازار وجود دارد.

    منبع : http://steelpedia.ir/fa/news/99806/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DA%AF%D8%B4%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF
  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • شنبه ۲۴ شهریور ۹۷

    وعده چین برای واردات مواد معدنی در تحریم

    انتشار : 97/06/21

    مرجع فولاد

    رئیس هیات‌مدیره انجمن تولید‌کنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران با اشاره به توافق با چین برای حفظ صادرات مواد معدنی ایران به این کشور گفت: چین به‌عنوان یکی از مشتریان مهم مواد معدنی ایران، طی مذاکرات انجام شده در اتاق بازرگانی وعده داده است که روند واردات مواد معدنی از ایران را در شرایط پیش رو و فضای تهدید آمیزی که آمریکا به وجود آورده است، حفظ کند.

    به گزارش استیل پدیا، مهرداد اکبریان افزود: درادامه مذاکرات انجام شده چین پذیرفته است تا راهکار استفاده از یوآن به جای دلار در معاملات فی مابین را اجرایی کند تا به این وسیله دو کشور از عوارض استفاده از دلار در مبادلات تجاری در وضعیت فعلی، در امان بمانند.

    اکبریان با تاکید بر توان شرکت‌های کوچک و متوسط برای حفظ مبادلات تجاری بین‌المللی تاکید کرد: ضروری است دولت حمایت بیشتری از شرکت‌های کوچک و متوسط که عموما خصوصی هستند، داشته باشد و اجازه دهد تا در شرایط آزاد به کار خود ادامه دهند.  وی بیان داشت با تعاملاتی که بخش‌خصوصی با نهاد ریاست جمهوری داشته، تصمیم گرفته شد تا دولت با عدم دخالت در قیمت‌گذاری، این فرصت را در اختیار فعالان این صنعت قرار دهد تا معاملات داخلی بین خریدار و تولیدکنندگان مواد‌خام در شرایط مساعد‌تر و منصفانه تری انجام شود که اجرایی شدن این تصمیم، قوام بازار و ارتقای قدرت مقاومت واحدهای تولیدی را در شرایط تحریم به دنبال خواهد داشت. رئیس هیات‌مدیره انجمن تولید‌کنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران، حجم صادرات سنگ‌آهن را در سال گذشته، ۲۱ میلیون تن اعلام کرد و گفت: از این حجم، حدود ۱۴ میلیون تن به‌صورت کنسانتره و بقیه به‌صورت سنگ‌آهن دانه‌بندی بوده است.

    این فعال اقتصادی حوزه معدن اذعان کرد: نباید فراموش کرد با شروع تحریم‌ها، حمل‌ونقل‌ دریایی با محدودیت‌هایی مواجه می‌شود و این اتفاق منجر به افزایش قیمت حمل و نقل خواهد شد که افزایش قیمت تمام شده صادرات و کاهش حجم صادراتی را در پی خواهد داشت؛ از طرفی شرایط حال حاضر به تدریج باعث احتیاط شرکای تجاری ما در بازارهای هدف می‌شود. اکبریان در مورد چین به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بازارهای صادراتی سنگ‌آهن ایران گفت: شرکت‌های خصوصی طرف قرارداد ایران کماکان به خرید ادامه می‌دهند ولی شرکت‌های دولتی در ادامه مبادلات تجاری با ایران محتاطانه عمل می‌کنند که البته راهکارهایی برای حفظ مبادلات تجاری در حوزه معدن با این شرکت‌ها اندیشیده شده که امیدواریم عملیاتی شوند.

     مهرداد اکبریان در ادامه به کاهش قیمت جهانی سنگ‌آهن اشاره کرد و گفت: قیمت جهانی سنگ‌آهن به واسطه تلاطم‌هایی که در اقتصاد فولاد دنیا ایجاد شده دچار افت شده است؛ سیاست‌های خارجی مخصوصا آمریکا، مسائل فنی، موضوعات زیست‌محیطی، مباحث بانکی دست به دست هم داده تا میزان تولید فولاد در سطح جهانی کاهش پیدا کرده و به نوعی حوزه فولاد در دنیا بلاتکلیف بماند و به‌طور مشخص معلوم نیست که کارخانه‌ها در این شرایط باید با رویه سابق کار کنند یا سیاست‌های تولید خود را به کسر تولید تغییر دهند.

    وی همین بلاتکلیفی را دلیل مهمی برای کاهش تولید سنگ‌آهن، مشتقات آن و حتی آهن قراضه در دنیا دانست و افزود: بنابراین در مجموع در سطح بین‌المللی با توجه به نکات مطرح شده، سنگ‌آهن امسال به نسبت سال گذشته شرایط بهتری ندارد. این فعال حوزه معدن خاطرنشان کرد: در حوزه داخلی، سالانه با راه‌اندازی کارخانه‌های گندله و کنسانتره و افزایش ظرفیت تولید در این حوزه مواجهیم و از آنجا که برای راه‌اندازی این کارخانه ها، سرمایه‌گذاری ثابت انجام شده و اکثرا به سرمایه‌گذار یا بانک بدهکارند، اجبارا مجبور به حفظ تولید و حتی افزایش آن هستند و از آنجا که ماده خام مورد نیاز خود را از بازار داخلی و معدن‌داران تامین می‌کنند، به این گروه فشار وارد می‌آورند و این موضوع باعث ایجاد یک فضای فعال و شرایط مثبت در حوزه تولید و فرآوری شده و بازار داخلی را سرحال نگه داشته است.

    اکبریان افزود: نگرانی تولیدکنندگان فولاد برای ماه‌های آینده است؛ اگر ما نتوانیم محصول خود را در بازار داخلی مصرف یا به بازار بین‌المللی ارائه کنیم، به مشکل بر خواهیم خورد؛ متاسفانه در سال‌های اخیر با حذف و کاهش شدید بودجه پروژه‌های عمرانی و صرف آن برای هزینه‌های جاری، با کاهش تولید و تقاضا برای فولاد و مشتقات آهن مواجه بوده‌ایم و این مساله دورنمای جالبی برای این حوزه ترسیم نمی‌کند و قطعا به نسبت سال قبل با رقم کمتری در حوزه تولید و صادرات و قیمت‌های صادراتی مواجه خواهیم بود.

    منبع : http://steelpedia.ir/fa/news/99712/%D9%88%D8%B9%D8%AF%D9%87-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%B9%D8%AF%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%85

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • شنبه ۲۴ شهریور ۹۷

    بازار فولاد آزاد شد

    انتشار : 97/06/21

    مرجع فولاد

    به گزارش استیل پدیا، روز گذشته جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، سقف رقابت قیمتی در بورس کالا را حذف کرد تا به این ترتیب شرایط برای یکسان‌سازی قیمت‌ها بین بورس کالا و بازار آزاد و حذف واسطه‌ها در این بازار فراهم شود. هرچند تعیین قیمت بر اساس ارز ثانویه نیست، اما به‌نظر می‌رسد مشکل با این تصمیم نیز برطرف شده باشد. به این ترتیب این مقام مسوول با ارسال نامه‌ای به حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران مجوز برداشتن سقف رقابت برای محصولات فولادی در بورس کالای ایران را صادر کرد.

    در متن این نامه به ۲ مورد کلی اشاره شده است که این دو مورد سه موضوع مهم همچون «قیمت‌های پایه»، «نرخ کشف شده کالاها» و از همه مهم‌تر «سقف رقابت» را در برمی‌گیرد.سرقینی با اشاره به ضرورت اعمال اصلاحات در تنظیم بازار محصولات فولادی از بورس کالا درخواست کرده که تغییرات مورد نظر در سیستم سازمان متبوع از روز سه‌شنبه (۲۰ شهریور) اعمال و عملیاتی شود. بر‌اساس این دستورالعمل از این به بعد قیمت‌های پایه محصولات فولادی در بورس کالا معادل متوسط نرخ کشف شده کالاها در ۴ عرضه آخر بورس کالا در نظر گرفته می‌شود و به علاوه سقف رقابت در معاملات بورس کالا برای محصولات فولادی باز می‌شود.

    در متن این نامه همچنین آمده به چهار فولادساز بزرگ کشور (فولاد مبارکه، ذوب آهن، فولاد خوزستان و فولاد خراسان) اعلام می‌شود که کف عرضه توافق شده جدید با فولادسازان ملاک عمل آنها در معاملات بورس کالا خواهد بود. به‌طوری‌که برای تامین کامل نیاز بازار کف عرضه‌ها افزایش یافته و کالاهای پرطرفدار بازار به سبد عرضه اضافه شده است. همچنین توافق شده که با توجه به تعداد محدود خریداران اسلب، از این به بعد اسلب مورد نیاز کارخانه‌های تولیدی بدون هیچ محدودیتی بر مبنای قیمت کشف شده بورس برای بیلت در بورس ثبت شود (حداکثر تا ۵ درصد بیشتر از قیمت بیلت.

    در ادامه نامه معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت همچنین آمده است: با توجه به اینکه خریداران محصولات فولادی از تاریخ اول مرداد به بعد موظف به عودت ۷۵ درصد کالای تولیدی زنجیره بعدی به بورس هستند و ممکن است آنها را به قیمت‌های بالاتر از زمان کنترل سقف بفروشند، موظف به تسویه حساب کالای خریداری شده از فولادسازان از این تاریخ با قیمت‌های کشف شده روز هستند.

    پیش‌بینی کاهش قیمت در بازار

    جعفر سرقینی خبر داده است که به زودی با تمهیدات اندیشیده شده قیمت فولاد و سایر مقاطع کاهش فوق‌العاده‌ای یافته و قیمت میلگرد به کیلویی ۳۵۰۰ تومان خواهد رسید.

    جعفر سرقینی در ادامه این گفت‌وگو اضافه کرده است: از ۲۴ شهریور امسال فقط کسانی قادر به خرید از بورس کالا خواهند بود که سفارش آنها در سامانه بهین‌یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت شده باشد.

    این مقام مسوول در ادامه با اشاره به اینکه قیمت فولاد تا کیلویی ۳۸۰۰ تومان کاهش یافته بود اما با افزایش قیمت ارز قیمت فولاد نیز تا ۴۸۰۰ تومان افزایش یافت، گفت: قیمت فولاد در ادامه مسیر با تغییرات انجام شده به کیلویی ۴ هزار و ۱۰۰ تومان تا ۴۲۰۰ تومان کاهش یافت که پیش‌بینی می‌کنیم قیمت فولاد به زودی به کیلویی ۳۵۰۰ تومان تا ۳۶۰۰ تومان برسد.

    سرقینی همچنین گفت: عرضه محصولات فولادی از اول مرداد تا کنون حدود ۷۵۰ هزار تن بوده که فقط ۱۵ هزار تن از این میزان میلگرد و مقاطع طویل بوده است.

    وی افزود: از روز سه‌شنبه سقف رقابتی برای عرضه در بورس برداشته می‌شود ضمن اینکه از فولادسازان بزرگ تعهد گرفتیم تا عرضه محصولات فولادی را به میزان ۳۰ درصد در بورس کالا افزایش دهند؛

    پیش‌بینی می‌کنیم با وجود کاهش قیمت انواع مقاطع فولادی و به‌ویژه کاهش قیمت میلگرد به کیلویی ۳۵۰۰ تومان در بازار، درآمد فولادسازان در بورس نیز ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش پیدا کند.

