۷۵ مطلب در آبان ۱۳۹۷ ثبت شده است

بی‌اعتنایی بازار فولاد به تحریم

انتشار : 97/08/27

مرجع فولاد

به گزارش استیل پدیا، بر اساس آمارهای بانک اطلاعاتی از زمان اجرایی شدن تحریم‌های جدید (مصادف‌با ۱۳ آبان) در دو هفته گذشته، روال عمومی در بازار فولاد با یک کاهش نرخ آرام همراه بود که نمودار همراه این گزارش نشان‌دهنده این روند است؛ در این‌باره باید گفت بازار نزدیک به دو هفته است که در یک فاز نزولی نوسان کرده است و این موضوع از نگاهی دیگر هم مهم ارزیابی می‌شود، چراکه در این زمان به‌صورت کلی بازار ارز نیز با روند کاهشی قیمت دلار روبه‌رو‌ بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهند در فاصله بعد از آغاز دور دوم تحریم‌ها تا روز گذشته بهای هر کیلوگرم میلگرد سایز ۸ از ۴ هزار و ۶۵۰ تومان به ۴ هزار و ۴۷۰ تومان کاهش پیدا کرده و تیرآهن سایز ۱۴ هم از قیمت ۸۲۳ هزار تومان برای هر شاخه به ۸۱۵ هزار تومان رسیده است که افت قیمت ۸ هزار تومانی را نشان می‌دهد، این در حالی است که در میان بقیه انواع مصنوعات فولادی هم این شرایط آرام کاهشی مشاهده می‌شود.

به‌صورت دقیق‌تر با آغاز تحریم‌ها آنچه بیش از همه خودنمایی کرده است، کاهش نرخ بوده که البته در عین حال با کاهش تقاضای خرید هم در این بازار روبه‌رو‌ بوده است. با این حال اتفاقاتی که در بازه ۱۴ روزه‌ای که از آغاز تحریم‌ها تا به امروز می‌گذرد نیز قابل رصد است، رخدادهایی است که در بازار فولاد تاثیر گذاشته اما از منشا تحریم اثر نگرفته است؛ در دو هفته گذشته شاهد ۶ عامل کلی بوده‌ایم که بازار فولاد از آنها تاثیر پذیرفته که از آن جمله به این موارد باید اشاره کرد: کاهش قیمت‌های جهانی، کاهش نسبی قیمت نفت با چند جرقه مقطعی، کاهش قیمت دلار، تداوم سختگیری‌ها بر صادرات مصنوعات فولادی، بارش‌های موسمی و فصلی در این دو هفته که باز هم جذابیت خرید و حمل‌و‌نقل آن را کاهش می‌دهد،‌ رکود نسبی در اغلب بازارهای کالایی که نه فقط برای فولاد بلکه برای بقیه کالاها نیز وجود دارد و شائبه‌ای از یک رکود جدید را در فاز تقاضا ایجاد کرده است.

به‌صورت دقیق‌تر، تاثیر تحریم‌ها در این برهه دو هفته‌ای را باید تنها بخشی از رخدادهای بازار دانست که شاید از کم‌اثرترین آنها بر روال عمومی قیمت‌ها باشد، آنچه در حال حاضر در بازار فولاد شاهد آن هستیم کاهش صادرات فولاد به کشورهای همسایه است که در این باره اندک تقاضای پیشین هم محدود شده است، ضعف ساخت‌و‌ساز، کاهش جذابیت سفته‌بازی و کاهش تقاضای موثر، نیز از دیگر مواردی است که به افت قیمت فولاد کمک کرده است. از طرف دیگر آنچه از الان انتظار داریم این است که در مسیر صادرات مصنوعات فولادی موانعی ایجاد شود که گفت‌وگو با کارشناسان نشان می‌دهد این موانع حداقل در فاز حمل‌و‌نقل و تسویه وجوه (نقل و انتقالات مالی) خودنمایی کرده است، با توجه به این شرایط پتانسیل عرضه بیشتر فولاد در بازار داخلی ناخودآگاه تقویت شده است، آن هم در شرایطی که تقاضای موثر موجود در بازار نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه بعضا کاهش پیدا کرده است.

در کنار هم قرار دادن مجموعه این موارد نشان می‌دهد که بازار نه تنها جذابیت خاصی ندارد، بلکه جذابیت‌های پیشین خود را نیز از دست داده است، خروجی این موضوع تا این لحظه کاهش قیمت‌ها بوده است. نکته‌ای که شاید مهم ارزیابی شود این است که کاهش نرخ در بازار فولاد در هفته‌های گذشته بسیار آرام صورت گرفته است، آن هم در شرایطی که حتی به‌صورت مقطعی در این بازار، جرقه‌هایی از رشد قیمت نیز دیده شده است، یعنی بازار در برابر کاهش قیمت‌ها به شیوه‌های مختلف مقاومت می‌کند، این در حالی است که این مقاومت در برابر کاهش نرخ باید جدی گرفته شود؛ دلیل اصلی این مقاومت این است که در روزهای قبل از ۱۳ آبان هم قیمت‌ها در کانال بالایی به سر نمی‌برد،‌ یعنی از لحاظ بنیادی و فنی خیلی هم جایی برای رشد نرخ وجود ندارد، اما موضوع این است که همین قیمت‌های فعلی هم جوابگوی نیاز بازار نیست.

تعویق خرید و به آینده موکول کردن تقاضا، کاهش جذابیت خرید حتی در فاز واسطه‌گری و سفته‌بازی و در یک کلام کاهش حجم خرید و تقاضای داخلی حتی با رویکرد صادراتی از جمله مواردی است که بازار فولاد را تحت‌الشعاع قرار داده است. البته این نکته را نباید فراموش کرد که با توجه به زمان تنظیم این گزارش که روز شنبه است، برخی رخدادهای اصلی هنوز خودنمایی نکرده و باید منتظر روزهای آتی ماند.

تجمیع این موارد در کنار روند کاهشی و ممتد قیمت ارز و سکه که موجب شده است جو روانی بازار هم از کاهش قیمت‌ها حمایت کند،‌ تعویق خرید و تحرک محدود خریداران و تجار شرایطی را ایجاد کرده که اگر همین روند بدون تغییر ادامه پیدا کند، باز هم شاهد کاهش شکننده قیمت‌ها خواهیم بود؛ این در حالی است که اتفاقی که در اواخر هفته گذشته و روز گذشته رخ داده این است که شتاب افت قیمت‌ها افزایش پیدا کرده؛ به این معنا که قیمت‌ها با سرعت بیشتری در حال کاهش است، دلیل این موضوع هم،‌ کاهش قیمت‌های جهانی و کاهش قیمت دلار است که توامان به افزایش شتاب کاهش نرخ کمک کرد.

منبع : http://steelpedia.ir/fa/news/102138/%D8%A8%DB%8C-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%85

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۷ آبان ۹۷

    سومین حکم سرپرستی رحمانی/ مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران شد

    انتشار : 97/08/27

    چیلان

    به گزارش  چیلان ، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت که پیش از این صالحی نیا را سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران و ملارحمان را سرپرست سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) منصوب کرده بود اکنون محمد رضا مودودی را سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران کرده است.

    پیش از این مجتبی خسروتاج، ریاست سازمان توسعه تجارت ایران را به عهده داشت و محمدرضا مودودی نیز معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران بوده است.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/11/18/22462/#prettyPhoto[22462]/0/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۷ آبان ۹۷

    در بازار الکترود گرافیتی چه می گذرد؟

    انتشار : 97/08/27

    چیلان

    به گزارش  چیلان  به نقل از کامودیتی، یکی از موضوعات مهم مطرح شده در بحث صنعت الکترود گرافیتی چین بررسی ظرفیت های تولید این کشور بود. چین دارای ۴۶ تولیدکننده الکترود گرافیتی با ظرفیت ۱.۱ میلیون تن در سال بوده و سهم ۴۶ درصد در تولید جهانی دارد.

    تولید الکترود گرافیتی چین در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۵۵۲ هزار تن تخمین زده شده بود و در نیمه اول ۲۰۱۸ نیز ۳۱۰ هزار تن الکترود در چین تولید شده است.

    در حال حاضر ۲۱ تولیدکننده الکترود گرافیتی با ظرفیت ۴۷۳ هزار تن در سال به دلیل مسائل و محدودیت های زیست محیطی تعطیل شده و تعداد دیگری نیز با نصف ظرفیت کار می کنند.

    ظرفیت تولید ۵ تولیدکننده عمده الکترود گرافیتی چین به ترتیب Kaifeng با تولید ۱۲۰ هزار تن، CIMMDonghai و CIMMDandong هر یک با تولید ۶۰ هزار تن، Jilin و Fangda هر کدام با تولید ۳۰ هزار تن می باشند.

    انتظار می رود تولید فولاد به روش EAF قوس الکتریکی در چین از رقم ۶۱ میلیون تن سال ۲۰۱۷ به ۸۲ میلیون تن در سال جاری و ۲۴۰ میلیون تن در سال ۲۰۳۰ افزایش یابد که محرک تقاضای الکترود گرافیتی از ۲۰۰ هزار تن فعلی به ۶۳۸ هزار تن خواهد بود!

    پیش بینی می شود، صادرات الکترود گرافیتی چین از ۱۵۰ هزار تن سال ۲۰۱۷ به ۲۰۰ هزار تن در سال ۲۰۱۸ برسد که خبر بسیار خوبی برای فولادسازان ایران در فضای کنونی تحریم است. در این کنفرانس نسبت به کسری الکترود UHP آمپر بالا طی ۵ سال آینده هشدار داده شد و اعلام گردید شرکت ها برای مقابله با این کسری عرضه، ذخیره سازی نمایند!

    همچنین تاکید شد، تولیدکنندگان الکترود گرافیتی ارتباط خوبی با تامین کنندگان مواد اولیه (نیدل کک) خود برقرار کرده یا اقدام به احداث واحد نیدل کک (کک سوزنی) مستقل برای خود نمایند تا توان تداوم تولید داشته باشند.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/11/18/22469/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۷ آبان ۹۷

    ثبات بازار قراضه در شرق آسیا

    انتشار : 97/08/26

    مرجع فولاد

    به گزارش استیل پدیا، متوسط شاخص قیمت موسسه پلاتس برای قراضه سنگین کلاس 1 و2 خلوص 20-80 در شرق آسیا 350 تا 355 دلار هر تن سی اف آر است که نسبت به هفته قبل تغییری نداشته است.

    مدتی است که قراضه امریکا در بازار شرق آسیا طرفداری ندارد و فاصله زیادی بین قیمت های پیشنهادی و درخواستی دیده می شود.

    فولادسازان در این منطقه فعلا بازار خوبی ندارند و حتی قیمت ها در چین هم نزولی شده از این رو همه محتاط تر شده اند. برخی به قراضه ژاپن توجه بیشتری پیدا کرده اند چون اخیرا نزولی بوده است. در ویتنام اخیرا قراضه سنگین کلاس 2 ژاپن در 329 تا 330 دلار هر تن سی اف آر معامله شد. انتظار می رود قراضه ژاپن ارزان تر شود چون سال جاری قیمت های ژاپن بالا بوده و باید تصحیح شود. قراضه سنگین کلاس 2 ژاپن 294 تا 299 دلار هر تن فوب است که نسبت به هفته قبل 9 دلار افت داشته است.

    منبع : http://steelpedia.ir/fa/news/102137/%D8%AB%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B6%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D8%B1%D9%82-%D8%A2%D8%B3%DB%8C%D8%A7

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۷ آبان ۹۷

    صادرات ۴.۷ میلیون تنی فولادسازان تا پایان مهر ماه/ افت ۱۱ درصدی صادرات فولاد میانی در ۷ ماهه اول سال

    انتشار : 97/08/26

    چیلان

    به گزارش  چیلان، صادرات از ۳ میلیون و ۱۱۷ هزار تن صادرات فولاد میانی بالغ بر یک میلیون و ۸۰۶ هزار تن بیلت و بلوم بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد یک درصدی داشت.

    صادرات اسلب اما با افت ۲۴ درصدی به یک میلیون و ۳۱۱ هزار تن رسید.

    این اعداد و ارقام درحالی به ثبت رسیده است که در ۷ ماهه اول سال قبل یک میلیون و ۷۸۹ هزار تن بیلت و بلوم و یک میلیون و ۷۲۷ هزار تن اسلب صادر شده بود. مجموع صادرات فولاد میانی ۷ ماهه پارسال ۳ میلیون و ۵۱۶ هزار تن بود.

    صادرات یک میلیون و ۶۲۲ هزار تنی محصولات فولادی

    براساس آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، فولادسازان در ۷ ماهه اول سال قبل همچنین یک یلیون و ۶۲۲ هزار تن انواع محصولات فولادی صادر کردند که ۱۳۵ درصد از رقم ثبت شده در سال قبل که ۶۹۱ هزار تن بود بیشتر است.

    بیشترین رشد صادرات مربوط به ورق گرم زیر ۳ میلیمتر با رشد ۱۷ هزار درصد بود. فولادسازان در ۷ ماهه ۴۲۹ هزار تن میلگرد شاخه و ۳۶۳ هزار تن میلگرد کلاف صادر کردند که رشد صادرات میلگرد شاخه ۱۶۰ درصد و میلگرد کلاف ۱۳۶ درصد بود.

    صادرات ورق گرم بالای ۳ میلیمتر ۳۰۵ هزار تن گزارش شده که رشد آن ۵۶ درصد بود. صادرات ورق گرم زیر ۳ میلیمتر ۱۷۱ هزار تن بوده و صادرات تیرآهن با رشد ۴۶ درصدی به ۱۴۵ هزار تن رسیده است.

    ورق پوششدار با ۱۵۵ درصد رشد نیز ۱۰۲ هزار تن و ورق سرد با ۱۲۹ درصد رشد ۱۶ هزار تنی شد.

    افت ۲۱ درصدی صادرات آهن اسفنجی

    این گزارش می افزاید در ۷ ماهه اول سال ۳۷۴ هزار تن آهن اسفنجی از کشور صادر شده که ۲۱ درصد درمقایسه با مدت مشابه سال قبل یعنی ۴۷۶ هزار تن کمتر است.

    افت ۴۸ درصدی واردات محصولات فولادی

    گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نشان می دهد، در مدت مذکور ۶۳۳ هزار تن انواع محصولات فولادی صادر شده بود که ۴۸ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است.

    از این میزان ۲۰۷ هزار تن به ورق سرد، ۱۷۲ هزار تن به ورق پوششدار، ۱۳۸ هزار تن به ورق گرم زیر ۳ میلیمتر، ۳۶ هزار تن به ورق گرم بالای ۳ میلیمتر، ۲۰ هزار تن به تیرآهن، ۱۶ هزار تن به میلگرد شاخه و ۱۲ هزار تن به میلگرد کلاف اختصاص دارد.

    افت واردات ورق گرم بالای ۳ میلیمتر ۷۲ درصد، ورق گرم زیر ۳ میلیمتر ۶۳ درصد، ورق سرد ۴۵ درصد، ورق پوششدار ۲۲ درصد، میلگرد شاخه ۴۸ درصد، میلگرد کلاف ۲۰ درصد و تیرآهن ۵ درصد گزارش شده است.

    واردات فولاد میانی درمجموع ۲۷ هزار تن بود که ۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴ درصد رشد داشت. ۲۶ هزار تن از این میزان بیلت و بلوم و هزار تن اسلب بوده است. واردات اسلب ۹۱ درصد افت و بیلت و بلوم ۷۳ درصد رشد یافت.


    منبع : http://chilanonline.com/2018/11/16/22433/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۷ آبان ۹۷

    پایان مناقشه میان آمریکا و چین بسیار نزدیک است

    انتشار : 97/08/26

    چیلان

    به گزارش  چیلان  به نقل از کامودیتی، بسته پیشنهادی چین به آمریکا شامل ۱۴۲ ردیف کالا می باشد که چینی ها قول همکاری را به ترامپ در این خصوص داده اند. رئیس جمهور آمریکا خوشحال از بسته دریافتی، امروز گفت که از بسته رضایت دارد و ۴ یا ۵ آیتم دیگر بایستی به آن اضافه شود و احتمالا دیگر لزومی به اعمال تعرفه جدید نخواهد بود.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/11/17/22436/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۷ آبان ۹۷

    سنگ آهن در چین ارزان تر شد

    انتشار : 97/08/26

    مرجع فولاد

    به گزارش استیل پدیا، با این که تقاضای مصرف کننده های نهایی هنوز خوب است تجار ترجیح می دهند از کارخانه ها خرید کمتری داشته باشند چون انتظار دارند در زمستان ساخت و ساز کمتر شود.

    هفته گذشته موجودی 5 فولادساز بزرگ چینی تنها 1.9 درصد کاهش داشت در حالی که یک هفته قبل افت 6.6 درصدی داشت.

    بائو استیل هم قیمت انواع ورق را در بازار داخلی تا 29 دلار هر تن پایین آورده چرا که در انتظار کاهش تقاضای فصلی است. بدین ترتیب فعلا بازار سنگ آهن در سکوت رفته و فعالیت زیادی در آن دیده نمی شود.

    منبع : http://steelpedia.ir/fa/news/102134/%D8%B3%D9%86%DA%AF-%D8%A2%D9%87%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%B1-%D8%B4%D8%AF-2
  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۷ آبان ۹۷

    پایان یک هفته‌ نزولی در بازار فولاد

    انتشار : 97/08/26

    مرجع فولاد

    به گزارش استیل پدیا، رخدادهای روز چهارشنبه اعم از «کم‌توجهی نسبی به معاملات بورس کالا»، «دورنمای مبهم قیمت‌ها»، «آینده نه چندان شفاف قیمتی»، «ترس از تداوم کاهش قیمت‌های جهانی» و «افت قیمت دلار» همه نشان می‌دهد که سناریوهای این بازار دیگر مانند روزهای گذشته از ابهام عمیقی برخوردار نیست، بلکه برعکس یک شفافیت نگران‌کننده از کاهش قیمت‌ها در حال ارائه شدن است؛ البته انتظار داریم که برای مصرف‌کننده نهایی این کاهش نرخ جذاب باشد که در نهایت افزایش تقاضا را به همراه داشته باشد ولی در شرایطی که قیمت‌های جهانی کاهشی است و تقاضای موثر،‌ ساخت و ساز و پروژه‌های عمرانی یا واحدهای مسکونی و حتی مصرفی، صنعتی بالایی در کشور وجود ندارد، نمی‌توانیم به این داده خیلی خوش‌بین باشیم. از سوی دیگر چهره‌ای که از بازار فولاد و بازارهای مشابه،‌ حتی مثلا بازار محصولات پتروشیمی مشاهده می‌شود قرارگیری در اوایل یک رکود عمیق است که شاید در این رکود تکانه‌هایی از رشد قیمت‌ها را داشته باشیم؛ اما روند عمومی کاهشی ارزیابی می‌شود.

    کارشناسان عرصه فولاد بر این نظرند که افت قیمت‌ها در بازار فولاد باید جدی گرفته شود، چنان که در توضیح این استدلال می‌گویند: «دیگر سرعت‌گیر مهمی در برابر افت نرخ وجود ندارد آن هم در شرایطی که بازارهای جهانی میل به کاهش قیمت‌ها را احتمالا از این روزها شدیدتر نشان می‌دهند.» بازار فولاد در شرایطی وارد فاز کاهش قیمتی شده است که مراجعه به آرشیو گزارش‌های مدون این بازار از ۴ هفته قبل نشان می‌دهد این بازار در طول سه هفته به‌صورت پینگ‌پنگی عمل کرده است، اما به چه معنا؟

    به این معنا که هرچند روند کلی این بازار میل به کاهش را نشان می‌دهد ولی هفته به هفته این روند به‌صورت رفت و برگشت بین کاهش و افزایش تغییر کرده است، در پایان اولین هفته از آبان بود که این بازار روند سه هفته کاهش قیمتی را پشت سر گذاشت، دلایلی که بازار در آن برهه به این سمت و سو رفته بود جدی شدن فاز رقابت منفی در بازار و ضعف عرضه‌های بورس کالا البته در آن برهه بود، در آن بازه زمانی کارخانه‌ها به دلایل مختلفی همچون «ضعف نقدینگی»، «مشکلات مالی»، «ضعف تقاضا»، «نیاز به بازار فروش» و «محدودیت‌های صادراتی» در حال دست و پنجه نرم کردن با «رکود واقعی» بودند. پس از پشت سرگذاشتن سه هفته کاهشی، هفته دوم آبان، اما با رشد قیمتی شروع به کار کرد که البته این رشد قیمت نشانه‌ قدرتمندی از رونق در این بازار نبود، بلکه به دلیل خودنمایی عامل بازارسازی بود که موجب شد این بازار در هفته دوم آبان سمت و سوی افزایشی بگیرد، سومین هفته آبان با تعطیلات اربعین و رکود نسبی این بازار همراه شد و حال با قرارگیری در چهارمین هفته آبان، بازار ریزش قیمتی را از سرگذرانده است.

     روز گذشته کاهش نرخ جدی نفت خام در بازارهای دنیا بیم و امید خاصی را به تمامی بازارهای فلزی بعد از آن تزریق خواهد کرد، اگرچه بازارها تا الان هم شرایط خیلی جذابی نداشتند و به احتمال قوی یک جریان جدید قیمتی هم در بازارهای جهانی و هم در بازارهای داخلی آغاز شده و البته با کاهش قیمت دلار این وضعیت عمیق‌تر می‌شود.

    صادرات سوپاپ اطمینان بازار فولاد

    از سوی دیگر به نسبت اوایل سال جاری قیمت‌های موجود بسیار بالا است و البته دلیل اصلی این رشد نرخ را باید در بحران ارزی پیشین جست‌وجو کنیم، اما تجربه نشان داده است که بعد از هر بحران ارزی و رشد نرخ، رکود عمیقی ایجاد می‌شود و تا زمانی که بازار رکود را در خودش هضم نکند و قیمت‌ها را به رسمیت نشناسد این وضعیت ادامه دارد، تنها سوپاپ اطمینان یا مفر در بازار فولاد از این به بعد صادرات خواهد بود. یعنی چه واحدهای نوردی و چه واحدهای تولیدکننده بالادستی شمش و حتی واحدهای صنایع تکمیلی اگر نتوانند در این وضعیت از حداقل‌های صادراتی بهره ببرند باید نگران آینده باشند.

    اهمیت نگارش این گزارش، مخصوصا بعد از گزارش روز گذشته به دلیل شفاف‌تر شدن رخدادهای قیمتی در بازار است و می‌تواند حیات خیلی از واحدهای تولیدی را با نگرانی روبه‌رو‌ کند، یعنی تداوم فعالیت آنها را به خطر بیندازد. این وضعیت را باید جدی ارزیابی کرد، یعنی اگر در شرایط فعلی اول از همه واقعیت‌های بازار توسط واحدهای تولیدی واقعی ارزیابی نشود و دوم دورنمای قیمت‌ها و حجم معاملات مورد رصد قرار نگیرد، ممکن است این شرکت‌ها تکانه‌های بزرگی را متحمل شوند.‌ تجربه سال‌های گذشته مخصوصا در ۱۰ سال اخیر و بعد از بحران جهانی سال ۲۰۰۸ نگرانی‌ها را برای فعالان باتجربه‌تر بازار روشن‌تر نشان می‌دهد؛ این شرایط را باید مهم ارزیابی کنیم، به این معنا که هیچ تضمینی وجود ندارد که یک رکود جدید در راه نباشد؛ از الان نزدیک به سه هفته است که در بسیاری از بازارها شواهد این رکود به‌طور علنی در حال خودنمایی است.

    شاید تیر خلاص به وضعیت فعلی، تداوم کاهش قیمت دلار و افت قیمت‌های جهانی باشد که بازار را با چهره جدیدی روبه‌رو‌ می‌کند آن هم در وضعیتی که قیمت قراضه و قیمت بعضی از محصولات میانی و مواد اولیه بالا است و تاکنون سیگنال مشخصی از افت قیمت در این گروه‌های کالایی هم دیده نشده است. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند کسی که در این بین آسیب جدی می‌بیند تولیدکننده واقعی است که بهتر است در این وضعیت به فکر استراتژی‌های جدید باشد، اما در این شرایط بهترین استراتژی چیست؟ «استفاده از ابزارهای صادراتی آن هم در شرایطی که در دستورالعمل‌های دولتی، سهل‌گیری و انعطاف بیشتری در ارز حاصل از صادرات دارد.» با توجه به اجرایی شدن تحریم‌ها، دشواری‌های صادرات به کشورهای منطقه هم افزایش پیدا می‌کند؛‌ اما به احتمال قوی با پیگیری و جست‌وجو و بازاریابی برای محموله‌های کوچک اتفاقی نمی‌افتد.‌

    منبع : http://steelpedia.ir/fa/news/102135/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۷ آبان ۹۷

    افزایش تولید گندله سنگ آهن ایران

    انتشار : 97/08/26

    مرجع فولاد

    به گزارش استیل پدیا، دو تولید کننده بزرگ در این مدت شرکت معدنی گل گهر با 7.03 میلیون تن و رشد 15 درصدی و میدکو با 2.83 میلیون تن و رشد 60 درصدی بوده اند.

    به گزارش فولاد ایران، همچنین 26.89 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن و 13.68 میلیون تن آهن اسفنجی در ایران تولید شده است که به ترتیب 187 درصد و 24 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته اند. در حال حاضر محدودیتی در صادرات کنسانتره سنگ آهن ایران وجود ندارد ولی صادرات آهن اسفنجی جهت حمایت از بازار داخلی مگر در موارد خاص و با تایید رسمی، متوقف شده است.

    منبع : http://steelpedia.ir/fa/news/102136/%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%DA%AF%D9%86%D8%AF%D9%84%D9%87-%D8%B3%D9%86%DA%AF-%D8%A2%D9%87%D9%86-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۷ آبان ۹۷

    تقدیر معاون اول رئیس جمهور از گام های مهم فولاد خوزستان در راستای مسئولیت های اجتماعی

    انتشار : 97/08/23

    چیلان

    به گزارش  چیلان ، اسحاق جهانگیری روز سه شنبه در آیین افتتاح ورزشگاه فولاد خوزستان اظهار داشت: شب گذشته در کنار کارون قدم زدم و سرزندگی اهواز و فضای امن این شهر را از نزدیک مشاهده کردم؛ دنیا باید بداند اتفاق ۳۱ شهریور که با طراحی از پیش تعیین شده بود هیچ گونه آسیبی به این شهر وارد نکرده و امروز اهواز از کانونهای امن کشور است. وی با بیان این که یکی از ماموریت های بزرگ واحدهای تولیدی و اقتصادی رسیدگی به مسائل اجتماعی حوزه فعالیت خودشان است، گفت: اخیرا در شورای اقتصاد کشور مصوب شد که چهار درصد از هزینه طرح های اقتصادی کشور باید صرف مسایل و توسعه اجتماعی منطقه به ویژه مسائل زیست محیطی و رفاهی مردم شود.

    معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به این که ایران یک کشور جوان است و جوانان ما به امکانات ورزشی نیاز دارند، افزود: شرکت فولاد خوزستان یکی از واحدهای تولیدی مهم کشور است و در طول سال های گذشته یکی از قطب های اصلی تولید فولاد کشور به شمار می رود و در تولید کشور نقش مهمی دارد، محصولات آن عمدتا صادراتی هستند و این شرکت همواره در زمینه مسائل اجتماعی و ورزشی از جمله ساخت ورزشگاه مدرن، کارهای خوبی انجام داده است.

    وی با نام بردن از خوزستان به عنوان یکی از قطب های مهم فوتبال کشور گفت: با وجود چهار تیم در لیگ برتر، می توان گفت ۲۵ درصد از تیم های لیگ برتری را تیمهای خوزستانی تشکیل می دهند لذا حق این استان ساخت چنین ورزشگاهی است؛ امیدوارم شاهد ساخت چنین ورزشگاه هایی در نقاط دیگر کشور باشیم و بقیه واحدهای تولیدی در امر ورزش به مردم خدمت رسانی کنند.

    جهانگیری با بیان اینکه خوزستان قطب مهم اقتصادی و از جمله استانهای سرآمد کشور در همه زمینه هاست ، افزود: خوزستان در بخش صنعت، با وجود نعمت خدادادی نفت به عنوان نبض نفت کشور شناخته شده است، همچنین قطب اصلی صنعت پتروشیمی و کشاورزی در کشور به شمار می رود و در بخش حمل و نقل، تجارت و بنادر فعالیت چشمگیری دارد.

    وی گفت: با توجه به ظرفیت های گسترده ای که در خوزستان وجود دارد هر روز می توان شاهد جشنواره ای از افتتاح طرح های بزرگ باشیم، از روز گذشته که به خوزستان آمدم طرح های مختلفی در بخش کشاورزی، صنعت، آب، تصفیه خانه و صنعت افتتاح شد که اعتبار کل آن ها حدود ۱۵۰ هزار میلیارد ریال است لذا باید گفت که خوزستان این ظرفیت را دارد که در ایجاد و راه اندازی طرح های بزرگ برای سایر نقاط کشور الگو باشد.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/11/13/22392/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • شنبه ۲۶ آبان ۹۷

    برخورد شدید وزارت صمت با واحدهایی که تولید نداشته و اعلام نمی کنند

    انتشار : 97/08/23

    چیلان

    به گزارش  چیلان، اهم موضوعات مطرح ده توسط رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت و گوی ویژه خبری به شرح ذیل می باشد:

    🔹تامین زنجیره تولید برای ما با اهمیت است.

    🔸واحدی اگر تولید نمی کند باید اعلام کند درغیر این صورت برخورد خواهد شد.

    🔹سامانه ها کامل نبوده و بنده بر روی تکمیل سامانه ها حساس هستم.

    🔸برنامه من اصلاح ساختارها و سامانه های مجموعه و رفع نواقص آنهاست.

    🔹طرح شناسایی ظرفیت های ملی ازجمله کارهای بزرگی بود که در چند ماه گذشته در وزارت صمت انجام شده است.

    🔸متاسفانه در تولید شاهد افزایش بهای تمام شده و رشد تورم هستیم.

    صادرات پیشران و موتور محرک اقتصاد ایران است. پیش بینی ما افزایش صادرات تا پایان سال است.

    🔸موانع صادرات باید برداشته شود.

    🔹صادرکنندگان گلایه داشتند از ارائه ارز صادراتی به نرخ دولتی و خرید مایحتاج به نرخ آزاد لذا تصمیماتی در این خصوص اخذ شده و در انتظار تصویب آن هستیم.

    🔸اقلام پر مصرف را کنترل خواهیم کرد.

    🔹سازمان حمایت یکی از کارهای میدانی وزارت صمت است. نیاز بود سامانه های جامع انبارها راه اندازی شود که این اتفاق افتاد. کارکرد سامانه های دولت در کنترل و نظارت بازار درحال بررسی است. سیستم مکانیزه فروش ازجمله اولویت های وزارت بوده اما برای نظارت بیشتر نیاز است کارکرد سامانه ها به درستی بررسی شود.

    🔸در بیشتر کالاها تولید بیشتر از نیاز کشور است.

    🔹در دو هفته ای که به وزارت صمت آمده ام جلسات متعددی در مورد معدن، خودرو و صادرات داشتم.

    🔸ستاد تنظیم بازار نقش بااهمیت تری از این پس خواهد داشت و شورای رقابت از این پس نقش مشورتی پیدا می کند.

    🔹جلساتی با صادرکنندگان داشتیم نتیجه بر این شد که شیوه بازگشت ارز صادراتی مجددا تعریف و تدوین شود.

    🔸نباید جلوی صادرات فولاد و فلزات گرفته شود. با بهبود صادرات همزمان باید ظرفیت خالی صنایع تکمیل شود.

    🔹بسته جدید و کارشناسی شده تا شنبه ارائه خواهیم کرد.

    🔸بحث تامین سرمایه در گردش امروز با دکتر همتی رییس بانک بررسی شد.

    🔹هم اکنون حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات مصوب برای تولید روی میز است. بانک‌ها باید برای حمایت از صنایع فعال تر عمل کنند. به عبارتی بانک ها باید بدانند اگر با تولید کننده همکاری نکنند برخلاف منافع ملی حرکت می کنند. در خصوص تامین سرمایه در گردش واحدها جلسه ای با رئیس بانک مرکزی داشتیم و این موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

    🔸تا سه ماه آینده سیستم بهین یاب اصلاح ‌و تمامی موارد سیستمی انجام خواهد‌ شد. هم اکنون اطلاعات دقیقی از واحدهای صنعتی داریم.

    🔹صادرکنندگان اعتقاد دارند ارز حاصل صادرات نباید وارد سامانه شود اما امروز به نتیجه خوبی رسیدیم و تشویق هایی برای صادرکنندگان در نظر گرفتیم و جزییات آن به زودی اعلام می شود.

    🔸از صدور بخشنامه های متعدد اجتناب خواهیم کرد و موانع صادرت را بر می داریم و امنیت صادرات ایجاد خواهیم کرد.

    🔹شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی را فعال خواهیم کرد.

    🔸کنترل شدید تری بر روی احتکار و تنظیم بازار خواهیم داشت

    منبع : http://chilanonline.com/2018/11/13/22385/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • شنبه ۲۶ آبان ۹۷

    صادرات‌ زیر یک میلیون دلار معاف از تعهد ارزی شد

    انتشار : 97/08/23

    چیلان

    عدنان موسی‌پور، رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: اخیرا جلساتی برگزار شد و این موضوع در دستور کار شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی قرار گرفت که کارگروهی با مشارکت وزارت اقتصاد، وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی و اتاق بازرگانی در رابطه با شرایط پیمان‌سپاری ارزی تشکیل شود. این کارگروه دو روز پیش تشکیل شد و با وجود این‌که نظرات وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت نیز به نظر بخش خصوصی بسیار نزدیک بود، اما قانع کردن رئیس کل بانک مرکزی برای رسیدن به هدف بخش خصوصی، بسیار سخت بود.

    وی افزود: در این جلسه رئیس کل بانک مرکزی در رابطه با لغو پیمان‌سپاری‌های ارزی که طبق مصوبه سران سه قوه، بانک مرکزی در این زمینه تصمیم‌گیرنده است، به دلیل شرایط اقتصادی حال حاضر و شرایطی که تحریم‌ها به‌ وجود آورده است، با لغو آن موافقت نکرد اما قرار بر این شد پیش‌نویسی تهیه و به دولت ارائه شود که این پیش‌نویس در اتاق بازرگانی نوشته می‌شود.

    رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: جلسه با رئیس کل بانک مرکزی بسیار مفید برای انتقال نقطه‌نظرهای بخش خصوصی بود که کاملا منعکس شد. در این جلسه خواسته اول بخش خصوصی، لغو پیمان‌سپاری ارزی برای بنگاه‌های کوچک و متوسط بود که مطرح شد، اما با توصیفات رئیس کل بانک مرکزی به نظر می‌رسد فعلا موافقت با لغو پیمان‌سپاری‌های ارزی صورت نگیرد؛ لذا پیشنهاد دیگری مبنی بر این‌که معافیت‌هایی در نظر گرفته شود، ارائه شد.

    این عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: طبق این پیشنهاد در نهایت قرار شد صادرات‌ زیر یک میلیون دلار معاف از تعهد ارزی شود و صادرات بین یک تا سه میلیون دلار شامل معافیت ۵۰ درصدی شود که برای هزینه‌های صادرات، برای تجارت ریالی یا واردات در مقابل صادرات در نظر گرفته شد. همچنین مقرر شد که صادرات بین سه تا ۱۰ میلیون دلار شامل معافیت ۳۰ درصدی شود و صادرات بالای ۱۰ میلیون دلار همچنان به روال قدیم، ۹۰ تا ۹۵ درصد موظف به تعهد ارزی خواهند بود. موسی‌پور با تاکید بر این‌که تحریم‌ها موضوعی نیست که بتوان نادیده‌اش گرفت یا تکذیب کرد، تصریح کرد: آن‌چه که در حال حاضر از وزیر صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی خواسته شده، این است که همزمان با تشدید شدن تحریم‌ها، شرایط کسب و کار داخلی را تسهیل کنند تا بنگاه‌ها، تولیدی‌ها و صادراتی‌ها که فعالند، حداقل در این مقطع با هدف حفظ سطح اشتغال بتوانند فعالیت خود را ادامه دهند.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/11/14/22396/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • شنبه ۲۶ آبان ۹۷

    فولادسازان در ۷ ماهه اول سال چه عملکردی را به ثبت رساندند؟

    انتشار : 97/08/23

    چیلان

    به گزارش چیلان، آمارهای تولید انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران حاکی از آن است که از ۱۴ میلیون و ۴۵۴ هزار تن فولاد میانی، ۷ میلیون و ۹۶۸ هزار تن بیلت و بلوم و ۶ میلیون و ۴۸۶ هزار تن اسلب بوده است. رشد تولید بیلت و بلوم ۲۲ درصد و اسلب ۱۳ درصد بود. فولادسازان در ۷ ماهه اول سال قبل به تولید ۶ میلیون و ۵۲۱ هزار تن بیلت و بلوم و ۵ میلیون و ۷۲۸ هزار تن اسلب تولید کردند.

    رشد ۹ درصدی تولید محصولات فولادی / رشد ۲۱ درصدی تولید میلگرد و ۱۰ درصدی ورق گرم در کشور

    این گزارش می افزاید، در ۷ ماهه اول سال ۱۲ میلیون و ۳۳۹ هزار تن محصولات فولادی تولید شده که ۹ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل که تولید ۱۱ میلیون و ۳۱۵ هزار تن بود داشته است. فولادسازان از ابتدای سال تا پایان مهر ماه ۴ میلیون و ۸۶۲ هزار تن ورق گرم، ۴ میلیون و ۳۱۶ هزار تن میلگرد، یک میلیون و ۴۲۲ هزار تن ورق سرد، ۷۸۸ هزار تن ورق پوششدار و ۴۹۲ هزار تن تیرآهن تولید کرده اند که به ترتیب در بخش ورق گرم رشد ۱۰ درصد، میلگرد رشد ۲۱ درصد و ورق سرد رشد ۳ درصد به ثبت رسید درحالی که تولید تیر آهن افت ۱۳ درصد و ورق پوششدار کاهش ۱۲ درصد داشته است.

    تولید بیش از ۱۵ میلیون تن آهن اسفنجی در کشور

    براساس این گزارش، تولید آهن اسفنجی نیز از ۱۲ میلیون و ۵۹۰ هزار تن سال گذشته به ۱۵ میلیون و ۱۹۹ هزار تن در ۷ ماهه امسال رسیده است که این به معنای رشد ۲۱ درصد تولید این محصول می باشد.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/11/14/22402/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • شنبه ۲۶ آبان ۹۷

    اصلاحیه بخشنامه نحوه بازگشت ارز صادراتی فردا ابلاغ می‌شود

    انتشار : 97/08/22

    چیلان

    به گزارش  چیلان  به نقل از اتاق بازرگانی ایران، رئیس کل بانک مرکزی به همراه وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه‌ای دو ساعته با نمایندگان تشکل‌های صادراتی، علاوه بر دریافت نقطه نظرات فعالان اقتصادی در رابطه با شیوه بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور که در قالب بخشنامه بانک مرکزی، ابلاغ شده است، وعده دادند که دستورالعمل جدید با لحاظ کردن نظرات بخش‌خصوصی، تا فردا (سه‌شنبه ۲۲ آبان‌ماه) ابلاغ شود. در این جلسه، حسین سلاح‌ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، مظفر علیخانی معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق ایران، جمشید نفر دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران و عدنان موسی‌پور رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران نیز حضور داشتند که به بیان نقطه نظرات صادرکنندگان و فعالان اقتصادی در رابطه با شیوه بازگشت ارز حاصل از صادرات پرداختند. در این زمینه عدنان موسی‌پور رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با تشریح جزئیات جلسه صادرکنندگان با رئیس کل بانک مرکزی گفت: صحبت صادرکنندگان در این جلسه، لغو پیمان‌سپاری ارزی بود که کلیت این موضوع از سوی رئیس کل بانک مرکزی مورد پذیرش واقع نشد، اما مقرر شد تا اصلاحیه دستورالعمل شیوه بازگشت ارز حاصل از صادرات با نظر صادرکنندگان که در این جلسه مطرح شد، فردا ابلاغ شود.