    کاهش قیمت و افزایش عرضه با حذف سقف رقابت

    گروه بنگاه‌ها- زهرا مسافر: حذف سقف رقابتی فولاد در بورس کالا موجب کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد برای مصرف‌کننده و افزایش میزان عرضه در بورس کالا خواهد شد. رسول خلیفه سلطان با بیان این مطلب گفت: بر‌اساس دستورالعمل حذف سقف رقابت در بورس کالا، قیمت پایه بر مبنای میانگین ۴ نرخ کشف شده آخرین عرضه‌ها خواهد بود. وی با تاکید براینکه تا‌کنون به علت مصوبه دستوری قیمت‌گذاری در بورس کالا، مکانیزم عرضه و تقاضا با اختلال مواجه بود، افزود: بر این اساس فقط تولید‌کنندگان بزرگ فولادی متعهد به عرضه محصولات خود در بورس کالا بودند این درحالی بود که متقاضی برای آن وجود نداشت. دبیر انجمن تولید‌کنندگان فولاد تصریح کرد: با اجرای دستورالعمل جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر حذف سقف رقابت فولاد در این بازار، میزان عرضه و تقاضا با افزایش مواجه خواهد شد، زیرا این بازار کاملا رقابتی است.

    وی با بیان اینکه بر‌اساس مصوبه قیمت‌گذاری دستوری علاوه بر اینکه انگیزه فولاد سازان برای عرضه در بورس کالا کاهش یافت بستر مناسب برای رانت فراهم شده بود. خلیفه‌سلطان افزود: بر اساس مصوبه قیمت‌گذاری دستوری فولاد در واقع میزان عرضه و تقاضا در بورس کالا با ۷۰ درصد اختلال مواجه شد و این اتفاق به ضرر تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان نهایی بود. به گفته وی، با مصوبه جدید وزارت صمت مبنی بر حذف سقف رقابتی فولاد در بورس کالا، میزان عرضه و تقاضا آزاد می‌شود و شاهد افزایش عرضه در این بازار و متعادل شدن قیمت‌ها در کف بازار خواهیم بود.

    دبیر انجمن تولید‌کنندگان فولاد تاکید کرد: با اجرای دستورالعمل جدید وزارت صمت شاهد کاهش قیمت‌ها به میزان حداقل ۵۰۰ تومان در هر کیلو خواهیم بود. وی همچنین ابراز امیدواری کرد: با اجرای دستورالعمل جدید وزارت صمت، میزان سهام شرکت‌های فولادی نیز در بورس با رشد مواجه ‌شود. شنیده‌ها حاکی است تصمیم به آزادسازی سقف رقابت محصولات فولادی در بورس کالا در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور به ریاست رئیس‌جمهوری اتخاذ شده است.

    منبع : http://steelpedia.ir/fa/news/99703/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%D8%B4%D8%AF-1
  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • شنبه ۲۴ شهریور ۹۷

    فولادی ها، شاخص بورس را تا کانال 148 هزار واحدی بالا بردند

    انتشار : 97/06/21

    شرکت ملی فولاد ایران

    شاخص بورس تحت تاثیر رشد گروه فلزات یک هزار و 578 پله رشد کرد و با ثبت رکوردی جدید، در جایگاه 148 هزار و 577 واحدی ایستاد.

    انتشار اخبار مربوط به برداشته شدن سقف معاملات فولادی در بورس کالا باعث استقبال خریداران از سهام شرکت های فولادی و فلزی شد.

    جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه ای به حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران خواستار برداشته شدن سقف رقابت محصولات فولادی در بورس کالای ایران شد.

    بر این اساس، در معاملات امروز نمادهای فلزی مانند فولاد (فولاد مبارکه)، کگل (صنعتی و معدنی گل گهر) و فخوز (فولاد خوزستان) بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

    ** عبور ارزش معاملات روزانه از 10 هزار میلیارد ریال

    براساس معاملات امروز سه میلیارد و 622 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 10 هزار و 630 میلیارد ریال در 226 هزار و 548 نوبت داد و ستد شد.

    بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 461 واحد رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 464 واحد رشد داشت.

    شاخص قیمت (هم وزن) نیز 328 واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.

    شاخص آزاد شناور نیز 2 هزار و 178 واحد افزایش یافت که این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.

    شاخص بازار اول (مربوط به شرکت های بهتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور) یک هزار و 913 واحد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس نیز 459 واحد کاهش یافت.

    ** صدرنشینی فلزات اساسی

    گروه فلزات اساسی در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه 413 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 938 میلیارد ریال دادوستد شد.

    گروه شیمیایی به ارزش یک هزار و 308 میلیارد ریال و فراورده های نفتی به ارزش 883 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.

    همچنین در رده چهارم معاملات امروز گروه کانی های فلزی با دادوستدی به ارزش 647 میلیارد ریال قرار گرفت و گروه خودرو نیز با معاملاتی به ارزش 582 میلیارد ریال، رده پنجم را از آن خود کرد.

     

    ** ادامه رکورد شکنی فرابورس

    شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز 9 پله رشد کرد و در جایگاه یک هزار و 696 واحدی قرار گرفت.

    همچنین در بازار فرابورس، بیش از یک میلیارد و 52 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از پنج هزار و 143 میلیارد ریال دادوستد شد.

    برپایه معاملات امروز نمادهای ذوب (ذوب آهن)، هرمز (فولاد هرمزگان جنوب) و میدکو (هلدینگ معدنی خاورمیانه) بالاترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس داشتند.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/334058/%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D9%87%D8%A7%D8%8C-%D8%B4%D8%A7%D8%AE%D8%B5-%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%B3-%D8%B1%D8%A7-%D8%AA%D8%A7-%DA%A9%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%84-148-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%88%D8%A7%D8%AD%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D9%86%D8%AF

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • شنبه ۲۴ شهریور ۹۷

    افزایش 16 درصدی تولید شمش فولاد در مرداد/ تولید 5 ماهه شرکت های بزرگ به مرز 8 میلیون تن رسید

    انتشار : 97/06/21

    شرکت ملی فولاد ایران

    میزان تولید شمش فولاد شرکت های بزرگ کشور در ماه مرداد، 16 درصد رشد کرد. این در حالی است که تولید فولاد شرکت های بزرگ به مرز 8 میلیون تن رسید. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، 7 شرکت فولاد ساز کشور طی مرداد امسال، یک میلیون و 564 هزار و 403 تن شمش فولاد تولید کردند. از این میزان، مجتمع فولاد مبارکه 764 هزار و 196 تن، فولاد خوزستان 312 هزار و 290 تن، ذوب آهن اصفهان 191 هزار و 497 تن، فولاد کاوه جنوب 92 هزار و 351 تن، فولاد خراسان 87 هزار و 433 تن، طرح ثامن چادرملو 73 هزار و 590 تن و فولاد آلیاژی ایران 43 هزار و 46 تن فولاد خام تولید کردند.

    میزان تولید شرکت های مذکور طی 5 ماهه نخست امسال، 7 میلیون و 850 هزار و 602 تن بود که در مقایسه با میزان تولید سال گذشته، 15 درصد رشد نشان می دهد.

    رشد 8 درصدی تولید محصولات فولادی

    9 شرکت بزرگ فولادی از ابتدای فروردین تا پایان مرداد، 4 میلیون و 634 هزار و 952 تن محصولات فولادی (تیرآهن، میلگرد، شمش کالایی، کلاف، ریل، انواع ورق و لوله) تولید کردند که نسبت به رقم مدت مشابه سال گذشته، 8 درصد رشد نشان می دهد.

    از این میان، مجتمع فولاد مبارکه 2 میلیون و 837 هزار و 122 تن، ذوب آهن 911 هزار و 73 تن، فولاد اکسین 307 هزار و 759 تن، فولاد خراسان 222 هزار و 615 تن، فولاد آلیاژی ایران 98 هزار و 489 تن، ورق خودرو چهارمحال و بختیاری 90 هزار و 955 تن، فولاد آذربایجان 109 هزار و 591 تن، نورد و لوله اهواز 53 هزار و 954 تن و گروه ملی صنعتی فولاد ایران 3394 تن تولید کردند.

    طی 5 ماهه نخست امسال، 8 میلیون و 984 هزار و 147 تن آهن اسفنجی تولید شد که در مقایسه با رقم مدت مشابه سال گذشته، حاکی از افزایش 14 درصدی تولید این محصول است.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/Home/ShowPage.aspx?Object=NEWS&CategoryID=6bdc57b9-07f3-4158-8d5f-75121f1f99b6&WebPartID=e1c843ef-e3d4-434d-8206-f5608f061322&ID=9bdb1d58-536c-44b4-bbef-b0971324efec
  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • شنبه ۲۴ شهریور ۹۷

    سقف رقابت فولاد در بورس کالا از هفته آینده برداشته می شود

    انتشار : 97/06/20

    چیلان

    به گزارش  چیلان، دکتر جعفر سرقینی معاون وزیر صمت در جلسه نمایندگان اتاق بازرگانی تهران از برداشتن سقف رقابتی محصولات فولادی در بورس کالا خبر داد و اظهار داشت: از زمانی که نرخ ارز ملتهب شد بر بازار فلزات نیز تاثیر گذاشت.

    وی با بیان اینکه در زمینه فلزات خودکفا هستیم به طورى که ٢.۵ برابر نیاز کشور فولاد و روى تولید مى کنیم بنابراین جو روانى موجود در بازار براى این صنعت غلط است.

    سرقینی خاطرنشان کرد: از زمانى که سقف رقابت مس و آلومینیوم در بورس را برداشتیم قیمت ها حدود ۵۴ درصد رقابتى شدند. با برداشته شدن سقف رقابت فولاد در بورس کالا نیز این رقابت حدود ٣٠ درصد خواهد شد.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/09/11/20801/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • شنبه ۲۴ شهریور ۹۷

    وزارت صمت دستورالعمل تنظیم بازار فولاد را اصلاح کرد

    انتشار : 97/06/20

    چیلان

    به گزارش  چیلان، دکتر جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه ای به دکتر حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالا اصلاحیه دستورالعمل تنظیم بازار محصولات فولادی را ابلاغ کرد. براساس این اصلاحیه قیمت پایه محصولات فولادی از این پس در بورس کالا معادل متوسط نرخ کشف شده کالاها در ۴ عرضه آخر بورس کالا خواهد بود. همچنین از این به بعد سقف رقابت در معاملات بورس کالا برای محصولات فولاد برداشته خواهد شد.

    در نامه سرقینی به مدیرعامل بورس کالای ایران آمده است: برای تامین کامل نیاز بازار، کف عرضه ها افزایش یافته است و کالاهای پر طرفدار به سبد عرضه اضافه شده است. همچنین توافق شده که با توجه به تعداد محدود خریداران اسلب، از این پس اسلب مورد نیاز کارخانجات بدون هیچ محدودیتی برمبنای قیمت کشف شده بورس برای بیلت (حداکثر تا ۵ درصد بیثشتر از قیمت بیلت) انجام و در بورس ثبت خواهد شد. علاوه براین، با توجه به اینکه خریداران محصولات فولادی از تاریخ اول مرداد به بعد موظف به عودت ۷۵ درصد کالای تولیدی زنجیره بعدی به بازار بورس هستند و ممکن است آنها را به قیمت های بالاتر از زمان کنترل سقف بفروشند، موظف به تسویه حساب کالای خریداری شده از فولادسازان با قیمت های کشف شده روز هستند.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/09/11/20807/#prettyPhoto

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • شنبه ۲۴ شهریور ۹۷

    مشارکت 320 هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی برای تکمیل طرح ها

    انتشار : 97/06/20

    شرکت ملی فولاد ایران

    رئیس هیات عامل ایمیدرو از جذب 320 هزار میلیارد ریال منابع بخش خصوصی و غیردولتی برای تکمیل طرح های نیمه تمام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران خبر داد که در پنج سال گذشته جذب شده است.