    وی افزود: وزیر صنعت، معدن و تجارت در این مسیر کاملا با صادرکنندگان هم‌نظر بود، اما با توجه به شرایط خاص ارزی کشور، رئیس کل بانک مرکزی اصرار بر اجرای پیمان سپاری ارزی دارد؛ اما به نظر می‌رسد با توجه به مجموعه مذاکرات صورت گرفته در این جلسه، بخشنامه اصلاح شده و فردا خبر خوب ارزی برای صادرکنندگان در راه باشد. موسی‌پور گفت: تغییرات مناسبی در قالب این اصلاحیه برای صادرکنندگان کوچک و متوسط لحاظ خواهد شد که امر تسهیل و بازگشت ارز حاصل از صادرات و نیز رفع تعهد ارزی را به دنبال خواهد داشت، این در حالی است که در این جلسه، میزان صادرات این صادرکنندگان ۶ تا ۷ میلیارد دلار تخمین زده شد که با توجه به شرایط کنونی کشور و نقش آفرینی این گروه از صادرکنندگان در تامین منابع ارزی کشور، مقرر گردید تا تسهیل بیشتری برای این گروه از صادرکنندگان ایجاد شود. وی اظهار کرد: تغییری در دستورالعمل نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات در حوزه پتروشیمی و فولاد نسبت به گذشته ایجاد نخواهد شد و آن صادرکنندگان باید با شیوه قبلی ارز حاصل از صادرات را بازگردانند.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/11/13/22378/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • چهارشنبه ۲۳ آبان ۹۷

    طرح های توسعه فولاد سفید دشت چگونه از تحریم ها عبور می کند؟

    انتشار : 97/08/22

    چیلان

    محمود ارباب زاده مدیرعامل فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری در توضیح وضعیت طرح فولادسازی شرکت به خبرنگار  چیلان  گفت: طرح فولادسازی سفید دشت در وضعیت مناسبی نسبت به دیگر طرح های هفتگانه استانی قرار دارد و به پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد رسیده و در مرحله نصب تجهیزات می باشد. خوشبختانه بیشتر تجهیزات جنبی شامل جرثقیل های سالن های آهن قراضه، ذوب و ریخته گری و اسلب، ماشین ریخته گری، کوره EAF، تجهیزات تولید گاز اکسیژن و نیتروژن، سیستم آب و پمپ خانه، کمپرسورهای هوای فشرده و SVC وارد سایت شده اند و در حال نصب می باشند ولی با توجه به شرایط جدید ایجاد شده احتمال می رود عملیات نصب تا پایان امسال به اتمام برسد و راه اندازی واحد در سال آینده رقم بخورد. مدیرعامل فولاد سفید دشت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این شرکت احداث دو واحد دیگر را مطالعه می کند گفت: با راه اندازی فاز دوم طرح که در حال اجرا است، در مرحله نخست قرار است شمش تختال تولید گردد اما طرح توسعه ای برای تولید شمش اسلب (بیلت) تعریف شده تا نیاز کارخانه همجوار با فولاد سفید دشت در منطقه را تامین نماید. همچنین طرح دیگر فولاد سفید دشت، یک خط نورد سرد خواهد بود که در حال مذاکره با شرکت های خارجی برای اجرای آن هستیم و امیدوارم بتوانیم قرارداد آن را منعقد نماییم تا نیاز شرکت ورق خودرو چهارمحال و گالوانیزه تاراز تامین شود. ارباب زاده در پاسخ به این پرسش که برنامه فروش تختال تولیدی در واحدی که نهایتا تا سال آینده راه اندازی می شود چیست؟ اظهار داشت: در فروش این محصول، بازار داخل را مدنظر قرار داده ایم و برنامه این است که این تختال به شرکت فولاد مبارکه برای طرح توسعه نورد ۲ داده شود تا در آینده این شرکت بتواند ظرفیت خط نورد ۲ را با یک میلیون تن تختال تولیدی سفیددشت به حداکثر برساند. مدیرعامل فولاد سفید دشت درخصوص میزان سرمایه مورد نیاز دو طرح توسعه این شرکت نیز خاطرنشان کرد: برآوردها این است که در این دو طرح چیزی حدود ۱۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری نیاز داشته باشد که عمده آن از طریق فاینانس چین تامین می شود تا به کمک پیمانکاران داخلی این دو پروژه عملیاتی گردند. برای اجرا نیز با شرکت های دانیلی، SMS و MCC وارد مذاکره شده ایم. البته امیدواریم تحریم ها تاثیری بر روی این پروژه نگذارد و تمهیداتی با ایمیدرو و شرکت ملی فولاد در این زمینه اندیشیده شده تا این تاثیرات به حداقل ممکن برسد. مدیرعامل فولاد سفید دشت درباره تاثیر جنگ تجاری که آمریکا و قدرت های اقتصاد جهان آغاز کرده اند گفت: تصمیم ترامپ و آمریکا برای اعمال تعرفه واردات بر روی فولاد و آلومینیوم که با واکنش کشورهای دیگر همراه شد و سبب گردید این کشورها نیز اقدامی متقابل انجام دهند، خلاف سیاست هایی است که در دنیا وجود دارد و به نظر می رسد بیشتر کشورهای دنیا با سیاست های آمریکا مخالفند و این سیاست ها قطعا به شکست می انجامد و تداوم آن امکان پذیر نیست.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/11/13/22361/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • چهارشنبه ۲۳ آبان ۹۷

    آخرین آمار فروش ریل ذوب آهن/ مذاکرات فشرده ذوب آهن برای فروش ریل صادراتی/ تفاهم با انجمن زغال سنگ این هفته نهایی می شود

    انتشار : 97/08/22

    چیلان

    نعمت الله محسنی، معاون بازرگانی شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت و گو با  چیلان  گفت: ۱۵ هزار تن ریل UIC60 فروخته شده است و حدود ۲ هزار تن ریل U33 از قرارداد قبلی در انبارها باقی مانده که منتظر بارگیری و حمل راه آهن می باشیم. وی افزود: آخرین قرارداد ذوب آهن فروش ۱۵ هزار تن ریل UIC60 با معاونت امور زیربنایی و زیرساخت راه آهن بوده هرچند که فروش های متفرقه نیز داشته ایم. محسنی اظهار داشت: ذوب آهن اصفهان همچنین در حال مذاکره برای انعقاد اولین قرارداد فروش ریل صادراتی است. وی درباره آخرین وضعیت تفاهم پیرامون قیمت زغال با انجمن زغال گفت: تفاهم با انجمن زغال سنگ در هفته جاری نهایی می شود و درخصوص تامین کک و زغال برای بلند مدت برنامه ریزی های لازم انجام شده است.  معاون بازرگانی شرکت ذوب آهن اصفهان در خاتمه تاکید کرد که صادرات ذوب آهن طبق روال معمول در حال انجام است.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/11/13/22362/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • چهارشنبه ۲۳ آبان ۹۷

    تحریم روند اجرای طرح های توسعه گل گهر را متوقف نخواهد کرد

    انتشار : 97/08/22

    شرکت ملی فولاد ایران

    به نظر می رسد سال آینده به لحاظ سودآوری وضعیت مطلوبی پیش روی گل گهر باشد؛ اما به گفته مدیرعامل این مجموعه شرایط طوری نیست که بتوان با قاطعیت آینده را پیش بینی کرد. سهم شرکت صنعتی و معدنی گلگهر «کگل» از جمله سهم هایی بوده که در سال جاری رشد قیمت چشمگیری داشته و بازدهی مناسبی برای سهامداران خود به ارمغان آورده است. این شرکت در دوره 6 ماهه نخست امسال با جهش 142 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل سود خالص 16831 میلیارد ریالی محقق ساخته و در حال حاضر طرح های توسعه متعددی در دست انجام دارد که در صورت بهره برداری از آنها، اتفاقات مثبتی در سرنوشت «کگل» رقم خواهد خورد. اما با توجه به اینکه این شرکت جهت اجرای طرح های توسعه خود نیاز به واردات ماشین آلات و تجهیزات دارد و همچنین گفته می شود شرکت مترصد دریافت تسهیلات یک میلیارد دلاری از یک بانک اتریشی بوده تا طرح های توسعه را پیش برد؛ احتمالا به سبب تحریم ها دچار مشکلاتی خواهد شد. ناصر تقی زاده مدیر عامل شرکت صنعتی و معدنی گل گهر در این خصوص بیان کرد: تاثیر تحریم ها اصلا قابل پیش بینی نیست و نمی توان گفت آیا تحریم ها روند واردات ماشین آلات و تجهیزات را تحت تاثیر قرار خواهد داد یا خیر؛ اما به طور قطع روند اجرای طرح های توسعه متوقف نشده و در بدترین حالت فقط ممکن است روند انجام کار با کمی تاخیر مواجه شود. وی در رابطه با طرح هایی که تا پایان امسال به بهره برداری می رسد، اظهار داشت: طرح ذوب یک میلیون تنی جهان فولاد ظرف یکی دو ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید. پروژه های متعدد دیگری هم در دست اجرا وجود دارد که به تدریج وارد مدار تولید خواهند شد. شاید تحریم ها مشکلاتی به همراه داشته باشد؛ ولی راهکارهایی اندیشیده شده و از این بحران گذر خواهیم کرد. تقی زاده در خاتمه تصریح کرد: به نظر می رسد سال آینده به لحاظ سودآوری وضعیت مطلوبی پیش رو داشته باشیم؛ اما به هر حال شرایط طوری نیست که بتوان با قاطعیت آینده را پیش بینی کرد.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/344575/%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%85-%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF-%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%DA%AF%D9%84-%DA%AF%D9%87%D8%B1-%D8%B1%D8%A7-%D9%85%D8%AA%D9%88%D9%82%D9%81-%D9%86%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%AF-%DA%A9%D8%B1%D8%AF

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • چهارشنبه ۲۳ آبان ۹۷

    دبیر انجمن فولاد: صادرکنندگان فولاد به ناحق متهم به باز نگرداندن ارز صادراتی شده اند

    انتشار : 97/08/22

    شرکت ملی فولاد ایران

    نخستین جلسۀ رحمانی، وزیر جدید صمت با تشکل ها با موضوع صادرات، به عنوان یکی از اولویت های جدید این وزارتخانه برگزار شد. رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ضمن حضور در این جلسه، طی گزارشی جزئیات درخواست فولادی ها را تشریح کرد به گزارش دنیای معدن، رسول خلیفه سلطانی دبیر این انجمن، با اشاره به اینکه روش غلط تعیین ارزش پایۀ صادراتی باعث شده واحدهای فولادی صادرکننده مجبور باشند بیش از قیمت واقعی صادرات محصولاتشان تعهد بازگشت ارز صادراتی بدهند، گفت: این امر بدان معناست که این واحدها باید برای بازگشت ارزی که وجود خارجی ندارد تعهد بدهند. در یک ماه گذشته واحدهای فولادی صادرکننده از بابت صحیح نبودن ارزش پایۀ صادراتی در گمرک، حدود 15 میلیون دلار مازاد بر قیمت واقعی صادرات، پیمان ارزی سپرده اند که ممکن است ابعاد حقوقی پیدا کند؛ بنابراین کارگروه بررسی ارزش پایۀ صادراتی باید سریعا جهت اصلاح این نرخ ها اقدام کند. دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد افزود: صادرکنندگان فولاد به ناحق و به دلیل آمار اشتباه متهم به بازنگرداندن ارز صادراتی خود شده اند؛ درحالیکه قضاوت ها براساس اطلاعات نادرست و شاید جهت دار انجام می شود. واحدهای تولیدی صادرکنندۀ فولاد برای حضور بلندمدت در این عرصه، قطعا ارز صادراتی خود را با روش های مختلف به چرخۀ اقتصادی کشور بازمی گردانند. خلیفه سلطانی ضمن بیان این مطلب که تولید هر تن فولاد 100 تا 120 دلار هزینۀ ارزی دارد و این مبلغ صرف واردات مواد اولیه و تجهیزات موردنیاز، همچون کک و زغال سنگ، فروآلیاژها، نسوزها، الکترود گرافیتی و اقلام اینچنینی میشود، گفت: در مقررات پیمان سپاری ارزی توجهی به بازپرداخت اقساط وام های ارزی فولادسازان و همچنین تفاوت منشأ ارز در کشور مقصد صادرات محصول و کشور مبدأ واردات مواد اولیه و تجهیزات نشده است. به عبارت دیگر، مثلا ارز صادراتی در اروپا یورو است و صادرکننده علیرغم نیاز به یورو، برای واردات کالایی مثل الکترود مجبور است آن را به سامانۀ نیما بازگرداند؛ اما ارز تخصیصی به واردات یوآن چین است که به درد واحد تولیدی برای واردات کالای مورد نیازش نمی خورد. وی در پایان اضافه کرد: در شرایط خاص امروز کشور که نیازمند حفظ بازارهای صادراتی و ارزآوری هستیم، باید مقررات به گونه ای باشد که واحد تولیدی صادرکننده بتواند با کمترین محدودیت ممکن، از ارز صادراتی خود برای واردات مواد اولیه موردنیاز استفاده کند و در این زمینه باید بروکراسی های اداری همچون الزام به اخذ مجوزهای متعدد در حداقل قرار گیرد تا تولید و صادرات آسیب کمتری ببیند. وی در پایان اضافه کرد: در شرایط خاص امروز کشور که نیازمند حفظ بازارهای صادراتی و ارزآوری هستیم، باید مقررات به گونه ای باشد که واحد تولیدی صادرکننده بتواند با کمترین محدودیت ممکن، از ارز صادراتی خود برای واردات مواد اولیه موردنیاز استفاده کند.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/344576/%D8%AF%D8%A8%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D8%AC%D9%85%D9%86-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D8%A7%D8%AD%D9%82-%D9%85%D8%AA%D9%87%D9%85-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D9%86%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%86-%D8%A7%D8%B1%D8%B2-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AF
  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • چهارشنبه ۲۳ آبان ۹۷

    بازار میلگرد آمریکا در انتظار افزایش قیمت کارخانه ها در ماه دسامبر

    انتشار : 97/08/22

    شرکت ملی فولاد ایران

    به گزارش چیلان، برخی کارخانه های آمریکایی نظیر شرکت Nucor، شرکتCMC، شرکت فولاد Dynamics  و شرکت فولاد Gerdau Long در شمال آمریکا افزایش قیمت میلگرد را در آوریل اعلام کرده بودند. از میان این شرکت ها، شرکت CMC روند ادغام ۴ کارخانه میلگرد و ۳۳ کارخانه فرآوری را به منظور توسعه سهم بازار مفتول و کاهش هزینه های تولید، تکمیل کرد. گزارش وزارت بازرگانی آمریکا نشان می دهد که آمریکا در ماه اکتبر حدود ۲۲ هزار و ۹۰۰ تن میلگرد وارد کرده که ۱۱.۲ درصد کمتر از ماه قبل است. منبع اصلی واردات میلگرد آمریکا در ماه اکتبر، ایتالیا و مکزیک بودند که به ترتیب ۲۶ هزار و ۱۰۰ تن و ۱۰ هزار و ۷۰۰ تن میلگرد به آمریکا صادر کرده بودند.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/344577/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%85%DB%8C%D9%84%DA%AF%D8%B1%D8%AF-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%A7%D9%87-%D8%AF%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1
  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • چهارشنبه ۲۳ آبان ۹۷

    صادرات زغال به صورت سبد قیمت صادراتی را افزایش خواهد داد

    انتشار : 97/08/22

    شرکت ملی فولاد ایران

    سعید صمدی دبیر انجمن زغالسنگ ایران ضمن اعلام این خبر گفت: در سال جاری بصورت جدی برای اولین بار در زمینه صادرات زغالسنگ کک شو وارد بازار جهانی شدیم و علی رغم حاشیه های ایجاد شده در زمینه کیفیت زغالسنگ تولید معادن ایران مصرف کنندگان خارجی از زغالسنگ ایران استقبال خوبی داشتند و درحال حاضر شرکت های متعددی جهت عقد قرارداد های صادراتی مراجعه می کنند وخوشبختانه جنب جوش خوبی در زمینه صادرات زغالسنگ ایجاد شده است. وی ادامه داد: انجمن زغالسنگ ایران جهت بالا بردن کیفیت زغالسنگ صادراتی در زمینه تعیین سبد زغالسنگ صادراتی متشکل از مارک های مختلف زغالسنگ ایران تحقیقات جامعی نموده و کمیته تعیین سبد کیفی زغالسنگ ایران نیز تشکیل شده است. با توجه به تنوع خوب کیفی مارک های مختلف زغالسنگ ایران که بصورت عمده سه مارک طبس، کرمان و البرز را شامل می شود در صورت صادرات بصورت سبد، ضمن افزایش کیفیت، قیمت زغالسنگ صادراتی رشد چشمگیری خواهد داشت. صمدی افزود: درحال حاضر خریداران زغالسنگ ایران تقاضای قراردادهای بلند مدت چند ساله با تناژهای بالا برمبنای شاخص قیمت های جهانی را دارند و ایران باتوجه به ذخیره قطعی 1٫2 میلیارد تن می تواند با تجهیز معادن، ضمن تامین نیازهای داخلی جایگاه متناسبی را در بازار های جهانی داشته باشد. سعید صمدی افزود: مهم ترین عامل توسعه ضعیف معادن زغالسنگ ایران نسبت به ذخایر، واقعی نبودن قیمت زغالسنگ داخلی نسبت به قیمت جهانی است، در حال حاضر قیمت تمام شده یک تن زغالسنگ وارداتی مشابه زغالسنگ ایران بیش از یک میلیون پانصد هزار تومان است ولی قیمت تعیین شده زغالسنگ داخلی که به ذوب آهن تحویل می شود 610 هزار تومان است و قطعا با ایران شرایط معادن زغالسنگ به سمت زیان دهی حرکت خواهند نمود در صورت واقعی شدن قیمت زغالسنگ مانند سایر محصولات معدنی سرمایه ها به سمت معادن زغالسنگ حرکت خواهند نمود و باتوجه به ذخایر مناسب این سرمایه ها میتوانند ضمن افزایش اشتغال با بازدهی مناسب تولید زغالسنگ جهت بازار داخلی و یا بازارهای جهانی داشته باشند.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/344578/%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%B2%D8%BA%D8%A7%D9%84-%D8%A8%D9%87-%D8%B5%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D8%B3%D8%A8%D8%AF-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%AF-%D8%AF%D8%A7%D8%AF
  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • چهارشنبه ۲۳ آبان ۹۷

    ابزار جلوگیری از کاهش صادرات فولاد در تحریم

    انتشار : 97/08/21

    مرجع فولاد

    به گزارش استیل پدیا، پیش از این در گزارشی با عنوان «حمل‌و‌نقل؛ تنها پاشنه آشیل تحریم فولاد» وضعیت صنعت فولاد را همزمان با آغاز تحریم‌های جدید بررسی کرده بود، بررسی‌ها در آن گزارش نشان می‌داد، تنها محدودیتی که تحریم می‌تواند برای صادرات فولاد ایران ایجاد کند، مساله حمل و نقل دریایی است که البته خروجی اساسی این مشکل موضوع افزایش قیمت محصولات فولادی ایران خواهد بود اما بررسی‌ها در گزارش پیش رو نشان می‌دهد با استفاده از فرصت‌های خاص مثلا انتخاب کشتی‌هایی که معمولا مورد استقبال صادرکنندگان دنیا قرار نمی‌گیرند، می‌توان شرایط بهتری را برای حمل و صادرات فولاد کشور ایجاد کرد.

    در این بین مهدی سرلک، فعال بازار فولاد در پاسخ به این سوال  که با شروع مجدد تحریم نفت، بازارهای مالی و سایر تحریم‌ها و با توجه به سهم قابل توجهی که ایران در حوزه صادرات فولاد به دست آورده، چه تغییرات مهمی در زمینه صادرات فولاد ایران ایجاد می‌شود، وی در ابتدا با گریزی به آمارهای صادرات فولاد ایران گفت: میزان صادرات فولاد ایران در سال ۱۳۹۶، حدود ۸ میلیون تن بوده است، حال اگر متوسط قیمت‌های جهانی را روی ۵۰۰ دلار در نظر بگیریم، این عدد ۴ میلیارد دلار می‌شود؛ این در حالی است که این رقم هم می‌تواند «کم» و هم «زیاد» تلقی شود، به‌طوری‌که اگر این عدد را در مقایسه با بقیه صادرات غیرنفتی در نظر بگیریم، رقم بالایی را شامل می‌شود، ولی اگر با نیازهای مالی کشور مقایسه کنیم، رقم کمی است.

    به گفته وی با گذر از این آمارها اما اگر بخواهیم صادرات مساعدی داشته باشیم و شرایط حضور در بازارهای بین‌المللی را برای خود مساعد کنیم باید سطح استاندارد صادرات فولاد کشور را به سطح استاندارد کشورهای دیگر رسانده باشیم، در این باره این سوال ایجاد می‌شود که در میزان صادرات ۸ میلیون تن صادرات ۹۶ چه عواملی دخیل بوده است؟ در پاسخ می‌توان به «هزینه بازارسازی»، «حضور مداوم»، «بازاریابی به‌صورت مداوم»، «شرکت در کنفرانس‌های متفاوت و معرفی فولاد ایران» اشاره کرد که در قوی ساختن پایگاه صادرات ایران کمک بسزایی کرده است. وی در ادامه با وارد شدن به مقوله طبقه‌بندی صادرات فولاد ایران گفت: اما قدم بعدی رصد بیشترین نوع محصول فولادی صادر شده است، بررسی‌ها نشان می‌دهد که تقریبا نیمی از این میزان صادرات فولاد ایران، «شمش فولادی» بوده است، اما به چه دلیل به سمت و سوی شمش فولاد رفته‌ایم، به دلیل اینکه داشتن خط تولید از سنگ‌آهن تا شمش علاوه بر اینکه هزینه بالایی را طلب می‌کند، «نیروی کار ویژه‌تر» و «منابع بهتری» را هم می‌خواهد، درحالی‌که خیلی از کشورهای دنیا این مزیت را ندارند. سرلک با اشاره به مزیت محصولات دیگر فولادی گفت: موضوع دیگر درخصوص مزیت کارخانه‌های نورد است، نورد هم تخصص کمتر و هم سرمایه‌گذاری کمتری را می‌طلبد، با توجه به اینکه خیلی از کشورهای دنیا هم کارخانه‌های نورد دارند و با توجه به اینکه احداث کارخانه نورد کم‌هزینه است، بهتر است این محصول میانی را به جای شمش به کشور هدف صادر کنیم، چرا‌که بازاریابی ساده‌تر، ‌تعرفه واردات پایین‌تر، حتی امکان سرمایه‌گذاری مستقیم در کشور هدف را ایجاد می‌کند.

     حال اگر ایران بخواهد به این کشورها شمش بفروشد، با توجه به اینکه شمش به‌عنوان ماده اولیه یک صنعت است، عمل بهینه‌ای نیست، ولی اگر میلگرد و محصول نهایی به فروش برسد با اعمال تعرفه ۵۰‌درصدی برای واردات این محصولات و حتی ممنوعیت واردات آن یک کار استراتژیک را در صنعت فولاد کشور رقم می‌زند، بنابراین خود را در کنار تامین‌کننده‌های شمش دنیا قرار می‌دهیم که به چین و کشورهای حوزه سی.آی.اس محدود بوده است. اما در ادامه بحث، پیرامون تحریم‌ها در صنعت فولاد کشور لازم است به محدودیت‌های این بازار در شرایط کنونی اشاره کنیم:

    ۱) در شرایط کنونی اگر فولاد را بفروشیم، ارز حاصل از آن را چگونه برگردانیم؟

    ۲) حمل‌ونقل‌ آن را چگونه انجام دهیم؟ چراکه شرایط گرفتن کشتی در این برهه متفاوت شده و قیمت حمل و نقل بالاتر رفته است.  در شرایط کنونی همین محدودیت را یک فرصت می‌بینم به‌طوری‌که نگاه فولاد ایران و صادرکنندگان فولاد کشور به بازگرداندن پول از امارات یا هر کشوری که به‌صورت تک مقصدی هدف گرفته می‌شود باید تغییر کند. اگر قرار است برای فولاد به سمت و‌ سوی کشورهایی برویم که بتوانیم حمل‌ونقل‌ و جابه‌جایی‌ پولی را در جریان مبادلات آن انجام دهیم، باید تصمیم‌سازی برای یک رقم ۴ میلیارد دلاری را در نظر بگیریم؛ پس از آن باید کشورهای هدفی را انتخاب کنیم که برای اقتصاد آن کشور این عدد، عدد بزرگی نباشد، به‌عنوان مثال مصرف فولاد امارات کمتر از ۸ میلیون تن است و در این میان، این کشور برای بازار هدف ما کوچک است؛ اما زمانی که این میزان را از طریق بازار هدف چین انجام می‌دهیم به میزان ۸۵۰ میلیون تن تولید فولاد دارد یا حتی از طریق ترکیه که نزدیک به ۴۰ میلیون تن تولید فولاد دارد شرایط به مراتب متفاوت خواهد بود.

    بنابراین به دو نکته می‌رسیم، اول آنکه تنوع منابع و مقاصد صادراتی ضروری است، زیرا در این صورت برای استقرار و هدایت منابع ناشی از فروش محصول هدایت همه فولاد ایران به سمت یک کشور (مثلا عمان یا امارات) منطقی نیست و در این زمینه جلسات متعددی در ایمیدرو و وزارت صنعت برای صنعت فولاد و دیگر صنایعی که روی صادرات متمرکز بوده‌اند باید برگزار شود و تقسیم‌بندی برای تنوع منابع صورت گیرد.

    مورد دوم بحث حمل و نقل دریایی است، به‌طور کلی زمانی که صادرکنندگان کشتی را برای حمل و نقل محصول فولادی انتخاب می‌کنند به مواردی همچون «سن و سال کشتی»، «تعداد کرین‌ها» و «شرایط مناسب آن کشتی» دقت می‌کنند، اما در دنیای حمل و نقل دریایی همیشه کشتی‌هایی هم پیدا می‌شوند که سن بیشتری دارند، بارگیری به سادگی در آن انجام نمی‌شود، شرایط مساعد چندانی ندارند و اینگونه کشتی‌ها هستند که با پرداخت چند دلار بالاتر می‌توان از آنها در شرایط کنونی تحریم ایران استفاده کرد.

    منبع : http://steelpedia.ir/fa/news/102124/%D8%A7%D8%A8%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AC%D9%84%D9%88%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%85

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • چهارشنبه ۲۳ آبان ۹۷

    اتهام بی‌اساس ارزی به صادرکنندگان فولاد

    انتشار : 97/08/21

    مرجع فولاد

    به گزارش استیل پدیا، وی با اشاره به اینکه روش تعیین ارزش پایه صادراتی باعث شده واحدهای فولادی صادرکننده مجبور باشند بیش از قیمت واقعی صادرات محصولاتشان تعهد بازگشت ارز صادراتی بدهند، گفت: این امر به آن معناست که این واحدها باید برای بازگشت ارزی که وجود خارجی ندارد، تعهد بدهند. در یک ماه گذشته واحدهای فولادی صادرکننده از بابت صحیح نبودن ارزش پایه صادراتی در گمرک، حدود ۱۵ میلیون دلار مازاد بر قیمت واقعی صادرات، پیمان ارزی سپرده‌اند که ممکن است ابعاد حقوقی پیدا کند؛ بنابراین کارگروه بررسی ارزش پایه صادراتی باید سریعا برای اصلاح این نرخ‌ها اقدام کند. دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد افزود: صادرکنندگان فولاد به ناحق و به‌دلیل آمار اشتباه متهم به بازنگرداندن ارز صادراتی خود شده‌اند؛ درحالی‌که قضاوت‌ها براساس اطلاعات نادرست و شاید جهت‌دار انجام می‌شود. واحدهای تولیدی صادرکننده فولاد برای حضور بلندمدت در این عرصه، قطعا ارز صادراتی خود را با روش‌های مختلف به چرخه اقتصادی کشور بازمی‌گردانند.خلیفه سلطانی ضمن بیان این مطلب که تولید هر تن فولاد ۱۰۰ تا ۱۲۰ دلار هزینه ارزی دارد و این مبلغ صرف واردات مواد اولیه و تجهیزات موردنیاز، همچون کک و زغال‌سنگ، فروآلیاژها، نسوزها، الکترود گرافیتی و اقلام این‌چنینی می‌شود، گفت: در مقررات پیمان‌سپاری ارزی توجهی به بازپرداخت اقساط وام‌های ارزی فولادسازان و همچنین تفاوت منشأ ارز در کشور مقصد صادرات محصول و کشور مبدأ واردات مواد اولیه و تجهیزات نشده است. به عبارت دیگر، مثلا ارز صادراتی در اروپا یورو است و صادرکننده به‌رغم نیاز به یورو، برای واردات کالایی مثل الکترود مجبور است آن را به سامانه نیما بازگرداند؛ اما ارز تخصیصی به واردات یوآن چین است که به درد واحد تولیدی برای واردات کالای مورد نیازش نمی‌خورد.  وی در پایان اضافه کرد: در شرایط خاص امروز کشور که نیازمند حفظ بازارهای صادراتی و ارزآوری هستیم، باید مقررات به گونه‌ای باشد که واحد تولیدی صادرکننده بتواند با کمترین محدودیت ممکن، از ارز صادراتی خود برای واردات مواد اولیه موردنیاز استفاده کند و در این زمینه باید بوروکراسی‌های اداری همچون الزام به اخذ مجوزهای متعدد در حداقل قرار گیرد تا تولید و صادرات آسیب کمتری ببیند.

    منبع : http://steelpedia.ir/fa/news/102125/%D8%A7%D8%AA%D9%87%D8%A7%D9%85-%D8%A8%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B3-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • چهارشنبه ۲۳ آبان ۹۷

    بازار ورق چین در سرازیری

    انتشار : 97/08/21

    مرجع فولاد

    به گزارش استیل پدیا، کاهش قیمت‌های ورق در بازار چین شاید یکی از معرف‌های قیمتی در بازار فولاد باشد که از افت نرخ حکایت دارد. قیمت ورق گرم صادراتی چین اخیرا نزولی بوده است. بازار منتظر کاهش تولید استان تانگشان که قطب فولادسازی چین است در زمستان می‌باشد و ظاهرا قرار است ۵۹/ ۱۸ میلیون تن از تولید فولاد این منطقه تا پایان زمستان در چین کاهش یابد. به گزارش Steel Mint، آخرین قیمت ورق گرم صادراتی چین ۵ تا ۱۰ دلار هر تن افت قیمت هفتگی داشته و ۵۳۰ تا ۵۳۵ دلار هر تن فوب ثبت شده است. کاهش تولید فولاد چین موجب می‌شود بازار داخلی و صادراتی فولاد این کشور منتظر افت قیمت‌های بیشتری بماند.

    کاهش قیمت قراضه در ژاپن

    10 روز گذشته کارخانه توکیو استیل ژاپن چهار مرتبه قیمت خرید قراضه از بازار داخلی را پایین آورده است و قیمت حدود ۲۳ تا ۳۲ دلار هر تن نسبت به اوج قیمت ۱۸ اکتبر ارزان‌تر شده است. با توجه به کاهش صادرات قراضه ژاپن و افت خرید‌های کره‌جنوبی و ویتنام از این کشور، قیمت قراضه در بازار داخلی نیز نزولی شده است.

    به گزارشSteel Mint ، میانگین قیمت آخرین مزایده قراضه صادراتی ژاپن نیز برای ماه نوامبر ۹ دلار هر تن افت داشته ۳۰۶ دلار هر تن تحویل کنار کشتی ثبت شد. قیمت فعلی خرید قراضه سنگین کلاس ۲ در بازار داخلی این کشور حدود ۳۲۰دلار هر تن است.

    افزایش صادرات سنگ‌آهن هند

    در ماه گذشته صادرات سنگ‌آهن هند ۴۲۰ هزار تن ثبت شد که نسبت به ۱۲۰ هزار تن سپتامبر رشد خوبی داشته است. به گزارش Steel Mint، در مقایسه با اکتبر ۲۰۱۷ نیز صادرات سنگ‌آهن این کشور ۴۲ درصد افت داشته است. در این بین ماه اکتبر چین بزرگ‌ترین‌ خریدار سنگ‌آهن هند بوده که با ۹۰درصد رشد نسبت به ماه قبل ۲۲۰ هزار تن خرید داشت.

    منبع : http://steelpedia.ir/fa/news/102126/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%88%D8%B1%D9%82-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%B2%DB%8C%D8%B1%DB%8C
  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • چهارشنبه ۲۳ آبان ۹۷

    به دنبال گسترش حضور در بازار عراق هستیم

    انتشار : 97/08/21

    چیلان

    به گزارش  چیلان  به نقل از روابط عمومی فولاد امیرکبیر کاشان، این شرکت در چهل و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی بغداد که با حضور نخست وزیر عراق، وزرا، مسئولان عراقی، سفیران سایر کشورها و مدیران شرکت‌های خارجی و ایرانی برگزار گردید، حضور پیدا کرد. از جمله امتیازات کسب شده در این نمایشگاه، مذاکره میان سفیر ایران در عراق و مدیر عامل شرکت فولاد امیر کبیر کاشان بود. در حاشیه نمایشگاه بازسازی عراق، مهندس عزیز قنواتی با معرفی محصولات تولیدی شرکت فولاد امیر کبیر کاشان گفت: تولیدات شرکت فولاد امیر کبیر کاشان، ورق‌های گالوانیزه هستند که در صنایع لوازم خانگی، خودروسازی و راه و ساختمان استفاده می‌شوند. وی همچنین افزود: ما بازار خودمان را از چند سال پیش در کشور عراق پیدا کرده‌ایم و برای استمرار و حضور پایدار در این نمایشگاه بین‌المللی شرکت کرده و به‌دنبال گسترش و حضور بیشتر در بازار عراق هستیم.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/11/12/22335/
  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • چهارشنبه ۲۳ آبان ۹۷

    عملکرد صادراتی فولادسازان بزرگ تا پایان مهر ماه بررسی شد/ افت صادرات نتیجه دستورالعمل تنظیم بازار فولاد

    انتشار : 97/08/20

    چیلان

    به گزارش  چیلان، کاهش صادرات فولادسازان بزرگ کشور عمدتا ناشی از ۴ عامل تحریم، لغو مجوز صادرات ریالی به عراق و افغانستان، الزام به مازاد عرضه داخلی بر اساس دستورالعمل تنظیم بازار صمت و کاهش قیمت های بین المللی است. علی رغم کاهش حجم صادرات بسیاری از فولادسازان، فولاد کاوه جنوب و فولاد مبارکه عملکرد مثبت و رو به رشدی را در صادرات داشتند به گونه ای که هر یک رشد ۲۲ درصدی را در صادرات ۷ ماهه به ثبت رساندند شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در مهرماه ۸۷ درصد رشد صادرات داشته و در مجموع ۷ ماه نیز افزایش ۲۲ درصدی صادرات دارد. فولاد مبارکه نیز اگرچه در مهر ماه افت ۶۶ درصدی صادرات به واسطه عوامل ذکر شده در بالا داشت اما درمجموع ۷ ماهه رشد ۲۲ درصدی را در صادرات داشته است. درواقع بیشترین کاهش صادرات در مهر ماه متعلق به فولاد مبارکه بود. همچنین فولاد خوزستان با ۱۶ درصد افت و فولاد آلیاژی ایران با ۸۴ درصد افت از دیگر شرکت هایی بودند که افت صادرات را تجربه کردند. البته فولاد هرمزگان، فولاد خراسان و ذوب اهن اصفهان هم در مهر ماه به ترتیب رشد ۳۹ درصدی و ۷۳ درصدی و ۵۹ درصدی نیز در صادرات داشتند. درمجموع حجم صادرات فولادسازان بزرگ در مهر ماه ۳۶۴ هزار تن و در ۷ ماهه اول سال ۳ میلیون و ۸۷۹ هزار تن بود. بیشترین حجم صادرات در مهر ماه همچنان به فولاد خوزستان تعلق دارد که ۱۴۳ هزار تن بود. این شرکت همچنین در ۷ ماهه اول سال یک میلیون و ۳۴۱ هزار تن فولاد صادر کرده است. فولاد کاوه جنوب کیش در رتبه دوم برترین صادرکننده مهر ماه قرار دارد که صادراتش در مهر ماه ۷۸ هزار تن و در ۷ ماهه ۴۹۷ هزار تن بوده است. البته در ۷ ماهه اول سال فولاد کاوه پس از فولاد مبارکه با صادرات ۷۱۸ هزار تن و ذوب آهن با ۶۰۶ هزار تن قرار دارد. صادرات مهر ماه فولاد مبارکه و ذوب آهن به ترتیب ۵۴ هزار تن و ۳۹ هزار تن بود.

    فولاد هرمزگان در مهر ماه ۴۲ هزار تن و در ۷ ماهه سال ۴۵۷ هزار تن صادرات داشته است. کمیته تنظیم بازار صمت بایستی وظیفه قیمت گذاری محصولات فولاد را به بورس کالا برگردانده و متمرکز بر تحریک تقاضای داخلی و صادرات شود درغیر این صورت رشد تولید فولادسازان همزمان با افت تقاضای داخلی ناشی از رکود صنایع، می تواند ضمن افزایش چشم گیر موجودی انبارهای فولادسازان، تداوم تولید زنجیره را تهدید نماید.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/11/11/22311/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • چهارشنبه ۲۳ آبان ۹۷

    فراخوان شرکت ملی فولاد برای احداث سوله آهن اسفنجی میانه

    انتشار : 97/08/20

    چیلان

    به گزارش چیلان، دارا بودن گواهینامه تایید صلاحیت پیمانکاری از سازمان برنامه و بودجه و یا سایر مراجع ذیصلاح، دارا بودن شخصیت حقوقی و توانایی ارایه ضمانت نامه بانکی به مبلغ “یک میلیارد و پانصد میلیون ریال” از جمله شرایط متقاضیان اعلام شده است. متقاضیان از تاریخ نشر آگهی ( ۲۰ آبان) تا ۳۰ آبان ماه جاری از ساعت ۸ تا ۱۶ عصر (به غیر از ایام تعطیل) با ارایه اصل فیش واریزی و معرفی‌نامه جهت دریافت اسناد مناقصه به آدرس شرکت ملی فولاد ایران (میدان ولیعصر، روبروی سینما استقلال، پلاک ۱۷۱۳) برج شمالی، طبقه ۷ مراجعه کنند. تاریخ تحویل اسناد و مدارک پیشنهادی حداکثر تا ساعت ۱۶ چهاردهم آذر و تاریخ بازگشایی پاکت های ارزیابی کیفی (در صورت عدم تمدید) ۱۷ آذر اعلام شده است.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/11/10/22278/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • چهارشنبه ۲۳ آبان ۹۷

    زغال سنگ و سنگ‌آهن در احاطه چین

    انتشار : 97/08/20

    مرجع فولاد

    بازار سنگ‌آهن فعلا رو به بالا

    بازار واردات سنگ‌آهن در چین به روند صعودی خود ادامه داد چرا که پس از خارج شدن یکی از قطارهای شرکت معدنی بی‌اچ‌پی بیلیتون نگرانی‌ها نسبت به محدودیت عرضه در بازار نقدی بیشتر شده است. روز جمعه متوسط شاخص قیمت موسسه پلاتس برای سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد یک دلار رشد روزانه داشت و ۲۵/ ۷۷ دلار در هر تن خشک سی‌اف‌آر شد. قیمت قرارداد سوآپ دسامبر نیز ۳۵ سنت رشد داشته ۳۵/ ۷۳ دلار ثبت شد.

    فعالان بازار اظهار داشتند که درخواست‌های خرید سنگ‌آهن فاین استرالیا بالاست و برخی از مصرف‌کننده‌های نهایی با تاخیر در عرضه سنگ‌آهن مورد نیاز خود روبه‌رو‌ شده‌اند از این رو به دنبال محموله‌های نقدی پیلبارا هستند. موجودی سنگ‌آهن در بنادر چین حدود ۱۴۳ میلیون تن است که حدود ۷۵۰ هزار تن نسبت به یک هفته قبل افت داشته است.آمارها نشان می‌دهند ماه گذشته واردات سنگ‌آهن به چین در پایین‌ترین سطح ۴ ماه اخیر قرار گرفته ۴/ ۸۸ میلیون تن ثبت شد که نسبت به ماه سپتامبر افت ۵ درصدی داشت. افت ارزش یوآن نسبت به دلار و همچنین کاهش عرضه استرالیا علل کاهش واردات سنگ‌آهن بودند.

    از ژانویه تا اکتبر نیز ۴/ ۸۹۱ میلیون تن سنگ‌آهن وارد چین شده که ۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۷ کاهش داشته است. البته در ماه اکتبر میزان واردات نسبت به سال قبل ۱۱ درصد رشد داشته و ۵/ ۷۹ میلیون تن ثبت شد. همچنین میانگین قیمت ماهانه سنگ‌آهن وارداتی به چین ۷ درصد رشد داشته و ۷۳ دلار در هر تن سی‌اف‌آر چین ثبت شد در حالی که ماه سپتامبر ۶۸ دلار بود.این در شرایطی است که جدید‌ترین آمارها نشان می‌دهد صادرات محصولات فولادی چین در اکتبر سال جاری ۸ درصد افت ماهانه داشته ۵/ ۵ میلیون تن ثبت شد. میزان صادرات فولاد چین به حداقل ۸ ماه گذشته رسیده است و آخرین بار فوریه ۸۵/ ۴ میلیون تن شده بود. در این بین صادرات محصولات ورق فولادی چین افت قیمت شدیدی را به دلیل کاهش درخواست‌های خریداران خارجی داشته و قیمت‌های رقابتی روسیه و ترکیه موجب شد ورق صادراتی چین به رکود برود. ماه گذشته متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین ۵۵۵ دلار در هر تن فوب بود که ۲۰ دلار در هر تن نسبت به ماه قبل آن ارزان‌تر شد. کارخانه‌ها به فروش داخلی توجه بیشتری کردند و صادرات کاهش یافت. البته نسبت به مدت مشابه سال قبل صادرات محصولات فولادی این کشور رشد ۱۰ درصدی را تجربه کرده است.

    منبع : http://steelpedia.ir/fa/news/102122/%D8%B2%D8%BA%D8%A7%D9%84-%D8%B3%D9%86%DA%AF-%D9%88-%D8%B3%D9%86%DA%AF-%D8%A2%D9%87%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%AD%D8%A7%D8%B7%D9%87-%DA%86%DB%8C%D9%86

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۰ آبان ۹۷

    ظهور یک فرصت مناسب صادراتی برای فولاد

     انتشار : 97/08/20

    مرجع فولاد

    به گزارش استیل پدیا، صادرات فولاد و محصولات آن، تامین منابع ارزی، افزایش کیفیت تولید و کاهش اثر تلاطم‌های بازار داخلی را برای تولیدکنندگان فولاد به همراه دارد. سال ۱۳۹۴ وزارت صنعت، معدن و تجارت فهرستی از کشورها را به‌عنوان کشورهای بازار هدف منتشر کرد. فهرست مذکور مشتمل بر تعدادی از کشورهای منطقه خاورمیانه، آسیای دور و نزدیک و کشورهای اروپایی و آفریقایی است. در این گزارش تحلیلی سعی بر آن داریم که با نگاهی به اقتصاد کشور همسایه ترکمنستان، زوایای روشنی از فرصت‌های صادرات فولاد به این کشور را برای عرضه‌کنندگان داخلی پدیدار ‌سازیم.

    ترکمنستان به‌عنوان کشوری که در منطقه آسیای‌میانه قرار دارد در سال ۱۹۹۱ از شوروی سابق جدا شد و اعلام استقلال کرد. ترکمنستان از جنوب با افغانستان و ایران، از شمال با ازبکستان و قزاقستان و از شرق با دریای خزر همسایه و از طریق این دریا با کشورهای جمهوری آذربایجان و روسیه نیز همسایه ‌است. منابع عظیم گاز و نفت این کشور را در دسته صادرکنندگان محصولات نفتی قرار داده است. همچنین کشاورزی و به‌خصوص تولید پنبه نقش مهمی در اقتصاد این کشور دارد. ظرفیت مناسب تولید پنبه در این کشور منجر به توسعه صنایع نساجی به نحوی بسیار پیشرفته شده است. اقتصاد ترکمنستان یک محیط چالش‌برانگیز و در حال بهبود و گذر از دوران توسعه است. رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۱۷ بیش از ۵/۶ درصد بوده که موتور محرک این رشد در سال گذشته صادرات گاز طبیعی، سیاست جایگزینی واردات و به‌طور کلی سیاست‌های انبساطی مالی دولت این کشور بوده است. در حقیقت این کشور در سال ۲۰۱۷ شاهد تورم ۸ درصدی بوده که دلیل اصلی آن سیاست‌های پولی و اصلاحات نظام یارانه‌ای این کشور است.

    از آنجا که درآمدهای حاصل از بخش انرژی پایه و زیربنای فعالیت‌های اقتصادی دولت در دیگر بخش‌ها را تشکیل می‌داد، ایجاد اصلاحات در بخش انرژی مهم‌ترین‌ هدف دولت ترکمنستان به‌شمار می‌آمد و بر همین مبنا، دولت با هدف‌گذاری ایجاد تنوع در مسیرهای انتقال انرژی و همچنین جذب سرمایه‌های خارجی در بخش انرژی تلاش کرد تا جریان اصلاحات در این بخش را نهادینه سازد. در سال ۲۰۰۷ با تغییر قدرت سیاسی در این کشور و روی کار آمدن قربانعلی بردی‌ممدوف خیلی زود جنبه‌هایی از تغییر، هم در اقتصاد و هم در سیاست ترکمنستان آشکار شد. برجسته‌ترین جنبه‌های این تغییرات تاکنون در بخش مالی و سرمایه‌گذاری، کشاورزی، انرژی و همکاری بیشتر با نهادهای اقتصادی بین‌المللی و نزدیکی هر‌چه بیشتر به غرب، خود را نمایان ساخته است.

    افزایش قابل‌توجه جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در این مدت نشانه همین تغییرات است. یکی از مهم‌ترین اهداف دولت مرکزی ترکمنستان رشد خصوص‌سازی تا ۷۰ درصد کل اقتصاد تا سال ۲۰۲۰ و جذب هر‌چه بیشتر سرمایه‌گذاری‌های خارجی است. دولت ترکمنستان برای رسیدن به این هدف بلند پروازانه بر اجرای خصوصی‌سازی بخش‌های انرژی و حمل‌ونقل‌ متمرکز است. همچنین برنامه توسعه زیرساخت‌ها به‌ویژه ریل را نیز در دست اقدام دارند.