    به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، مهدی کرباسیان افزود: ایمیدرو پارسال بیش از سه میلیارد دلار پروژه جدید افتتاح کرد و برای جلوگیری از خام فروشی، طرح هایی همچون خط تولید فولاد و مس، بهره برداری از خطوط زنجیره تولید کنسانتره و گندله و سه پروژه تولید آهن اسفنجی به بهره برداری رسید.

    وی همچنین اظهار داشت: طی سال های گذشته برنامه ریزی برای اکتشاف 270 هزار کیلومتر مربع از پهنه های کشور در اولویت قرار گرفت و به طور جدی از بهار 1393 آغاز و پارسال 200 هزار کیلومتر مربع آن نهایی شد.

    دلایل موفقیت ایمیدرو در جشنواره شهید رجایی

    کرباسیان درباره انتخاب ایمیدرو به عنوان دستگاه برتر دولتی در جشنواره شهید رجایی امسال گفت: جذب سرمایه های بخش خصوصی و غیردولتی،‌ ارزآوری و شفاف سازی، از دلایل انتخاب این سازمان بود.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: واگذاری های گسترده در زمینه معدن و صنایع معدنی با مشارکت بخش خصوصی، افزایش ظرفیت های تولید در طلا، فولاد، مس، سنگ آهن و پودر آلومینیوم در واحدهای زیرپوشش، به بهره برداری رساندن پروژه های زنجیره فولادی و همچنین تهیه نقشه راه معدن و صنایع معدنی کشور، دیگر اقدام های ایمیدرو بوده است.

    جشنواره شهید رجایی هر سال به مناسبت هفته دولت با هدف شناسایی و معرفی تلاشگران عرصه خدمت به مردم و نهادینه سازی فرهنگ ارتقا و بهبود عملکرد دستگاه‌های اجرایی برگزار می ‌شود.

    در مراسم امسال که شنبه با حضور رییس جمهوری در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، از 14 دستگاه برتر دولتی تجلیل شد.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/324044/%D9%85%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%AA-320-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%AE%D8%B5%D9%88%D8%B5%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%DA%A9%D9%85%DB%8C%D9%84-%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D9%87%D8%A7

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • شنبه ۲۴ شهریور ۹۷

    مدیر عامل فولاد مبارکه خبر داد: کاهش چشمگیر ۴۰ درصدی مصرف آب و افزایش عرضه محصول به بازار

    انتشار : 97/06/20

    شرکت فولاد مبارکه اصفهان

    دکتر بهرام سبحانی در جلسه کمیته مدیریت شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: اگرچه از ابتدای سال جاری شرکت فولاد مبارکه همانند سایر بخش های کشور با محدودیت‌های متعدد از جمله آب مواجه بوده است، اما مدیریت و کارکنان شرکت با همدلی و همکاری صمیمانه، اجرای پروژه‌های خلاقانه متعدد و تصفیه و بازچرخانی حداکثری پساب در خطوط تولید توانستند علاوه بر این که میزان مصرف آب خام شرکت را به ۲.۷ لیتر برای هر کیلو تولید فولاد کاهش دهند، با رشد ۱۳ درصدی تولید نسبت به سال قبل، فراتر از اهداف تدوین شده عمل نمایند.

    دکتر سبحانی در ادامه تصریح کرد : دستاوردهای بی‌نظیر شرکت فولاد مبارکه در حوزه آب در حالی به‌دست آمده است که کمترین میزان مصرف آب در بین فولاد‌سازان دنیا بالای ۳.۷ لیتر بوده است و از این جهت شرکت فولاد مبارکه با دستیابی به عدد ۲.۷ لیتر بر کیلوگرم، سرآمد شرکت‌های فولادساز داخلی و خارجی است.

    وی با تاکید بر این که شرکت فولادمبارکه با تلاش کارکنان و سرمایه‌گذاری‌های هوشمندانه در تکمیل زنجیره فولاد در گروه خود ارزش افزوده اقتصادی قابل توجهی را برای کشور ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد : امروز بیش از هر زمان دیگر رسالت فولاد مبارکه در توسعه اقتصادی کشور حائز اهمیت است بنابراین باید ضمن تامین حداکثری نیاز داخل، با استفاده از فرصت صادرات برای کشور ارزآوری داشته باشیم.

    مدیرعامل فولادمبارکه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت تامین کالا و خدمات مورد نیاز شرکت از محل داخل کشور، اظهار کرد : باید با قوت بیشتر به بومی سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز شرکت توجه داشته باشیم و با حمایت هرچه بیشتر از سازندگان داخلی تمامی اقلام مورد نیاز را در لیست بومی سازی قرار دهیم.

    منبع : https://www.msc.ir/%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D9%87-%D8%AE%D8%A8%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D8%AF:-%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%DA%86%D8%B4%D9%85%DA%AF%DB%8C%D8%B1-40-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%D8%A7%D8%A8-%D9%88-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%B9%D8%B1%D8%B6%D9%87-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1_21376.html

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • سه شنبه ۲۰ شهریور ۹۷

    رییس اتحادیه آهن وفولاد: دولت بساط بورس بازان را جمع کرد

    انتشار : 97/06/20

    شرکت ملی فولاد ایران

    رییس اتحادیه کشوری صنف فروشندگان آهن و فولاد گفت: حضور به موقع دولت در بورس آهن، با شفاف سازی قیمت ها، بساط بورس بازان را از این بازار جمع کرد.

    «محمد آزاد» افزود: دولت به دلیل عملکرد نامناسب بورس کالا در فروش آهن، به درخواست اتحادیه کشوری صنف فروشندگان آهن و فولاد، با استفاده از حق حاکمیتی خود به منظور جلوگیری از سودجویی واسطه ها و دلالان، حفظ آرامش بازار و جلوگیری از گران فروشی از آغاز شهریورماه به این بازار ورود کرد.

    وی اظهار داشت: بورس کالا همانند بورس اوراق بهادار نیست که بتوان سهام کارخانه ای را در معرض فروش عموم قرار داد، بلکه در بورس کالا باید محصول را به دست مصرف کننده واقعی و افراد نیازمند آن رساند.

    آزاد یادآور شد: نیمی از مصرف آهن کشور مربوط به مواد اولیه صنایع است که باید از سوی کارخانه های تولیدی خریداری و مصرف شود و نیم دیگر آن کالاهای ساختمانی است که در ساختمان ها و ابنیه مصرف می شود.

    وی اضافه کرد: ماه های گذشته شرایط به گونه ای شده بود که آهن همچون طلا، سکه و ارز به عرصه تاخت و تاز بورس بازان تبدیل شده بود و افراد غیرمرتبط با این بخش به بورس هجوم آورده و برای سودآوری آهن خریداری می کردند.

    رییس اتحادیه کشوری صنف فروشندگان آهن و فولاد تاکید کرد: آهن کالای مصرفی و زیربنایی است که نباید آن را دپو یا احتکار کرد، اما شرایط یاد شده و هجوم سفته بازان قیمت آن را در بازار به بیش از 2 برابر قیمت های واقعی رساند و در عمل مصرف کنندگان واقعی از آن متضرر شدند.

    وی گفت: شکایت و پیگیری موضوع از وزرات صنعت، معدن و تجارت، موجب شد تا دولت به موقع در این بازار دخالت کرد و با مشخص شدن قیمت پایه آهن و محاسبه ارزش افزوده تبدیل آهن به سایر محصولات و سود مربوط به کارخانجات، قیمت ها شفاف سازی شد.

    آزاد خاطرنشان کرد: اکنون آهن را تولیدکنندگان آن در تابلوی بورس می آورند و حق رقابت نیز برای تولیدکنندگان در نظر گرفته شده تا قیمت های واقعی کشف شود.

    به گفته این مقام صنفی، براساس اقدام های انجام شده از آغاز شهریورماه، قیمت هرکیلوگرم آهن در بورس بین یکهزار تا یکهزار و 200 تومان از قیمت بازاری آن در مقایسه با مرداد ماه ارزانتر است.

    وی اضافه کرد: روز چهارشنبه هفته جاری نیز عرضه مجدد میلگرد و تیرآهن در بورس انجام می شود که تداوم کاهش قیمت ها و تعادل بیشتر بازار را به دنبال خواهد داشت و قیمت های کاذب بتدریج از بازار برچیده خواهد شد.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/324047/%D8%B1%DB%8C%DB%8C%D8%B3-%D8%A7%D8%AA%D8%AD%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D9%87-%D8%A2%D9%87%D9%86-%D9%88%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%A8%D8%B3%D8%A7%D8%B7-%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%B3-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D8%AC%D9%85%D8%B9-%DA%A9%D8%B1%D8%AF

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • سه شنبه ۲۰ شهریور ۹۷

    خروجی کنفرانس بین المللی فروآلیاژ 2018 دهلی

    انتشار : 97/06/20

    شرکت ملی فولاد ایران

    هند در نظر دارد به منظور حمایت از صنعت فولاد خود، تعرفه آنتی دامپینگ بر روی فولاد وارداتی از چین اعمال نماید. وزارت صنعت و بازرگانی دولت هندوستان اختیار دارد تا در مواقع لزوم این تعرفه را تا سقف 13,410 روپیه معادل 185.51 دلار/تن و به مدت 5 سال تمدید نماید.

    جهت کنترل قیمت بازار داخل هند، این تعرفه آنتی دامپینگ بر روی مقاطع طویل و‌ میله های ساخته شده از فولاد آلیاژی وارداتی از چین وضع می گردد.

    طبق گزارش اداره بازرگانی و تجارت هند، واردات مقاطع طویل و میله های آلیاژی از چین در طی سالیان گذشته رشد داشته و از 56 هزار و 690 تن در سال مالی 2013-2014 به 180 هزار و 959 تن در سال مالی 2016-2017 رسیده است.     

    منبع :  http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/324049/%D8%AE%D8%B1%D9%88%D8%AC%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B3-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%84%D9%84%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%A2%D9%84%DB%8C%D8%A7%DA%98-2018-%D8%AF%D9%87%D9%84%DB%8C

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • سه شنبه ۲۰ شهریور ۹۷

    افزایش تولید فولاد در چین به واسطه حاشیه سود بالا

    انتشار : 97/06/20

    شرکت ملی فولاد ایران

    به دلیل ایجاد محدودیت های تولید و افزایش قیمت فولاد داخلی چین، در اواخر ماه إگوست تولید فولاد در این کشور افزایش یافت.

    میانگین تولید روزانه اعضای انجمن آهن و فولاد چین در ده روز اخر ماه آگوست با 0.35 درصد افزایش نسبت به ده روز دوم به 1.9 میلیون تن رسید. میانگین روزانه کل تولید فولاد چین در دوره مذکور بر اساس براورد انجمن 2.43 میلیون تن بوده است.

    رشد تولید با دلیل افزایش قیمت ها دور از انتظار نبود. در 17 آگوست بهای بیلت تانگشان به رکورد 7 سال گذشته 4040 یوان رسید. به علاوه تولید کننده های محصولات طویل در ماه آگوست قیمت میلگرد را 100 تا 150 یوان افزایش دادند که باعث افزایش حاشیه سود آنها و در نتیجه رشد تولید فولاد شد.