    نرخ سرمایه‌گذاری به تولید ناخالص داخلی ترکمنستان در سال ۲۰۱۶ در حدود ۴۷ درصد بوده که در سال ۲۰۱۷ به ۴۱ در‌صد کاهش یافت که عمدتا به دلیل تکمیل پروژه‌های سرمایه‌گذاری بزرگ بوده است. لازم به ذکر است در همین دوره زمانی کسری حساب جاری به تولید ناخالص داخلی این کشور در حدود ۸ درصد کاهش داشته است.

    مصرف فولاد رابطه مستقیمی با درجه توسعه یافتگی اقتصادی هر کشوری دارد و برای کشورهای در حال رشد یکی از شاخص‌های مهم توسعه اقتصادی محسوب می‌شود. مطالعات مختلف مشخص کرده است که در مراحل اولیه رشد و جهش اقتصادی نرخ رشد مصرف فولاد شدت می‌یابد و پس از یک دوره ثبات نسبی، با فرا‌رسیدن بلوغ اقتصادی به تدریج مصرف فولاد کاهش می‌یابد. به عبارت دیگر در فرآیند توسعه اقتصادی حجم عظیم سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی و زیرساخت‌های صنعتی در ابتدای دوره، به‌طور طبیعی نیاز به مصرف فولاد را بالا می‌برد. کشور ترکمنستان نیز در حال گذر از فرآیند توسعه خود قرار دارد و می‌توان افزایش مصرف فولاد در سالیان آتی را محتمل دانست چرا‌که توسعه صنعت و تولیدات کارخانه‌ای نیازمند مصرف قابل‌توجهی از فولاد است.

    همزمان با افزایش جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ترکمنستان میزان ارزش‌افزوده بخش صنعت این کشور نیز رشد قابل‌ملاحظه‌ای را تجربه کرده است. تقریبا نیمی از تولید ناخالص داخلی این کشور را ارزش افزوده صنعت به خود اختصاص داده است. بنابراین در صورتی که روند رو به رشد صنعت در این کشور ادامه یابد، نیاز به فولاد نیز در ترکمنستان افزایش می‌یابد.

    واکاوی دقیق برنامه بازار داخلی کشور ترکمنستان نیازمند فرصتی کافی برای پرداخت به این مهم است. بولتن تحلیلی بازار فولاد و سنگ‌آهن ایران و جهان مجال کافی برای این موضوع به ما خواهد داد. در این مطالعات بازارهای هدف (ترکمنستان) به تفکیک نوع محصولات فولادی مورد ارزیابی دقیق قرار خواهند گرفت. تلاش بولتن تحلیلی فولاد آن است که با توجه به فضای حاکم بر جهان و ایران ضمن ارائه آمار و اطلاعات «به‌روز» بازار فولاد ایران و جهان، جدیدترین تحلیل‌ها را درخصوص بازار فولاد و سنگ‌آهن ارائه کرده تا از این گذر فعالان صنعت فولاد با کسب اطلاعات و تحلیل‌های به‌روز بتوانند حضور موثرتری در بازار ایران و جهان داشته باشند.

    منبع : http://steelpedia.ir/fa/news/102121/%D8%B8%D9%87%D9%88%D8%B1-%DB%8C%DA%A9-%D9%81%D8%B1%D8%B5%D8%AA-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A8-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۰ آبان ۹۷

    افزایش ۸۵ درصدی سرمایه ذوب آهن پذیرفته شد

    انتشار : 97/08/19

    مرجع فولاد

    ذوب آهن قرار است سرمایه خود را از ۳۳ هزار و ۱۸۱ میلیارد ریال به بیش از ۶۱ هزار و ۵۰۳ میلیارد  ریال برساند. این افزایش سرمایه که معادل ۲۸ هزار و ۳۲۳ میلیارد ریال است از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی های استهلاک پذیر است. ذوب آهن با هدف خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ لایحه اصلاحی بخشی از قانون تجارت با استفاده از مجوز بند (ز) تبصره ۱۰ ماده واحده قانون بودجه سال ۹۷ کشور دست به این افزایش سرمایه می زند.

    منبع : http://steeliran.org/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1/ID/18137/%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D8%B3%D8%B1%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%87-%D8%B0%D9%88%D8%A8-%D8%A7%D9%87%D9%86-%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%B4%D8%AF

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۰ آبان ۹۷

    پارادوکس تقاضا در دو بازار

    انتشار : 97/08/19

    مرجع فولاد

    به گزارش استیل پدیا، این رقابت ثبت شده در حالی گزارش شد که چند دلیل کلیدی را در رابطه با آن (با توجه به اینکه این معاملات به‌صورت سلف صورت می‌گیرد) می‌توان برشمرد.

    «ذهنیت افزایش نرخ»، «انتظار برای بالا بودن حجم تقاضای آینده و تقویت سازوکارهای تولیدی» و در نهایت «شائبه وجود سفته‌بازی و واسطه‌گری در این بازار» سه عامل مهمی هستند که باید به آنها اشاره کرد. به‌ صورت دقیق‌تر این احتمال وجود دارد که شرکت‌هایی که از سهمیه خرید کافی به هر دلیلی برخوردار نیستند مجبور باشند مواد اولیه خود را از بازار آزاد و واسطه‌ها تهیه کنند که همین داده به معنی قدرت‌نمایی بیشتر واسطه‌گری در این بازار است. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا شاهد عرضه‌های پرحجم پروفیل در بورس کالا نیستیم؛ آن هم در وضعیتی که حجم معاملات ورق در هفته‌ها و ماه‌های گذشته بالا بوده است، زمان تحویل آن سپری شده و هم اکنون زمان عرضه پروفیل داخلی در بورس کالا است، به نظر می‌رسد باید به عدم عرضه گسترده پروفیل در بورس بیش از پیش پرداخت و با مستندات کافی این شرایط را مورد رهگیری قرار داد. در گزارش‌های پیشین از محرک‌های رشد قیمتی در بازار گفت ولی در همان گزارش اشاره شد که ضعف تقاضا و رکود نسبی و تعطیلات پیش رو در نهایت پتانسیل بزرگی را برای افزایش قیمت‌ها باقی نمی‌گذارد؛ از سوی دیگر در روزهای گذشته شاهد جرقه‌های رشد قیمتی پراکنده‌ای در بازارهای مختلف بودیم که در بازار فولاد هم این روند مشاهده شد که البته در بازار فولاد، صراحت بیشتری داشت. با توجه به این شرایط هنوز رکود نسبی در بازار با فرض «ضعف تقاضا» وجود دارد، اگر چه ذهنیت‌هایی در مورد «افزایش تقاضای موثر»، «تقویت جذابیت سفته‌بازی»، «بهبود نسبی بازار» و «تکانه‌های رشد قیمت دلار» و «احتمال افزایش نرخ بهای فولاد» نیز شنیده می‌شود، از طرف دیگر انتظار بر این است که شاید به مرور زمان، مسیر برای صادرات مصنوعات فولادی، مخصوصا از طریق واحدهای نوردی گشایش پیدا کند، به این معنا که شاهد وضعیت بهتری برای صادرات باشیم و سختگیری‌ها کمتر شود که این هم می‌تواند حمایتی از بازار فولاد داشته باشد.

    رخدادی که در گذشته به آن اشاره کردیم «پتانسیل‌های افزایش تقاضا و رشد قیمت‌ها» است که روز گذشته در عرضه‌های بورس کالا همین موضوع مشاهده شد، به‌صورت دقیق‌تر با ورود عرضه‌ها شاهد آن هستیم که تقاضای زیادی به بازار وارد شده و همین تقاضا که البته در هفته‌های گذشته هم در بورس کالا شرایط مشابهی را داشت این‌بار قدرت‌نمایی بیشتری داشت و باعث شد که ذهنیت‌ها به سمت افزایش نرخ در بستر بازار تقویت شود، این شرایط به معنای آن است که بازار فولاد به آرامی در حال یک تغییر زیرپوستی است که نمی‌تواند خیلی هم داده مثبتی باشد. به عبارت دقیق‌تر با توجه به قیمت‌های دلار، قیمت‌های جهانی و وضعیت ارزش جایگزینی این کالا در بازارهای داخلی و بازارهای جهانی، ناخودآگاه می‌توان گفت پتانسیل رشد قیمت فولاد در بازار داخلی (بازار آزاد) وجود دارد، اما پتانسیل افزایش نرخ و جرقه‌های رشد قیمت در حالی خودنمایی می‌کند که شاهد ضعف جدی تقاضا در این بازار هستیم، اگرچه درخصوص مصنوعات صنعتی مثل ورق فولادی یا حتی فولادهای آلیاژی، شرایط به نسبت بهتر است، اما این به معنای آن نیست که این بازارها در فاز رونق به سر می‌برند. به عبارتی در حال حاضر در بازار آزاد با ضعف تقاضا روبه‌رو‌ هستیم اما در بورس کالا شرایط متفاوت و معکوس است که این امر می‌تواند واقعیت‌های دیگری را در بازار رقم بزند.  در نهایت آنچه در بازار شاهد آن هستیم تکانه‌های رشد قیمتی است که تقاضای موثر قدرتمندی از آن حمایت نمی‌کند، تجمیع این دو داده به یک دوگانه خطرناک به نام «رکود و تورم» می‌رسد، اما چگونه؟ در واقع ضعف تقاضا و رشد قیمت منجر به این می‌شود که شائبه رکود تورمی در بازار فولاد را تقویت می‌کند، این شائبه نه فقط در بازار فولاد بلکه در بازار مصالح ساختمانی، مصنوعات پلیمری، مواد اولیه و حتی بعضی از محصولات شیمیایی هم در حال خودنمایی است که نگرانی‌های جدیدی را در بازار ایجاد کرده و ممکن است این نگرانی‌ها ادامه‌دار باشد. با توجه به این شرایط می‌توان شائبه «رکود تورمی» را در بازارهای کالایی همچون بازار فولاد مطرح کرد، اما به نظر می‌رسد که این روند در بازار فولاد، برجستگی بیشتری پیدا کرده و در صورتی که این وضعیت ادامه پیدا کند، یعنی ضعف تقاضا و رشد قیمت‌ها با یکدیگر همپوشانی داشته باشد، ممکن است روزهای پرنوسانی را در بازار پیش رو داشته باشیم.

    منبع : http://steelpedia.ir/fa/news/102119/%D9%BE%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AF%D9%88%DA%A9%D8%B3-%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%B6%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%88-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1
  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۰ آبان ۹۷

    پیش‌بینی شکست تحریم فولاد ایران

     انتشار : 97/08/17

    چیلان

    به گزارش استیل پدیا، بررسی آمارها که از سوی سایت آمریکایی nwitimes صورت گرفته نشان می‌دهد از ماه فوریه تاکنون قیمت فولاد در ایالات متحده به‌طور متوسط ۱۱ درصد افزایش یافته و این در حالی است که افزایش قیمت در برخی محصولات مثلا فولاد نورد گرم بیش از این و در حدود ۱۴ درصد بوده یا فولاد نورد سرد در حدود ۱۰ درصد رشد قیمت را در کارنامه خود ثبت کرده است. این در شرایطی است که بررسی همین وب‌سایت آماری حکایت از رشد ۲ درصدی مصرف فولاد توسط تولیدکنندگان داخلی این کشور در مقایسه با مدت مشابه سال قبل دارد. از طرفی بر‌اساس آمارهای موسسه آهن و فولاد آمریکا میزان واردات در سال جاری تا ماه سپتامبر در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۰ درصد در مجموع کاهش یافته و سهم این بازار از کل واردات دنیا به ۲۴ درصد رسیده درحالی‌که این رقم در گذشته در محدوده ۳۰ درصد بوده است. موسسه مذکور قیمت‌ها را برای فولاد در بازار آمریکا بالا ارزیابی کرده و معتقد است سیاست تعرفه روی واردات فولاد مشکلات زیادی را برای مصرف‌کنندگان این محصول در این بازار ایجاد کرده است. این در شرایطی است که آمریکا بخش دوم سیاست‌های خود را که باز هم بر تولیدکنندگان داخلی این کشور به مرور فشار وارد خواهد کرد در یک کشور استراتژیک در خاورمیانه دنبال می‌کند؛ ایران. ترامپ با تحریم ایران در تلاش است تا صادرات بخش‌های مهمی از نفت گرفته تا فولاد و آهن را محدود سازد که هر دو بخش مذکور تحلیل‌های خاص خود را در بر دارد. کارشناسان بین‌المللی در تحلیل تحریم نفت ایران معتقدند این سیاست هرچند هنوز قیمت‌های نفت را در بازار با افزایش روبه‌رو نکرده، ولی پتانسیل زیادی دارد تا قیمت انرژی و سوخت را با جهش روبه‌رو کند. به عقیده آنها بازار در شرایط فعلی در حال تجزیه و تحلیل شرایط پس از تحریم ایران است و طبیعی است که معافیت ۸ کشور مهم واردکننده نفت ایران می‌تواند یکی از سرعت گیرهای مهم برای کند شدن جهش‌های احتمالی در بازار باشد. با این حال پتانسیل‌های پنهان برای رشد قیمت با قدرت در بازار دیده می‌شود. حال با این سناریو که جهت فعلی قیمت نفت معکوس شود بهای انرژی برای تولیدکنندگان صنایع انرژی‌بر از جمله صنعت فولاد در دنیا به‌خصوص صنعت شکننده آمریکا خواهد بود. در این بین اما برنامه تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد تا افق ۲۰۲۵ اگرچه بدون حضور جدی شرکت‌های معتبری همچون SMS، دانیلی، سارائه، اتوتک و... پیش می‌رود اما همچنان امیدواری‌ها به اینکه ایران بتواند به این میزان ظرفیت تولید دست یابد همچنان بالا است. در این رابطه کارشناسان معتقدند ایران البته ممکن است با تحریم‌های جدید با مشکلاتی به خصوص در حوزه‌های فروش و مالی مواجه شود، زیرا باید فروش از طریق بانک‌هایی باشد که با آمریکا ارتباطی ندارند و این موضوع کار را برای صادرکنندگان سخت می‌کند. با این حال یکی از گزینه‌هایی که قطعا ایران برای ادامه تولید و دستیابی به اهداف خود در صنعت فولاد به آن متوسل خواهد شد چین و استفاده از تکنولوژی‌ها و فرصت‌های مالی این کشور است. به هر حال ایران در سال‌های اخیر تبدیل به یک صادرکننده مهم فولاد شده است، زیرا در بازار داخلی رکود در بخش‌های مختلفی حاکم بوده است.  یکی از مسائلی که نباید از نظر دور داشت این است که ایران به آمریکا فولاد صادر نمی‌کند اما انتظار می‌رود صادرات خود را به کشورهای اروپایی به زودی رشد دهد و این در کنار شرکای قدیمی فولاد ایران فرصت‌های مهمی را ایجاد می‌کند که به مذاق آمریکا خوشایند نیست. در این بین کارشناسان معتقدند آمریکا در شرایط ویژه‌ای از منظر تولید فولاد قرار گرفته که هزینه‌های تمام شده تولید فولاد در آن با افزایش روبه‌رو است و این مسأله باعث می‌شود فرصت‌های صادراتی آن در آسیا و اروپا با محدودیت‌هایی روبه‌رو شود.  این مساله می‌تواند بازارهای مذکور را به سمت خرید فولاد سایر کشورها از جمله ایران که با ظرفیت‌های خوبی در تولید روبه‌رو است متمایل سازد؛ زیرا قیمت تمام شده فولاد و بهای فروش این محصول در اروپا همواره مورد استقبال مصرف‌کنندگان بوده هرچند باعث نگرانی تولیدکنندگان این بخش شده است. به‌عنوان مثال صادرات به اسپانیا یا ایتالیا یا کشورهای آسیایی از جمله تایلند، اندونزی و کشورهای خاورمیانه افزایش خواهد یافت. نکته مهم دیگر افت شدید ارزش پول ملی در سال جاری است که صادرات محصولات فولادی را بسیار رقابت پذیر می‌کند؛ درنتیجه همه شرایط برای بهبود جایگاه فولاد ایران فراهم است و نگرانی‌هایی که برخی در زمینه تحریم‌ها مطرح می‌کنند موضوعات چندان بااهمیتی نیستند، زیرا فولاد ایران جز دو سال بعد از برجام که عملا در آن دوره نیز اتفاق خاصی در این صنعت رخ نداد همواره در تحریم بوده و بازگشت تحریم‌ها آن هم به‌صورت یک‌جانبه قادر نیست کل صنعت را فلج کند! گزارش‌های جهانی همچنین نشان می‌دهند با آنکه در سال‌های اخیر تنها کشوری که حاضر به سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد ایران شده چین بوده است اما عملا این صنعت توانسته بخش مهمی از اهداف خود را برای رسیدن به افق ۱۴۰۴ محقق سازد به‌طوری‌که ایران در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ توانسته به‌طور متوسط بیش از ۹ درصد تولید فولاد خود را افزایش دهد و این در حالی است که در سال ۲۰۱۷ حدود ۲۰ درصد رشد را در کارنامه خود ثبت کرده و تقریبا تنها کشوری است که این میزان رشد را ثبت کرده است؛ همه این آمار و ارقام نشان می‌دهند ضریب نفوذ تحریم‌های جدید در صنعت فولاد ایران بسیار پایین است. در عین حال بررسی‌ها نشان می‌دهند احتمالا در سال جدید میزان مصرف فولاد در اروپا با حدود ۲ درصد رشد روبه‌رو خواهد شد که در این صورت فرصت‌های مناسب تری حتی برای ایران ایجاد خواهد شد؛ باید این نکته را نیز افزود که اروپا برای دور زدن تحریم‌ها اقداماتی را در ماه‌های اخیر به‌کار بسته است که به عقیده بسیاری از صاحبنظران می‌تواند برای صادرکنندگان حوزه فولاد کارآیی بالایی داشته باشد و فرآیند صادرات را از هرگونه اختلال احتمالی دور نگه دارد.

    منبع : http://steelpedia.ir/fa/news/102120/%D9%BE%DB%8C%D8%B4-%D8%A8%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%B4%DA%A9%D8%B3%D8%AA-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%85-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۰ آبان ۹۷

    از چاه تا دریا؛ اما با پساب و فاضلاب!

    انتشار : 97/08/17

    چیلان

    محمود نوریان مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو روش های مختلف تأمین آب در این مجتمع را در گفت و گو با  چیلان  تشریح کرد و با تفکیک روش های تامین آب در مجتمع معدنی و مجتمع صنعتی چادرملو اظهار داشت: به منظور تامین آب مورد نیاز مجتمع معدنی چادرملو در ۱۸۰ کیلومتری یزد، این شرکت در ۱۵ کیلومتری معدن واقع در منطقه آبخیز دشت سپیدان اقدام به حفر ۱۳ حلقه چاه نمود و به منظور تصفیه آب این چاه ها که دارای املاح (ec) بیش از ۳۰ هزار یعنی به شوری آب دریا است و تنها نیمی از این آب قابل استفاده است، تصفیه خانه بزرگی با هزینه ۱۱۰ میلیارد تومان احداث شد که پس از تصفیه آب و کاهش املاح به کمتر از ec 1000 ، آب به مجتمع معدنی چادرملو انتقال می یابد. در عین حال با اجرای سیستم های تصفیه پساب های کارخانه های کنسانتره در این مجتمع، آب مصرفی در پروسه تولید مجددا در چرخه مصرف قرار می گیرد.

    نوریان افزود: در مجتمع صنعتی چادرملو نیز که در ۲۵ کیلومتری شهر اردکان قرار دارد، کارخانه گندله سازی به ظرفیت ۴ میلیون تن و کارخانه تولید فولاد به ظرفیت یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن که به صورت صد درصدی به شرکت چادرملو تعلق دارد فعالیت می کنند. کارخانه فولاد دیگری نیز با ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی و ۸۰۰ هزار تن فولاد نیز در این منطقه واقع است که به ترتیب ۳۰ درصد و ۴۳ درصد سهام آن به چادرملو تعلق دارد. کارخانه احیای مستقیم دیگری نیز جهت تولید یک میلیون ۵۵۰ هزار تن آهن اسفنجی که متعلق به چادرملو است هم در مراحل نهایی راه اندازی قرار دارد. بنابر این در حال حاضر برای تامین آب مورد نیاز در قراردادی با شرکت آب و فاضلاب و سرمایه گذاری شرکت چادرملو، شبکه فاضلاب شهر اردکان، تصفیه فاضلاب و انتقال این آب به مجتمع صنعتی به اجرا درآمده است. ظرفیت این طرح دو میلیون و ۹۰۰ هزار متر مکعب آب در سال است و بالغ بر ۲ هزار میلیارد ریال هزینه سرمایه گذاری آن شده است. محمود نوریان همچنین خاطرنشان کرد: علاوه بر این، پروژه عظیم و ملی انتقال آب خلیج فارس نیز در دست اجرا است که با مشارکت سه شرکت اجرایی می شود. شرکت معدنی و صنعتی گل گهر سهم ۴۴.۴ درصدی، شرکت ملی صنایع مس ایران سهم ۳۳.۳ درصدی و شرکت معدنی و صنعتی چادرملو سهم ۲۲.۲ درصدی از این پروژه را در اختیار دارند. مدیر عامل چادر ملو درخصوص جزئیات این پروژه افزود: اجرای طرح انتقال آب خلیج فارس در سه مرحله پیش بینی شده است. طرح یاد شده از تصفیه خانه بندرعباس آغاز می شود و تا معدن چادرملو ادامه دارد. مرحله نخست این پروژه از آب شیرین کن واقع در بندرعباس آغاز می شود و تا مجتمع معدنی و صنعتی گلگهر ادامه می یابد. مرحله دوم نیز از مجتمع گلگهر آغاز می شود و تا مجتمع معدنی سرچشمه متعلق به شرکت ملی صنایع مس ایران ادامه دارد. در نهایت نیز در مرحله سوم طرح انتقال آب خلیج فارس از مجتمع مس سرچشمه واقع در استان کرمان تا مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو در استان یزد ادامه دارد. در حال حاضر، تاسیسات آبشیری نکن در بندرعباس در حال احداث هستند. کل ظرفیت تصفیه خانه در طرح نهایی ۵۰۰ میلیون متر مکعب در سال است که فاز اول تاسیسات شیری نسازی آب حدود ۱۵۰ میلیون متر مکعب ظرفیت دارد که در فازهای دوم و سوم آن در مجموع با ظرفیت ۳۵۰ میلیون متر مکعب به بهره برداری خواهد رسید. نوریان با بیان اینکه انتظار می رود فاز اول این طرح در پایان سال ۹۸، اجرایی شود، در خصوص منابع مالی این طرح هم گفت: اکنون تمرکز ویژه ای بر تامین مالی این طرح قرار دارد. سهامداران تامین ۱۵ هزار میلیارد ریال از کل سرمایه مورد نیاز برای اجرای این پروژه را تضمین کرده اند اما کل سرمایه گذاری پیشبینی شده برای تصفیه خانه، سه خط یاد شده و هزینه های عمومی حدود ۶۲ هزار و ۶۵۱ میلیارد ریال، برآورد می شود.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/11/08/22209/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۰ آبان ۹۷

    حمل ریلی فولاد از جنوب به شمال ایران

    انتشار : 97/08/16

    چیلان

    به گزارش  چیلان، تاکنون جلسات مشترکی بین مدیران راه آهن با شرکت فولاد هرمزگان و فولاد گیلان در جهت رفع موانع و توسعه حمل و نقل ریلی برگزار شده است.

    در این جلسات هماهنگی، مهندس پورفخری مدیرکل راه آهن هرمزگان، مهندس ارزانی مدیرعامل فولاد هرمزگان، مهندس سیاوشی مدیرعامل شرکت بازرگانی پیشتاز راه آهن، مهندس میرزائی معاون فروش شرکت فولاد گیلان حضور داشته اند.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/11/06/22250/
  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۰ آبان ۹۷

    سیاست های غلط صادراتی بخشی از بازارهای هدف را از دست داد

    انتشار : 97/08/16

    چیلان

    محمد لاهوتی، رئیس هیئت مدیره کنفدراسیون صادرات ایران می گوید: «در ۶ ماه گذشته سیاستگذاری های غلط، ممنوعیت ها و محدودیت ها، بستن ثبت سفارش ها، عدم امکان تهیه مواد اولیه، رعایت نکردن قوانین برای اعلام ممنوعیت های صادراتی و اجرای تصمیم های یک شبه و بدون فرصت به فعالان اقتصادی نه تنها ضرر و زیان بسیاری به کشور وارد و صادرات را با مشکل رو به رو ساخت، بلکه باعث تضعیف جایگاه اقتصادی کشور در جهان شد؛ به این معنی که صادر کنندگان ایرانی در دنیا به عنوان تجاری که به تعهداتشان عمل نمی کنند و متعهد به قرار دادهایشان نیستند، شناخته شدند و بازارهای هدف صادراتی را از دست دادند. نکته این است که اگر بعدها ما بخواهیم دوباره این بازارها را به دست بیاوریم شرایط و کار بسیار دشوار خواهد بود و این تخریب تصویر تجار ایرانی به سادگی قابل اصلاح نیست. »

    این عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در ادامه می گوید : «صدور دستورالعمل ها و بخشنامه های پی در پی و ایجاد ممنوعیت ها و محدودیت هایی که در حوزه صادرات در ۶ ماهه گذشته اتفاق افتاده است؛ متاسفانه باعث شد فرصت طلایی که در حوزه صادرات می توانست در زمان افزایش نرخ ارز به دست بیاید را هم از دست بدهیم.»

    وی در ادامه گفت: «انفجار نرخ ارز به نوعی در تمام بخش های اقتصادی و اجتماعی کشور تاثیر منفی خود را گذاشته است و تنها جایی که می توانست این موضوع به فرصت تبدیل شود در حوزه صادرات بود که آن هم با سیاستگذاری هایی که متاسفانه اتخاذ شد، از بین رفت. شما اگر به آمارهای صادراتی در ۶ ماه گذشته نگاه کنید در بالاترین شرایط ما رشد ۲۳، ۲۴ درصدی را شاهد بوده ایم و آن هم در شرایطی که سال قبل با نرخ پایین و تثبیت شده دلار روی عدد حدود ۴ هزار تومان ۱۵ درصد رشد صادراتی نسبت به زمان مشابه سال پیش از آن اتفاق افتاده بود. مقایسه این آمارها نشان می دهد که در ماه های گذشته که نرخ ارز ۴ برابر شده است در واقع صادرات رشدی نداشته و با تصمیم های اشتباه فرصت سوزی رخ داده است.»

    لاهوتی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور گفت: «وقتی اتفاق و تحولی حتی منفی رخ می دهد شاید بتوان در گوشه ای از فرصت و روزنه ای استفاده کرد و جلو ضرر و زیان بیشتر را گرفت و آن را کاهش داد؛ در تحولات ماه های گذشته اقتصادی کشور صادرات همین گوشه بود ولی نه تنها به خوبی دیده نشد و مورد حمایت قرار نگرفت بلکه با سیاستگذاری های غلط تخریب شد و آسیب دید.»

    منبع : http://chilanonline.com/2018/11/07/22227/
  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۰ آبان ۹۷

    ارزش پایه صادراتی براساس ارز نیمایی تعیین می شود

    انتشار : 97/08/15

    چیلان

    به گزارش  چیلان، نرخ ریالی ارزش کالاهای صادراتی از این پس براساس میانگین هفتگی نرخ دلار نیمایی تعیین می شود و این موضوع اگرچه برای فولادی ها به جهت نزدیک شدن نرخ پایه گمرکی به نرخ های واقعی صادراتی، مثبت است اما برای صادرکنندگان سنگ آهن و گندله خبر منفی به شمار می آید چراکه میزان عوارض صادراتی سنگ آهنی ها را افزایش خواهد داد. لازم به توضیح است که تا پیش از این ارزش پایه کالاهای صادراتی براساس نرخ ارز دولتی (۴۲۰۰ تومانی) تعیین می شد که تفاوت قابل توجهی با نرخ صادراتی کالاها به ویژه در خصوص فولاد داشت. این مسئله مورد اعتراض صادرکنندگان فولاد و انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران بود که طی چندین مکاتبه و مصاحبه به اطلاع مسئولین ذیربط رسانده شد و در نهایت این اعتراضات منتج به تغییر این رویه اشتباه شد.

    منبع : http://chilanonline.com/wp-content/uploads/141-2.jpg

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۲۰ آبان ۹۷

    رشد پروژه های زیرساختی، هند را واردکننده خالص سنگ آهن و فولاد کرد

    انتشار : 97/08/15

    شرکت ملی فولاد ایران

    افزایش پروژه های بخش زیرساخت و تولید در هند، تقاضای سنگ آهن و فولاد این کشور را افزایش داد به طوری که طی ماه آوریل تا سپتامبر2018، میزان واردات این کشور از صادرات پیشی گرفت. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)، به نقل از وب سایت Hellenic shipping news علی رغم اینکه هند سومین تولیدکننده بزرگ جهان است طی مدت مذکور، واردات سنگ آهن و فولاد این کشور با ارزش 5.33 میلیارد دلار از میزان صادرات( 4.22میلیارد دلار) پیشی گرفت و این کشور را واردکننده خالص سنگ آهن و فولاد کرد. این روند برخلاف دوسال اخیر است که این کشور صادرکننده خالص سنگ آهن و فولاد بود به طوری که سال گذشته صادرات سنگ آهن و فولاد هند 11.24میلیارد دلار و واردات 10.43 میلیارد دلار گزارش شده است. تولید فولاد خام هند در سال 2018 با رشد 4.5 درصدی به 102میلیون و 340 هزار تن رسید. براساس پیش بینی انجمن جهانی فولاد (World Steel Association) پروژه های زیرساخت در هند تقاضای فولاد را در این کشور تا پایان سال 2018 با 5.5 درصد افزایش به 92 میلیون تن و در سال 2019 نیز با رشد 6 درصدی به 97.5 میلیون تن افزایش خواهد داد. همچنین رشد تولید فولاد در وابستگی فولادسازان هند به واردات سنگ آهن اثر داشت. طی سال مالی 2018 هند به ارزش 350میلیون و 990هزار دلار سنگ آهن وارد کرده است. فولادسازان هندی که در سواحل دریا هستند تمایل بیشتری به واردات سنگ آهن دارند چرا که با قیمت هایی ارزانتر از بازار داخلی می توانند مواد اولیه را خریداری کنند.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/344528/%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%D9%BE%D8%B1%D9%88%DA%98%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B2%DB%8C%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%DB%8C%D8%8C-%D9%87%D9%86%D8%AF-%D8%B1%D8%A7-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%AE%D8%A7%D9%84%D8%B5-%D8%B3%D9%86%DA%AF-%D8%A2%D9%87%D9%86-%D9%88-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%DA%A9%D8%B1%D8%AF
  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • سه شنبه ۱۵ آبان ۹۷

    با تغییرات اخیر در وزارت صمت، احتمالا ستاد تنظیم بازار به زودی بخشنامه ای در جهت کاهش دخالت دولت در بازار فولاد صادر خواهد کرد

    انتشار : 97/08/15

    شرکت ملی فولاد ایران

    وزارت صنعت، معدن و تجارت، سیاست مداخله در بازار فولاد را مورد تجدیدنظر قرار داده و رویه‌های موجود را با هدف آزادتر کردن معاملات مورد اصلاح قرار می دهد. به گزارش  چیلان ، بهادر احرامیان، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از احتمال تجدیدنظر دولت در سیاست‌های فولادی خبر داد و گفت: با توجه تغییرات صورت گرفته در رأس وزارت صنعت، معدن و تجارت و هم‌چنین اعمال تحریم‌های ایالات متحده، این وزارتخانه به دنبال نظرخواهی از تشکل‌های حوزه فولاد تمایل دارد، سیاست مداخله در بازار فولاد را مورد تجدیدنظر قرار داده و رویه‌های موجود را با هدف آزادتر کردن معاملات مورد اصلاح قرار دهد.

    وی البته به جزییات بیشتری از تصمیمات وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره نکرد و گفت: تصمیمات این وزارتخانه پس از برگزاری قریب‌الوقوع جلسه ستاد تنظیم بازار در قالب بخشنامه‌ای منتشر خواهد شد. احرامیان با اشاره به میزان تاثیرپذیری صنعت فولاد از تعدد بخشنامه‌ها و مداخلات دولت طی ماه‌های گذشته، افزود: صنعت فولاد و متعاقب آن بازار در نیمه نخست امسال دستخوش تغییرات بسیاری شد‌ و بخشنامه‌های صادره از سوی دولت، بر نحوه کار کارخانجات، فروش محصولات آنها در بازار داخل و البته در بازار‌های صادراتی اثر گذاشت. در حالی که از نظر تولیدکنندگان فولاد این سطح از مداخله در بازار لازم نبود. این استدلال تولیدکنندگان به پشتوانه فراوانی عرضه فولاد در بازار داخل مطرح می‌شد.

    احرامیان افزود: به رغم مازاد عرضه، پارادایم حاکم بر بازار کاملاً تغییر کرد و رویه‌ای که در نیم‌سال نخست امسال طی شد، با آنچه در ۱۰ سال گذشته شاهد بودیم یا با آنچه که در زمان تحریم‌های پیشین حادث شد، متفاوت بود. یعنی امروز مساله این است که با این حجم تولید فولاد چه کنیم؛ چنانکه در مقابل حدود ۲۵ میلیون تن تولید فولاد، مصرف داخلی کشور در بهترین شرایط از ۱۲ تا ۱۳ میلیون تن فراتر نمی‌رود. بنابراین، دخالت‌های تعزیراتی در چنین بازاری از طریق صدور بخشنامه‌های متعدد و متناقض فاقد توجیه بوده است. وی با بیان اینکه رشد قیمت محصولات فولادی متناسب با رشد قیمت ارز صورت نگرفت، ادامه داد: با وجود آنکه نرخ دلار از ابتدای سال، بیش از ۱۵۰ درصد رشد داشته است، افزایش قیمت‌ محصولات فولادی حداکثر‌ حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد بوده است. فولادسازان بر این باورند که بدون مداخلات دولت نیز افزایش قیمت این محصولات به پای افزایش قیمت ارز نمی‌رسید. بنابراین بروز التهاب در این بازار محتمل نبود. اما تخصیص‌های دستوری و اجبار فولادسازان به فروش محصولات خود با قیمت‌های دستوری تنها موجب شکل‌گیری رانت برای‌ کسانی شدکه موفق شدند این محصولات را با قیمت پایین خریداری کنند.

     این عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با تاکید بر اینکه بازار فولاد در حالت فراوانی قرار دارد، افزود: اکنون ظاهراً‌ وزارت صنعت، معدن و تجارت‌ متقاعد شده است که شرایط بازار را به حالت قبل بازگرداند و اجازه دهد کارخانجات و بازار در تعامل با یکدیگر کار را به انجام برسانند. از همین رو، احتمالاً ستاد تنظیم بازار‌ به زودی بخشنامه‌ای در این زمینه صادر کند.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/344527/%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D8%AE%DB%8C%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%B5%D9%85%D8%AA%D8%8C-%D8%A7%D8%AD%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%84%D8%A7-%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%AA%D9%86%D8%B8%DB%8C%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D8%B2%D9%88%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%AE%D8%B4%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D9%87%D8%AA-%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D8%AF%D8%AE%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%AF-%DA%A9%D8%B1%D8%AF

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • سه شنبه ۱۵ آبان ۹۷

    پارادوکس تقاضا در دو بازار

    انتشار : 97/08/15

    مرجع فولاد

    به گزارش استیل پدیا، این رقابت ثبت شده در حالی گزارش شد که چند دلیل کلیدی را در رابطه با آن (با توجه به اینکه این معاملات به‌صورت سلف صورت می‌گیرد) می‌توان برشمرد.

    «ذهنیت افزایش نرخ»، «انتظار برای بالا بودن حجم تقاضای آینده و تقویت سازوکارهای تولیدی» و در نهایت «شائبه وجود سفته‌بازی و واسطه‌گری در این بازار» سه عامل مهمی هستند که باید به آنها اشاره کرد. به‌ صورت دقیق‌تر این احتمال وجود دارد که شرکت‌هایی که از سهمیه خرید کافی به هر دلیلی برخوردار نیستند مجبور باشند مواد اولیه خود را از بازار آزاد و واسطه‌ها تهیه کنند که همین داده به معنی قدرت‌نمایی بیشتر واسطه‌گری در این بازار است. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا شاهد عرضه‌های پرحجم پروفیل در بورس کالا نیستیم؛ آن هم در وضعیتی که حجم معاملات ورق در هفته‌ها و ماه‌های گذشته بالا بوده است، زمان تحویل آن سپری شده و هم اکنون زمان عرضه پروفیل داخلی در بورس کالا است، به نظر می‌رسد باید به عدم عرضه گسترده پروفیل در بورس بیش از پیش پرداخت و با مستندات کافی این شرایط را مورد رهگیری قرار داد .در گزارش‌های پیشین از محرک‌های رشد قیمتی در بازار گفت ولی در همان گزارش اشاره شد که ضعف تقاضا و رکود نسبی و تعطیلات پیش رو در نهایت پتانسیل بزرگی را برای افزایش قیمت‌ها باقی نمی‌گذارد؛ از سوی دیگر در روزهای گذشته شاهد جرقه‌های رشد قیمتی پراکنده‌ای در بازارهای مختلف بودیم که در بازار فولاد هم این روند مشاهده شد که البته در بازار فولاد، صراحت بیشتری داشت. با توجه به این شرایط هنوز رکود نسبی در بازار با فرض «ضعف تقاضا» وجود دارد، اگر چه ذهنیت‌هایی در مورد «افزایش تقاضای موثر»، «تقویت جذابیت سفته‌بازی»، «بهبود نسبی بازار» و «تکانه‌های رشد قیمت دلار» و «احتمال افزایش نرخ بهای فولاد» نیز شنیده می‌شود، از طرف دیگر انتظار بر این است که شاید به مرور زمان، مسیر برای صادرات مصنوعات فولادی، مخصوصا از طریق واحدهای نوردی گشایش پیدا کند، به این معنا که شاهد وضعیت بهتری برای صادرات باشیم و سختگیری‌ها کمتر شود که این هم می‌تواند حمایتی از بازار فولاد داشته باشد. رخدادی که در گذشته به آن اشاره کردیم «پتانسیل‌های افزایش تقاضا و رشد قیمت‌ها» است که روز گذشته در عرضه‌های بورس کالا همین موضوع مشاهده شد، به‌صورت دقیق‌تر با ورود عرضه‌ها شاهد آن هستیم که تقاضای زیادی به بازار وارد شده و همین تقاضا که البته در هفته‌های گذشته هم در بورس کالا شرایط مشابهی را داشت این‌بار قدرت‌نمایی بیشتری داشت و باعث شد که ذهنیت‌ها به سمت افزایش نرخ در بستر بازار تقویت شود، این شرایط به معنای آن است که بازار فولاد به آرامی در حال یک تغییر زیرپوستی است که نمی‌تواند خیلی هم داده مثبتی باشد. به عبارت دقیق‌تر با توجه به قیمت‌های دلار، قیمت‌های جهانی و وضعیت ارزش جایگزینی این کالا در بازارهای داخلی و بازارهای جهانی، ناخودآگاه می‌توان گفت پتانسیل رشد قیمت فولاد در بازار داخلی (بازار آزاد) وجود دارد، اما پتانسیل افزایش نرخ و جرقه‌های رشد قیمت در حالی خودنمایی می‌کند که شاهد ضعف جدی تقاضا در این بازار هستیم، اگرچه درخصوص مصنوعات صنعتی مثل ورق فولادی یا حتی فولادهای آلیاژی، شرایط به نسبت بهتر است، اما این به معنای آن نیست که این بازارها در فاز رونق به سر می‌برند. به عبارتی در حال حاضر در بازار آزاد با ضعف تقاضا روبه‌رو‌ هستیم اما در بورس کالا شرایط متفاوت و معکوس است که این امر می‌تواند واقعیت‌های دیگری را در بازار رقم بزند. در نهایت آنچه در بازار شاهد آن هستیم تکانه‌های رشد قیمتی است که تقاضای موثر قدرتمندی از آن حمایت نمی‌کند، تجمیع این دو داده به یک دوگانه خطرناک به نام «رکود و تورم» می‌رسد، اما چگونه؟ در واقع ضعف تقاضا و رشد قیمت منجر به این می‌شود که شائبه رکود تورمی در بازار فولاد را تقویت می‌کند، این شائبه نه فقط در بازار فولاد بلکه در بازار مصالح ساختمانی، مصنوعات پلیمری، مواد اولیه و حتی بعضی از محصولات شیمیایی هم در حال خودنمایی است که نگرانی‌های جدیدی را در بازار ایجاد کرده و ممکن است این نگرانی‌ها ادامه‌دار باشد. با توجه به این شرایط می‌توان شائبه «رکود تورمی» را در بازارهای کالایی همچون بازار فولاد مطرح کرد، اما به نظر می‌رسد که این روند در بازار فولاد، برجستگی بیشتری پیدا کرده و در صورتی که این وضعیت ادامه پیدا کند، یعنی ضعف تقاضا و رشد قیمت‌ها با یکدیگر همپوشانی داشته باشد، ممکن است روزهای پرنوسانی را در بازار پیش رو داشته باشیم.

    منبع : http://steelpedia.ir/fa/news/102119/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • سه شنبه ۱۵ آبان ۹۷

    کاهش ۳ درصدی رقابت در عرضه ورق گرم فولاد مبارکه/ پوشش تقاضای ورق گرم در بورس کالا از ۶۶ درصد به ۸۰ درصد افزایش یافت

    انتشار : 97/08/14

    چیلان

    به گزارش  چیلان ، امروز تالار صنعتی بورس کالای ایران شاهد عرضه ۷۱ هزار و ۶۰ تن ورق گرم B، ۱۴ هزار و ۸۵۰ تن ورق گرم C، ۱۳ هزار تن ورق سرد B، ۴۳۰۰ تن ورق گالوانیزه و ۳۰۵۰ تن ورق قلع اندود بود. تقاضا در بخش ورق گرم B بالغ بر ۸۹ هزار و ۲۱۰ تن، ورق گرم C حدود ۱۸ هزار و ۷۰۰ تن، ورق سرد B حدود ۱۹ هزار و ۵۰۰ تن، ۷۵۵۰ تن ورق گالوانیزه و ۳۰۵۰ تن ورق قلع اندود بوده است. این حجم تقاضا سبب رقابت در میان مشتریان شد و در نهایت در بخش ورق گرم B فولاد مبارکه رقابت ۱۰.۰۸ درصدی رخ داد و قیمت هر کیلوگرم ورق از ۴۱۵۸۸ ریال به ۴۵۷۸۰ ریال رسید. این درحالی است که ورق گرم B در هفته گذشته با رقابت ۱۳.۴۵ درصدی از ۳۹۳۶۹ ریال به ۴۴۶۶۵ ریال رسید. فولاد مبارکه در هفته گذشته درمجموع ۱۱۶ هزار و ۸۲۰ تن ورق گرم عرضه کرد که با توجه به تقاضای ۱۷۵ هزار و ۸۹۰ تنی ۶۶ درصد تقاضا پوشش داده شده بود. در هفته جاری فولاد مبارکه با عرضه ۸۵ هزار و ۹۱۰ تن ورق گرم شاهد تقاضای ۱۰۷ هزار و ۹۱۰ تنی بود که این به معنای پوشش ۸۰ درصدی نیاز بازار توسط این فولادساز است.