    به گفته یکی از کارشناسان به دلیل تداوم محدودیت های تولید قیمت ها در چین افزایش بیشتری خواهد داشت. لازم به ذکر است موجودی انبارهای فولاد در ده روز پایانی ماه آگوست 3.29 درصد کاهش یافت و به 11.9 میلیون تن رسید.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/324048/%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D9%88%D8%A7%D8%B3%D8%B7%D9%87-%D8%AD%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%87-%D8%B3%D9%88%D8%AF-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%A7

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • سه شنبه ۲۰ شهریور ۹۷

    سقف رقابت معاملات فولادی حذف شود

    انتشار : 97/06/19

    مرجع فولاد

    به گزارش استیل پدیا، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران طی نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور، ضمن برشمردن پیامدهای منفی عرضه فولاد بر اساس مکانیزم‌های کنونی قیمت‌گذاری، خواستار اصلاح آن شده است.

    غلامحسین شافعی در نامه خود با اشاره به ضرورت حرکت صنعت فولاد کشور به سمت چشم‌انداز تولید ۵۵ میلیون تنی، اصلاح نظام معیوب قیمت‌گذاری فعلی را امری لازم دانسته و در این رابطه ۴ پیشنهاد ارائه کرده است.

    شافعی در نامه خود به اسحاق جهانگیری همچنین آورده است: «با درنظر گرفتن میزان تولید ۲۲ میلیون تنی فولاد در کشور و مصرف ۱۵ میلیون تنی داخلی، اصلاح نظام فعلی بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا، هیچ گونه نگرانی از بابت تامین نیاز داخلی و صنایع پایین دستی به دنبال نخواهد داشت ».

    متن کامل نامه رئیس اتاق ایران به معاون اول رئیس‌جمهور به این شرح است:

    جناب آقای دکتر جهانگیری

    معاون اول محترم رئیس جمهوری اسلامی ایران

    با سلام؛

    احتراماً همانگونه که حضرتعالی مستحضرید عرضه فولاد در بورس کالا مطابق با دستور العمل کارگروه تنظیم بازار و بر مبنای نرخ ارز ۴۲۰۰۰ ریالی صورت می پذیرد که در تعارض با سیاست جدید ارزی دولت محترم بوده و آثار و تبعات مخربی را برای این صنعت مهم و راهبردی کشور بدنبال داشته است. برخی از مهمترین پیامدهای منفی ناشی از عرضه فولاد بر اساس مکانیزم فعلی عبارتند از:

    ۱- ایجاد شکاف ۵۰ درصدی قیمت فولاد در بورس کالا با بازار آزاد که تا پیش از این حداکثر ۵ درصد بوده است. این امر موجب ایجاد و تشدید تقاضای کاذب و سودجویی هنگفت واسطه گران و دلالان شده و درنتیجه باعث زیان و واحدهای تولیدی می گردد.

    ۲- عدم تأمین منافع مصرف کنندگان نهایی به دلیل رانت موجود در این سازوکار که اجازه نمی دهد محصولات فولادی با قیمت عرضه شده در بورس به دست مصرف کنندگان برسد.

    ۳- کاهش چشمگیر ارز آوری ناشی ازصادرات فولاد، به دلیل مشروط کردن اعطای مجوزهای صادراتی به عرضه در بورس با کمتر از قیمت بازار.

    ۴- نداشتن توجیه اقتصادی تولید فولاد، به دلیل بالاتر بودن قیمت مواداولیه (قراضه) از قیمت فولاد تولیدی در بورس کالا.

    ۵- کاهش امکان مدیریت و نظارت دولت بر بازار فولاد، به دلیل تغییر الگوی تعیین قیمت ازسمت فولادسازان بزرگ به واحدهای تولیدی کوچکتر. (شایان ذکر است طی سال های گذشته ۷۰ درصد عرضه ی فولاد در بورس کالا انجام می شد و شرکت های بزرگ فولاد ساز که اتفاقاً تأثیرپذیری بیشتری هم از دولت دارند، تعیین کننده اصلی قیمت مبتنی بر عرضه و تقاضا بوده اند که با رویه ی فعلی و به دلیل کاهش تصنعی قیمت فولاد در بورس کالا بر مبنای ارز ۴۲۰۰۰ ریالی، ۳۰ درصد مابقی واحدهای فولادی هستند که نقش اصلی را در تعیین قیمت در بازار فولاد ایفا می نمایند).

    6- اتلاف سرمایه های دولت و نهادهای نظارتی (اعم از وقت، انرژی، منابع مالی و ) ناشی از الزام همه واحدهای فولادی به عرضه­ ی­­ محصولات در بورس کالا. (این موضوع از زمان تأسیس بورس کالا مطرح بوده و دولت های مختلف بنابه دلایلی ازجمله وجود بازار توزیع آهن آلات موفق به انجام آن نشده اند)

    ۷- کم رنگ شدن نقش مکانیزم عرضه و تقاضا در تنظیم بازار فولاد، که بجای مدیریت دو طرف عرضه و تقاضا، تنها بر عرضه ی همه واحدهای فولادی در بورس کالا تمرکز نموده و منجر به کاهش انگیزه ی عرضه برای تولیدکنندگان بزرگ شده است.

    با عنایت به مراتب فوق الذکر و با توجه به ضرورت حرکت صنعت فولاد کشور در راستای چشم انداز تولید ۵۵ میلیون تن، اصلاح نظام معیوب قیمت گذاری فعلی امری لازم و ضروری به نظر می رسد. با درنظر گرفتن میزان تولید (۲۲ میلیون تن) و مصرف (۱۵ میلیون تن) کشور، اصلاح نظام فعلی بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا، هیچ گونه نگرانی را از بابت تامین نیاز داخلی و صنایع پایین دستی بدنبال نخواهد داشت. علهیذا، موجب امتنان خواهد بود چنانچه حضرتعالی دستور فرمایند در راستای اصلاح فرایند معیوب قیمت گذاری و عرضه فولاد، دستگاه های ذیربط تصمیمات لازم را اتخاذ نمایند. اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به عنوان پارلمان بخش خصوصی و مشاور قوای سه گانه، در جهت اصلاح نظام قیمت گذاری فعلی، پیشنهاداتی را به شرح زیر تقدیم می دارد:

    الف) سقف قیمت در معاملات محصولات فولادی و نیز سایر فلزات در بورس برداشته شود.

    ب) غربالگری پروانه های بهره برداری واحدهای پایین دستی (خریداران محصول میانی در بورس) با استفاده از اظهارنامه های مالیات بر ارزش افزوده آنها انجام گیرد و پروانه های بهره برداری غیرفعال حذف شود.

    ج) لغو معافیت صادرات مواد اولیه و محصولات میانی فولادی، مس و آلومینیوم (انواع ورق، شمش و اسلب) از پرداخت مالیات، تا مطلوبیت فروش به داخل افزایش یابد و دولت نیز از درآمدهای ناشی از صادرات نهاده های یارانه ای (انرژی، آب و موادخام) منتفع گردد.

    د) استرداد مالیات بر ارزش افزوده در صادرات زنجیره ارزش فولاد و مس به صورت تنازلی متوقف گردد، به نحوی که به تناسب ایجاد ارزش افزوده و تولید کالای نهایی، مالیات وصول شده مسترد گردد.

    منبع : http://steelpedia.ir/fa/news/99527/%D8%B3%D9%82%D9%81-%D8%B1%D9%82%D8%A7%D8%A8%D8%AA-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%AD%D8%B0%D9%81-%D8%B4%D9%88%D8%AF

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • سه شنبه ۲۰ شهریور ۹۷

    افت قیمت ورق گرم وارداتی در ترکیه

    انتشار : 97/06/19

    مرجع فولاد

    به گزارش استیل پدیا، قیمت پیشنهادی برخی عرضه کننده های وارداتی تا 20 دلار افت داشته 560 تا 570 دلار هر تن سی اف آر شنیده شده است که با توجه به میزان تقاضا قیمت معقولی به نظر می رسد. به گزارش فولاد ایران، در بازار داخلی ترکیه ورق گرم 580 تا 590 دلار هر تن درب کارخانه است و تقاضا ناچیز می باشد چرا که نوسانات نرخ ارز فروش لوله را با مشکل روبرو کرده است. ورق گرم صادراتی ترکیه نیز 5 دلار ارزان تر شده 575 تا 580 دلار هر تن فوب ثبت شده ولی انتظار می رود تخفیف ها بیشتر شود.

    منبع : http://steelpedia.ir/fa/news/99523/%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D9%88%D8%B1%D9%82-%DA%AF%D8%B1%D9%85-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D9%87

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • سه شنبه ۲۰ شهریور ۹۷

    جهان فولاد به ظرفیت ۵.۵ میلیون تن محصول فولادی می رسد

    انتشار : 97/06/19

    مرجع فولاد

    به گزارش استیل پدیا، علی عباسلو، مدیرعامل مجتمع جهان فولاد سیرجان با بیان اینکه جهان فولاد، ابتدا تنها با یک درصد اعتبارات آغاز به کار کرد گفت: پایه شرکت تنها با یک و نیم میلیارد تومان معادل یک درصد کل اعتبارات مورد نیاز شکل گرفت. اما امروز بیش از چهار هزار میلیارد تومان ارزش دارایی‌های این شرکت است. وی افزود: شرکت جهان فولاد با احداث واحد ۸۰۰ هزار تنی آغاز شد. اما هدف‌‌گذاری امروز، رسیدن به تولید ۵.۵ میلیون تن محصولات فولادی است.

    عباسلو اظهار داشت: در سال ۹۰ اعتبارات LC برای شرکت باز شد، اما تحریم‌ها مانع از انجام به موقع فعالیت‌ها شدند، با این حال شرکت با توجه به توان داخلی به کار خود ادامه داد و مشکلات را برطرف کرد. وی با بیان اینکه امروز جهان فولاد سیرجان به عنوان یک برند جهانی شناخته می‌شود گفت: از سال ۶۸ تا ۹۳، بیش از ۱۸ شرکت وارد اجرایی کردن کارخانه نورد بردسیر شدند، اما تمامی آن‌ها شکست خوردند. اما شرکت جهان فولاد این طرح را راه اندازی نموده است.

    منبع : http://steelpedia.ir/fa/news/99529/%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%B8%D8%B1%D9%81%DB%8C%D8%AA-%DB%B5-%DB%B5-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AA%D9%86-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D8%B3%D8%AF-2
  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • سه شنبه ۲۰ شهریور ۹۷

    بهار نگران‌کننده برای معدن

    انتشار : 97/06/19

    مرجع فولاد

    میزان واردات در بخش صنعت طی ۹۰ روز ابتدای سال جاری معادل هشت میلیارد و ۷۲۸ میلیون دلار بوده که در قیاس با واردات ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری این بخش، نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهشی ۱۰ درصدی روبرو شده است. هم‌چنین میزان واردات بخش معدن در سه ماهه ابتدایی سال جاری برابر ۷۴ میلیون دلار بود که در مقایسه با میزان واردات ۵۵ میلیون دلاری در مدت مشابه سال گذشته شاهد رشد ۳۳.۷ درصدی واردات در این بخش هستیم.

    این درحالی است که میزان واردات وزنی صنایع طی مدت مذکور سه میلیون و ۲۶۹ هزار تن بود که نسبت به واردات چهار میلیون و ۹۱۷ هزار تنی در مدت مشابه سال گذشته ۳۳.۵ درصد کاهش داشته است. در مورد واردات وزنی معادن در سه ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه نیز واردات ۲۰۱ هزار تنی به ۲۴۷ هزار تن ارتقا یافته است که افزایشی ۲۳.۱ درصدی را نشان می دهد.

    نکته قابل تامل اما کاهش میزان صادرات بخش معدن در سه ماهه نخست سال جاری و افزایش میزان واردات در این حوزه طی مدت مذکور است. میزان صادرات بخش معدن در سه ماهه ابتدایی سال جاری برابر ۳۲۳ میلیون دلار بود که در مقایسه با میزان صادرات ۴۳۲ میلیون دلاری مدت مشابه سال گذشته شاهد افت ۲۲.۹ درصدی صادرات در بخش معدن هستیم. علاوه بر این صادرات وزنی معادن در سه ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه نیز صادرات شش میلیون و ۱۰۶ هزار تنی به پنج میلیون و ۲۳۹ هزار تن تقلیل یافته است که کاهشی ۱۴.۲ درصدی را نشان می دهد.

    در ذیل جداول مربوط به واردات حوزه صنعت و معدن طی سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزشی و وزنی که به صورت اختصاصی در اختیار ایسنا قرار گرفته آمده است:


    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/324037/%D8%A8%D9%87%D8%A7%D8%B1-%D9%86%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D8%AF%D9%86

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • دوشنبه ۱۹ شهریور ۹۷

    نیاز صنعت فولاد به آب شیرین‌کن‌ها

    انتشار : 97/06/19

    مرجع فولاد

    به گزارش استیل پدیا، البته در جنوب کشور یکی دو واحد بیشتر به آب شیرین‌کن مجهز نیستند و ضرورت دارد واحدهای بیشتری برای شیرین‌تر کردن آب دریا اقدام کنند.

    استفاده واحدهای جنوب از آب شیرین‌کن

    عزیز قنواتی، مدیرعامل شرکت فولاد امیرکبیر کاشان درباره آب شیرین‌کن‌ها در ایران اظهار کرد: یکی دو واحد در بندرعباس مجهز به آب‌شیرین‌کن هستند. شرکت فولاد هرمزگان، آب را از دریا برای واحد فولادسازی خود می‌گیرد. از این رو از آب شیرین‌کن استفاده می‌کند. استان کرمان اگر بخواهد از دریای عمان آب بگیرد، باید از آب‌شیرین‌کن استفاده کند. البته مساحت دور است و باید لوله‌کشی شود. وی در ادامه تاکید کرد: اما نخستین شرط برای واحدهای فولادسازی که قرار است در استان هرمزگان تاسیس شوند، این است که این واحدها به آب‌شیرین‌کن‌ مجهز شوند.

    مدیرعامل شرکت فولاد امیرکبیر کاشان در ادامه یادآور شد: درحال‌حاضر کل کشورهای حوزه خلیج‌فارس از آب‌شیرین‌کن استفاده می‌کنند. فناوری آب‌شیرین‌کن مربوط به کشورهای اروپایی از جمله آلمان است. البته اگر همت کنیم می‌توانیم در ایران نیز آن را بومی‌سازی کنیم و فناوری چندان پیچیده‌ای به‌شمار نمی‌رود.

    قنواتی همچنین با اشاره به هزینه‌های آب‌شیرین‌کن عنوان کرد: هزینه‌ای برای دستگاه آب‌شیرین‌کن مورد نیاز است اما در کل، استفاده از آب‌شیرین‌کن، هزینه زیادی به واحد فولادسازی تحمیل نمی‌کند.

    انواع آب‌شیرین‌کن

    مدیر انرژی و سیالات فولاد هرمزگان  اظهار کرد: فناوری آب‌شیرین‌کن ابتدا مربوط به کشور امریکا بود اما به مرور زمان کشورهای اروپایی هم این دستگاه را ساختند و درحال‌حاضر نیز چین، کره و ژاپن از این فناوری استفاده می‌کنند. آرش بابایی در ادامه توضیح داد: در سال ۱۹۶۵میلادی (۱۳۴۴ خورشیدی) برای نخستین بار دستگاه آب‌شیرین‌کن به روش اسمز معکوس در کالیفرنیا ساخته و عرضه شد.

    در اسمز معکوس، آب خام (تصفیه نشده) به وسیله پمپ به داخل محفظه‌ای که دارای غشای نیمه تراواست، رانده می‌شود چون فقط آب خالص می‌تواند از غشا عبور کند، به این صورت آب خالص را در یک طرف غشا و آب تغلیظ شده را در طرف دیگر خواهیم داشت. این غشاها مانند فیلتر عمل می‌کنند و با جدا کردن ذرات ناخالص آب، آن را شیرین می‌کنند. آب تولیدی این فرآیند کیفیتی نزدیک به آب شرب دارد.

    بابایی در ادامه خاطرنشان کرد: فناوری‌های آب‌شیرین‌کن از لحاظ تغییر فاز به دو دسته فرآیند حرارتی مانند MED که در آن تغییر فاز انجام می‌شود و فرآیند غشایی مانند RO که در آن شیرین‌سازی بدون تغییر فاز انجام می‌شود، تقسیم می‌شوند.

    معایب و مزایای انواع فرآیندها

    بابایی ادامه داد: تقطیر چند مرحله‌ای، فرآیندی است حرارتی که با تغییر فاز آب به بخار و چگالش آن، شیرین‌سازی انجام می‌شود. فرآیند این روش بر پایه نمک‌زدایی تقطیری به روش چندمرحله‌ای به همراه چرخش بخار است. هر واحد از چندین افکت و یک کنداسور تشکیل شده است. افکت‌ها مبدل‌های پوسته-لوله‌ای با آرایش افقی هستند.

    وی همچنین درباره مزایای فرآیند غشایی یا RO عنوان کرد: صرفه‌جویی در مصرف انرژی به دلیل تغییر نکردن فاز، کاهش فضای مورد نیاز به علت کم حجم بودن مدول‌های غشایی، سریع بودن فرآیند به دلیل نازک بودن غشا و بالا بودن سرعت انتقال جرم در آن، توانایی تصفیه در دمای پایین، پایین بودن هزینه سرمایه‌گذاری در مقایسه با سایر روش‌ها در سطح جهانی، سهولت گسترش دادن شبکه و افزایش ظرفیت، جزو مزایای روش غشایی است.

    بابایی درباره معایب فرآیند غشایی عنوان کرد: هزینه‌های بالای تعمیر و نگهداری ناشی از تعویض ممبران‌ها، هزینه‌های مازاد ناشی از پیش‌تصفیه آب ورودی و حساسیت بالا نسبت به کیفیت آب ورودی، جزو معایب فرآیند غشایی است. مدیر انرژی و سیالات فولاد هرمزگان درباره مزایای فرآیند تقطیر حرارتی نیز گفت: حساسیت پایین نسبت به کیفیت آب ورودی، مصرف برق پایین نسبت به سایر روش‌ها(کمتر از ۱kwh) به ازای هر متر مکعب آب تولیدی، کیفیت بالای آب تولیدی(TDS<۱۰ppm) به طور یکنواخت، وجود فناوری ساخت در داخل کشور و هزینه پایین بهره‌برداری و تعمیر و نگهداری، از مزایای فرآیند تقطیر حرارتیاست.

    بابایی همچنین درباره معایب فرآیند تقطیر حرارتی عنوان کرد: مصرف زیاد انرژی حرارتی برای تولید بخار، مصرف بالای مواد افزودنی در محصول برای مصارف آشامیدنی و...، نیاز به دانش بالا برای طراحی و نصب و نیز هزینه بالای آن و آلایندگی هوا، جزو معایب تقطیر حرارتی است.

    وی خاطرنشان کرد: در مجموع باید گفت یکی از مزایای آب‌شیرین‌کن حرارتی این است که می‌توان با تاسیس این واحد در کنار نیروگاه‌های برق، از حرارت تلف شده در نیروگاه‌ها برای تبخیر آب استفاده کرد که به آن، واحد تولید همزمان برق و آب گفته می‌شود.

    در این صورت با توجه به نیاز نداشتن به انرژی حرارتی جدید، بازده حرارتی افزایش و هزینه نمک‌زدایی بسیار کاهش می‌یابد که با توجه به وجود نیروگاه‌های متعدد برق در نزدیکی سواحل جنوبی، امکان ساخت واحدهای تولید همزمان برق و آب وجود دارد. بابایی افزود: در خاورمیانه با توجه به بهای ارزان انرژی، بسیاری از کشورها تمایل به استفاده از روش‌های پرهزینه مانند MED دارند. کشورهایی مانند عربستان، کویت، امارات متحده عربی، قطر، عمان و بحرین از روش همزمان حرارتی و غشایی استفاده می‌کنند که هیبریدی نامیده می‌شود.

    مدیر انرژی و سیالات فولاد هرمزگان در ادامه، با اشاره به اینکه واحد آب‌شیرین‌کن فولاد هرمزگان از نوع RO۱ است، گفت: مجتمع فولاد هرمزگان، آب دریا را به روش اسمز معکوس تصفیه کرده و به مصرف می‌رساند. از آنجا که سختی آب دریا بین PPM ۴۵۰۰۰ تـا PPM ۶۰.۰۰۰ است، در یک مرحله عبور از فیلترهای شنی و عبور از فیلترهای کارتریجی، املاح نامحلول آن تا سطح قابل قبول (با شاخص SDI) حذف شده سپس به وسیله ۶ دستگاه پمپ High Pressure با فشار ۶۵ BAR وارد ۶ دستگاه اسکید می‌شود. هر اسکید قادر به تولید میانگین ۲۰۰متر مکعب بر ساعت آب شیرین است. بابایی ادامه داد: ۴۶ نفر در واحد آب‌شیرین‌کن مشغول کار هستند.

    بابایی ادامه داد: این واحد با ریکاوری ۳۰درصد در امسال به صورت میانگین ماهانه قادر شده است ۳۵۷۴۱۳ متر مکعب آب صنعتی تولید کند که با توجه به بحران آب توانسته از ابتدای امسال ۶۰هزار متر مکعب آب مورد نیاز صنایع فولادی مجاور را تامین کند. همچنین مقدار برق مصرفی به ازای هر متر مکعب آب صنعتی ۵.۸ kwh است.

    وی افزود: بر اساس طراحی شرکت SMS نرخ مصرف آب صنعتی برای تولید هر تن اسلب ۵ متر مکعب است که با مدیریت مصرف و اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی تا کنون به ۳.۱۲ متر مکعب بر تن اسلب رسیده است.