    در ورق گرم C افزایش رقابت ۲۳.۵۲ درصد بود و قیمت از ۳۰۷۹۴ ریال به ۳۸۰۳۸ ریال در هر کیلوگرم رسید. سطح رقابت هفته گذشته ۲۸.۴۹ درصد بود و قیمت از ۲۹۹۴۱ ریال به ۳۸۴۷۰ ریال رسید. ورق سرد B، با رشد ۳۹.۳۱ درصدی همراه شد و قیمت پایانی به ۵۴۳۲۹ ریال رسید. ورق گالوانیزه فولاد مبارکه نیز با سطح رقابت ۴۸.۱۳ درصدی به ۷۵ هزار و ۹۰۹ ریال و قلع اندود با رشد ۵۲.۱۴ درصدی به ۱۰۴ هزار و ۲۶۳ ریال رسید.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/11/05/22235/

     

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • سه شنبه ۱۵ آبان ۹۷

    دسترسی برخی بانک‌های ایران از سوی سوئیفت تعلیق شد

    انتشار : 97/08/14

    چیلان

    به گزارش  چیلان، «جامعه جهانی ارتباطات بانکی» مشهور به «سوئیفت» امروز دوشنبه اعلام کرد دسترسی برخی از بانک‌های ایرانی به این سامانه پیام‌رسان بانکی را تعلیق کرده است. رویترز در گزارش خود آورده است: سوئیفت در بیانیه‌ مختصری که امروز منتشر کرده اشاره‌ای به نام این بانک‌ها یا بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران نکرده است. سوئیفت در بیانیه امروز تعلیق همکاری با بانک‌های ایرانی را اقدامی «تأسف‌آور» خوانده اما گفته این تصمیم «در راستای حفظ ثبات و انسجام نظام مالی جهان» گرفته شده است. دولت آمریکا پیش از این سوئیفت را تهدید کرده بود در صورت ادامه همکاری با ایران تحریم خواهد شد.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/11/05/22243/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • سه شنبه ۱۵ آبان ۹۷

    واحد ذوب فولاد سفید دشت تا نیمه دوم سال آینده به بهره برداری می رسد

    انتشار : 97/08/14

    شرکت ملی فولاد ایران

    واحد فولادسازی فولاد سفید دشت با ۷۰ درصد پیشرفت مطابق برنامه، در نیمۀ دوم سال آینده به بهره برداری می رسد. مهندس حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل فولاد مبارکه در جریان بازدید از شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری بر اهمیت اتمام هرچه سریعتر پروژۀ فولادسازی این شرکت تأکید کرد. وی در همین خصوص با اشاره به اینکه عملیات ساخت واحد فولادسازی و نصب تجهیزات این شرکت بیش از ۷۰ درصد پیشرفت داشته است، تصریح کرد: مطابق برنامه، پیش بینی شده است که در نیمۀ دوم سال آینده با همت کارکنان و حمایت های لازم، این بخش نیز به بهره برداری برسد. وی در ادامه ضمن دیدار با مدیریت و کارکنان شرکت فولاد سفیددشت خاطرنشان کرد: به بهره برداری رسیدن واحد فولادسازی این شرکت گام دیگری در مسیر تحقق هدفگذاری گروه فولاد مبارکه در جهت حفظ سهم تولید بیش از ۴۵ درصدی فولاد کشور است. وی ضمن قدردانی از عملکرد کارکنان این شرکت در تولید آهن اسفنجی گفت: با توجه به اینکه کارکنان واحد احیا مستقیم این شرکت تا پایان مهرماه حدود ۳۰۰ هزار تن آهن اسفنجی تولید کرده اند و برنامۀ سالانه این واحد نیز تولید ۶۰۰ هزار تن است، باید شرایطی فراهم کرد تا این واحد نیز هرچه سریعتر به ظرفیت اسمی خود دست یابد. مدیرعامل گروه فولاد مبارکه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تأمین آب مورد نیاز این شرکت گفت: باید هرچه سریعتر پروژه‌های احداث تصفیه خانۀ آب شرکت که تاکنون ۲۰ درصد پیشرفت داشته و همچنین انتقال پساب بروجن به شرکت و تصفیه و بازچرخانی آن در خطوط تولید به بهره برداری برسد.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/344517/%D9%88%D8%A7%D8%AD%D8%AF-%D8%B0%D9%88%D8%A8-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D8%B3%D9%81%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B4%D8%AA-%D8%AA%D8%A7-%D9%86%DB%8C%D9%85%D9%87-%D8%AF%D9%88%D9%85-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%A2%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D9%87%D8%B1%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D8%B3%D8%AF

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • دوشنبه ۱۴ آبان ۹۷

    پیش نویس توافق چین و آمریکا آماده می شود/ “آتش بس” در نبرد تجاری با چین

    انتشار : 97/08/13

    چیلان

    به گزارش  چیلان، روزنامه مورنینگ پست هنگ کنگ روز یکشنبه نوشت ‘شی جین پینگ’ رئیس جمهوری خلق چین و ‘دونالد ترامپ’ رئیس جمهوری آمریکا درباره اختلافات تجاری گفت و گوهایی انجام داده اند. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرده است اگر یک توافق بزرگ با چین در زمینه رفع نبردهای تجاری حاصل نشود، این کشور ۲۶۷ میلیارد دلار دیگر از کالاهای وارداتی چین را علاوه به ۲۵۰ میلیارد دلار قبلی مشمول تعرفه خواهد کرد. ماه جاری میلادی اجلاس گروه ۲۰ در آرژانتین برگزار می شود و روز ۲۹ نوامبر سران چین و آمریکا قرار است با یکدیگر درباره همین توافق گفت و گو کنند. سران این دو کشور روز پنجشنبه گذشته تلفنی با یکدیگر گفت و گو کردند و به دنبال آن، ترامپ توییت کرد که مذاکراتی مشروح و خوب با همتای چینی خود داشته است. این پیش نویس توافقنامه که چندین نهاد دولتی آمریکا در تدوین آن نقش ایفا می کنند از سوی ترامپ به عنوان حرکتی برای «آتش بس در نبرد تجاری با چین» توصیف شده است. همزمان با این تحولات آمریکا اقدام به تحریم دو شرکت چینی و تایوانی و سه فرد به علت آنچه سرقت اسرار تجاری این کشور خوانده، کرده است. این گزارش تصریح می کند که پس از برگزاری اجلاس سران گروه بیست در پایان ماه جاری میلادی، ترامپ یک ضیافت شام برای رییس جمهوری چین تدارک می بیند پکن نیز این برنامه را مورد تایید قرارداده و پذیرفته است.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/11/04/22194/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • دوشنبه ۱۴ آبان ۹۷

    عضو جدید هیئت مدیره فولاد مبارکه معرفی شد

    انتشار : 97/08/13

    چیلان

    به گزارش  چیلان، علی احمدیان، مشاور دکتر شریعتمداری در زمان تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت در امور اجرایی بوده است که حالا با انتقال شریعتمداری از وزارت صمت به وزارت کار، از سوی شرکت صدر تامین (زیر مجموعه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی- شستا) به عنوان عضو جدید هیئت مدیره شرکت فولاد مبارکه اصفهان معرفی شده است.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/11/04/22215/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • دوشنبه ۱۴ آبان ۹۷

    ۳ پیشنهاد کمیته کارشناسی تنظیم بازار فولاد به کمیته اصلی وزارت صمت به منظور بهبود بازار

    انتشار : 97/08/13

    چیلان

    کمیته کارشناسی تنظیم بازار فولاد سه پیشنهاد به کمیته اصلی وزارت صمت ارائه نمود تا درصورت موافقت شاهد بهبود بازار باشیم.

    به گزارش  چیلان  به نقل از کامودیتی، یکی از پیشنهادات کمیته تنظیم بازار فولاد به کمیته اصلی، ایجاد امکان خرید برای مشتریان خارج از بهین یاب بود تا بدین شیوه تحریک تقاضا در بازار ایجاد شود.

    پیشنهاد دوم، افزایش قیمت پایه بورس از ۴۲۰۰ به نیما (مشابه پتروشیمی ها) بود. این کمیته در گزارش خود آورده، فراموش نکنیم که هیئت دولت مصوب نموده تا قیمت گاز بر اساس نیما دریافت شود که لازمه آن اصلاح قیمت پایه بورس کالا به نیما است.

    پیشنهاد سوم نیز این بود که خریداران آهن اسفنجی الزامی به عرضه شمش خود در بورس کالا نداشته باشند. به علاوه سقف قیمت آهن اسفنجی در بورس ۵۰ درصد فولاد تعیین شود.

    منبع : http://chilanonline.com/2018/11/04/22221/

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • دوشنبه ۱۴ آبان ۹۷

    حمل‌و‌نقل؛ تنها پاشنه آشیل تحریم فولاد

    انتشار : 97/08/13

    مرجع فولاد

    به گزارش استیل پدیا، کارشناسان معتقدند با شروع مجدد تحریم نفت، بازارهای مالی و سایر تحریم‌ها و با توجه به سهم قابل توجهی که ایران در حوزه صادرات فولاد به دست آورده، تغییرات در حوزه صادرات این محصول ناگزیر خواهد بود. پیش از این اثرات بازگشت تحریم‌ها در حوزه فولاد را در چهار حوزه مشخص بررسی کرده که از آن جمله افت خرید محصول فولاد، بروز مشکل در نقل و انتقال بانکی، مشکلات حمل‌‌و‌نقل و کشتیرانی در محصولات فولادی و مشکلات بیمه‌ای قابل بررسی است.

    در این‌باره کیوان پورشب فعال و کارشناس بازار فولاد و مقاطع فولادی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» تحلیل در زمینه اثرات بازگشت تحریم‌ها در حوزه فولاد را مستلزم مرور وضعیت کنونی بازار صادراتی فولاد دانست و گفت: قبل از بررسی این موضوع باید آماری را از وضعیت صادرات فولاد ایران ارائه کرد، ‌چرا که بسیار مهم است مخاطب بداند در ۳ سال گذشته چه اتفاقی برای بازار صادراتی فولاد ایران رخ داده است و پس از آن پیامد‌های تحریم‌های ثانویه را بررسی می‌کنیم.

    به گفته وی اولین بحث «دیپلماسی اقتصادی واقعی» است که در این دوره اتفاق افتاده و موضوع دیگر نقشی است که برجام در تقویت بخش صادرات فولاد ایران داشته؛ در سال ۲۰۱۷ ایران هجدهمین صادرکننده فولاد شناخته شده است و در سال جاری هم تا الان ۳/۵ میلیون تن صادرات فولاد داشته‌ایم، آمارها نشان می‌دهد که صادرات ایران در این بخش ۴۷ درصد رشد کرده و این حجم از صادرات در مقایسه با مقیاس جهانی نسبت به بزرگ‌ترین‌ صادرکننده فولاد یعنی چین یک عدد «یک» به «۱۰» است. اما در مجموع صادرات فولاد طبق آنچه آمارها به ما نشان می‌دهد نسبت به مجموع کل صادرات ایران (نفتی و غیرنفتی) ۴/۶ درصد را شامل می‌شود که این عدد بسیار مهمی، حتی بعد از انقلاب به شمار می‌رود، زیرا توانسته‌ایم طی دوره بعد از اجرای برجام ۵۰ کشور را به‌عنوان مقصد صادراتی شناسایی کنیم که در این میان ۱۰ کشور در مجموع ۸۹ درصد مقصد فروش صادراتی فولاد ایران را تشکیل می‌دهند که شامل کشورهای امارات متحده عربی، عمان، افغانستان، عراق، ترکیه، ایتالیا، مصر،‌ تایوان، تایلند و اندونزی است؛ اما در سال ۲۰۱۷ حجم صادرات فولاد ایران توانسته ۳۲ درصد رشد را تجربه کند و از ۶/ ۵ میلیون تن به عدد ۴/ ۷ میلیون تن برسد. این رشد در سال جاری به ۴۷ درصد رسیده که از مجموع این ارقام، محصولات نیمه‌ساخته شامل انواع شمش و تختال سهم قابل توجهی را در بخش صادرات فولاد داشته و امارات متحده عربی مهم‌ترین مقصد صادرات فولاد تخت بوده است که ۳۹ درصد از حجم صادرات (معادل ۲۱۵ هزار تن از این محصولات) را به خود اختصاص داده است، در میان این کشورها عراق هم بزرگ‌ترین‌ سهم واردات فولاد بلند یا لوله را به خود اختصاص داده است که میزان ۶۰ هزار تن معادل ۶۶ درصد از حجم تولید و فروش این محصول را نشان می‌دهد. وی در ادامه گفت: تایلند هم بزرگ‌ترین‌ مقصد محصولات نیمه‌نهایی با وارداتی به میزان ۹۹۸ هزار تن است و در نهایت افغانستان که بازار مهمی برای ایران است ۴۶ درصد از این بازار را به خود اختصاص داده است. در این بین نکته قابل ذکر آن است که در زمان مذاکرات هیچ رقابتی در بازار فولاد نداشتیم مگر اینکه چین به‌عنوان یکی از اعضای ۱+۵ در واقع بعد از برجام با مذاکراتی که در سطح دولت‌ها انجام گرفت قبول کرد بخشی از بازار در اختیار خودش را در صنعت فولاد به نفع ایران آزاد کند. به‌عنوان یک فعال صادراتی در این بخش خاطرم هست تا قبل از مذاکرات، چین با اعمال دامپینگ و در اختیار گرفتن بازار و جلوگیری از هرگونه تحرک صادراتی فولاد ایران همواره به‌صورت مانع عمل کرد ولی بعد از آن می‌بینیم که به یکباره بخش عمده‌ای از بازار به نفع تولیدکنندگان و فعالان بخش صادرات فولاد ایران آزاد می‌شود. این نشان می‌دهد که ایران در دیپلماسی اقتصادی توانست موفق عمل کند و چون اساسا فولاد چین در بخش دولتی فعال است و شرکت‌های بزرگی مانند «سی‌تیک»، «سی‌سی‌سی» و «ساینا پک» در واقع بالادستی‌های فولاد چین محسوب می‌شوند، تصمیم می‌گیرند که ایران هم بتواند از مواهب و مزیت مقاصد صادراتی فولاد استفاده کند. پورشب افزود: بر این باورم که باید دستگاه دیپلماسی را ترغیب و تشویق کنیم که بیشتر بتواند در سطح دولت‌ها مذاکره موثر کند تا بخش‌های اقتصادی کشور بتوانند حرکت بهتر و چابک‌تری داشته باشند. به گفته وی اگر چین همچنان بر این قول بایستد و دستگاه دیپلماسی ما همچنان فعالانه بتواند مذاکره کند بازارهای مختلفی را در این حوزه در اختیار خواهیم داشت و تحریم‌ها در این زمینه اثری نخواهد گذاشت. پورشب در ادامه درباره اینکه چه بخشی از صادرات فولاد متاثر می‌شود گفت: به‌عنوان یک فعال اقتصادی بیشتر نگرانی‌ام از سمت حمل‌و‌نقل است به این دلیل که تحریم‌هایی که از امروز اعمال خواهد شد، بخش حمل‌و‌نقل دریایی و پهلو گرفتن کشتی‌های خارجی در بنادر ایران را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد؛ بنابراین روی این موضوع، مسوولان و فعالان اقتصادی باید فکری کنند و در این بخش ممکن است که از دست چین هم کاری برنیاید.

    در واقع بخش حمل‌و‌نقل دریایی یکی از بخش‌هایی خواهد بود که موجب افزایش قیمت فروش محصولات ما خواهد شد.‌  وی در پاسخ به این سوال که تولیدکنندگان حوزه فولاد معتقدند، مزیت‌های رقابتی ایران برای تولید فولاد می‌تواند اثرات تحریم را خنثی کند، گفت: ما در تولید فولاد با توجه به مساله جدی کمبود و کسری در تامین بخشی از نهاده‌های تولید مانند آب و برق مزیت رقابتی نداریم؛‌ تنها مزیت تولید برای کشور منابع معدنی شامل سنگ‌آهن است اما این کافی نیست. چرا که کفایت تولید در جایی معنا پیدا می‌کند که از نظر منابع آبی، برق و حتی گاز هم سرشار باشیم که بعد از آن این منابع در یک‌جا، با یک اندازه و با یک قیمت متناسب وجود داشته باشد که در این صورت مثلا سنگ‌آهن هم می‌تواند مزیت تولید داشته باشد و در بازار به‌عنوان مزیت رقابتی تعریف شود. به گفته این فعال و کارشناس معدنی در این‌باره خیلی دور به نظر نمی‌رسد که در آینده مقاصدی را برای تولید فولاد انتخاب کنیم، مثلا ترکیه کشوری سرشار از آب است اما مشکل برق دارد،‌ مگر اینکه ایران برق واحدهای تولیدی را در مقاصدی مانند ترکیه تامین کند، از آب آنجا استفاده کند،‌ سنگ‌آهن را به آنجا ببرد و بعد از آن پلت‌فرم‌های مشترک ایجاد کرده و فولاد تولید کند که این روند را با توجه به وضعیت منابع آبی خیلی دور نمی‌بینم.

    منبع : http://steelpedia.ir/fa/news/102117/%D8%AD%D9%85%D9%84-%D9%88-%D9%86%D9%82%D9%84-%D8%AA%D9%86%D9%87%D8%A7-%D9%BE%D8%A7%D8%B4%D9%86%D9%87-%D8%A2%D8%B4%DB%8C%D9%84-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%85-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • دوشنبه ۱۴ آبان ۹۷

    کناره‌گیری اسلامیان از ریاست هیات مدیره فولاد مبارکه اصفهان

    انتشار : 97/08/13

    مرجع فولاد

    به گزارش استیل پدیا، اسلامیان با تایید این مطلب افزود: طی دو سال فعالیتم در هیات مدیره فولاد مبارکه اعتقادم بر این بود که بازنگری براساس اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر خصوصی‌سازی که بزرگان نظام از جمله مقام معظم رهبری و همچنین دولت یازدهم و دوازدهم مکررا به آن اشاره کردند، تاکنون به درستی انجام نشده است .به گفته وی، خصوصی‌سازی از جمله اقدامات مهمی است که به نفع کشور است که با مشکلات زیادی روبه‌رو شده، زیرا که برخی از مجموعه‌های تولیدی کشور از بهره‌وری پایینی برخوردار بوده و از مسائل و مشکلات حاشیه‌ای بسیاری برخوردارند که باید براساس اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر خصوصی‌سازی به بخش خصوصی کشور واگذار می‌شد اما تاکنون شاهد این اتفاق مهم نبودیم. اسلامیان با اشاره به اینکه اراده‌ای مبنی بر خصوصی‌سازی در کشور وجود نداشته تصریح کرد: این هدف مهم با ایرادات زیادی مواجه بوده از جمله عدم رعایت اهلیت.

    وی خاطرنشان کرد: اهلیت به‌عنوان یک شاخص بسیار مهم در دنیا برای خصوصی‌سازی بخش‌های مختلف تولیدی کشورها رعایت می‌شود از جمله در بلوک شرق سابق اروپا؛ این در حالی است که در ایران اگر به‌طور محدود هم انجام شده از جمله در فولاد خوزستان، اهلیت لحاظ نشده است. اسلامیان تاکید کرد: هم‌اکنون حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ کارخانه فولاد در کشور وجود دارد که می‌توان واحدهای فولادی مشکل‌دار را به آنها واگذار کرد. وی در مورد دلیل استعفای خود از ریاست هیات مدیره فولاد مبارکه گفت: احساس کردم که حضورم در این بخش لزومی ندارد،  از این رو استعفایم را به هیات مدیره شرکت اعلام کردم که مورد موافقت قرار گرفت.

    رئیس سابق هیات مدیره فولاد مبارکه، با اشاره به اینکه امیدوارم دولت به وعده‌های خود در زمینه خصوصی‌سازی در کشور عمل کند، تصریح کرد: باید به مردم اعتماد کرد زیرا که همه شاهد بودیم جنگ تحمیلی را به خوبی اداره کردند و همواره قادرند مهم‌ترین مشکلات را پشت سر بگذارند.وی افزود: اعتقادی به سیستم موجود برای واگذاری‌های انجام شده در کشور ندارم و باید خصوصی‌سازی واقعی صورت بگیرد. اسلامیان تصریح کرد: دولت می‌تواند با خصوصی‌سازی واقعی نقدینگی جامعه را جمع کند و از این طریق بهره‌وری مجموعه‌ها را افزایش دهد و حاشیه‌های موجود در این مجموعه‌ها را برطرف کند.به گفته وی، دولت بدون سرمایه‌گذاری‌های جدید از طریق خصوصی‌سازی می‌تواند بستر مناسب را برای افزایش توسعه اقتصادی در کشور فراهم کند.اسلامیان به الگوهای موفق در زمینه خصوصی‌سازی در کشورهایی از جمله اتحاد جماهیر شوروی(سابق) و چین اشاره کرد و افزود: این کشورها اقتصادهای دولتی را جمع کردند و هم‌اکنون شاهد خصوصی‌سازی واقعی در این کشورها هستیم.