    منبع : http://steelpedia.ir/fa/news/99479/%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%A2%D8%A8-%D8%B4%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D9%86-%DA%A9%D9%86-%D9%87%D8%A7

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • دوشنبه ۱۹ شهریور ۹۷

    چراغ سبز بورس به نقدینگی

    انتشار : 97/06/19

    دنیای اقتصاد

    دنیای اقتصاد : معاملات دیروز بورس تهران با جهش ۹/۱ درصدی شاخص کل به پایان رسید. بازگشت نسبی آرامش به بازار سکه و ارز در کنار جذابیت سهام گروه‌های مختلف به رشد شاخص کل دامن زد و رکورد جدیدی با فتح قله ۱۴۲ هزار واحدی به ثبت رسید. ارزش معاملات بورس در ادامه مسیر صعودی خود در معاملات دیروز به سطح ۷۸۸ میلیارد تومان رسید. ادامه این رویه می‌تواند مهر تاییدی بر فرضیه کوچ نقدینگی از سمت بازارهای موازی و رقیب به سمت بورس باشد. پیش از این «دنیای‌اقتصاد» در گزارش‌های مختلف به جذابیت ویژه بورس در برابر دیگر بازارها اشاره کرده بود. پتانسیل صعودی باقیمانده در سهام نسبت به دیگر بازارها از توانایی بورس برای جذب نقدینگی حکایت دارد. طی معاملات روز گذشته نیز چشم‌انداز تعدیل سودآوری شرکت‌ها با کاهش قابل‌توجه ارزش ریال و عقبگرد قیمت‌ها در بازار ارز و سکه، تقاضای سهام را تداوم داد تا شاخص کل سه کانال‌شکنی دیگر را در کارنامه خود ثبت کند. در شرایط کنونی گزارش‌های ماهانه و شش‌ماهه شرکت‌ها و اخبار مثبت از حذف رانت کالایی می‌تواند پشتوانه انتقال نقدینگی به بازار سهام باشد. همچنین این امید وجود دارد که سیاست‌گذار اجرای سیاست‌های توسعه‌ای مانند عرضه‌های اولیه را برای جذب بهینه نقدینگی به‌کار گیرد.

    روند رو به رشد شاخص سهام در معاملات دیروز با شتاب بیشتری ادامه یافت. بازگشت آرامش نسبی به بازارهای ارز و سکه در کنار پتانسیل بازار سهام زمینه‌ساز استمرار رشد ارزش سهام طی معاملات روز گذشته شد. دماسنج بازار در این روز رشد بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ واحدی را ثبت کرد و ضمن شکستن رکورد قبلی، با اقتدار در قله جدید ۱۴۲ هزار واحدی ایستاد. در عین حال، سبقت ممتد شاخص‌های هموزن با جهش ۸/۲ درصدی در مقایسه با رشد ۹/۱ درصدی، از قدرت تقاضا در سهام بنگاه‌های کوچک‌تر بازار حکایت داشت. چشم‌انداز تعدیل قیمت‌ها با کاهش چشمگیر ارزش ریال و عقبگرد قیمت‌ها در بازار ارز و سکه از عوامل تقویت جریان نقدینگی در بازار سهام ارزیابی می‌شود. انتظار می‌رود که انتقال نقدینگی به بازار به پشتوانه گزارش‌های عملکرد در ماه جاری و گزارش‌های شش ماه نخست سال به تداوم حرکت قیمت سهام در مسیر صعودی کمک کند.

    چرخش مسیر بزرگان

    معاملات دیروز دو نیمه نسبتا متفاوت داشت. شاخص کل در آغاز به کار خود، به لطف استمرار تقاضای قدرتمند در اکثر صنایع، به‌ویژه سهام گروه پالایشی توانست روند صعودی خود را تداوم بخشد. رشد فراگیر تقاضا در صنایع مختلف سبب‌ساز رکوردشکنی شاخص کل و عبور از سقف قبلی در همان ساعات اولیه معاملات دیروز شد. دماسنج بورس تهران پیش از این، در پنجم شهریور وارد کانال ۱۴۰ هزار واحدی شده بود؛ اما تحت تاثیر التهاب بازار ارز و اصلاح قیمت سهام ارزمحور و بزرگ بازار، عقبگرد حدود ۲ درصدی را تا پایان هفته گذشته ثبت کرد. با وجود این، اعلام افزایش عرضه اسکناس ارز از سوی بازارساز ارزی، زمینه‌ساز اصلاح قیمت‌های ارز و سکه و بازگشت آرامش به بازارهای رقیب شد. همز‌مان با این روند، شاهد شکل‌گیری تقاضای موثر و پرقدرت در بورس تهران طی دو روز گذشته بودیم. رشد ارزش معاملات خرد به سقف یک ماهه طی روز گذشته نیز حاکی از پشتوانه رشد قیمت‌ها بود. دیروز حدود ۸۰۰ میلیارد تومان بین فعالان بورس تهران دست‌به‌دست شد که در یک‌ماه گذشته رکورد بی‌نظیری محسوب می‌شود.

    چنان که می‌دانیم برداشتن سقف نوسان قیمت محصولات فرآورده‌های نفتی در بورس کالا ایجاد موج جدید تقاضا در این گروه  را به‌دنبال داشت تا بر خلاف دیگر صنایع بزرگ و کالایی بازده قابل‌قبولی را نصیب سهامداران خود کنند. سهامداران گروه‌های فلزات و معدنی‌ و واحدهای بالادست پتروشیمی که بخش عمده ارزش بازار را در اختیار دارند همچنان چشم‌انتظار اصلاح شیوه قیمت‌گذاری محصولات فولادی و پتروشیمی در بورس کالا هستند. همین مساله مانع از رشد متناسب تقاضا در این گروه‌ها نسبت به سایر صنایع بورسی طی هفته‌های اخیر شده است. در واقع، در حالی که اغلب گروه‌های کوچک بازار، بازده متوسط بیش از ۱۵ درصدی را در هفته اخیر نصیب سهامداران خود کرده‌اند، گروه‌های بزرگ فلزی-معدنی و بزرگان پتروشیمی وضعیت نسبتا متعادلی را تجربه می‌کنند. البته نباید از رشد تک‌سهم‌ها در معاملات این روزها چشم پوشید که به دنبال کاهش ارزش ریال با رشد بهای سهم مواجه‌ شدند. قرار گرفتن نمادهایی چون «رمپنا» و «وبملت» در صدر فهرست نمادهای موثر برشاخص نیز از رشد تقاضای عمومی بازار حکایت داشت.

    با وجود اینکه اکثر نمادها معاملات خود را با رشد حداکثری قیمت آغاز کردند، بزرگ‌ترین‌ شرکت‌های بورسی، نظیر فولاد مبارکه اصفهان و هلدینگ خلیج فارس و گل‌گهر با تاثیر منفی خود در نیمه اول معاملات دیروز مانع از رشد بیشتر شاخص کل شده بودند. با این حال، در ساعت پایانی داد‌وستدها شاهد چرخش روند قیمتی در بزرگان بودیم. به‌طوری که «فارس» پس از «شبندر» در رتبه دوم فهرست نمادهای موثر بر رشد شاخص کل قرار گرفت. فلزکاران بزرگ از قبیل نماد فولاد مبارکه و ملی مس ایران نیز در ساعت پایانی به مدار رشد بازگشتند و به این ترتیب، به رشد تقاضا در دیگر نمادهای هم‌گروهی نظیر «کاوه» و «فاسمین» کمک کردند.

    همچنین چرخش مسیر بزرگان پتروشیمی در روز گذشته موجب صف‌نشینی در نماد شرکت‌هایی چون «پارس»، «پارسان» و «شاراک» در پایان معاملات شد. این نمادها که در چند روز گذشته در مقایسه با شرکت‌های صنایع پایین‌دستی چندان مورد توجه بازار نبودند، روز گذشته موج جدید تقاضا را تجربه کردند. حضور پررنگ سهامداران حقیقی در معاملات این گروه موجب جابه‌جایی بیش از ۴۰ میلیارد تومان به سبد سهام فعالان خرد بازار شد. در بین شرکت‌های بالادستی این گروه، اوره‌سازان مورد توجه خاص بازار قرار گرفتند. علاوه بر قابلیت‌های درونی این شرکت‌ها، عبور قیمت جهانی اوره از مرز ۳۰۰ دلار نیز در رشد شدید در نمادهای وابسته نظیر پتروشیمی پردیس، کرمانشاه و خراسان موثر بوده است. در متانول‌ساز‌ها نیز شاهد چرخش مسیر قیمتی در جریان معاملات دیروز بودیم. برای مثال، پتروشیمی زاگرس که در ابتدای معاملات دیروز تحت فشار عرضه در دامنه منفی قیمت معامله می‌شد،در پایان داد‌وستدها با افزایش قیمت مواجه شد. به نظر می‌رسد رشد قیمت در سهام این گروه و خصوصا شرکت‌های بزرگ صادرکننده به بخشنامه اخیر بانک مرکزی مبنی بر مجاز شدن صرافان به ورود به بازار ارز و خرید ارز از صادرکننده بازمی‌گردد که ابهامات تسعیر ارز شرکت‌های صادراتی را کمرنگ‌تر می‌کند و انتظار ثبت درآمدهای بیشتری را به وجود می‌آورد. هرچند در این روند یک چشم سرمایه‌گذاران به گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها است و ترس بروز علائم تحریمی بر کمیت فروش در شرکت‌های بزرگ‌تر هنوز در معاملات روزانه مشاهده می‌شود.

    همزمان با نشیب و فراز بزرگان، شاخص‌های هموزن با شتاب بیشتری به رشد خود ادامه دادند. سبقت شاخص کل هموزن که از هفته پیش شروع شد در جریان دادوستدهای دیروز با رشد چشمگیر ۸/ ۲ درصدی تداوم یافت. این شاخص بیانگر افزایش سطح عمومی تقاضا در بازار، بدون در نظر گرفتن تعداد سهام شرکت‌هاست. افزایش نرخ فروش در بسیاری از صنایع کوچک بورسی نظیر سیمانی‌ها، لبنی‌ها و دارویی‌ها در ماه گذشته و احتمال افزایش نرخ در گروه‌هایی نظیر خودرو و قندی از محرک‌های تداوم رشد قیمت در این گروه‌ها ارزیابی می‌شود که عامل اصلی پیشی‌گرفتن شاخص‌های هموزن از شاخص کل ارزیابی می‌شود. در مجموع، به نظر می‌رسد بخش عمده رشد فراگیر تقاضای سهام در روزهای اخیر ناشی از موج تورمی اخیر است که علائم رسمی آن در گزارش بانک مرکزی برای ماه مرداد هم انعکاس یافت.

    توقف پر تعداد نمادها

    بسیاری از نمادهای بازار به دلیل رشد پیوسته قیمت در جریان معاملات دیروز به‌منظور شفاف‌سازی بسته شدند. بر اساس دستورالعمل جدید، افزایش بیش از ۲۰ درصدی قیمت در پنج جلسه متوالی به‌منزله یک رویداد بااهمیت است و بنابراین ضرورت دارد که نماد مزبور به‌منظور شفاف‌سازی متوقف شود. اما نکته جالب توجه این است که نماد شرکت‌های متوقف عملا توضیحات سودمندی در مورد تغییر بااهمیت در پیش‌بینی سود خود ارائه نمی‌دهند و این مهم را به گزارش‌های ماهانه یا میان‌دوره‌ای موکول می‌کنند. بنابراین بخش قابل‌توجهی از جریان نقدینگی در تلاقی اخبار و ابهام در نمادهای مذکور به گردش در می‌آید. این در حالی است که شرکت‌ها طبق دستورالعمل جدید افشای اطلاعات ملزم‌ هستند رویداد بااهمیت را برای سهامداران خود، گزارش و تفسیر کنند. اما در فرآیند شفاف‌سازی شرکت‌های بورسی، به جای توضیح سودمند، شاهد تکرار کلیشه‌ای عبارت «عدم تغییر در وضعیت مالی» بودیم. به‌طور کلی، ۱۸ نماد بورسی در روز گذشته به دلیل رشد بیش از ۲۰ درصدی قیمت از سوی ناظر بازار متوقف شدند. از میان توقف‌های مهم دیروز می‌توان به نمادهای گروه پالایشی اشاره کرد. نمادهای «شپنا»، «شتران» و «شبریز» با رشد بی‌وقفه و افزایش بیش از ۲۰ درصدی قیمت، در ساعت آغازین معاملات دیروز متوقف شدند. چنان که گفته شد سهام این شرکت‌ها با برداشتن سقف قیمت برای عرضه فرآورده‌های نفتی در بورس کالا شروع به رشد کردند و این روند با تداوم تقاضای پرقدرت برای فرآورده‌هایی نظیر وکیوم باتوم و لوب‌کات تا روز گذشته ادامه یافت. انتظار می‌رود که با شفاف‌سازی موثر نمادهای این گروه معاملات این صنعت بر پایه‌های بنیادی تداوم پیدا کند.

     دیروز در بورس کالا چه گذشت؟

    بورس کالا دیروز میزبان چندین عرضه مهم و اثرگذار بود که از بین آنها، عرضه مفتول مس شرکت ملی مس ایران، عرضه تختال فولاد هرمزگان و عرضه وکیوم باتوم پالایشگاه‌های اصفهان و تبریز و لوب‌کات پالایشگاه‌های تهران و بندرعباس جالب توجه بودند. در این میان، قیمت عرضه محصولات فولادی همچنان به دلیل مقاومت وزارت صنعت بر اساس نرخ ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی انجام می‌شود. اکثر نمادهای فولادی دیروز کار خود را متاثر از تداوم عرضه‌ محصولات به رویه پیشین این گروه در محدوده منفی آغاز کردند. با این حال سقف‌شکنی‌های مفتول مسی سبب تشدید تقاضا در کل دیگر نمادهای بزرگ گروه شد و توانست معاملات این گروه را به محدوده مثبت بکشاند.

    در هفته‌های اخیر معاملات محصولات مسی نقش مستقیمی در معاملات ملی مس ایران و تاثیر غیرمستقیم بر سایر نمادهای گروه فلزات اساسی داشته است. در معاملات دیروز بورس کالا نیز یک‌هزار تن از مفتول مسی این شرکت عرضه شد و در سمت تقاضا با سقف قیمتی ۴۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی به ازای هر تن مواجه شد؛ نرخی که پیش از این به ثبت نرسیده بود. به نظر می‌رسد قیمت پایانی معاملات این محصول بالاتر از ۴۶ میلیون تومان قرار بگیرد. این عدد برای جلسه پیشین در سطح ۲/ ۴۵ تومان قرار داشت. قیمت پایه این محصول نسبت به معامله قبلی در دوازدهم شهریور حدود ۳ درصد کاهش داشت. با وجود این، قیمت پایانی مفتول «فملی» نسبت به معامله قبل با رشد ۸/ ۱ درصدی مواجه شد و از سطح ۴۵ میلیون و ۲۷۶ هزار تومان به ازای هر تن به ۴۸ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان در روز گذشته رسید.

    از طرف دیگر، سه پالایشگاه اصفهان، تبریز و تهران در جلسه دیروز معاملات بورس کالا هر کدام ۱۰ هزار تن وکیوم باتوم عرضه کردند. قیمت پایه این محصول برای هر سه عرضه‌کننده یک میلیون و ۲۷۱ هزار تومان به ازای هر تن لحاظ شده بود. در نهایت نیز با رشد بیش از ۳ برابری نسبت به قیمت پایه معامله شدند. همچنین، لوب‌کات دو پالایشگاه تهران و بندرعباس در این سامانه عرضه شد که قیمت پایانی این محصولات بدون رقابت چندانی در نزدیکی قیمت پایه قرار گرفت. این عدد برای پالایشگاه تهران در نزدیکی ۲ میلیون و ۱۵ هزار تومان و برای پالایشگاه بندرعباس در نزدیکی یک میلیون و ۹۹۵ هزار تومان به ازای هر تن ثبت شد. نکته مهم دیگر در معاملات دیروز این بود که نفت سفید پالایش نفت بندرعباس برای اولین بار در رینگ بین‌الملل بورس انرژی عرضه شد اما تقاضایی برای آن ثبت نشد و در نتیجه معامله‌ای در این بازار صورت نگرفت. این اولین مرحله از عرضه محصولات اصلی پالایشگاه‌ها بود که در صورت کشف قیمت-بر‌اساس نرخ ارز بازار ثانویه- می‌توانست تاثیر قابل‌توجهی بر سودآوری سهام وابسته بگذارد.

    از طرف دیگر، روز گذشته ۶۰ هزار تن تختال شرکت فولاد هرمزگان جنوب با قیمت پایه یک میلیون و ۱۸۴ هزار تومان به ازای هر تن در بورس کالا عرضه شد. سرانجام ۵۷ هزار تن از این محصول در همان قیمت پایه مورد معامله قرار گرفت. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت این محصول نسبت به جلسه معاملات قبلی-در ششم شهریور- حدود ۵/ ۴ درصد کاهش داشت. همین موضوع سبب شد تا بهای سهام «هرمز» بر خلاف سایر نمادهای گروه فلزات در روز گذشته تحت فشار قرار بگیرد و حدود یک درصد افت کند. علاوه بر این، معاملات سهام سایر فولادسازان بورس تهران را نیز تحت‌الشعاع قرار داد.

      تقابل دیدگاه‌ها به آینده اقتصاد جهانی

    تنش‌های تجاری با اعلان ترامپ مبنی بر گسترش دایره تعرفه‌های آمریکا بر کالاهای چینی نگرانی‌ها از آینده اقتصاد جهانی را بیشتر کرده است. رئیس‌جمهوری ایالات متحده هفته گذشته اعلام کرد که موج جدیدی از تعرفه ۲۵ درصدی بر ۲۰۰ میلیارد دلار دیگر از کالاهای چینی در راه است که احتمالا در روزهای آتی اجرایی خواهد شد. البته ترامپ روز جمعه میزان ۲۶۷ میلیارد دیگر بر این سیاهه افزود تا بر شدت نگرانی‌ها از مناقشه تجاری بین بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان بیفزاید. این مساله در کنار بحران ارزی در کشورهای در حال توسعه نظیر ترکیه، آرژانتین و اندونزی که همانند ایران در حال کلنجار با سقوط ارزش پول ملی خود هستند، زمینه‌ساز گسیل نقدینگی به سمت دارایی‌های امن، به‌ویژه دلار شده است. از این رو،‌ شاهد تقویت ارزش دلار در بازارهای جهانی هستیم. از سوی دیگر، ثبت رکورد ۹‌ساله برای رشد دستمزدها در بازار کار آمریکا در کنار اشتغال فراتر از انتظار در ماه گذشته میلادی به قدرت دلار در برابر سایر ارزها افزوده است. از این دیدگاه، قرار گرفتن شاخص دلار در اوج ۱۵ ماهه و نقش چشمگیر دلار پرقدرت در بازارهای کالایی، کاهش قدرت خرید متقاضیان غیردلاری در بازارهای جهانی را در پی داشت و در نتیجه قیمت کالاها را تحت فشار قرار داده است.

    حال، چشم‌انداز تیره بازارهای جهانی در ملتقای جنگ تجاری بین چین و آمریکا، تحلیلگران را در دو جبهه مقابل و متضاد قرار داده است. از یکسو، شماری از تحلیلگران بازارهای جهانی معتقدند سرمایه‌گذاران بخش عمده تاثیرات منفی این مناقشه تجاری را در راهبردهای اخیر خود لحاظ کرده‌اند و افت قیمت فلزات پایه طی هفته‌های گذشته حاصل همین انگیزه و نگاه است. از دید این دسته از کارشناسان، قیمت در بازار‌های جهانی اصطلاحا به سطوح حمایتی خود نزدیک شده است و تصور نمی‌رود قیمت‌ها بیش از این تنزل کند؛ چون بخش عمده انتظارات از کاهش رشد اقتصاد جهانی را پیش‌خور کرده است بنابراین باید منتظر پایان موج نزولی بود. در عین حال، گروهی از تحلیلگران باور دیگری نسبت به روند قیمت‌های جهانی دارند. این دسته از کارشناسان با رویکردی بدبینانه، همچنان به اجرایی‌شدن تعرفه‌های دولت ترامپ بر تمام حجم واردات چین و آمریکا باور ندارند. این گروه معتقد است اگر تعرفه‌ها بر تمام حجم تجارت این دو غول اقتصادی جهان اجرایی شود، باید منتظر فشار بیشتر بر قیمت‌های جهانی بود. به عبارت دیگر، در صورت عملی شدن تهدیدات تجاری ترامپ در هفته گذشته مبنی بر وضع تعرفه ۲۵ درصدی بر ۵۱۷ میلیارد دلار(کل واردات این کشور از چین) احتمال بروز ریزش قیمتی می‌رود. رصد قیمت‌های جهانی از این حیث حائز اهمیت است که بیش از نیمی از ارزش بورس تهران به قیمت‌های جهانی وابسته است. بنابراین، طبیعی است که عدم‌قطعیت‌های مزبور نسبت به روند بازارهای جهانی در معاملات سهام وابسته در بورس تهران لحاظ شود. با وجود این چشم‌انداز، به نظر می‌رسد مساله مهم‌تر در بورس تهران نحوه رفتار سیاست‌گذار در مواجهه با تعدیل قیمت‌ محصولات پایه در بورس کالا در چارچوب جدید بازار ارز است که نقش بیشتری بر روند معاملات دارد.

    منبع : https://donya-e-eqtesad.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%B3-6/3437995-%DA%86%D8%B1%D8%A7%D8%BA-%D8%B3%D8%A8%D8%B2-%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%B3-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D9%82%D8%AF%DB%8C%D9%86%DA%AF%DB%8C

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • دوشنبه ۱۹ شهریور ۹۷

    حذف سقف رقابت فولاد در بورس کالا

    انتشار : 97/06/19

    مرجع فولاد

    به گزارش استیل پدیا، محمد اعتباری از فعالان بازار فولاد در رابطه با وضعیت کلی بازار با اشاره به جلسه فولادی که روز گذشته به میزبانی انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان،‌ تولید‌کنندگان بزرگ فولاد و‌ اتحادیه آهن‌فروشان برگزار شد، اعلام کرد: بر اساس این جلسه مقرر شد که سقف رقابت برداشته شود و تعاونی‌ها در کنار مصرف‌کننده‌ها و کسانی که در صنف آهن هستند و جواز آهن فروشی دارند دست به خرید بزنند و در ادامه باید ببینیم که آیا در مرحله عمل هم این تصمیمات اجرایی می‌شود یا خیر.

    وی در ادامه و در توضیح این رویه گفت: در واقع با برداشته شدن سقف رقابت عرضه‌های کارخانه‌های بزرگ فولادی می‌تواند پاسخگوی نیاز و تقاضای بازار باشد و در کنار فروش، صادراتشان را هم می‌توانند انجام دهند. بازار فولاد طی دو روز گذشته روندی کاهشی را آغاز کرده که در این باره باید به روند قیمت مواد اولیه رجوع کنیم؛ به‌عنوان مثال زغال‌سنگ که ۲۲۰ دلار بوده به رقم ۱۷۰ دلار رسیده است، در ادامه قیمت سنگ‌آهن هم کاهشی شده؛ از سوی دیگر قیمت دلار و سکه هم تقریبا در روزهای اخیر روند افت قیمت داشته‌اند، در واقع شرایط مسلط بر بازار، شاخص‌های کاهشی را از سر می‌گذراند، به‌طوری‌که پول‌های سرگردان در ماه‌های اخیر در حال جابه‌جا‌یی در بازارهای مختلف هستند و این روند در بازار فولاد هم داخل شده و بی‌تاثیر نبوده است.