    منبع : http://steelpedia.ir/fa/news/102118/%DA%A9%D9%86%D8%A7%D8%B1%D9%87-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%87%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%D9%87-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D9%87-%D8%A7%D8%B5%D9%81%D9%87%D8%A7%D9%86

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • دوشنبه ۱۴ آبان ۹۷

    آماده مشارکت با بخش خصوصی در طرح های تولیدی و اکتشافی هستیم نوسازی ماشین آلات معدنی با فاینانس بلاروس

    انتشار : 97/08/13

    شرکت ملی فولاد ایران

    معاون و قائم مقام ایمیدرو از بخش خصوصی دعوت کرد در طرح های معدن و صنایع معدنی در بخش تولیدی و به ویژه اکتشاف معادن، تولید آلومینا و کک نفتی مشارکت کند. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، اردشیر سعدمحمدی که بعد از ظهر امروز در نشست تخصصی نمایشگاه کانمین سخن می گفت، تصریح کرد‌‌: ایمیدرو هم اینک سهم 49درصدی در طرح تولید پودر آلومینا در منطقه ویژه لامرد دارد که می تواند بر اساس خواسته بخش خصوصی، آن میزان را هم واگذار کند. وی ادامه داد: پروژه های شاخصی همچون کک نفتی و پهنه های اکتشافی هم طبق استراتژی ایمیدرو به بخش خصوصی واگذار می شود.‌

    ارزش طرح ها و برنامه اشتغال 14هزار نفری

    قائم مقام ایمیدرو درباره ارزش طرح های فعلی ایمیدرو شامل بخش ارزی و ریالی گفت: هم اینک 39 طرح به ارزش 1513 میلیارد تومان، 4.8 میلیارد دلار و 3.5 میلیارد یورو توسط این سازمان در دست اجرا است. سعدمحمدی با بیان اینکه رشد فعالیت های معدنی سبب ایجاد فرصت شغلی برای فارغ التحصیلان می شود،‌ تاکید کرد: طی 2 تا 3 سال آتی، با راه اندازی پروژه های جدید، 14هزار شغل در این بخش ایجاد می شود.

     

    تامین ماشین آلات

    وی به خط اعتباری 2 ساله بین ایران و بلاروس اشاره کرد و تاکید کرد: با استفاده از این فاینانس می توان بخشی از نوسازی تجهیزات و ماشین آلات معدنی را انجام داد و شرکت هایی که متقاضی این بخش هستند،‌ از این فرصت استفاده کنند.

    طرح هایی در مسیر راه اندازی

    سعدمحمدی درباره طرح های در دست راه اندازی ایمیدرو گفت: پروژه 40هزار تنی شمش آلومینیوم جاجرم تا دو ماه آینده وارد مدار تولید می شود. وی ادامه داد: تا 5 ماه آینده نیز دو طرح باقی مانده از پروژه های استانی فولاد به تولید می رسند و سپس افتتاح می شوند. سعدمحمدی در عین حال خبر داد که کارخانه جدید کنسانتره سازی سنگان نیز به ظرفیت تولید 5 میلیون تن در اوایل سال 98 به بهره برداری می رسد. وی همچنین گفت: تا ماه آینده پیمانکار جدید معادن سنگان مشخص خواهد شد. معاون ایمیدرو همچنین درباره وضعیت زغالسنگ در کشور اظهار داشت: ظرفیت تولید این بخش تا 4 سال آینده دو برابر خواهد شد و بدین ترتیب اهداف توسعه ای این حوزه محقق می شود.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/344507/%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%85%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D8%A8%D8%A7-%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%AE%D8%B5%D9%88%D8%B5%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%DA%A9%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D9%81%DB%8C-%D9%87%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%85-%D9%86%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%86-%D8%A2%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%B9%D8%AF%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%81%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%A7%D9%86%D8%B3-%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%B1%D9%88%D8%B3

     
  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۱۳ آبان ۹۷

    معادن، بهترین گزینه قابل اتکاء در توسعه کشور هستند

    انتشار : 97/08/13

    شرکت ملی فولاد ایران

    اساساٌ عده ای نا آشنا به امور کلان نظام و جامعه با سوء استفاده از ابزارهای رسانه ای و وسایل ارتباط جمعی، همواره در برابر ساختارهای توسعه در زمینه های مختلف از جمله صنعت، با هدف دستیابی به منافع فردی و گروهی ، نقدها و نظرهای سطحی و غیر تخصصی منتشر می کنند . که ضرورتی به پاسخگویی نیست . به گزارش دنیای معدن، وی گفت: اما جهت تنویر افکار عمومی لازم است صراحتاً عرض کنم که اینگونه جو سازی ها که هدفی جز رسیدن به اهداف شخصی و منافع فردی در آن دیده نمی شود در برابر سیاست های کلان نظام و تصمیمات حاکمان جامعه اسلامی جایگاهی ندارد.

    وی افزود : در تبیین سیاست های کلی برنامه ششم توسعه که بر محور «اقتصاد مقاومتی» با در نظر گرفتن واقعیت های موجود در صحنه داخلی و خارجی تنظیم شده است. بر حمایت از شرکت های غیردولتی برای سرمایه گذاری در فعالیت های اکتشاف (نه مالکیت)، بهره برداری و توسعه در چارچوب سیاست های کلی اصل ۴۴، بهبود مستمر فضای کسب و کار و بهره گیری مناسب از ظرفیت نهادهای عمومی غیردولتی با ایفای نقش ملی و فراملی آنها تاکید شده است.

    در این راستا وزارت صنعت ، معدن و تجارت جهت تحقق یکی از بندهای حائز اهمیت برنامه توسعه کشور، یعنی تلاش در جهت افزایش نرخ رشد ارزش افزوده بخش های صنعت، معدن وصنایع معدنی و اولویت دادن به تأمین مواد مورد نیاز صنایع داخلی کشور با تأکید بر تکمیل ظرفیت زنجیره ارزش افزوده مواد معدنی و اجرای بند ۳ سیاست های کلی معدن، در فرآیندی کاملاً قانونی و منطبق با شرایط خاص معادن سنگ آهن استان یزد که ذخایر آن در حال اتمام است ، مجوز بهره برداری از این معدن را به شرکت معدنی و اکتشافی ( دشت یوز دره انجیر) که سهام آن بطور مشترک و مساوی متعلق به شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و شرکت سنگ آهن مرکزی است واگذاره کرد و بهره برداری از آنرا مشروط به اخذ مجوز از سایر دستگاههای تصریح شده در قانون، از جمله سازمان محیط زیست نمود . فراموش نکنیم در شرایط فعلی ورود و سرمایه گذاری در بخش معدن مستلزم توان، تجربه و تخصص است و تصمیم گیرندگان دستگاه اجرایی کشور با علم بر این موضوع و در نظر گرفتن اولویت های شرکت های فعال معدنی در منطقه، این واگذاری را انجام داده اند .

    وی با تصریح این نکته که هر دو شرکت چادرملو و سنگ آهن مرکز به یک میزان در شرکت (دشت یوز دره انجیر) سهیم هستند و هر دو به یک میزان متعهد به پایبندی به ضوابط و قوانین می باشند گفت: اینکه چرا تنها چادرملو آماج هجمه ها و اعتراضات قرار می گیرد و باید پاسخگوی دغدغه ها باشد، جای سوال دارد ؟

    مهندس نوریان در ادامه این گفت و گو در پاسخ به این سوال که در حال حاضر فعالیت های اکتشافی این معدن در چه مرحله ای است گفت : مسیر بسیار طولانی برای اخذ مجوز اولیه محیط زیست طی شده، دلیل آن هم قرار گرفتن بخشی از آنومالی (دی19) در منطقه حفاظت شده محیط زیست (دره انجیر) است، که سر انجام با بررسی های متعدد و متوالی کارشناسان محیط زیست و یقین به پایبندی ما در حفظ اکو سیستم منطقه، مجوز مطالعات اکتشافی تفصیلی برای دو شرکت چادرملو و سنگ آهن مرکزی صادر شد و در حال حاضر تنها کار مطالعات اکتشافی انجام می شود تا پس از تهیه طرح توجیهی پروانه بهره برداری صادر گردد.

    از مهندس نوریان سوال شد فعالان محیط زیست مخالف هر گونه فعالیت معدنی هستند و معتقدند معادن، مخرب محیط زیست هستند نظر شما چیست ؟

    وی گفت : تصور نمی کنم دوستان محیط زیست با فعالیت های اقتصادی در زمینه های مختلف از جمله معادن مخالف باشند ولی دغدغه هایی دارند که کاملاً طبیعی است و غیر ازاین نمی توان انتظار داشت. اما باید توجه کرد همانگونه که در تمام دنیا فعالان معدنی و صنعتی، هم فعالیت های خود را انجام و توسعه می دهند و هم اصول زیست محیطی را رعایت می کنند و این امری کاملاً متداول است، ما نیز باید به این بلوغ فکری برسیم که هیچ یک را نباید فدای دیگری کرد و اینکه به بهانه حفظ محیط زیست در مقابل بهره برداری اصولی از منابع معدنی که یکی از عوامل توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال محسوب می شود ایستادگی کنیم، توقعی غیر منطقی است .

    بدیهی است توسعه اقتصادی و صنعتی شدن، دارای برخی تبعات اجتماعی و زیست محیطی است که این مهم برعهده مدیران، تصیم گیرندگان و فعالان این حوزه است که با درک لازم از شرایط و آثار مثبت و منفی صنعتی شدن و تطبیق ایده آل های مطلوب با واقعیت های موجود ، تعادل و توازنی برقرار نمایند تا ضمن حفظ ارزش های فرهنگی ، اجتماعی و زیست محیطی ، بتوانیم از ابزار های توسعه به بهترین نحو بهره برداری کنیم . ما هم همانطور که بارها گفته ایم خود را متعهد و تابع قانون و ضوابط زیست محیطی می دانیم و هر گز بر خلاف اصول و مقررات اقدامی انجام نخواهیم داد و هر اقدامی که تا کنون انجام شده در چارچوب قوانین بوده است

    مدیر عامل چادرملو در خصوص دست آوردهای این شرکت در جهت توسعه استان گفت : مهمترین پیامد فعالیت چادرملو، اشتغال مستقیم حدود 8 هزار و غیر مستقیم بالغ بر 35 هزار نفر است که بیش از 90 درصد از افراد بومی استان هستند. علاوه بر این چادرملو اقدامات بسیاری در جهت توسعه زیر ساخت های منطقه انجام داده است که می توان به ساخت نیروگاه 500 مگاواتی برق در اردکان اشاره کرده که از سال 65 به شبکه سراسری پیوسته . همچنین طرح جمع آوری ، تصفیه و انتقال فاضلاب شهر اردکان بعنوان یکی از طرح های زیر بنایی و مهم در قراردادی با شرکت آب و فاضلاب و سرمایه گذاری شرکت چادرملو اجرا و به بهره برداری رسیده است، که بخشی از پساب تصویه شده در مجتمع صنعتی چادرملو به مصرف می رسد .

    از طرفی چادرملو با درک صحیح از کمبود آب در منطقه و پیش بینی بحرانهای آینده، با مشارکت شرکتهای گل گهر و صنایع مس ایران در اقدامی ملی، سرمایه گذاری در طرح انتقال آب خلیج فارس به مناطق مرکزی کشور و استان یزد را بر عهده گرفت که در سه فاز به مرحله اجرا در می آید .

    وی افزود : در حال حاضر، تاسیسات آب شیرین کن در بندرعباس با ظرفیت نهایی 500 میلیون متر مکعب در سال در حال احداث است و انشالله فاز اول این طرح طبق برنامه در پایان سال 98 به پایان می رسد .

    مهندس نوریان در پایان این گفت و گو افزود : شرکت معدنی و صنعتی چادرملو تاکنون بالغ بر 61 هزارو565 میلیارد ریال به صورت مستقیم و غیر مستقیم در استان یزد و طرح انتقال اب خلیج فارس به استان سرمایه گذاری کرده که خود عامل بسیار موثری در رشد و توسعه شاخصهای اقتصادی منطقه بوده است . بنا بر این برای حفظ و تداوم این سرمایه گذاری ها و خدمات متعدد در تعمیم زیر ساخت های توسعه، دسترسی به منابع موجود معدنی برای هر دو شرکت چادرملو و سنگ آهن مرکزی، ضروری و اجتناب ناپذیر است.

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/344511/%D9%85%D8%B9%D8%A7%D8%AF%D9%86%D8%8C-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%DA%AF%D8%B2%DB%8C%D9%86%D9%87-%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84-%D8%A7%D8%AA%DA%A9%D8%A7%D8%A1-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۱۳ آبان ۹۷

    افت فروش سنگ آهنی ها در فصل پاییز

    انتشار : 97/08/13

    شرکت ملی فولاد ایران

    قطعا در سه ماهه سوم و آغاز شش ماهه دوم سال، برآورد این است که تولید و صادرات سنگ آهن و مشتقات آن با افت مواجه خواهد شد. گروه سنگ آهنی ها در شش ماهه دوم سال با وجود افت مقداری فروش، سودآوری مناسبی را ثبت کردند. دلیل این مسئله نیز افزایش نرخ ارز و در عین حال افزایش قیمت ها عنوان شده بود.

    در همین حال مهرداد اکبریان، رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران در گفت وگو با بورس آنلاین به افت مقداری فروش در فصل پاییز اشاره کرد و گفت که قطعا در سه ماهه سوم و آغاز شش ماهه دوم سال، برآورد این است که تولید و صادرات سنگ آهن و مشتقات آن با افت مواجه خواهد شد.

    وی در ادامه تصریح کرد: می توان برای آن چند علت را در نظر گرفت؛ یکی از دلایل آن مسئله سامانه نیما است. این روند سبب شده که شرایط بازگشت ارز به کشور دشوار شود و بسیاری از شرکت ها به همین دلیل از صادرات منصرف شوند.

    اکبریان گفت: ما برای واحد های تولیدی خود دو بازار بیشتر متصور نیستیم؛ بازار داخل و بازار صادراتی. برای وضعیت بازار خارج از کشور منتظر وضعیت تحریم ها و 13 آبان هستیم تا وضعیت حمل و نقل دریایی، بیمه و شیوه جابجایی پول مشخص شود.

    وی تصریح کرد: از سوی دیگر باید بازخورد خریداران را نیز نسبت به این تحریم ها ارزیابی کرد. آنگاه باید دید برخورد خریداران با ما چگونه خواهد بود و تحریم ها چه تاثیری خواهد داشت.

    اکبریان خاطرنشان کرد: در داخل کشور نیز ما بالا دست زنجیره فولاد هستیم؛ اگر در نهایت با تولید و فروش نهاده های فولادی ما از جمله میلگرد، ورق، تیرآهن و غیره که به صنعت و طرح های عمرانی وابسته هستند و آنها هم به صادرات وابسته هستند، دچار کاهش شویم، مسلما این کاهش به صنایع بالادست از جمله صنایع معدنی نیز سرایت خواهد کرد و این صنعت را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

    به گفته رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران ، یکی دیگر از موانع این صنعت، سختگیری های دولت و صدور بخشنامه های متعددی است که تقریبا هر هفته از سوی یک وزارتخانه به حوزه معدن می رسد.

    اکبریان بر این باور است که این مسئله سرمایه گذاران و بهره برداران را دچار سردرگمی کرده و علاوه بر تحریم ها، یکی دیگر از موانع مهم و تاثیرگذار سنگ آهنی ها شده است.

    رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران در پایان با اشاره به تاثیر قیمت های جهانی بر این صنعت عنوان کرد: قیمت های جهانی هنگامی بر این صنعت تاثیر مثبت می گذارد که سایر مولفه های تاثیرگذار بر این صنعت نیز در شرایط عادی باشد. ولی در شرایط فعلی، مشکلات به اندازه ای در تولید و صادرات زیاد است که قیمت جهانی فقط قسمتی از آن را پوشش می ده. در نتیجه حدس ما این است که در ادامه با کاهش تولید مواجه خواهیم بود. اگر نرخ جهانی پایین بیاید مجددا تولید را پایین می آورد، ولی افزایش آن با توجه به گلوگاه های موجود نمی تواند چندان مشوق باشد

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/home/?news/235055/235077/344508/%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%B3%D9%86%DA%AF-%D8%A2%D9%87%D9%86%DB%8C-%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D8%B5%D9%84-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%DB%8C%D8%B2
  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۱۳ آبان ۹۷

    تهدید جدیدی برای صادرات سنگ آهن ایران

    انتشار : 97/08/12

    شرکت ملی فولاد ایران

    در فوریه 2018، دادگاه هند طی حکمی اعلام کرد تمدید دوم اجاره نامه 88 معدن سنگ آهن گوا که طی مزایده توسط شرکت توسعه معادن و‌صنایع معدنی هندوستان واگذار شده بود، غیر قانونی است.

    پس از حکم دادگاه، فعالیت در 88 معدن سنگ آهن به حالت تعلیق درآمد و بهره بردارها طبق دستور دولت تجهیزات خود را از مناطق اجاره ای تا تاریخ 15 مارس 2018 تخلیه کردند.

    تحلیل: حال دوباره با راه اندازی معادن سنگ آهن در گوا که بیشتر تولیداتشان صادراتی است کمک شایانی به کاهش بیکاری در منطقه که صرفا از طریق توریسم و معدنکاری رزق و روزی می گذراند می شود ولی قطعا این روند در قیمت محموله های صادراتی سنگ آهن ایران نیز تاثیر گذار خواهد بود. دقیقا مشابه همان اتفاقی که سپتامبر 2016 (شهریور ۹۵) افتاد و بازگشت هند به بازار صادراتی به صادرات سنگ آهن ایران لطمه جدی زد.

    اثر دو تصمیم فولادی چین در بازار

    اثر دو تصمیم فولادی چین در بازار دنیای معدن - طبق خبری که روز گذشته وب‌گاه خبری و تحلیلی «بیزنس اینسایدر» منتشر کرده است با وجود کاهشی شدن قیمت فولاد چین، سنگ‌آهن توانسته روند افزایشی را طی ‌کند؛ این معادله در بازار و درخصوص ارتباط این دو کامودیتی در شرایط کنونی بازارهای جهانی می‌تواند نمایانگر چه سیاست‌های خرد و کلانی در بازار این دو محصول در چین به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ تولیدکننده و مصرف‌کننده سنگ‌آهن و فولاد جهان باشد؟

    بازار سنگ‌آهن در شرایط کنونی در حال طی روند رو به رشدی است که چند عامل کلی باعث این اتفاقات شده است. در واقع افزایش تولید فولاد در چین پیش از آنکه محدودیت‌های زمستانی رخ دهد به وقوع پیوسته است.

    در واقع تولیدکنندگان با استفاده از موقعیت کنونی سعی دارند که در موعدی قبل از اعمال محدودیت‌های زمستانی، سطح تولیدشان را افزایش دهند و به نوعی میزان سودشان را در این دوره زمستانی حداقل ثابت و در سقف خواسته‌هایشان، افزایش دهند. موضوع دیگر درخصوص روند افزایش قیمت سنگ‌آهن تغییر الگوی مصرف این کامودیتی و رواج استفاده از سنگ‌آهن پرعیار است.  بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد قیمت سنگ آهن دیروز تا لحظه تنظیم این گزارش به ۷۴ دلار و ۵۸ سنت رسیده که نشان‌دهنده رشد ۷/ ۱ درصدی در یک هفته گذشته است.

    این محصول در یک ماه گذشته در حدود ۶ درصد رشد قیمتی را تجربه کرده است.   در‌باره روند بازار و همچنین وضع معاملات سنگ‌آهن در بازارهای جهانی، کیوان جعفری‌طهرانی، تحلیلگر بازارهای بین‌المللی سنگ‌آهن و فولاد گفت: اگر مشاهده می‌شود مصرف و قیمت سنگ‌آهن در چین در حال افزایش است، این موضوع را در قدم اول باید به دلیل سیاست‌هایی دید که در چین و از سوی رئیس‌جمهور این کشور در حال تعقیب است. اما اگر بخواهیم در سطح بین‌المللی به چرایی این موضوع بپردازیم باید گفت: دلیل این موضوع به جنگ تجاری که بین آمریکا و چین و حتی ترکیه و کشورهای دیگر تولیدکننده فولاد ایجاد شده است، بازمی‌گردد؛ این روند تاثیر زیادی روی قیمت گذاشته است. طهرانی در ادامه با اشاره به اینکه روند صادرات سنگ‌آهن چین طی سال‌های اخیر در حال کاهش است، گفت:

    این روند مخصوصا با اعمال سیاست‌هایی که رئیس‌جمهور چین در رابطه با جنگ تجاری با آمریکا اعمال کرده و به این منظور در تلاش است که بازار را از حالت صادرات‌گرا Export Oriented به سمت بازار داخل محور Domestic Oriented سوق دهد، تاثیرات متفاوتی را به همراه داشته است. طبیعتا این بهترین حالت و سیاستی است که چین در جنگ تجاری با آمریکا می‌تواند در پیش گیرد؛ چرا‌که عملا با این کار مصرف کامودیتی و کالاهایی مانند سنگ‌آهن و زغال و... را افزایش داده و باعث می‌شود رشد اقتصادی چین افت نکند. وی گفت: در واقع این سیاست‌ها باعث می‌شود درصد بیکاری افزایش پیدا نکرده و حتی به سمت کاهش برود. این سیاست، راهکاری است که دونالد ترامپ هم در زمان آغاز ریاست جمهوری خود سرلوحه قرار داد، در واقع ترامپ در آن برهه این سیاست را درخصوص «معادن زغال‌سنگ» انجام داد؛ موضوعی که موجب رضایت و خشنودی مردم آمریکا شد.

    در واقع ایجاد این شرایط و بهره‌گیری از این سیاست‌ها باعث خواهد شد نیروی انسانی آن منطقه کسب درآمد داشته باشد و از سوی دیگر متعاقب این موضوع، «رفاه اجتماعی» نیز ایجاد خواهد شد؛ چرا‌که این موضوع تنها به‌صورت یک بعدی عمل نمی‌کند، بلکه علاوه بر توسعه معادن موجب رشد و توسعه شبکه‌های ریلی، جاده‌ای، نیروگاه و فرودگاه‌ها می‌شود که باز هم بازتابی اجتماعی و در جهت توسعه جامعه دارد

    منبع : http://www.niscoir.com/Portal/Home/ShowPage.aspx?Object=NEWS&CategoryID=6bdc57b9-07f3-4158-8d5f-75121f1f99b6&WebPartID=e1c843ef-e3d4-434d-8206-f5608f061322&ID=e619f1fc-68e4-42ce-8b8b-9f84058af1f4

  • ۰ پسندیدم
    • توسعه ارتباطات
    • يكشنبه ۱۳ آبان ۹۷