    در راستای همین موضوع زمانی که با بازارهایی مانند ارز، سکه و آهن تعزیراتی برخورد می‌شود، پول‌های سرمایه‌گذاری شده در این بازارها به سمت بازارهای دیگر میل پیدا می‌کنند، روز گذشته شاهد آن بودیم که گمانه‌های قوی مبنی بر، برداشتن سقف قیمت فولاد در بورس کالا وجود داشت، در ادامه این موضوع سهام کارخانه‌های عرضه‌کننده فولاد در بورس افزایش پیدا کرده و قیمت‌ها هم در بازار کاهش پیدا کرد. دلیل بنیادین این موضوع را ابتدا باید در کاهشی شدن روند قیمت ارز و سکه در بازار جست‌وجو کرد، اما دلیل ثانویه این روند را باید نزدیک شدن به ایام دهه محرم و همچنین پایان تعطیلات تابستان عنوان کرد که بازار را در یک فاز آرامش فرو خواهد برد.

    وی در ادامه با جمع‌بندی نظرات خود گفت: فعالان بازار فولاد این روزها شدیدا بر این باورند که نباید اجازه رقابت درونی میان صنوف فولادی را از آنها گرفت، در واقع فراهم آوردن این فضا برای صنوف فولادی کشور باعث می‌شود عرضه‌های متمادی و زیاد این صنف اجازه ایجاد فضا برای افزایش‌های هیجانی در بستر روانی بازارها را ندهد. اما این روند نیاز به مدیریت دارد و بازار فولاد باید به قیمت معقول دست پیدا کند که با این قیمت چند شاخص باید لحاظ شود:

    ۱-کارخانه متضرر نشود.

    2-کنترل بازار در هر زمینه‌ای باعث ایجاد رانت شده، اجازه ایجاد این رانت با اعمال دستورهای کارشناسی داده نشود.

    بازگشت بازار به مدار نزولی

    این بازار در هفته‌ها و با نگاهی بلندمدت‌تر ماه‌های گذشته فضای رفت و برگشت قیمتی را پشت سرگذاشته بود، به‌طوری‌که افزایش قیمت‌ها در بازه قیمتی وسیع و در ادامه کاهش قیمت‌های هرچند پله‌پله ولی ناگهانی در این بازار از رفتارهای غالب آن بود؛ این روند در حالی است که بررسی تاریخی این بازار نشان می‌دهد بازار فولاد به نوسان‌های این‌گونه عادت دارد، به این معنا که اتفاقات هیجانی در بازار فولاد چه در تاریخ چند ساله این بازار و چه در ماه‌های گذشته‌ چیز عجیبی نیست، اما چیزی که در این برهه در بازار فولاد عجیب بود اینکه بازار چندان بستر لازم برای این نوسان را در اختیار نداشت و بیشتر میل به رشد قیمت‌ها را شاهد بودیم.

    رشد قیمت‌ها در آخرین فاز افزایشی این بازار از یک تحرک هیجانی برجسته و قابل تحلیل برخوردار شد به‌طوری‌که باید اضافه کرد رشد قیمت دلار و سکه به محرک اصلی یا موتور رشد قیمت‌ها بدل شد. این به آن معنا است که با وجود اینکه اتفاقی در بازار فولاد نیفتاده بود ولی انتظارات افزایش نرخ ایجاد شده بود که در کنار آن برخی شایعات و گمانه‌زنی‌ها در مورد تغییر در ساز وکار معاملاتی بورس کالا و عدم عرضه محصولاتی که با شمش پایه دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تولید شده بودند به این وضعیت دامن زد.

    در مرحله بعدی به دلیل دشواری‌های خرید مصرف‌کننده نهایی در بورس کالا که می‌خواهد قیمت اصطلاحا دولتی را خریداری کند باعث شد بستر برای رشد قیمت‌ها ایجاد شود، اما موضوعی که در گزارش‌های قبلی به آن اشاره شد و باز هم باید به آن اشاره کرد این است که رشد نرخ «دلیل بنیادین» نداشت و زمانی که یک افزایش نرخ دلیل بنیادین ندارد و فقط بر پایه انتظارات است و تقاضای موثر از آن حمایت نمی‌کند، افزایش قیمت در این فضا دنباله‌دار نبوده و کاهش قیمت هم چندان دور از ذهن نیست.

    در حال حاضر مشاهده می‌کنیم که در بازار، قیمت دلار و سکه نیز کاهش پیدا کرده است، اما اگر رشد قیمت دلار را با رشد قیمت فولاد در یک مسیر ببینیم کاهش قیمت فولاد خیلی سریع‌تر و شدیدتر از کاهش قیمت دلار بوده است و این نشان می‌دهد که بازار فولاد از «فاز انتظاری» خود فاصله گرفته و به واقعیت‌های بنیادین خود برگشته است، از طرف دیگر آغاز پاییز و ماه محرم دو سیگنالی است که باعث می‌شود شاهد کاهش تقاضای موثر در این بازار هم باشیم.

    با توجه به این شرایط هنوز فضا برای کاهش قیمت‌ها در بازار فولاد وجود دارد ولی بعضی اظهار‌نظرها و گمانه‌زنی‌ها می‌تواند مخرب این روند متعادل بازار باشد، به‌طوری‌که هر اظهار نظر از سوی مسوولانی که به گونه‌ای به حوزه قیمت‌گذاری فولاد مربوط می‌شوند باعث به هم‌ریختن این بازار خواهد شد. اما موضوع مهمی که در هفته‌های اخیر در بورس کالا در حال رخ دادن و ثبت شدن بوده و ادامه داشت این بود که ابتدا سقف نوسان قیمت ۵ درصد بود، هفته بعد ۱۰ درصد و پس از آن به ۱۵ درصد رسید و اگر در این هفته به ۲۰ درصد برسد موضوع عجیبی اتفاق نیفتاده است، هرچند دستیابی به رقم ۲۰ درصد خیلی مهم است و نشان می‌دهد که گمانه برداشته شدن سقف مجاز قیمت‌ها قطعی است.

    در این باره حتی اگر این سیگنال هم رخ دهد در فاز ابتدایی ممکن است که یک «رشد قیمت مقطعی» را در این بازار شاهد باشیم ولی در نهایت و در ادامه، بازار به ثبات خواهد رسید؛ حتی در این وضعیت با توجه به دشواری‌های صادرات، وضعیت بازار عراق، دردسرهای بازگشت پول و الزام به عرضه ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما دلیل نمی‌شود که شاهد رشد قیمت جدیدی باشیم، به این معنا که حتی ممکن است قیمت‌ها از سطوح فعلی (نزدیک به ۴ هزار و ۵۰۰ تومان) یک قدم عقب‌تر برود و بازار به ثبات برسد، شاید بهترین رویکرد برای دورنمای بازار همین باشد.

    منبع : http://steelpedia.ir/fa/news/99476/%D8%AD%D8%B0%D9%81-%D8%B3%D9%82%D9%81-%D8%B1%D9%82%D8%A7%D8%A8%D8%AA-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%B3-%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7-1

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • دوشنبه ۱۹ شهریور ۹۷

    شافعی خطاب به جهانگیری: سقف رقابت معاملات فولادی حذف شود

    انتشار : 18/06/97

    چیلان آنلاین

    به گزارش چیلان، ۱.۲۶ درصد از سهام سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات توسط شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور روانه میز فروش می شود. شرکت بورس تهران در اطلاعیه ای عرضه بلوکی سهام “ومعادن” خبر داد.

    برهمین اساس، سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات که با سرمایه ۳.۴ هزار میلیارد تومانی در بورس تهران حضور دارد با عرضه بلوکی سهام توسط سهامداران عمده (شرکت توسعه معدنی وصنعتی صبانور) به فروش می رسد.

    عرضه بلوکی سهام که شامل بیش از ۴۳۱ میلیون و ۸۸۱ هزار سهم “ومعادن” است، چهارشنبه آینده ۲۱ شهریور به قیمت هر سهم ۲۹۰ تومان توسط کارگزاری حافظ انجام می شود.

    براساس این گزارش، ۱۹ اردیبهشت سال گذشته نیز بانک رفاه به وکالت از صندوق کارکنان فولاد اقدام به عرضه ۱۶.۱ درصد از سهام “ومعادن” کرد که بعد از رقابت دو متقاضی، توسط فولاد مبارکه به صورت نقد و به ارزش ۷۰۲ میلیارد تومان خریداری شد تا مالکیت بزرگترین شرکت بورس از “ومعادن” ۳.۱ هزار میلیارد تومانی به بیش از ۳۷ درصد و هم اکنون به بیش از ۴۰ درصد برسد.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/09/06/20781/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • دوشنبه ۱۹ شهریور ۹۷

    ایمیدرو، دستگاه برتر در بخش برگزیدگان دستگاه های وابسته به وزارتخانه ها

    انتشار : 97/06/18

    شرکت ملی فولاد ایران

    سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران در بخش برگزیدگان دستگاه‌های وابسته به وزارتخانه‌ها در مجموع شاخص‌های عمومی و اختصاصی به عنوان دستگاه برتر ایران معرفی شد.

    به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره شهید رجایی از صبح دیروز که به مناسبت گرامیداشت هفته دولت و با حضور رئیس جمهور، در سالن اجلاس سران برگزار شد، از ۱۴ دستگاه برتر دولتی تقدیر به عمل آمد.

    سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) شرکت توانیر و سازمان سنجش نیز در بخش برگزیدگان دستگاه‌های وابسته به وزارتخانه‌ها در مجموع شاخص‌های عمومی و اختصاصی به عنوان دستگاه برتر برگزیده شدند و مهدی کرباسیان و روسای دو دستگاه دیگر با دریافت تندیس و لوح تقدیر از روحانی، مورد تقدیر قرار گرفتند.

    در متن رئیس جمهور خطاب به مهدی کرباسیان، رئیس هیات عامل ایمیدرو آمده است؛ "خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران توفیق سترگ در مسیر آموزه های بزرگ دینی و انقلابی و تداوم فرهنگ فداکاری و جهادی است. به شهدای والا مقام به عنوان میراثی ماندگار به یادگار گذاشته اند و در سال “حمایت از کالای ایرانی” لازم می دانم از تلاش های ارزنده جنابعالی و تمام مدیران و کارکنان محترم آن دستگاه در راستای اجرای برنامه ها و اعتلای کشور و کسب رتبه برتر در جشنواره شهید رجایی سال 97 قدردانی نمایم. توفیق روزافزون شما و همکاران شریف آن دستگاه را در خدمت به کشور عزیزمان از خداوند متعال مسئلت دارم."

    پیش از این مهدی کرباسیان در دولت های سازندگی و اصلاحات به ترتیب موفق به کسب نشان های درجه 2 لیاقت مدیریت و خدمت شده بود.

    جشنواره شهید رجایی هر ساله به مناسبت هفته دولت و با هدف شناسایی و تقدیر از تلاشگران عرصه خدمت به مردم و نهادینه کردن فرهنگ ارتقاء و بهبود عملکرد دستگاه‌های اجرایی در سطوح مختلف با حضور مقامات عالی رتبه دولت برگزار می‌شود.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/324023/%D8%A7%DB%8C%D9%85%DB%8C%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%8C-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%AA%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%87%D8%A7

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۱۸ شهریور ۹۷